Skrevet av Emne: Vondt i håndleddet  (Lest 7319 ganger)

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Vondt i håndleddet
« : 27. mai 2014, 09:07 »
Har en del smerter i håndleddet og det er veldig palgsomt når jeg trener trekk-øvelser..

Har vert hos legen, og han sier at det ikke er håndleddet som er problemet. problemet stammer fra musklene på underarmen.

Noen som har vert borti samme problemet, og vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det? Sitter VELDIG mye på dataen, jeg jobber på en IKT avdeling, så blir vanskelig å slutte med det.. Sitter så og si ingenting på data når jeg er hjemme.

tips? har en musematte med håndledd-støtte.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Vondt i håndleddet
« #1 : 05. juli 2014, 07:42 »
Over eller undersiden? Hva gjør du om du skal fremprovosere smertene? Det er flere mulige diagnoser her, med hver sin fremgangsmåte for å ordne problemet.

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Sv: Vondt i håndleddet
« #2 : 24. september 2014, 17:55 »
glemte helt av denne tråden!

har vert smertefri lenge nå, men nå begynner det å komme tilbake..

har vell egentlig hadd vondt lenge, ikke direkte vondt, men litt ubehag, og jeg kjenner det sitter i der..

men i allefall, etter jeg begynte med bicepscurl begynte jeg å få vondt igjen, det er bak den kulen som er oppå hånda. har vondt på siden av den og litt på undersida. sida som peiker innover nårr man står og tar bicepscurl. jeg brukte en rett stang, lurer på om jeg må bruke EZ-stang

mulig en del av underarmen min ikke er sterk nokk til å løfte så tungt? tviler på at det er noe med leddene/sennene, tror det er muskulært, men hva vet vel jeg

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Vondt i håndleddet
« #3 : 24. september 2014, 18:21 »
Håndleddet kommer i en litt unaturlig posisjon når man løfter bicepscurl med rett stang. Samme greia hvis man løfter reverse wrist curls med stang. Bruk heller ez-stang eller manualer.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Sv: Vondt i håndleddet
« #4 : 24. september 2014, 18:35 »
ser for meg at det samme gjelder for franskpress.......?    Grin

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Vondt i håndleddet
« #5 : 24. september 2014, 18:45 »
ser for meg at det samme gjelder for franskpress.......?    Grin

Har aldri prøvd men det høres sannsynlig ut. Sikkert vanlige wrist curls også.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Vondt i håndleddet
« #6 : 26. september 2014, 04:20 »
Høres for meg ut som at du ikke har adekvat rotasjon tilgjengelig i håndleddet og underarmen (supinasjon). Årsaken kan komme av stramme pronasjonsmuskler (pronator teres/pronator quadratus), og/eller enkelte ekstensorer i håndleddet. Noen av musklene (ext. capi ulnaris, digiti minimi og digitorum) assisteer også ved pronasjon og kan bli stramme og jævlige, f.eks om man sitter mye på PC.

Om stretching og foamrolling ikke ser ut til å hjelpe med mobiliteten, kan du prøve å styrke disse musklene. En stram OG svak muskel vil som regel respondere på stretching og lignende ved å stramme seg inn enda mer. Dette er ofte grunnen til f.eks psoas (hoftebøyer)-stretches ikke gir ønsket, eller bare gir midlertidige resultater.

Å styrke musklene som supinerer er også gunstig og kan gjøres sammen med eventuell pronator-stretching.

http://media.web.britannica.com/eb-media/98/125198-004-14DAE549.jpg

http://anatomystudybuddy.files.wordpress.com/2012/09/pronator-teres-and-quadratus1.gif

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Sv: Vondt i håndleddet
« #7 : 26. september 2014, 08:55 »
hvilken strekke-øvelser kan jeg gjøre da?
og hvilke øvelser kan jeg gjøre for å styrke underarmene?

sitter mye på pc ja, jobber med det.....  Embarrassed

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Vondt i håndleddet
« #8 : 26. september 2014, 23:28 »
Anbefaler deg å oppsøke en manuellterapaut som kan hjelpe deg. Koster rundt 250kr i egenandel. Sørg for at vedkommende praktiserer skikkelig hands-on manuellterapi og ikke "alle smerter sitter i hodet"-bullshit som mange forholder seg til i dag. Best å finne en som er god på idrettsskader. En enkel øvelse du kan starte med allerede nå, er som vist i video under, fra 03:00

http://www.youtube.com/watch?v=UNdWjVxvNHI

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Vondt i håndleddet
« #9 : 27. september 2014, 00:45 »
Virker som gode tips over her!

Men for min del har wrist wraps fungert ganske bra. Kanskje ikke noe man burde satse på, men det fungerer greit

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Vondt i håndleddet
« #10 : 27. september 2014, 20:20 »
Virker som gode tips over her!

Men for min del har wrist wraps fungert ganske bra. Kanskje ikke noe man burde satse på, men det fungerer greit

Jeg følte at jeg hadde behov for wrist wraps til pressøvelser en gang men fant ut at det skyldtes svake wrist extenders. Så da ble det reverse wrist curls med ez-stang en stund og så mer tung rygg med overhåndsgrep. Det hjalp. Ryggtrening med litt forskjellige typer grep er generelt veldig god underarmstrening.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Vondt i håndleddet
« #11 : 27. september 2014, 21:24 »
Jeg følte at jeg hadde behov for wrist wraps til pressøvelser en gang men fant ut at det skyldtes svake wrist extenders. Så da ble det reverse wrist curls med ez-stang en stund og så mer tung rygg med overhåndsgrep. Det hjalp. Ryggtrening med litt forskjellige typer grep er generelt veldig god underarmstrening.


Høres fornuftig ut. Også brukt EZ-stang i det siste, det hjelper veldig- kjenner så vidt noe da. For brå vridning for håndleddet med vanlig stang så. Har f.eks kuttet ut stangcurls med rett stang!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Vondt i håndleddet
« #12 : 27. september 2014, 21:36 »
Hvis man har underarmen rett opp og håndleddet i en nøytral posisjon så har håndflaten en tendens til å vri seg litt bort fra å være i samme plan som underarmen er nede ved albuen. Man må vri håndleddet litt og holde det der for å få hånda i en posisjon som passer til underhåndsgrep til en rett stang.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Sv: Vondt i håndleddet
« #13 : 03. oktober 2014, 10:36 »
Anbefaler deg å oppsøke en manuellterapaut som kan hjelpe deg. Koster rundt 250kr i egenandel. Sørg for at vedkommende praktiserer skikkelig hands-on manuellterapi og ikke "alle smerter sitter i hodet"-bullshit som mange forholder seg til i dag. Best å finne en som er god på idrettsskader. En enkel øvelse du kan starte med allerede nå, er som vist i video under, fra 03:00

http://www.youtube.com/watch?v=UNdWjVxvNHI

Takk!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!