Hvis jeg bare kunne velge EN øvelse

Trening24.04.2008Mike Boyle0

Hvor ofte har du ikke hørt dette spørsmålet? Sannheten er at jeg hater slike teite greier. Det er akkurat som når vi var barn og spurte om Supermann kunne banke Hulken, osv. Hvem bryr seg?

Uansett, etter jeg observerte noen av utøverne mine svette (og i noen tilfeller, spy) her om dagen, tror jeg at jeg fant svaret. Hvis jeg kun fikk velge en øvelse så tror jeg det må være å skyve en tung slede. 

Om du aldri har prøvd dette før, så hold kjeft! Det er utrolig hvor mange som slenger seg på denne debatten uten å engang selv ha prøvd denne øvelsen.


Her er det plass til flere vektskiver!

For øvrig, jeg sa skyve, ikke dra - og jeg sa tungt! Det skal se ut som marsjering.

Så hva er greia med denne sleden? La oss se på det her:

Nummer 1: Når jeg ser noen skyve, ser jeg idrettsspesifikk ettbeins beinpress. Jeg ser også en perfekt akselerasjonsposisjon for løping. Høres ganske bra ut, ikke sant? Hvert skyv er faktisk en ettbeins hofteekstensjon, noe som er utrolig bra for setemuskulaturen og resten av den bakre muskulaturen (setemuskler, hamstrings, ryggstrekkere). Godt for rehabilitering og har mange av de samme fordelene på muskelutvikling som knebøy og markløft.

Nummer 2: Når jeg fortsetter å observere denne øvelsen ser jeg også at den scorer bra på stabilisering av kjernemuskulaturen, som i sin tur utføres med kun ett bein som støttepunkt. Jeg hater konseptet om at knebøy og markløft er bra (nok) for utvikling av kjernemuskulaturen. Jeg tror ingen tobeins øvelse er spesielt god til dette formålet. Det er rett og slett ikke slik musklene arbeider. Det å holde en vekt mens man står på to bein aktiverer ikke kjernemuskulaturen på den måten de er brukt i dagliglivet eller innen idrett. Knebøy og markløft er bilaterale isometriske versjoner av kjernetrening. Ikke nødvendigvis bortkastet tid, men heller ikke optimalt. Ved skyving av slede vil støttepunktet flytte seg fra side til side.

Nummer 3: Jeg ser også en super trening av overkroppsstabilitet. Skyving er bra for stabilisatormusklene av scapula (skulderbladet) og hele skulderkomplekset. Det er absolutt ikke det samme som benkpress eller chin-ups, men vi snakker jo om EN øvelse.

Nummer 4: Om du kun ønsker å bli stor, kan jeg garantere deg en voldsom pump!

Sist, men ikke minst må energisystem-komponenten nevnes. Kall det hva du vil, GPP (en term jeg hater, fordi de fleste som bruker det har ingen anelse om hva det betyr), arbeidskapasitet eller bare å komme seg i form. Uansett hva du kaller det, er det å skyve en slede hardt arbeid - og hardt arbeid er bra for deg!

Jeg vet jeg aldri vil la det gå så langt at jeg kommer ned til kun EN øvelse, men uansett, prøv dette.

 

Mike Boyle

www.strengthcoach.com

Oversatt av Eirik Sandvik

 


Den danske jenta Emilie Kronborg Grell (12) satte en utrolig rekord i planken. Kommer i rekordbok!
Like øvelser, men med forskjellige navn.
Har du et bra treningsprogram, men velger feil øvelser vil du ikke få optimal muskelvekst.

Når på dagen bør man trene?

Trening29.11.201822

Har det noen betydning for fremgang i hypertrofi og maksimal styrke, om man trener tidlig eller seint på dagen?

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?

Slik pusher du andre på trening

Trening12.07.2019515

Dette er metoden å pushe din treningspartner på trening. Se video.
Dropper du isolasjonsøvelsene til fordel for flerleddsøvelser?