Kvalitetsforskjeller i proteintilskudd

Kosthold23.06.2008Tech Nutrition0

Det kan være vanskelig å velge produkter i det stadig voksende sportsernæringsmarkedet. Flere og flere aktører kommer på banen og mange nye produkter sprer om seg.

Det er derfor viktig å vite hva man bør se etter og hvordan man enklere kan sikre seg at man velger riktig produkt. Her skal vi se nærmere på faktorer som kan spille inn når du skal velge proteintilskudd.


Råvaren - melk mest populært

Det finnes proteintilskudd basert på både melk, egg, soya og flere kilder, men den vanligste råvaren er melk. Dette med bakgrunn i at melk er et fullverdig protein, det vil si at det gir oss alle de essensielle aminosyrene i balanserte mengder. Melk har i tillegg vist å ha en aminosyreprofil som er spesielt gunstig for oss som trener og har en konsistens og smak som egner seg godt i tilskuddsform. Vi anbefaler derfor at man velger melkeprotein foran andre proteinkilder når man er på jakt etter et godt proteinpulver. Som utgangspunkt for melkebaserte proteiner, brukes vanlig melk for produksjon av kasein og naturlig (uspaltet) melkeprotein, mens myse som er den delen av melken som blir igjen etter produksjon av ost, brukes til produksjon av myseprotein. I tillegg til protein inneholder melk karbohydrater (hovedsakelig laktose), fett og askestoffer (diverse ufordøyelige elementer som for eksempel mineraler). Det er derfor man aldri ser et proteintilskudd med 100 % protein - det lar seg ikke gjøre å komme mye over 90%.

Minst mulig laktose, takk!

Karbohydratene i melk består hovedsakelig av disakkarider i form av laktose (melkesukker), og er i seg selv ikke noe problem for de fleste. Normalt blir melkesukker nedbrutt av laktaseenzymet i tynntarmen. Problemer oppstår først når kroppen mangler eller har redusert evne til å produsere dette enzymet. Dette kalles laktoseintoleranse, og betyr i praksis at man ikke tåler melkesukkeret i melken. Ved laktoseintoleranse går melkesukkeret ufordøyd over i tykktarmen hvor det gjæres. Avfallsstoffet i denne prosessen er bl.a. gasser som kan gi mage- og tarmproblemer. Uspaltet melkesukker trekker også væske inn i tynntarmen, noe som gir diaré. Med utgangspunkt i at en del plages med dette, er det gunstig å fjerne laktosen i produksjonsprosessen når man produserer proteintilskudd basert på melk. Nettopp det at laktosen er fjernet, karakteriserer tilskudd som kalles isolater - noe vi skal komme nærmere inn på lengre bak i artikkelen.

Vi ønsker ikke melkefettet i proteintilskudd

Det hevdes fra enkelte hold at melkefett er bedre enn hva ryktet vil ha det til, og det stemmer for så vidt at melk inneholder både godt og dårlig fett, men fakta er at det inneholder svært lite av de gode flerumettede fettsyrene (ca. 1,9%) og tilsvarende mye av de mettede fettsyrene (61%). For øvrig inneholder melkefett også ugunstige transfettsyrer. En av de gode fettsyrene er CLA som utgjør ca 1% av melkefettet. Kroppen trenger mettede fettsyrer, men i praksis får vi for mye av disse gjennom vanlig kosthold, spesielt fordi mye av den prosesserte maten vi spiser, inneholder store mengder mettet fett. Det er bred enighet i forskermiljøet om at overforbruk av mettede fettsyrer er en medvirkende årsak til mange av helseproblemene som har dukket opp i moderne tid. Også dette "problemet" er det mulig å eliminere gjennom produksjonsprosesser, uten at det går ut over kvaliteten på proteinet i melkebaserte tilskudd - vi ønsker tross alt å sitte igjen med det kroppen har behov for og som vil gi oss resultater, og ikke usunne næringsstoffer som vi i utgangspunket bør få i oss mindre av. Vi ønsker derfor proteintilskudd hvor det mettede melkefettet er holdt på et minimum.

Hva bestemmer kvaliteten på et proteinpulver?

Protein blir utvunnet gjennom en serie isolerings- og filtreringsteknikker, før det tørkes og siles. Det er disse prosessene som i stor utstrekning utgjør forskjell i pris og funksjonalitet når man sammenligner proteinpulver produsert av samme råvare. Uten å gå inn på detaljer rundt ulike produksjonsmetoder, så er det greit å vite at metoden som velges har betydning for kvaliteten. De mest avanserte og beste metodene gir en proteinprosent på rundt 90%, samt at fett og karbohydratinnholdet (laktose) er tilnærmet null. Metode har også betydning for hvorvidt proteinet beholder sin naturlige struktur. Generelt så kan man si at eksponering for for høy varme over for lang tid, mekanisk påkjenning og behandling med kjemikalier og syrer, samt hyppige variasjoner i ph-verdi, alle er ting som kan være med å skade en i utgangspunktet god råvare. Det er imidlertid sjelden at nøyaktig produksjonsmetode går fram av innholdsdeklarasjon og emballasje på produkter, så det er fortsatt proteinprosent og mengde fett og karbohydrater som sier mest om kvaliteten til forbrukeren.

