Skrevet av Emne: Spørsmål ang. vektnedgang  (Lest 32219 ganger)

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #60 : 02. mai 2015, 18:22 »
Hvordan går det? Har du noen oppdateringer? Smiley

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #61 : 03. mai 2015, 10:18 »
Hvordan går det? Har du noen oppdateringer? Smiley

Ja, jeg rakk aldri å skrive i går:P men det går greit, går fremover i samme tempo som før så sålenge det ikke stopper opp så er fornøyd Smiley Har bestemt meg for å måle med målebånd litt sjeldnere for det går så sykt sakte nedover at jeg blir demotivert av det. Det er jo litt rart egentlig siden alle sier vekt har så lite og si og at man bør måle for å se resultater. Men jeg føler ikke jeg "gir alt" og er så dedikert som jeg kan være når det kommer til kosthold og trening så det kan være derfor det går tregt. Det er første gang jeg har prøvd og gå ned i vekt som jeg fremdeles er såpass motivert og har så "stabil" nedgang, så jeg er redd for å ødelegge det ved å presse meg for mye. Er veldig konfortabel med måten jeg spiser og trener på nå, så får heller legge på litt og litt etterhvert for det vil jo stagnere etterhvert.

Men vekta viste 82,5 kg i går, så det er minus 1kg fra forrige lørdag Smiley

Nå som er så godt satt inni kosthold og har mer erfaring så skjønner jeg godt hvorfor jeg har blitt overvektig og hvorfor jeg aldri har klart og gå ned tidligere ihvertfall. Med unntak av ett kakestykke i 50årslaget nå i helgen(som forøvrig ikke smakte så godt som jeg hadde ønsket at det skulle..), så har jeg ikke spist noe søtt eller usunt siden jeg begynte og når jeg har vært vant til å spise usunt og søtt opptil flere ganger i uka før så er det jo ikke rart jeg går ned nå selvom jeg føler jeg ikke legger så mye hard work i det enda.

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #62 : 03. mai 2015, 12:55 »
Altså for min del så er det ikke så veldig intressant med at du måler deg med målebånd, selv om det er det som er mest riktig. Når kroppen kvitter seg med fett så gjør den det over hele kroppen, ikke kun rundt armene. Så derfor er jeg mest intressert i å vite hva vekta sier Smiley

Ja fortsett og legg på litt og litt. Bli litt bedre enn det du var igår Smiley

1kg skal du være fornøyd med, fortsett sånn! Smiley

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #63 : 03. mai 2015, 13:31 »
Skal få kjøpt meg sånn BCAA nå tenkte jeg, men bruker du kun det før trening de dagene du har morgencardio, eller tar du det hver gang før trening, uansett når du trener og hva du har spist?
Har gitt opp den morgencardioen litt, hehe.. Men får se utover mot sommern når det blir varmere og lysere om mårran om det blir lettere da Smiley

Er dette en som er grei, eller har du forslag til noen andre?
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/amino-bcaa-250-g

Så på den her også, som var i en sånn diettpakke de har. Skjønner ikke helt forskjellen på de forskjellige:P
http://www.kost1.no/bcaa-l-glutamin-500-gram

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #64 : 05. mai 2015, 21:59 »
Må bare få ut litt frustrasjon.. Den uka her har så langt vært den verste. Jeg er fortsatt veldig motivert og klarer å holde meg til mat og treningsplanen(halvveis hvertfall med treninga), men alt går skikkelig dritt Tongue
Er konstant oppblåst i magen og det blir bare værre når jeg spiser, så er jeg så sykt matlei at jeg spyr omtrent bare av tanken på å spise kylling og grønnsaker spesielt.. Sliter sykt med å sette opp nye matplaner på grunn av det, for aner ikke hva jeg kan spise.
Har null energi på treninga, selv på step som er den timen i uka jeg alltid ser frem til å trene. Finner ikke ett styrkeprogram som passer meg og motiverer meg oog får virkelig ikke til å trene intervaller.. Prøvde meg på 4x4 idag, men klarte ikke holde tempoet oppe eller gå i oppoverbakke i de 4 minuttene Tongue så nå er jeg helt ute og kjøre.. Vurderer og bare kjøre på med bodypump og gruppetimer istedet fremover, så får jeg ihvertfall trent noe fornuftig..

