Søtpotet pommes frites Vs. vanlig pommes frites

Kosthold13.02.2019Marsha McCulloch0

Er egentlig søtpotet pommes frites sunnere enn vanlig pommes frites? Dette får du vite i denne artikkelen.

Søtepotet pommes frites har et rykte for å være sunnere enn pommes frites fra vanlig potet, men man kan jo lure på om det egentlig er bedre for deg. Tross alt er jo begge typer frityrstekt og serveres gjerne i store deler.

Denne artikkelen vurderer ernæringen av søtpotet og pommes frites, samt deres potensielle helseeffekter.

Sammenligning ernæringsmessig

Detaljert ernæringsinformasjon er lett tilgjengelig for frosne pommes frites. Søtpotet pommes frites har litt høyere i kalorier og karbohydrater, men også mer næringsstoffer enn pommes frites fra potet. Av 85 gram servering av pommes frites med potet inneholder den 125 kalorier, sammenlignet med 150 kalorier for samme servering med søtepotet frites(1).

Den største næringsforskjellen er at pommes frites ikke har så mye vitamin A, mens søtepotet pommes frites inneholder rikelig av dette næringsstoffet. Vitamin A er viktig for synet ditt og immunsystemet (2).

Oppsummert:
Søtpotet pommes frites har litt høyere i kalorier og karbohydrater enn pommes frites. Imidlertid er søtepotet pommes frites innholder flere næringsstoffer og er spesielt høy på vitamin A.

Serveringsstørrelse og matlagingsmetoder

I kontrast er frites på restauranter typisk frityrstekt - noe som nesten dobler kaloriinnholdet. På 71 gram servering så inneholder pommes frites hele 222 kcal og 260 kcal for søtpotet.

En stor servering av hurtigmat frites inneholder så mange kalorier som noen mennesker trenger i et helt måltid. I tillegg er karbo og fettinnhold omtrent fordoblet hvis du velger en stor snarere enn en liten servering - uansett om de er vanlig eller søtpotet pommes frites.

Oppsummert
Fristyrstekt dobler nesten kaloriene i både vanlig og søtpotet pommes frites sammenlignet med stekt. Når det er fristyrstekt inneholder en stor servering av hver type pommes frites like mange kcal som et helt vanlig fullverdig måltid.

Bekymringer med frityrsteking

Det er to tema som har laget nyhetsoverskrifter de siste tiårene og det er transfett og akrylamid i pommes frites.

Er transfett fortsatt et problem? 
Transfett i pommes frites og andre bearbeidede matvarer ble stor bekymring på 1990-tallet, da studier knyttet det til økt hjertesykdomsrisiko (3, 4).

Heldigvis forbyder nye FDA-regler bruken av delvis hydrogenert olje - den primære transfettkilden - i den amerikanske matforsyningen i juni 2018. Selv om noen kan forbli i matforsyningen til januar 2020 inntil varene er oppbrukt (5).

Derfor skal du ikke lenger se "delvis hydrogenert olje" i ingredienslister over pommes frites, og du bør heller ikke finne noen transfett som er oppført i deres næringsinformasjon.

Det er imidlertid sannsynligvis fortsatt klokt å begrense inntaket av frityrstekte matvarer, da to studier tyder på at små mengder transfett kan danne seg når oljen blir brukt om igjen i en frityrkoker (6, 7).

Akrylamidformer i begge typer frites
Akrylamid er en potensielt skadelig forbindelse oppdaget i 2002 i kokte, stivelsesholdige matvarer - inkludert pommes frites. Pommes frites er faktisk en av de viktigste kostholdskildene for akrylamid (8, 9, 10).

Det dannes gjennom en reaksjon mellom aminosyren asparagin og visse sukkerarter når stivelsesholdige matvarer er fristyrstekt og i mindre grad når de blir bakt eller stekt (11, 12).

Selv om de fleste studier på akrylamidnivåer i pommes frites er testet med vanlig pommes frites, danner denne forbindelsen også i søtpotet frites og det er det som gjør frites brun (13).

Akrylamid er klassifisert som "sannsynligvis kreftfremkallende" hos mennesker. Dette er imidlertid basert på studier av dyr som har fått høye doser av forbindelsen (14).

En gjennomgang av menneskelige observasjonsstudier antyder at typiske akrylamidinntak ikke er relatert til de vanligste årsakene til kreft - men mer forskning er nødvendig (15, 16, 17, 18).

I tillegg kan matleverandører bruke flere strategier for å redusere akrylamidnivåer - for eksempel å behandle frites med visse tilsetningsstoffer - selv om dette ikke er lovkravet (13, 19, 20).

Hvis du lager pommes frites fra bunnen kan du redusere akrylamiddannelsen ved å unngå kjøling av poteter, steking i ovn istedenfor frityrsteking, dyppe potetskiver i vann i 15-30 minutter før matlagingen, og oppvarm dem bare til de blir gylne og ikke brune (12, 13 , 21, 22).

Oppsummert
Nye FDA-regler har i stor grad eliminert transfettinnhold i pommes frites. Imidlertid oppstår akrylamid som er et potensielt kreftfremkallende biprodukt i fristyrstekte stivelsesholdige matvarer som pommes frites. Likevel er det ikke sannsynlig at et typisk inntak gjennom et normalt kosthold er problematisk.

Regelmessig forbruk kan øke sykdomsrisikoen

Fransk pommes frites har kommet under økende granskning på grunn av nye studier som tyder på at høyere inntak kan øke risikoen for fedme, type 2 diabetes og høyt blodtrykk.

