Skrevet av Emne: Hjelp meg med kosthold og trening!  (Lest 2241 ganger)

Utlogget DestroyerxXx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Hjelp meg med kosthold og trening!
« : 22. desember 2014, 04:46 »
Hei! Smiley

Jeg er en gutt på 16 år (f.1998) som vil begynne å trene å legge om kostholdet mitt.
Jeg går på videregående skole og bor for meg selv, altså jeg må lage alle måltidene mine selv inkl. middag.
Jeg står opp klokken 07:00 om morgenen, skolen starter klokken 08:00 og første mat friminutt er klokken 09:25.
Neste friminutt er klokken 11:25 og skolen er ferdig klokken 15:30 på langdager og 13:30 på kortdager.
På onsdager har vi gym, og det er de to timene mellom første matfri og andre matfri.

Så hvordan burde jeg legge om kostholdet mitt? Burde jeg spise mat med en gang jeg våkner eller vente til første matfri på skolen?
Kan noen lage en kostholdsplan med hva jeg skal spise til frokost, middag, osv.?

Så treningen:
Jeg vil starte på treningstudio og da trenger jeg ideer til hvilke øvelser jeg skal gjøre, altså et oppsett til hele uka.
Målet er å få mye bedre kropp til sommeren som jeg tror er mulig. Veier nå 75kg og er 185ish cm høy.
Beste hadde vært og fått mer synlige muskler, mye mer former.

Andre tips? Noen apper eller noe hvor jeg burde logge hva jeg spiser, trener ol.?
Takk til alle som svarer.

Utlogget DestroyerxXx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Hjelp meg med kosthold og trening!
« #1 : 22. desember 2014, 04:52 »
Noe slik hadde vært perfekt Smiley :


Utlogget #lovtraining

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

Sv: Hjelp meg med kosthold og trening!
« #2 : 22. desember 2014, 05:25 »
Hei! :-)
For det første...du er bare 16 år og en slik fysikk (bilde) er et resultat av MANGE timer på gymmet og ikke mulig å oppnå på et halvt år for en 16 åring. Dette er noe som tar år og bygge opp, og ikke noe man kan bygge opp til sommeren. Det er en grunn for at de fleste ikke går rundt med en slik superkropp...nettop fordi det tar sykt lang tid og krever veldig mye. Så vi får holde oss til det som er realistisk ;-)

Men...over til spørsmålet. Når det gjelder hvordan du skal begynne og hvordan du skal trene og alt det der så finnes det 10 000 forskjellige svar. Du skriver selv at du vil begynne å trene, så regner med at du ikke har så mye erfaring fra før (no offense).

Når jeg selv begynte å trene var jeg på din alder og begynte på ett full kroppsprogram. Dette går ut på at du trener hele kroppen på én treningsøkt istedenfor å dele den opp i 2/3/4/5 eller alt ettersom. Grunnen til at jeg anbefaler deg å begynne med dette er at du heller kan gå over til en splitt når du blir sterkere. Det sier seg selv at etter hvert som du blir sterkere, må du ha mer belastning på de forskjellige øvelsene og muskelgruppene, noe som fører til at det ville tatt altfor lang tid å tatt hele kroppen på en gang. Men...over til poenget: frem til da (lenge fremover) er det beste du kan gjøre å starte med ett full kroppsprogram.

Så...hvordan funker det. Som sagt trener du da hele kroppen, men du har fokus på "baseøvelser" dvs de store øvelsene som trener en større del av kroppen. Dette er f.eks markløft og knebøy. Så du fokuserer altså mindre på isolasjonsøvelser (dvs øvelser som tar for seg en liten muskelgruppe f.eks bicepscurl).

