Skrevet av Emne: Tips til å få ned fett%  (Lest 2792 ganger)

Utlogget Anabolisen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Tips til å få ned fett%
« : 26. september 2012, 18:07 »
Jeg trener styrke og er sånn over gj.snittet muskuløs. Jeg har litt for høy fettprosent til å få markerte muskler. Planen er å få markerte muskler. Jeg tenkte at jeg skulle trene opp volumet på muskelmassen fram til januar før jeg begynner å banke ned fettprosenten.
 Altså trene styrke fram til jul å ligge i energi overskudd, og etter januar skal jeg starte med cardio trening igjen og ligge i energiunderskudd for å få ned fettprosenten  Grin

Har du noen tips om en annen måte for å få ned fettprosenten i tillegg til å øke muskelmassen?!?!  what
No pain, no gain!

BP: 100 kg
KB: 130 kg
BC: 50 kg
MP: 65 kg

Vekt: 81 kg
Høyde: 175 cm

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Tips til å få ned fett%
« #1 : 26. september 2012, 19:07 »
Du sa egentlig svaret selv. Kcalunderskudd - det er hva du trenger. Et tips er selvsagt å også ligge ganske høyt på proteiner, som er viktig uansett når du trener for styrke og muskelmasse. Og særlig viktig på diett, om du prøver å beholde mest mulig muskler. Viss jeg er på diett, liker jeg å hovedsaklig redusere karboinntaket. Da vil kcalmengden også reduseres i takt med den reduserte karbomengden, slik at jeg automatisk kommer nærmere der jeg vil ligge. Du får prøve å justere litt som du selv vil. Selv kjører jeg omtrent en halvering av normalt karboinntak.

Mitt vanlige kosthold - i off season - går ut på å spise mye karbohydrat (ca. 5-6 x kroppsvekt), ganske mye proteiner (ca. 2 - 2,5 x kroppsvekt) og lite fett. På diett spiser jeg omtrent like mye karbohydrat som protein, uten å røre fettinntaket (lavt... 50 - 60 g). Har etter erfaring funnet ut at dette er et greit system for å havne omtrent der jeg vil, holde bra på styrken og muskelmassen, og samtidig være i mål etter en rimelig kort tid - men altså ikke så kort at det er dømt til å ende i en katastrofe, som jeg ser mange gjøre. Alt etter hvor strict jeg er, pleier jeg å være i mål etter alt fra noen uker til litt over en mnd. Dette vil selvsagt også avgjøres av hva fettprosenten er i utgangspunktet.

Du bør sikte mot å gå ned et sted fra 0,2 - 0,5 kg i uken. Ikke mer, da går du for fort ned og du løper en risiko for å miste mer muskler enn nødvendig. Går du for fort ned i vekt, legg til 200 kcal fra karbohydrater i kosten. Går du ikke ned, ta bort 200 kalorier fra karbohydrater i kosten. På en uke blir dette 1400 kcal mer/mindre i uken.

Les deg opp på hvor mye du trenger av de ulike næringsstoffene for å oppnå en lav fettprosent, og sett sammen et kosthold basert på det du finner ut. Bruk en matvaretabell for å sette det sammen. I begynnelsen av dietten er det mulig du vil trenge en matvekt for å finne ut hvor mye "100 g havregryn" er, men dette vil etterhvert sitte godt på øyemål. Da slipper du styret med å veie alt sammen.

Et godt tips er å gjøre det enklest mulig, om du ikke er glad i å bruke for mye tid på kjøkkenet. Sett opp en liste av ulike måltider som har omtrent det samme næringsinnholdet, og velg fra denne om du trenger variasjon i dietten. Selv om det står at du skal ha kyllingfilét med ris og grønnsaker til, så kan det være hardt å spise dette i blant. Da er det greit å vite at du bare kan lage deg en "erstatningsshake" av proteinpulver, melk og havremel, så har du i det minste fikset et greit måltid likevel. Dette går alltid fort, og kan brukes som nødløsninger om du er slapp. Eller du kan bytte ut risen og kyllingen med noen grove brødskiver og omelett. Jeg tror dette er et problem mange har når de skal på diett; de har en fast diett, og den skal de følge til punkt og prikke hele dagen. Og den er gjerne HARD! Frokosten SKAL være havregryn i vann, et eple, 1 ss selolje en proteinshake, middagen SKAL være kylling, ris og  grønnsaker... Dette gjør det veldig "stress" å følge dietten.

Den beste dietten er jo, som vi alle vet, den du klarer å følge - men den må samtidig samsvare med det du trenger av de ulike næringsstoffene, ellers er den verdiløs. Og når det blir "stress", velger mange å skeie ut med helt feil mat - eller de bare skipper et måltid! Til slutt blir det bare rot, og de blir frustrerte og gjør jobben langt hardere for seg selv enn den trenger å være. Men har du en slik "måltidsliste", blir det langt mer motiverende. Da vet du at du har en viss frihet som kan gjøre at motivasjonen ikke forsvinner, og du klarer å gjennomføre med akkurat de samme resultatene du ville fått om du alltid spiste "perfekt".

På denne måten kan du til og med sette opp litt "drittmat" på listen - for så lenge du vet hva maten inneholder, så blir det lettere å holde ting under kontroll også når du spiser dette. Om du f. eks vet at du kan spise så og så mye sjokolade uten å gjøre for stor skade, men kanskje ikke en HEL plate fordi du har regnet på det - ja, så ender du gjerne opp med å ikke spise så mye heller, samtidig som du har råd til å kose deg litt. Mange som ikke har tenkt gjennom slikt, vil nok ha lett for å tenke "jaja, sjokolade er sjokolade! Jeg spiser hele platen nå når jeg først er i gang, det er jo bare dritt uansett", og så får du dårlig samvittighet etterpå (ikke at du bør ha dårlig samvittighet om du spiser en hel sjokoladeplate i ny og ne - men det bør jo selvsagt ikke være en vane på diett).

