Skrevet av Emne: Tilbake etter skade, trenger formeninger om nytt treningsoppsett  (Lest 1964 ganger)

Utlogget Cocho

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 211

  • Jeg er faktisk en veldig grei kar
Hei igjen TF!

Jeg har endelig kommet meg skikkelig tilbake til gymet etter 1 års fravær pga skade i bein og skulder.

Har trent 3-4 ganger i uka de siste 2 ukene, men har ikke fulgt noe spesifikt program, bære testet ut div. øvelser for å sjekke om jeg var klar for å sette skikkelig i gang igjen. Og det ser det ut som om jeg er.

Så langt har jeg fulgt basisoppskriften alle er godt kjent med.

Økt A: Knebøy

Økt B: Benkpress

Økt C: Markløft

Så har jeg lagt til div andre øvelser. Noen jeg er meget glad i, og noen som er ganske så nye for meg, men som jeg er nysgjerrig på, og har lyst til å teste ut mer.

Så så langt ser det slik ut:

Økt A:

20 min løping (Avg. BPM 150)
Knebøy
Nedtrekk/Chins
Dips
Skulderpress (sittende m. manualer)

Økt B:
20 min løping (Avg. BPM 150)
Bankpress
Vertikale pull-ups (hengende fra en vektstang, med beina på en benk)
Flyes
Side laterals to front raise

Økt C:
20 min løping (Avg. BPM 150)
Markløft
Mageøvelser i slynge
Biceps curls m. manualer og/eller Z-stang
Tåhev (i beinpressmaskinen)

Saken er den at jeg er usikker på om jeg burde ha 2 dager i uka hvor jeg direkte trener skuldre, men samtidig kjenner jeg at jeg har lyst til å gå tilbake til militærpress. Men igjen så vurderer jeg å sette at jeg har et maks antall øvelser pr trening på 4-5. Men at jeg da har 8-9 øvelser å velge mellom, slik at jeg kan erstatte den øvelsen som alt er satt, eller legge til en tilsvarende øvelse til den som alt er der hvis jeg føler at dagsformen er ekstra god. På denne måten kan jeg fjerne skuldre fra Økt B, og heller sette den i rekken av skulderøvelser på Økt A, og heller finne en annen god øvelse for en annen muskel, som jeg kan trene på Økt B. Og dermed kunne "leke" meg litt mer med programmet slik at det ikke blir så ensformig.

Ta for eksempel Økt B. Der har jeg skulderpress. Men si at jeg også kunne velge militærpress den dagen. Så kunne jeg erstatte skulderpress den dagen med militærpress, eller kjøre begge på samme dag hvis dagsformen tilsa det. Eller legge til utfall i tillegg til knebøy hvis formen tilsa det, eller rett og slett erstatte knebøyen med utfall den ene treningen hvis jeg følte for det.

Dette er som sagt bare tanker fra min side. Jeg jobber fortsatt med å sette sammen dette. Og er meget usikker på hvilke øvelser jeg skal ta med. Vil ikke fokusere for mye på spesifikke muskler, med fare for å overdrive.

Er også gira på å få inn flere kroppsvektøvelser i rotasjonen, men sliter med å finne ut hvilke.

Så er bare å komme med innskudd. Jeg hiver meg på det meste, men er ikke så glad i slike ferdiglaga programmer som bestemmer hvor mange set og reps man skal kjøre av bestemte øvelser. Liker som sagt å ha det kjekt på trening, og pushe meg selv hvis det er rom for det. Så har ikke lyst til å bli begrenset av et program som forbyr eksperimentering.

På forhånd takk!

- Cocho
Det er litt sånn "No pain, no gain" ^^

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Du kan jo legge inn alternative øvelser til variasjon f.eks knebøy med normalbeinstilling versus frontbøy med bredere beinstilling, benkpress versus hantelpress. magerulle og joystick med rotasjon versus slyngeøvelser. Kjør likt antall øvelser hver uke, men juster på utførelsen av enkelte øvelser.....Det er dessuten ganske viktig å beholde de øvelsene du liker aller best - det er godt for motivasjonen å bli ekstra god på dine egne favorittøvelser:))
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!