Sunn og proteinrik mat når du er på farten

Trening05.03.2019Joachim Pedersen0

Det er ikke så lett å velge riktig mat når du er på farten: møtebooking, tog stasjon, flyplassen, ut å reise m.m. byr på utfordringer.

Hvordan kan man finne sunne matvarer mens du er på farten?

Spørsmål: - Jeg har en livsstil hvor jeg er på farten nesten hver dag, så gode matvalg er noen ganger unnvikende. Jeg tror jeg må redusere karbo og fokusere på protein. Min svakhet er desserter - jeg klarte ikke si nei til en sjokolademuffins på flyplassen. Hvilke hurtigmat valg kan du anbefale, så jeg kan avverge dårlige valg?

Selv om det kan virke som næringsrik måltid og snacks alternativene er begrenset på flyplasser, togstasjoner, kiosker osv. er det viktig å vite hvilke matvarer man skal lete etter for å kunne velge riktig og sunt måltid.

Flyplasser har en tendens til å ha en høy konsentrasjon av fastfood restauranter og junk food tilbud. Imidlertid har de fleste flyplasser også restauranter som tilbyr sunne måltidsprodukter eller butikker som lager hyller med næringsrike snacks og drikkevarer.

For eksempel kan du besøke en restaurant som kan hjelpe deg med å gjøre et bedre valg slik at du spiser mindre hele dagen. Når du velger et måltid, ta et øyeblikk å vurdere hva det kan tilby kroppen din når det gjelder ernæring. Spør deg selv om det du ser er matvarer som gir gjør deg mett og fornøyd, og som ikke gir deg masse tomme kalorier og store svinginger i blodsukkeret.

Måltider og snacks som er høye i fiber, protein og sunne fettstoffer kan hjelpe deg med å føle deg mett lengre enn matvarer med lite protein og høyt raffinerte karbohydrater og tilsatt sukkerarter (1).

Selv om muffins sannsynligvis tilfredsstilte din søte trang er sjansen for at den ikke holder deg mett i lang tid. Dessuten er ting som muffins tilsatt sukker og raffinerte karbohydrater, noe som kan forårsake dramatiske svingninger i blodsukkernivået - muligens gjøre deg mer sulten og skade helsen din (2, 3). Dermed bør næringsrik, protein- og fiberrik mat være en prioritet.

Dette bør du velge

Når du er på en restaurant på flyplassen kan du prøve å bestille en tallerken som består av mange ferske eller kokte grønnsaker servert med en kilde av protein, som for eksempel en salat med grillet kylling eller et hardkokt egg. Salat toppet med nøtter, havre, ost og avokado til slutt som vil gi en sunn kilde til fett som kan bidra til å øke følelser av metthet.

Når du velger en matbit fra kiosk eller bensinstasjoner velger du protein- og fiberrike kilder som for eksempel:
- Nøtter
- Ost
- Peanøttsmør og frukt
- Hardkokte egg
- Hummus
- Kyllingwraps (hvis de har salg av slikt)

I tillegg er det best å avstå kalori- og sukkerbelagte drikker, inkludert søte kaffedrikker, brus og energidrikker. Velg vann for å holde kaloriene og sukkerinntaket i sjakk.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

5 mettende mellommåltider

Kosthold08.10.2015165

Sunn og kjapp mat på farten.
Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.
Og ikke minst hvor lenge etter du skal spise etter trening.
Cravings nesten rett etter at man har spist opplever mange. Dette er løsningen!

5 mettende mellommåltider

Kosthold08.10.2015165

Jefferson Squat

Trening19.09.2019276

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019577

Triggerpunkter

Trening15.09.2019396

Program for muskelvekst

Trening14.09.2019303

Varinder Singh Ghuman er en profesjonell vegetariansk kroppsbygger fra India.

20 enkle og effektive kostholdstips

Kosthold20.09.2019486

Her får du 20 tips for effektivisere ditt kosthold.

Jefferson Squat

Trening19.09.2019276

Dette er en unik og særegen øvelse.
Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019577

Don't skip leg day! Slik bør du trene leggene dine.