Påvirker smør kolesterolnivåene dine?

Kosthold26.03.2019Annette McDermott0

Har smør og høyt kolesterol en sammenheng?

Hvis du er bekymret for høyt kolesterol vil man kanskje tro at smør vil få negativ innvirkning på kolesterolet ditt. Smør er et melkeprodukt laget hovedsakelig av melkefett. Den inneholder også små mengder vann og melketørrstoff. Mesteparten av fettet i smør er mettet fett.

En gang i tiden ble folk med høyt kolesterol fortalt å unngå smør siden inneholder en del mettet fett. Mettet fett har vært knyttet til en økning i lipoprotein med lav densitet (LDL). LDL-kolesterol kalles for det dårlige kolesterol, og kan øke risikoen for hjertesykdom og hjerneslag. Den andre typen kolesterol er høy tetthet lipoprotein (HDL), og for det gode kolesterol.

Nylig forskning har imidlertid medført at medisinske eksperter re-evaluerer sin tidligere holdning til virkningen av mettet fett og smør på kolesterol og hjertes helse.

Hva sier forskningen?

Produkter som smør som inneholder mettet fett har historisk vært knyttet til høyt LDL-kolesterol, høyt total kolesterol og hjertesykdom. Men ifølge en systematisk gjennomgang og meta-analyse i 2014 støtter ikke forskning en klar sammenheng mellom mettet fett og økt risiko for hjertesykdom og hjerneslag. I stedet kan forholdet mellom LDL og HDL-nivå være viktigere enn ditt totale kolesteroltal eller LDL-nivået ditt alene.

Det betyr ikke at du bør spise alt det mettede fettet du vil ha. AHA anbefaler fortsatt at folk som er bekymret for LDL-kolesterolet, holder deres mettet fettinntak til ikke mer enn 5 til 6 prosent av kaloriene totalt. Andre organisasjoner anbefaler mindre enn 10 prosent. AHA støtter også erstatning av smør med sunn plantefett, for eksempel avokado og olivenolje, i stedet for raffinerte karbohydrater, noe som kan forverre hjertets helse.

Hvor mye kolesterol er det i smør?

En spiseskje med usaltet smør har 31 milligram (mg) kolesterol. For å sette dette i perspektiv var USAs Department of Agriculture tidligere anbefaling å konsumere mellom 100-300 mg kolesterol om dagen.  

Erstatning for smør

Du kan bidra til å redusere risikoen for høyt kolesterol ved å erstatte mat for vanlig smør som er lavere i mettet fett eller har vist seg å ha mindre innvirkning på hjertesykdomsrisiko, for eksempel:

- Gressforet smør
- Avokado
- Avokado olje
- Kokosolje
- Olivenolje
- Yoghurt

Noen varer kan byttes ut for smør ved å bruke de samme målingene. For eksempel betyr en 1 til 1 at hvis du trenger 1 ss smør, kan du bruke 1 ss gressforet smør i stedet. Andre erstatninger vil kreve noen matteferdigheter for å bestemme riktig mengde. For eksempel, hvis en oppskrift krever 1 ss smør, kan du erstatte den til ½ ss avokadoolje eller olivenolje.

Gressmatet smør: 1 til 1
Eplemos: 1 til 1, men i bakevarer, erstatt bare opptil halvparten av fettet med eplemos
Banan: 1 til 1, men i bakevarer, erstatt bare opptil halvparten av fettet med moset banan
Kokosolje: 1 til 1
Avokado olje: Halv
Olivenolje: Halv

Gresk yoghurt med lite fett er også en god erstatning for smør eller rømme på bakte poteter. Smørsprayer tilsetter smøraktig smak til grønnsaker og popcorn, men mange inneholder også kunstige ingredienser.

Smør antas å være et bedre diettalternativ enn hydrogenert margarin, siden den inneholder mindre transfett. Likevel indikerer American Heart Association (AHA) at både smør og margarin kan øke LDL-kolesterolet, men margarin mer.
Du vil kanskje også begrense forbruket av noen andre matvarer som kan ha en negativ innvirkning på kolesterolet ditt. Disse matvarene kan øke LDL og ha en negativ innvirkning på HDL, noe som betyr at du bør begrense forbruket, eller unngå dem alle sammen:

- Frityrkokt mat
- Matfett
- Mange bakevarer
- Hydrogenert margarin
- Alkohol

Symptomer og komplikasjoner av høyt kolesterol

Høyt kolesterol har ingen symptomer. Tilstanden er bekreftet av en blodprøve. Over tid kan ukontrollert høyt kolesterol føre til atherosklerose, en tilstand som kan redusere blodstrømmen i arteriene. Aterosklerose kan forårsake:

- Brystsmerter
- Hjerteinfarkt
- Hjerneslag
- Perifer arteriell sykdom
- Kronisk nyre sykdom
- Karotisarteriesykdom

Høyt kolesterol kan føre til aterosklerose, hjerteinfarkt eller hjerneslag. Flere studier er nødvendig før en endelig konsensus kan avgjøre om at mettet fett forårsaker hjertesykdom på grunn av høyt kolesterol. Nylig forskning tyder på at mettet fett kanskje ikke har så stor innvirkning på kardiovaskulær helse som tidligere antatt. Kolesterol kan bare være en mindre faktor i utviklingen av hjertesykdom. Fettet på kroppen din kan være mer sannsynlig å forårsake hjerteinfarkt eller annen livstruende tilstand enn fettet i maten.

Sammendrag

Smør er fortsatt høy på kalorier og fett. For mye kan øke midjen din samt ditt totale kolesterolnivå. Med mindre legen din forteller deg noe er det greit å nyte smør nå og da hvis du spiser et generelt sunt kosthold.

Tips for å administrere kolesterol

I noen tilfeller er høyt kolesterol genetisk. Du kan trenge medisiner som statiner for å holde nivåene dine optimale. Følgende livsstilsendringer kan imidlertid hjelpe deg med å forbedre og administrere kolesterolnivåene dine:
- Spis et sunt kosthold rik på sunne fettstoffer, magert kjøtt, fullkorn og fettfattig meieri.
- Unngå fristyr stekt mat, mat med transfett og mat med delvis hydrogenerte oljer.
- Spis mat som inneholder mye omega-3 fettsyrer som vill laks og hunnfrøfrø.
- Øk oppløsningen av løselig fiber ved å spise mer havre, linser, frukt og grønnsaker.
- Tren regelmessig, med sikte på minst 30 minutter om dagen.
- Hvis du røyker mye og trenger hjelp, snakk med legen din om røykesluttprogrammer.
- Trim vekk fem til ti prosent av kroppsvekten din hvis du er overvektig.
- Begrense alkoholinntaket ditt.

 


Peanøttsmør er ukens matvare. Se hvorfor vi anbefaler denne.
Se denne studien.
Smør er mye brukt i enhver husholdning.
Bruk de rette matvarene til å påvirke ditt eget kolesterolnivå.

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Reduser fettprosenten, bygg muskler og forbedre prestasjonene.

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?

Slik pusher du andre på trening

Trening12.07.2019515

Dette er metoden å pushe din treningspartner på trening. Se video.