Derfor er egg perfekt for deg som vil ned i vekt

Kosthold08.02.2019Adda Bjarnadottir0

Egg er meget næringsrikt og sunt og har noen unike egenskaper for deg som vil ned i vekt.

Egg er blant den sunneste maten du kan spise. De er rike på høyverdig protein, sunne fettstoffer og mange viktige vitaminer og mineraler. Egg har også noen få unike egenskaper for deg som ønsker å ta av noen kilo. Denne artikkelen forklarer hvorfor hele egg er perfekt for vekttap.

Egg har lavt kaloriinnhold

Den enkleste måten å gå ned i vekt er å redusere ditt daglige kaloriinntak. Ett stort egg inneholder bare ca 78 kalorier, men er fortsatt svært næringsrik. Eggeplommen er spesielt næringsrik (1). Et eggmåltid består vanligvis av ca 2-4 egg. Tre store kokte egg inneholder mindre enn 240 kalorier. Ved å legge til en sjenerøs servering av grønnsaker kan du få et komplett måltid for bare ca 300 kalorier. Bare husk at hvis du steker eggene dine i olje eller smør legger du til ca 50 kalorier for hver teskje som brukes.

Oppsummert:
Ett stort egg inneholder ca 78 kalorier. Et måltid bestående av 3 kokte egg og grønnsaker inneholder bare ca 300 kalorier.

Egg er veldig mettende

Egg er utrolig rik på næringsstoffer og gir en god metthetsfølelse, hovedsakelig på grunn av deres høye proteininnhold (2). Høyprotein mat har vært kjent for å redusere appetitten og øke mettheten, sammenlignet med matvarer som inneholder mindre protein (3, 4, 5, 6).

Studier har gjentatte ganger vist at måltider med egg øker metthetsfølelsen og reduserer matinntaket under måltider som kommer senere, sammenlignet med andre måltider med samme kaloriinnhold (7, 8, 9).

Eggene står også høyt på en skala som kalles Satiety Index. Denne skalaen evaluerer hvor godt mat hjelper deg til å føle deg mett og redusere kaloriinntaket senere (10). I tillegg kan et kosthold som har høyt proteininnhold redusere tvangstanker om mat med opptil 60%. Det kan også kutte ønsket om snacks sent på kvelden med 50% (11, 12).

Oppsummert:
Egg står høyt på Satiety Index-skalaen, noe som betyr at de kan hjelpe deg til å føle deg mett i lengre tid. Høyproteinmatvarer, som egg, kan også hjelpe deg å få mindre trang til å spise mellom måltidene. 

Egg kan øke forbrenningen

Egg inneholder alle essensielle aminosyrer og i de riktige forholdene. Dette betyr at kroppen din lett kan bruke proteinet i egg til vedlikehold og metabolisme. Å følge en høyprotein diett har vist seg å øke forbrenningen med opptil 80-100 kalorier om dagen, gjennom en prosess som kalles den termiske effekten av mat (13, 14).

Den termiske effekten av mat er energien som kreves av kroppen for å omdanne matvarer, og den er høyere for protein enn for fett eller karbohydrater (13, 14, 15). Dette betyr at høy proteinholdig mat, som egg, hjelper deg med å forbrenne flere kalorier.

Oppsummert:
Et høyt proteinholdig kosthold kan øke forbrenningen med opptil 80-100 kalorier per dag, siden ekstra energi er nødvendig for å hjelpe og omdanne proteinet.

Egg er en fin måte å starte dagen på

Å spise egg til frokost synes å være spesielt gunstig for vekttap. Mange studier har sammenlignet effekten av å spise egg om morgenen mot å spise andre frokoster med samme kaloriinnhold.

Flere studier av overvektige kvinner viste at å spise egg i stedet for baguette økte følelsen av metthet og forårsaket at de spiste færre kalorier i løpet av de neste 36 timene. Egg til frokoster har også vist seg å forårsake opptil 65% større vekttap over 8 uker (7, 9).

En lignende studie hos menn kom til samme konklusjon og viste at et egg til frokost reduserte kaloriinntaket betydelig de neste 24 timene, sammenlignet med en baguettefrokost. De som spiste egg følte seg også mer mett (16).
Videre forårsaket egg til frokosten et mer stabilt blodsukker og insulinrespons samtidig som den dempet ghrelin (sulthormonet) (16).

En annen studie hos 30 friske og unge menn sammenlignet effektene av tre typer frokoster i tre separate anledninger. Disse var egg på toast, frokostblanding med melk og skål og croissant med appelsinjuice.

Egg til frokost forårsaket betydelig større metthet, mindre sult og et lavere ønske om å spise mer enn de andre to frokostene. De som hadde egg til frokost viste også de automatisk spiste omlag 270-470 kalorier mindre til lunsj og middagbuffe, sammenlignet med å spise de andre frokostene (17).

Denne imponerende reduksjonen i kaloriinntaket var utilsiktet og uanstrengt. Det eneste de gjorde var å spise egg til frokost.

Oppsummert:
Å spise egg til frokost kan øke følelsen av metther og få deg til å spise mindre kalorier automatisk i opptil 36 timer.


Egg kan spises i mange forskjellige varianter som bløt kokt, lett kokt og hard kokt. Hva er din favoritt?

Egg er billig og enkelt å lage

Å implementere egg i kostholdet ditt er veldig enkelt. Du kan lage veldig mye forskjellig av egg. De er også billige, lett tilgjengelig og du kan lage noe av de innen få minutter. Egg er smakfullt på alle måter du lager dem. De blir ofte kokt eller man lager eggerøre og omelett. Egg blir også ofte brukt til bakst.

En omelett laget med et par egg og noen grønnsaker til frokost er en utmerket frokost for vekttap.
Du kan finne mange eggoppskrifter på vår nettside.

Oppsummert:
Egg er billig, tilgjengelig nesten overalt og kan tilberedes i løpet av få minutter.

Å legge til egg i kostholdet ditt kan være en av de enkleste tingene å gjøre hvis du prøver å gå ned i vekt. Egg kan få deg til å føle deg mer mett og hjelper deg med å spise færre kalorier gjennom dagen. Videre er egg en stor kilde til mange vitaminer og mineraler som ofte mangler i dietten. Å spise egg, spesielt til frokost, kan være det lille ekstra som skal til for at du går ned i vekt.

Artikkelen er oversatt og publisert med tillatelse av Healthline.com


Adda Bjarnadottir 

Adda har en BSc og en mastergrad i ernæring fra Universitetet på Island. Hun holder seg i form ved å nyte tiden sammen med familien og sine to sønner, spise sunt og ved å gå på treningsstudio for å utføre kardio og løfte vekter samt sporadisk crossfit trening.

Her får du 7 tips til proteinrike og næringsrike frokoster.
Fyll opp kjøleskapet med fargerike og næringsrike matvarer.

Spiste 70 egg hver dag

Diverse13.01.201914

Dietten hans bestod av 70 egg hver dag uten plomme!

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201883

Dette er mat som er fullstappet med gode og sunne næringsstoffer.

Spiste 70 egg hver dag

Diverse13.01.201914

Varinder Singh Ghuman er en profesjonell vegetariansk kroppsbygger fra India.

20 enkle og effektive kostholdstips

Kosthold20.09.2019486

Her får du 20 tips for effektivisere ditt kosthold.

Jefferson Squat

Trening19.09.2019276

Dette er en unik og særegen øvelse.
Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019577

Don't skip leg day! Slik bør du trene leggene dine.