Proteinkonsentrat - ikke optimalt

Konsentrater utgjør langt på vei hoveddelen av alt protein som framstilles på verdensbasis, og anslagsvis 9/10 deler av dette går til matvareindustrien. Proteinkonsentrater har et vidt bruksområde, og brukes i alt fra sauser og desserter til pølser og farser, hvor de brukes som en funksjonell ingrediens som kan forandre konsistens og tekstur. De resterende 1/10 delene brukes i produkter hvor næringsinnhold er viktig. Dette kan være sportsernæring, barnemat og slankeprodukter m.m. De mange bruksområdene og det store produksjonsvolumet, gjør at dette er en hyllevare som er lett tilgjengelig og relativt billig i forhold til andre proteinbaserte produkter. Som en konsekvens av dette, er så godt som alt proteinkonsentrat du finner i sportsernæring laget hovedsakelig for matvareindustrien, og derfor av samme type som du finner i de nevnte matvarene over. Proteininnholdet i produkter med konsentrater som hovedingrediens, ligger som regel mellom 60-80%. Det man må være klar over, er at den delen av produktet som ikke er protein, i utgangspunktet vil være uønskede stoffer som fett og laktose. Disse stoffene "tar plass" fra proteinet og gir oss rett og slett mindre for pengene, samtidig som vi får blindpassasjerer på kjøpet. Det er allikevel kvalitetsforskjeller også mellom konsentrater - noen har bra kvalitet, andre dårlig. Dette kan leses direkte ut fra proteinprosent. Ironisk nok er prisen ofte høy også på konsentrater da mange forbrukere fortsatt ikke vet å skille mellom kvalitetene.

Proteinisolat - ypperste kvalitet!

Proteinisolater er definert som proteinpulver med mer enn 90% proteininnhold, og ligger i en klasse for seg når det gjelder renhet, men de er også dyrere i innkjøp. I all hovedsak produseres proteinisolater for spesielle ernæringsformål, hvor høyt proteininnhold og lavt innhold av laktose og mettet fett er nødvendig. Årsaken til at de ikke er mye brukt i matvareindustrien, er at de nødvendigvis er dyrere å produsere og har små eller ingen fordeler som tekstureringsagent i forhold til konsentrater. Det er derfor i de fleste tilfeller verken formålstjenelig eller bedriftsøkonomisk forsvarlig å bruke isolater i matvarer. Hovedsaklig produseres proteinisolater for bruk i dietiske produkter som sportsernæring, klinisk ernæring og barnemat. Isolater karakteriseres som nevnt av avansert produksjonsteknikk hvor laktose og fett fjernes til et minimum og med meget høy proteinprosent. Isolater gir i tillegg til en overlegen kvalitet, en mye bedre smaksopplevelse helt uten bismak og bedre konsistens enn hva som er mulig å få til med konsentrater. Isolater er blant annet mer lettoppløselige og skummer mindre enn konsentrater. Ved å lese næringsinnholdet vet du med en gang om et produkt er et isolat eller konsentrat - husk det neste gang du skal velge deg produkt.

Ved sammenligning av pris, må man være oppmerksom på disse forskjellene og sammenligne pris per gram protein - og ikke per gram pulver. Ofte vil man oppdage at man får mer for pengene ved å velge renest mulig produkt. Det er faktisk proteininnhold og næringsverdien til proteinet som er relevant i forhold til proteinets evne til å støtte effektiv muskelvekst og restitusjon. Så det gjelder å være bevisst i valgene!

Huskeregler for vurdering av kvalitet
1. Les næringsinnholdet nøye.
- Proteininnholdet bør være rundt 90%
- Karbohydrat- (laktose) og fettinnhold bør være ned mot null

2. Bruk ingredienslisten bevisst.
- Dersom et produkt inneholder både konsentrat og isolat og proteinråvarene spesifiseres, så husk at den råvaren det er mest av i produktet står listet opp først! Det vil si at dersom det er mest isolater vil dette stå først og konsentrat lenger ned eller omvendt. Mange ganger er dette ikke spesifisert, du vil da vite kvaliteten ved å lese næringsinnholdet. Et rent isolat er alltid det aller beste.

3. Sammenlign pris per gram protein
- Ikke per gram pulver.

4. Smaken har mye å si når man skal velge proteintilskudd,
- Da dette for de fleste skal inntas flere ganger om dagen over tid. Isolater gir ingen bismak og vil heller ikke skumme på samme måte som enkelte konsentrater.

 

Arikkelen er publisert med tillatelse av Tech Nutrition - Sportsernæringsfirma som selger kosttilskudd på webshop.


Må du ha en loadingfase eller kan en lav dose med kreatin booste fremgangen din?

Test av Pre-Workout (PWO)

Kosthold25.09.201819

Dette er noen av de råeste pre-workout på markedet nå.
Trenger du en ny boost?

Dette bør du spise etter trening

Kosthold11.05.201841

Se hva du skal fylle opp med av protein, karbohydrat og fett etter trening.

Test av Pre-Workout (PWO)

Kosthold25.09.201819

Nøtter er en av de mest konsentrerte næringskilder vi har i kostholdet.
Hun gikk ned i vekt og så opp i vekt igjen - og ble strammere!
Abby Pollock (22) har gjort litt av en forvandling.
Vil en kaffekopp eller to føre til at du presterer bedre på trening?
Søtsug og andre cravings er din verste fiende når du er på diett.