Når det gjelder kosthold så er det veldig vanskelig å vite hvilken kroppssammensetning du har bare med å se på vekta. Du er tross alt bare 16 år så en stor endring på kostholdet og såkalte dietter er det ingen grunn til å styre med så lenge du ikke er overvektig. Prøv å holde deg til rene matvarer dvs ting du lager selv fra bunnen av. Gode matvarer å alltid ha er f.eks. havregryn, melk, egg, tunfisk, kylling, kalkun, fisk, cottage cheese, mager kesam, frukt og grønnt osv. Dette er matvarer som har bra næringsinnhold. For å bygge muskelmasse må du SPISE!!!! Hvis du søker "bulking" opp på nettet kan du lese mer om dette. Motsatt av bulking heter "deffing". Allikevel...imgen grunn til å begynne med alt på en gang. Fitness er en livsstil og du skal kunne leve med de forandringene du gjør ikke bare i 2-3 uker, men mange år. Du kan eventuelt bruke my fitnesspal eller lifesum (app) for å ha kontroll på det du spiser/kaloriene. Når det gjelder måltider så er frokost kjempeviktig og noe du aldri må hoppe over. Keoppen din kommer ikke skikkelig i gang før den har fått næring, og det må den få... spesielt når du trener. Måltidene kan være f.eks. 7:10 Frokost, Lunsj 11:30, 16:00 middag, og 20:00 etter trening eller noe blir det kvelds. Innimellom disse måltidene må du ha litt mellommåltider selvfølgelig og dette er som sagt bare ett forslag. Så spis maten din og ligg høyt på proteiner så skal du se at gainsa kommer etter hvert! :-D

Bare å spørre om det er noe mer ;-) har selv vært der en gang. Kjekt å starte en loggbok her på treningsforum så vi kan følge med på fremgangen (y) And don't skip legday!!!

Hvor mange ganger i uka tenkte du å trene? Kan lage ett program til deg men trenger å vite det i så fall ;-)

Utlogget DestroyerxXx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Hjelp meg med kosthold og trening!
« #3 : 23. desember 2014, 03:29 »
Hei! :-)
For det første...du er bare 16 år og en slik fysikk (bilde) er et resultat av MANGE timer på gymmet og ikke mulig å oppnå på et halvt år for en 16 åring. Dette er noe som tar år og bygge opp, og ikke noe man kan bygge opp til sommeren. Det er en grunn for at de fleste ikke går rundt med en slik superkropp...nettop fordi det tar sykt lang tid og krever veldig mye. Så vi får holde oss til det som er realistisk ;-)

Men...over til spørsmålet. Når det gjelder hvordan du skal begynne og hvordan du skal trene og alt det der så finnes det 10 000 forskjellige svar. Du skriver selv at du vil begynne å trene, så regner med at du ikke har så mye erfaring fra før (no offense).

Når jeg selv begynte å trene var jeg på din alder og begynte på ett full kroppsprogram. Dette går ut på at du trener hele kroppen på én treningsøkt istedenfor å dele den opp i 2/3/4/5 eller alt ettersom. Grunnen til at jeg anbefaler deg å begynne med dette er at du heller kan gå over til en splitt når du blir sterkere. Det sier seg selv at etter hvert som du blir sterkere, må du ha mer belastning på de forskjellige øvelsene og muskelgruppene, noe som fører til at det ville tatt altfor lang tid å tatt hele kroppen på en gang. Men...over til poenget: frem til da (lenge fremover) er det beste du kan gjøre å starte med ett full kroppsprogram.

Så...hvordan funker det. Som sagt trener du da hele kroppen, men du har fokus på "baseøvelser" dvs de store øvelsene som trener en større del av kroppen. Dette er f.eks markløft og knebøy. Så du fokuserer altså mindre på isolasjonsøvelser (dvs øvelser som tar for seg en liten muskelgruppe f.eks bicepscurl).

Når det gjelder kosthold så er det veldig vanskelig å vite hvilken kroppssammensetning du har bare med å se på vekta. Du er tross alt bare 16 år så en stor endring på kostholdet og såkalte dietter er det ingen grunn til å styre med så lenge du ikke er overvektig. Prøv å holde deg til rene matvarer dvs ting du lager selv fra bunnen av. Gode matvarer å alltid ha er f.eks. havregryn, melk, egg, tunfisk, kylling, kalkun, fisk, cottage cheese, mager kesam, frukt og grønnt osv. Dette er matvarer som har bra næringsinnhold. For å bygge muskelmasse må du SPISE!!!! Hvis du søker "bulking" opp på nettet kan du lese mer om dette. Motsatt av bulking heter "deffing". Allikevel...imgen grunn til å begynne med alt på en gang. Fitness er en livsstil og du skal kunne leve med de forandringene du gjør ikke bare i 2-3 uker, men mange år. Du kan eventuelt bruke my fitnesspal eller lifesum (app) for å ha kontroll på det du spiser/kaloriene. Når det gjelder måltider så er frokost kjempeviktig og noe du aldri må hoppe over. Keoppen din kommer ikke skikkelig i gang før den har fått næring, og det må den få... spesielt når du trener. Måltidene kan være f.eks. 7:10 Frokost, Lunsj 11:30, 16:00 middag, og 20:00 etter trening eller noe blir det kvelds. Innimellom disse måltidene må du ha litt mellommåltider selvfølgelig og dette er som sagt bare ett forslag. Så spis maten din og ligg høyt på proteiner så skal du se at gainsa kommer etter hvert! :-D