Ang. cardio: Enkel cardio for fettforbrenning, som brukes varmt blant veldig mange byggere: 30-60 min kardio på 65 - 70% av makspuls. Makspuls kan du finne sånn omtrentlig ved å ta 220 - (din alder * 0,7). Denne formelen vil ifølge Olympiatoppen stemme for 80% av befolkningen, og ha et avvik på +/- 15 slag for de resterende 20%.

Jeg er 22 år, så da blir dette f. eks 220 - (22 * 0,7) = 204,6 pulsslag i minuttet. Skal jeg da løpe på 65% av min egen makspuls, blir dette 204,6 * 0,65 = 132,99, eller ~ 133. Jeg skal med andre ord løpe med en puls på 133 pulsslag i minuttet når jeg gjør kardio.

Håper dette var til noe hjelp! Smiley

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Tips til å få ned fett%
« #2 : 27. september 2012, 13:43 »
WOW! Dette var jo veldig godt forklart. Om det ikke er noen som er uenige i det du sier, foreslår jeg at vi setter denne sticky om det ikke er noen lignendes tråder om dette...?

Utlogget Anabolisen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Tips til å få ned fett%
« #3 : 27. september 2012, 16:22 »
Takker så meget for svaret ditt, det var veldig nyttig å lese! Angående cardio trening; har hørt at det funker veldig å ta cardiotreningen rett etter styrketreningen, stemmer det? og når er det lurest å ta cardiotreningen?
Mitt program er tilsvarende:

 Dag1:
Knebøy
Ankelpress/leggpress
Bicepscurl, manualer
Bicepscurl, EZ-stang
Side pull up's
Chins
Mage

Dag2:
Benkpress, stang
Skråbenkpress, manualer
Militærpress, manualer
Omvendt skråbenkpress, manualer
Flies
Rygg
Tricepsbøy EZ-stang
Skuldertrekk

mandag: dag2
tirsdag: dag1
onsdag: hvile
torsdag: dag2
fredag: dag1
lørdag: hvile
søndag: hvile

Har du noen tips på hvordan oppsettet på programmet mitt burde være?

Takk på forhånd!  biggrin
No pain, no gain!

BP: 100 kg
KB: 130 kg
BC: 50 kg
MP: 65 kg

Vekt: 81 kg
Høyde: 175 cm

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Tips til å få ned fett%
« #4 : 27. september 2012, 23:05 »
Takk for hyggelige tilbakemeldinger begge to! Det varmer å høre. Smiley

Ang. når du bør kjøre kardio: Kjør den når du har lyst. Det er ikke tidspunktet som betyr noe, men den totale mengden du får gjort spredd ut over en viss periode som vil bety noe. Noen oppfordrer til å kjøre kardio på tom mage på morgenen, og påstår at dette vil forbrenne mer fett. Jeg mener dette blir flisespikkeri, og vil ikke gi noen nevneverdige forskjeller på de synlige resultatene du ender opp med. Men en enkel regel er å ta det etter styrketreningen. Da slipper du å være på treningsstudioet to ganger om dagen, evt. 6-7 ganger i uken. Det er gjerne ikke så lurt å ta den før, da det kan gå utover hvor mye du klarer å løfte i styrketreningsdelen etterpå. Ellers kan du jo kjøre den på egne dager, om du foretrekker det.

Styrkeprogrammet ditt ser fint ut. Du har gjort et klokt valg med å velge en 2-splitt. Dette vil gi god fremgang for så og si alle, og er noe du ikke kan gå feil med så lenge volum og intensitet holdes på et fornuftig nivå. Det er ikke så mye for meg å rette på - liker du dette oppsettet, og har jevn progresjon med det, så vil du få fremgang på det.

Jeg skal heller sitere noe av det smarteste jeg har lest på lenge ang. styrketreningsfilosofi, som jeg leste her for noen dager siden. Det er egentlig fryktelig basic, og er noe alle burde vite som trener. Men mange glemmer dessverre ofte dette fordi de overlesses med haugevis av dårlig informasjon som prøver å gjøre trening mer avansert og "fancy" enn det er.

"First of all, set your training up so that you can make progressive bar weight increases over time. That’s the most important thing you do. A routine should be set up so that the weight on compound movements increases consistently on a weekly basis first and foremost. Set your training up in whatever manner best allows you to do that. Even if you can only tolerate one hardcore set per week or whatever, if, over a 5 year period, you take your squat from 150 pounds to 600 pounds and you eat, you’re gonna have some big thighs, regardless of whether you trained with 1 set per week or 50 sets per week to make those strength gains."

Det kan ikke sies bedre. Om du merker at du blir sterkere av programmet du bruker nå - fortsett. Om du ikke blir sterkere - gjør endringer som vil få deg sterkere igjen.

Ønsker du forresten et forslag til en enkel 2-splitt som er satt opp av en profesjonell, så vil jeg anbefale denne:

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/splitt-program-ekstrem-muskelvekst

Utlogget Anabolisen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Tips til å få ned fett%
« #5 : 28. september 2012, 14:54 »
Skal prøve ut det!  Smiley
No pain, no gain!

BP: 100 kg
KB: 130 kg
BC: 50 kg
MP: 65 kg

Vekt: 81 kg
Høyde: 175 cm

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!