Skrevet av Emne: Treningssko ved artrose grad 3-4  (Lest 7150 ganger)

Utlogget Valdresdama

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Treningssko ved artrose grad 3-4
« : 11. oktober 2014, 10:56 »
Noe usikker på om jeg spør i riktig kategori, men tar sjansen....

I vinter opererte jeg bort nesten hele den laterale menisk med det utfallet at de oppdaget at jeg har artrose grad 3-4. Mao det er ikke mye å ta av inne i kneet, og neste steg (forhåpentligvis fortsatt noen år til....) er en totalprotese.

For å kunne "avlaste" kneet noe under trening, og ellers, bør jeg ha sko med god demping. Her ble jeg plutselig litt usikker..... For egentlig er det jo anbefalt å ikke ha noe særlig demping på sko til styrketrening, men i og med jeg bør ha det: er det noen som har forslag på hva slags sko som anbefales??

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Treningssko ved artrose grad 3-4
« #1 : 11. oktober 2014, 11:37 »
Sko med demping anbefales til aktiviter som innebærer støt, f.eks. løping eller aktiviteter som innebærer hopping. Styrketrening innebærer vanligvis ikke støt men heller statisk belastning på ledd pga tunge vekter. Så demping i sko har neppe noe å si.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Valdresdama

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Treningssko ved artrose grad 3-4
« #2 : 11. oktober 2014, 18:59 »
Det forstår jeg, men jeg er faktisk blitt anbefalt å bruke god demping i stort sett all aktivitet jeg driver med - for å avlaste så mye som mulig. Bare ved å gå litt på kjøkkengulvet med litt matlaging gjør at jeg får vondt og må ta det litt med ro. Heldigvis fungerer det nokså greit med styrketrening, bare jeg tar mine hensyn. I og med det skal så lite til tenkte jeg at det kanskje ville være greit å også ha noen gode sko til styrketrening.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Treningssko ved artrose grad 3-4
« #3 : 11. oktober 2014, 19:01 »
Hvis du ikke skal løfte hundrevis av kilo så går det helt sikkert fint å bruke vanlige løpesko til styrketrening. Det er bare å gå for maksimal støtdemping det. Jeg har et par Asics Gel-Nimbus 16 som har god demping men null sprett. Treningstidene blir litt dårligere, men men.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Valdresdama

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Treningssko ved artrose grad 3-4
« #4 : 11. oktober 2014, 19:08 »
Treningstider er IKKE viktig. Her skal det trenes for å ha det moro og framgang på andre måter enn tider..... he, he.... Takk for tips!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Treningssko ved artrose grad 3-4
« #5 : 11. oktober 2014, 19:12 »
Jeg hadde noen sko som ga bedre treningstider før men det gikk litt utover knærne da jeg brukte de på asfalt. Forskjellen i vekt var nesten ingenting men dempingen er helt forskjellig.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Treningssko ved artrose grad 3-4
« #6 : 12. oktober 2014, 04:30 »
Du har allerede fått gode råd vedr sko, men jeg kan råde deg til å trene opp musklene dine som støtter kneet. Enkelte muskler er hovedansvarlig for å holde knærne unna Valgus. Valgus i knærne betyr at de faller innover, noe som setter lateral meniscus under mye større friksjon og med fare for slitasje. Kronisk valgus og mye bevegelse kan ofte føre til utslitt menisk. VARUS (det motsatte) vil altså kunne slite mer på medial meniscus. Musklene som holder kneet ute av valgus er Gracilis, gluteus medius, gluteus maximus og Vastus medialis i hovedsak. Kan være lurt å følge med på dette både ved vanlig gange, men spesielt ved løping/jogging og styrketrening.

Kan også hende at lateral gastrocnemius (ytre leggmuskel) er overarbeidet- denne er festet i lårbeinet på baksiden og vil potensielt kunne dra femur inn i lateral meniscus med større kraft enn vanlig.

http://www.athletesacceleration.com/beatingACLinjuries.html

http://bretcontreras.com/knee-valgus-valgus-collapse-glute-medius-strengthening-band-hip-abduction-exercises-and-ankle-dorsiflexion-drills/

http://www.somastruct.com/wp-content/uploads/2013/04/kneevalgussquat-600x346.jpg

http://www.eorthopod.com/sites/default/files/images/knee_itb_cause01.jpg

Utlogget Valdresdama

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Treningssko ved artrose grad 3-4
« #7 : 15. oktober 2014, 07:46 »
Ja, trening av musklene rundt kneet er viktig og det blir gjort ved treningen min + at jeg er hos fysio 1-2 ganger i uka Smiley. Men jeg tåler nok forholdsvis lite - enten det er mye stillesittende (satt mesteparten av søndagen pga kjøring), og da måtte det smertestillende til for å sove. Blir det for mye gåing (drev med kakebaking...), blir det også galt. Det å finne mellomtingen er noe av jobben, også. Løping/jogging kan jeg ikke - da er det nærmest å be om protese med en gang. Bare jeg får et lite slag, gjør et kjempevondt Cry

Men takk for nyttig informasjon - jeg skal også lese litt i disse linkene du har lagt ved Smiley

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Treningssko ved artrose grad 3-4
« #8 : 16. oktober 2014, 02:15 »
Å lese og lære seg selv opp er et must for å holde seg skadefri. Lykke til!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!