Bare å spørre om det er noe mer ;-) har selv vært der en gang. Kjekt å starte en loggbok her på treningsforum så vi kan følge med på fremgangen (y) And don't skip legday!!!

Hvor mange ganger i uka tenkte du å trene? Kan lage ett program til deg men trenger å vite det i så fall ;-)


Takk for fantastisk svar! Smiley

Kan trene alle dager i uka bortsett fra lørdag/søndag og helst ikke fredag. Smiley Om du kunne ha satt opp et oppsett til det hadde det vært supert! Cheesy

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Hjelp meg med kosthold og trening!
« #4 : 23. desember 2014, 09:53 »
Anbefaler deg 5x5 icecream fitness- programmet. Bra for nybegynnere. Det finner du med et enkelt googlesøk.

Angående målet ditt. For å være realistisk så har du ikke sjangs til å se så bra ut noen gang, så sant du ikke er genetisk velsignet og går på større mengder steroider i årevis.

Men det er mulig å komme i nærheten av målet ditt med 3-5 års trening, og et relativt bra kosthold. En annen ting er at du ikke trenger så forferdelig mye proteiner som folk skal ha det til. Får du i deg 150g proteiner om dagen holder det i massevis, men det kreves at du har iallefall 1 kjøttmåltid om dagen(karbonadedeig, kylling, div kjøtt etc etc).

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hjelp meg med kosthold og trening!
« #5 : 23. desember 2014, 10:31 »
Anbefaler deg 5x5 icecream fitness- programmet. Bra for nybegynnere. Det finner du med et enkelt googlesøk.

Hyperextensions med vektplate i et nybegynnerprogram ? Au. Burde være helt unødvendig når programmet inneholder både knebøy, markløft og stående roing.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget #lovtraining

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

Sv: Hjelp meg med kosthold og trening!
« #6 : 23. desember 2014, 11:35 »
Setter opp noe til deg i løpet av dagen ;-) Hvordan vil du ha fordelingen mellom kondisjon og styrke? Høres 3 dager med styrke og 2 dager med kondisjon greit ut? Har du ellers noen mål di vil trene spesifikt mot? (Annet enn å se bra ut da selvfølgelig haha)

Utlogget #lovtraining

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

Sv: Hjelp meg med kosthold og trening!
« #7 : 23. desember 2014, 14:30 »
Hei :-)

Dette er ett full kroppsprogram som jeg selv har benyttet over en periode og som jeg har bra erfaringer med. Det må selvfølgelig tilpasses deg og har kommet frem til dette:

Mandag: Styrke (hele kroppen)
1 500m roing (oppvarming)
Knebøy
Benk
Markløft
Dips
Pullups (med strikk)
Militærpress
Mageøvelser i TRX eller annen magetrening

Tirsdag: Kondisjon

Onsdag: Styrke (hele kroppen)
1 500m roing (oppvarming)
Farmer's walk
Benk
Knebøy
Bicepscurls
Dips
Militærpress
Gående utfall

Torsdag: Kondisjon

Fredag: Styrke (hele kroppen)
1 500m roing (oppvarming)
Knebøy
Benk
Markløft
Pullups/nedtrekk
mageøvelser f.eks. crunches
militærpress
Flyes (bryst)

Håper dette er til hjelp og er bare å spørre om du lurer på noe. Gjennomfør økta på fredagen uansett ;-) Stå på, sommeren nærmer seg!!! :-D

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!