Skrevet av Emne: Jeg trenger virkelig hjelp til hvordan jeg bør trene.  (Lest 1394 ganger)

Utlogget suenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 12

Jeg er ei jente på 22 år som er overvektig, jeg har de siste månedene ligger på 100kg, og jeg har bestemt meg for å starte et friskere liv og ta vare på helsen min. BMIen min er alt for høy da jeg bare er 162 cm høy, og dette gjør også at jeg er i faresonen for diabetes ol. så nå må det gjøres noe!

Jeg skal starte å trene jevnlig, men synes det er for tungt å jogge, så jeg må finne på noe annet for å gå ned i kg. Jeg har også et sterkt ønske om å bli sterk, ikke bare smalere. Så jeg ønsker å trene styrke kombinert med utholdenhet.

Det jeg lurer på, er hvordan bør jeg starte å trene? Det meste av min vekt (om man kan si det slik) ligger på magen, overarmene, rumpen og lårene. Vet ikke om dette har noe å si, men nå vet dere hvertfall hvor mine største hinder er. Jeg har klart å gå ned 10 kg selv, ved å spise sunnere - men her må jeg også bli bedre.

Jeg kunne tenke meg å dele opp treningsøktene i ben, armer og overkropp, slik at jeg ikke trener det samme hver dag, da jeg kommer til å få helt sinnsyk gangsperr de første ukene.. Jeg setter pris på absolutt all hjelp, for jeg er virkelig definisjonen av nybegynner. Smiley

Det skal også sies at ideal vektene min er 70kg, det var dette jeg veide sist jeg hadde det bra med meg selv og kroppen min.
S.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Joggingen kan du med fordel vente med. Det viktigste du må gjøre er så røske ordentlig opp i kostholdet ditt. Det er det vekttapet kommer til å skrive seg fra. Du bør ligge høyt på proteinene, middels til lavt på karbohydratene, og middels til lavt på fett.

Jeg er ikke like stødig på tall for kvinner som for menn, men jeg ville ha gjort noe ala dette: 240 gram protein, 190 gram karbohydrater, og 70 gram fett om dagen. Skriv ned alt du spiser og regn ut kalorier og hvordan de er satt sammen i en uke. Følg med på vekta, se hva de tallene jeg ga deg her fører til. Går du ned omtrent en kilo på den uka kjører du samme tall en uke til. Hvis vekta holder seg justerer du karbohydratene 10 gram ned. Sånn fortsetter du til du ser en jevn nedgang på en kilo i uka. Ikke mer!

På mandag:
Knebøy 5 sett 5 repetisjoner, så tungt som mulig
Knebøy 3 sett 10 repetisjoner, middels vekt

På onsdag:
Benkpress 5 sett 5 repetisjoner, så tungt som mulig
Benkpress 3 sett 10 repetisjoner, middels vekt

På fredag:
Markløft 3 sett 5 repetisjoner, så tungt som mulig
Markløft 3 sett 8 repetisjoner, middels vekt

De andre dagene går du deg turer i byen eller i skog og mark, alt ettersom hvor du bor. Ikke stress med mer trening i de første månedene, dette kommer til å være mer enn nok. Fra uke til uke øker du vekta 2.5kg på alt. Du blir sterkere, kroppen kvitter seg med fett, og du blir vant til å være i krevende aktivitet. Knebøyene på mandag kommer du nok til å kjenne! Wink

Hviledagene er viktig, da trenger du ikke å trene utover å gå tur og bare være i vanlig menneskelig aktivitet. Utholdenhetstreningen kan du komme tilbake til når vekta er på et mer medgjørlig punkt - det går nok ganske fort hvis du er flink med kostholdet ditt!

Det kan være lurt å måle midjen ved navlen hver uke også. Ofte blir du slankere uten at vekta rører på seg - muskler veier mer enn fett osv. Da er midjemålet en fin motivator så man ikke gjør noe dumt med kostholdet.

Aller, aller viktigst: mye proteiner! De må alltid holdes høyt, selv når du blir forvirra og vil gå fortere ned i vekt - ikke tull med proteinene Smiley
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!