Fedme
I observasjonsstudier er høyere inntak av pommes frites knyttet til økt risiko for vektøkning og fedme (23, 24). En studie assosiert med en ekstra daglig servering av pommes frites med 1,5 kg fordelt over en fireårsperiode (25).
Studier foreslår også at å spise pommes frites minst en eller to ganger i uka kan doble risikoen for matavhengighet hos voksne og barn (26, 27). Disse observasjonsstudiene viser ikke at pommes frites var det som virkelig bidro til vektøkning eller matavhengighet, men de antyder at det kan være klokt å begrense inntaket.

Type 2 diabetes
Pommes frites og søtpotet frites er begge rik på karbohydrater, noe som øker blodsukkeret.Den glykemiske indeksen (GI) - et mål for hvor raskt kroppen nyttiggjør seg av energien og hvor fort blodsukkeret stiger - er 76 for søtpotet pommes frites og 70 for pommes frites med vanlig potet (28). Disse er moderat høye verdier og antyder at begge typer frites kan øke blodsukkeret på samme måte (29).

I en observasjonsstudie hadde personer som rapporterte å spise 3 eller flere porsjoner pommes frites 19% høyere risiko for type 2 diabetes, uavhengig av kroppsvekten (30). I tillegg ble en gjennomgang av åtte studier som spiste 150 gram daglig vist at de hadde 66% høyere risiko for type 2 diabetes (31).

Hjertesykdom
Noen observasjonelle studier tyder på at et høyere inntak av frityrstekt mat kan øke hjertesykdomsrisikoen - selv om studier ikke har vært i stand til å bestemme at pommes frites er synderen (24, 32, 33, 34). Likevel, hvis du spiser pommes frites ofte kan det være mer sannsynlig å utvikle risikofaktorer for hjertesykdom, som fedme og høyt blodtrykk (24).

I en stor observasjonsstudie hadde personer som spiste 4 eller flere serveringer av pommes frites per uke 17% høyere risiko for høyt blodtrykk, sammenlignet med personer som spiste færre enn en porsjon per måned (35).
Årsakene til disse funnene er usikre, men kan være relatert til vektøkning, noe som kan øke høyt blodtrykksrisiko (36, 37, 38).

Oppsummert
Regelmessig konsumering av pommes frites kan øke risikoen for noen sykdommer, inkludert fedme, type 2 diabetes og høyt blodtrykk. Det er usikkert om søtpotet pommes fries også øker sykdomsrisikoen.

Hvilken type bør du velge?

For å gjøre det beste valget ville det være ideelt å ha studier som direkte sammenligner helseeffekter av søtpotet og pommes frites når de spises i samme mengder. Imidlertid er slike studier utilgjengelige.

Likevel mangler mange folks dietter å oppnå Referanse Daily Intake (RDI) for vitamin A. Søtpotet frites øker vitamin A inntaket mens pommes frites mangler dette vitaminet (39).

Basert på denne sammenligningen kan søtpotet pommes fries være det beste valget. Likevel bør du ikke spise overdimensjonerte porsjoner med frityrstekt søtpotet pommes fries med jevne mellomrom.

Det er mulig at mangel på studier og bevis på helserisikoen ved søtpotet pommes fries kommer fra folk som ikke spiser så mye søtpotet pommes fries som pommes frites med vanlig potet. Moderering er sannsynligvis nøkkel.

Oppsummert
Mens søtpotet pommes fries kan være litt sunnere enn pommes frites er det dog ikke sunt hvis det spises i store mengder.


Søtpotet frites er litt høyere i kalorier og karbohydrater enn pommes frites, men inneholder også mer vitamin A.
Likevel kan friterte pommes frites av alle typer (søtpotet, potet) servert i store størrelser - som i mange restauranter - øke risikoen for vektøkning og relaterte helseproblemer.

Et bedre valg er å tilberede frosne eller hjemmelagde pommes frites - uavhengig av hva slags de er. Dette vil kontrollere din egen servering og på den måten sørge for at du har bedre oversikt over kaloriinntaket.

Artikkelen er oversatt og publisert med tillatelse av Healthline.com


Det trenger ikke være dyrt å spise sunt.

Søtpotet sliders

Kosthold29.03.2015298

Kutt ut brødet på burgern og erstatt med søtpotet - sliders.

Proteinrik søtpotetsalat

Kosthold22.03.2015149

Prøv denne potetsalaten med søtpotet.

Derfor er søtpotet genial

Kosthold07.11.20142222

Søtpotet er sunt, smaker digg og kan brukes til det meste i matlagingen.

Søtpotet sliders

Kosthold29.03.2015298

Proteinrik søtpotetsalat

Kosthold22.03.2015149

Stevia Vs. aspartam

Kosthold20.03.2019288

Frykten for karbohydrater

Kosthold19.03.2019237

Eggets suverene egenskaper

Kosthold15.03.2019928

Hva er bra med yoghurt?

Kosthold14.03.201919

Stevia Vs. aspartam

Kosthold20.03.2019288

Hva er disse søtningstoffene og hvorfor er de så omstridte?

Frykten for karbohydrater

Kosthold19.03.2019237

Karbohydrater har fått stort fokus den siste tiden.
Mattie Rogers, Brooke Ence, Dana Linn Bailey og Maddy Forberg går konkurrerer i en posedown sammen.

Eggets suverene egenskaper

Kosthold15.03.2019928

Egg er i tillegg proteinrikt!

Hva er bra med yoghurt?

Kosthold14.03.201919

Er yoghurt sunt?