For gammel for trening?

Trening08.01.2009H.S0

Majoriteten av de som trener regelmessig er i tenårene eller tyveårene. Dette er et stort paradoks, for jo eldre du blir, desto viktigere er det med trening for å forebygge sykdommer og skader.

Tenåringer forteller ofte at foreldrene deres av diffuse grunner ikke liker at de driver på med f. eks. styrketrening eller kampsport. Hvis du er en av dem som har slike klagende foreldre, så kan du gi dem følgende klare beskjed: Mamma og pappa, slutt med klagingen. Dere burde melde dere inn i et treningsstudio selv, og ta med bestemor og bestefar i samme slengen. Dere vil ha enda mer nytte av trening enn jeg.

Svært mange mennesker har drevet forholdsvis aktivt med en eller annen form for idrett i ung alder, men ettersom kravene som stilles i jobb og familieliv gjerne blir større med alderen, er det mange som slutter med treningen i tyveårene og ser på treningen som et tilbakelagt stadium. Kun 4% av eldre over 70 år trener regelmessig!

De fleste når sin maksimale fysiske kapasitet i 25-årsalderen - det er gjerne da man er sterkest og mest utholdende, og organenes reservekapasitet er på topp. Derfra og ut "går det bare nedover", fram til organene rammes av en eller annen livsstilssykdom og til slutt svikter. Den beste måten å motvirke dette kroppslige forfallet på er gjennom regelmessig trening (samt et fornuftig kosthold, men dette er ikke tema for denne artikkelen), og da særlig gjennom regelmessig og forholdsvis hard styrke- og utholdenhetstrening.

La oss gå litt nærmere inn på de positive helseeffektene som ulike former for trening kan ha på de ulike organsystemene:

Skjelettet

Beinskjørhet er en folkesykdom særlig hos kvinner, og hvert år pådrar ca. 8000 mennesker seg alvorlige brudd som følge av beinskjørhet i Norge. Mange dør eller invalidiseres for livet. Tung vekttrening er den klart mest effektive måten å forebygge beinskjørhet på.

Leddene

Leddslitasje er en annen folkesykdom, særlig i hofter og knær. De vanligste årsakene er fedme og fysisk inaktivitet. Regelmessig trening, både styrke og utholdenhet, forebygger.

Musklene

Hva ligger egentlig bak begrepet alderdomssvakhet? Jo, det betyr rett og slett at musklene er for små og for svake til å takle hverdagens krav. Regelmessig styrketrening er derfor gull for de aller eldste av oss, og studier viser at en 70-åring kan ha prosentvis like stor framgang som en 20-åring når det gjelder styrkeøkning og muskelvekst.

Hormonsystemet

Fedme, fysisk inaktivitet og et usunt kosthold er de viktigste årsakene til den store økningen vi i dag ser i insulinresistens og diabetes type 2 (sukkersyke), som i sin tur disponerer for mange alvorlige sykdommer. Regelmessig styrke- og utholdenhetstrening er sammen med et fornuftig kosthold våre viktigste våpen mot fedme og overbelastning av hormonsystemet. Det viktigste i denne sammenhengen er å sørge for at fettprosent og midjemål ikke blir for høyt.

Hjerte og kar

Regelmessig trening, og særlig intervalltrening (en form for utholdenhetstrening), vil mer enn halvere risikoen for symptomgivende åreforkalkning (angina, hjerteinfarkt, hjerneslag m.m.). Dette er svært viktig når vi vet at hele 45% av den norske befolkning vil dø som følge av hjerte-karsykdommer!

Lungene

Utholdenhetstrening vil også gi bedret lungefunksjon og dermed økt arbeidskapasitet i hverdagen. Det finnes nok av eksempler på 80-åringer som har fullført Birkebeineren eller New York Marathon på respektable tider, mens en utrent 80-åring ofte vil bli tungpusten av en tur til postkassa.

Psyke og velvære

Dette er kanskje det aller viktigste for livskvaliteten: Regelmesig trening gir psykisk overskudd, godt humør, følelse av mestring og positiv kroppsfølelse. Trening påvirker hjernens signalsystemer direkte og fører til økt utskillelse av stoffer (transmittersubstanser som serotonin og dopamin) som fører til økt velvære samt naturlig smertestillende stoffer (endorfiner). Trening kan i mange tilfeller kurere angst og depresjon og dermed fjerne behovet for medisiner.

 


Hva skjer med muskelmassen, styrken og utholdenheten hvis du tar pause 1 mnd. eller 3 mnd. og lenger?
Det er bedre alternativer enn tredemølle og sykkel til oppvarming. Dette er den perfekte oppvarmingen!
Spiller poden din altfor mye? Dette kan være løsningen på å slå to fluer i en smekk.
43 år gamle Rolf Gustavsen har vært topptrent over halve livet sitt og han holder koken fortsatt.

5 mettende mellommåltider

Kosthold28.04.2021192

Sunn og kjapp mat på farten.

Kardio eller styrketrening først?

Trening27.04.2021353

Hva bør du trene først for optimal effekt?
Se hvilke matvarer som du får bedre resultat av.
Bygg mer muskler og bli sterkere i vanlig benkpress med gulvpress.

Et varmt bad forbrenner fett

Trening03.03.2021397

Se her hvor mye du kan forbrenne ved å ligge å kose deg i badekaret eller jacuzzien.