Skrevet av Emne: Hvorfor jack3d, samt andre kosttilskudd er 'lovlig' å importere til Norge  (Lest 6725 ganger)

elmundox

  • Gjest
Det er så mye frem og tilbake om dette angående jack3d, så jeg sendte likesågodt email til et par autoriserte personer.

Sendte mail til alle avdeligene i toll norge, samt legemiddelverkets hovedmail, juristene innefor legemiddel verket og produktinformasjon og markedsføring innenfor legemiddelverket. Håper på å få svar fortløpende.



Mailen innehold følgende informasjon:

Sitat
Hei!

Det foregår heftige debatter på internett forum vedrørende et kosttilskuddet Jack3d, og import til eget bruk. Det ville vært fint å få et klart svar fra en autorisert person m.h.t import av kosttilskuddet (Kjøpe selv i et EØS-land og få tilsendt i posten fra et EØS-land)
Kosttilskuddet inneholder følgende:

Proprietary Blend (Arginine Alpha-Ketoglutarate, Creatine Monohydrate, Beta Alanine, Caffeine (4145.00  mg), 1,3-Dimethylamylamine (geranium [stem]), Schizandrol A) 

Takk for svar, og det kan endelig bli fred på flere internett fourm Smiley

Første svar fra toll.no -



Andre svar fra toll.no -



Informasjon fra legemiddelverket.no

Hvis du bestiller over internett så gjelder disse retningslinjene:


Sitat
Forsendelse fra land innenfor EØS-området

Innførsel av postpakker og andre forsendelser av legemidler til eget bruk er tillatt når det dreier seg om legemidler som er lovlig ervervet i et EØS-land. Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. og legemidler som anses som dopingmidler i Norge. Mengden av det enkelte legemiddel skal ikke overskride tre måneders forbruk.
Det må kunne dokumenteres overfor Tollvesenet at varen er lovlig innkjøpt. Dokumentasjon kan for eksempel være kvittering fra apotek/utsalgssted eller resept med påtegning fra apoteket. Dersom disse betingelser er oppfylt, kan pakken utleveres fra tollstedet/poststedet direkte til adressaten.



Sitat
Forsendelse fra land utenfor EØS-området:

Innførsel av postpakker og andre forsendelser som er legemidler i henhold til norsk lov, er ikke tillatt. Når pakker likevel ankommer tollsted, skal pakken enten returneres eller destrueres, avhengig av adressatens ønske. Dersom pakken i tillegg til legemidler inneholder andre produkter som ikke har importbegrensninger, kan disse utleveres, og legemiddelproduktet returneres/destrueres.

Statens legemiddelkontroll avgjør i tvilstilfelle hvorvidt et produkt er å regne som et legemiddel.

Hvis du er på ferie i utlandet og vi ta med deg noe hjem så gjelder disse retningslinjene:



Sitat
§4d. Unntak fra krav om innførselstillatelse

Følgene unntak gjelder fra kravet om innførselstillatelse:

a) Privatpersoner kan til personlig bruk innføre en rimelig mengde legemidler innenfor EØS-området,
så sant legemidlene er lovlig ervervet i innkjøpslandet.


Retningslinjer fra Statens legemiddelverk vedrørende inn- og utførsel av legemidler til personlig bruk

3.1 Reisende

Ved reiser innenfor EØS-området, kan reisende medbringe til personlig bruk et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst et års forbruk.

Vedkommende må på forlangende av tollvesenet kunne dokumentere at legemidlet er forskrevet til vedkommendes personlige bruk. Dette må fremgå av pakningens etikett eller av fremlagt resept eller annen legeerklæring.


Nyttige linker:

Narkotikaliste
Dopingliste
Legemiddellisten


Kilder:
Toll.no
Legemiddelverket.no

tl;dr?

Jack3d er 'lovlig' i 'rimelig kvantum'.

Har enda ikke fått dette bekreftet fra hverken toll.no eller legemiddelverket, men informasjon på deres sider viser til at det er 'lovlig' i rimelig kvantum så lenge man kan fremstille kvittering. Jeg ville også hatt med en kopi av lovverket i tilfelle man skulle møtt på en inkompotent toller.


Da har jeg fått 'bekreftelse' på at det er lov å ta med rimnelig kvantum inn til Norge:

Her er spørsmålet jeg stilte:


Dette er svarer jeg fikk:

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Der står det i mailen:

Ja, det kan du fra land innen EØS-området dersom kravene du selv nevner er oppfylt.
Dette gjelder såfremt det ikke inneholder narkotika/dopingmidler.


Det inneholder 1.3 dimethylamylamine og geranium, og etter det jeg har lest om Jack3d er dette grunnen til at det ikke blir solgt her til lands, er ikke det for at det er på listen over dopingmidler? Geranium er iallefall på WADA-listen.

(Er det kun ulovlig i organisert idrett (Ser fortsatt ikke at det egentlig er en gyldig grunn
til å ikke selge det)?)

Da er det bare å argumentere hvis man er nødt til å krangle med tollen om dette, at det er til eget bruk,
og det er under 3mnd forbruk og da skal alt være iorden?


Har lyst å bestille meg dette fra nettet, men jeg trenger argumenter hvis det skulle bli stoppet i tollen og de bestemmer seg for å være vanskelige, slik at de ikke har noe annet valg enn å sende det videre til meg, eventuelt sende med div. utklipp.

Utlogget tozva

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!