Skrevet av Emne: Armheving teknikk  (Lest 3153 ganger)

Utlogget jon2222

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Armheving teknikk
« : 04. mars 2015, 16:24 »
Jeg ønsker å perfeksjonere armhevingen min til å aktivere brystet fremfor triceps, men er usikker på plasseringen av hendene. Tidligere har jeg kjørt albuene nært inntil kroppen, noe som har aktivert for lite bryst. I det siste har jeg forsøkt å ha albuene lenger ut fra kroppen med hendene pekende rett frem. Siden det føles unaturlig å tvinge albuene ut slik, har jeg også prøvd å peke hendene noe innover. Jeg synes denne vinkelen er mer naturlig i forhold til håndledd og albue. Alle artikler om armhevinger sier at dette er ødeleggende for albuene og bør unngås. For min del føles dette mye mer naturlig, og det aktiverer brystet veldig bra. Det skal nevnes at albuene ikke kommer for langt ut.

Noen som vet om det er dumt å rette hendene litt innover?

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Armheving teknikk
« #1 : 10. mars 2015, 12:29 »
Det har vært vanlig å kjøre hendene innover for å koble på mer av brystet. Selv foretrekker jeg å konsentrere meg om å presse skulderbladene sammen bak på ryggen som en helt bevisst prosess for å få presset brystet maksimalt frem ned mot gulvet samtidig som jeg fokuserer på å holde en naturlig rett kropp. Jeg holder et nøytralt grep(hender som peker fremover) når jeg kjører pushups. Det viktigste er at du kjenner den mulige risikoen ved å holde hendene rotert innover og merbelastning på albueleddet. Kjenner du ikke noe ubehag i albuene og får maksimalt ut av push ups, kan du nok sannsynligvis fortsette med det. Alternativt kan du for sikkerhets skyld kjøre et par oppvarmingssett med push ups i slynge(trx/red core) hvor du holder hendende i hver sin slynge og kroppen er skråstilt under utførelse. Dette er en god oppvarming til brysttrening generelt hvor stabiliseringsmuskulaturen får seg en god oppvarmingsrunde uten at det er nødvendigvis stor belastning involvert.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget jon2222

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Armheving teknikk
« #2 : 13. mars 2015, 16:50 »
Takker for et bra svar  Grin
Tenker jeg blir å fortsette og vri hånden bittelitt innover på noen av settene. Snakket med en fysioterapeut som mente dette ikke ville bli noe problem.

Er helt enig i det du sier om slyngetrening. Veldig bra for å aktivere kjernen!


Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Armheving teknikk
« #3 : 16. mars 2015, 11:11 »
Jeg ønsker å perfeksjonere armhevingen min til å aktivere brystet fremfor triceps, men er usikker på plasseringen av hendene. Tidligere har jeg kjørt albuene nært inntil kroppen, noe som har aktivert for lite bryst. I det siste har jeg forsøkt å ha albuene lenger ut fra kroppen med hendene pekende rett frem. Siden det føles unaturlig å tvinge albuene ut slik, har jeg også prøvd å peke hendene noe innover. Jeg synes denne vinkelen er mer naturlig i forhold til håndledd og albue. Alle artikler om armhevinger sier at dette er ødeleggende for albuene og bør unngås. For min del føles dette mye mer naturlig, og det aktiverer brystet veldig bra. Det skal nevnes at albuene ikke kommer for langt ut.

Noen som vet om det er dumt å rette hendene litt innover?

Kort sagt vil brystet aktiveres mer jo bredere armstilling du har. Jeg vet ikke helt om du mener at fingrene peker mot eller fra kroppen, uansett er mitt tips at du bestemmer deg for en bredde du skal bruke, og så bruker du den vinkelen på hendene som faller naturlig for deg. Det er nok ganske store individuelle forskjeller på hva som føles "naturlig".

Utlogget jon2222

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Armheving teknikk
« #4 : 22. mars 2015, 22:47 »
Jeg er klar over at jo bredere armstilling en har, jo mer aktiveres brystet. Det jeg misliker med denne armstillingen er at bevegelsesmønsteret er ganske lite. Hvis det er mulig å øke bevegelselengden ved kun å peke hendene litt innover, tenker jeg dette er en bedre versjon av armhevinger. Det skal sies at jeg også kjører brede armhevinger.

Når jeg skriver at hendene peker innover, mener jeg at de peker bittelitt mot hverandre.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!