Har du hatt en sånn periode der alt stoppa opp før? Noen tips eller råd? Smiley

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #65 : 06. mai 2015, 15:38 »
Jeg bruker BCAA hver dag uansett hva jeg spiser, under trening. Ikke før eller etter. Det kommer ikke til å bli lettere til sommeren, du lurer bare deg selv. Er det for kaldt ute, så kler du bare på deg mer klær. Er det for mørkt? Til sommeren kommer det til å bli for lyst, for varmt.

Ja den øverste linken så grei ut. 250 gram bcaa for 139kr, det blir 556kr per kg. Alltid se på kg pris. Mye penger å spare.

spare.http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/bcaa-xplode - 489 kr per kg.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/instantized-bcaa-5000-336-g - 1187,5 kr

Ser du forskjellen på hvor mye man kan spare på å velge riktig. Når du bestiller, aldri bestill 250 gram, bestill større mengder. 1kg om gangen. Du sparer penger, du får mer, du har mer, det varer lengre. 250 gram om gangen er bare tull Smiley Med mindre du bestiller 4x250gram og sparer penger Wink

Det er bra du forteller, for da kan vi justere på ting. Ok, så det du beskriver virker for meg som kan være 1 av 2 ting, enten så er det bare mentalt.  At du må manne deg opp, gro noen baller og gi gass på trening, her må du være helt ærlig med deg selv. Du må konstant vinne kampen mot deg selv. Vi har alle en stemme i hodet som sier at vi heller vil ligge på sofaen og slappe av, men alikavell så er det enkelte som kommer seg opp av sofaen, også har du noen som aldri ligger på sofaen. Også har du dem som aldri kommer seg opp av sofaen. Men siden du sier at du fortsatt er veldig motivert så tror jeg ikke det er det som er problemet, hvis du virkelig mener at du er veldig motivert. Så da vil jeg tro det kommer til ting 2. Kosthold.

Du sier du har null energi, hva skyldes null energi? Energi/kalori underskudd. Er glykogen lagrene tomme? Det er viktig når du går på lav karbo at du fyller på. 4-7 dager lav karbo. Så fyller du opp 1-3 dager.

De tallene jeg bruker er kun eksempel.
F.eks:
Mandag 100 Karb
Tirsdag 100
Onsdag 100
Torsdag 100
Fredag 100
Lørdag 150
Søndag 200
Mandag 150

Tirsdag 100
Onsdag 100
Torsdag 100
Fredag 100
Lørdag 100
Søndag 150
Mandag 200
Tirsdag 150

Onsdag 100

Når du gjør det sånn så er det naturlig at du får i deg mer kalorier også.
F.eks:
Mandag 1800 kalorier
Tirsdag 1800
Onsdag 1800
Torsdag 1800
Fredag 1800
Lørdag 2200
Søndag 2500
Mandag 2200

Tirsdag 1800
Onsdag 1800
Torsdag 1800
Fredag 1800
Lørdag 1800
Søndag 2200
Mandag 2500
Tirsdag 2200

Onsdag 1800

Her har jeg tatt i utgangspunkt at personen går tom for energi etter den 5 dagen, hva gjelder deg vet kun du. Det beste er om du klarer deg lengst mulig for mest mulig forbrenning, men det vil du få kjenne på, fysisk og mentalt.

Finn ut først hvor mange kalorier du skal ha i deg. Så bestemmer du deg for hvor mye av hva du skal ha i deg.
Så jeg tror du må få orden på dette. Du kan ikke gå på 1400 kalorier hver dag, gå på jobb, trene månedsvis. Da skjer dette. Det blir litt som å kjøre en bil i 70 sone i første gir, det er ikke bra for bilen. Bilen tar skade av dette. Du må velge riktig gir til riktig hastighet.

Har du problemer med å finne ut av hva du skal spise for å fylle opp, se i frukt og grønt hylla. Uansett hva du plukker derfra så kan det ikke gå feil. Gå også for bønner, linser, kikerter, erter.

Kan du forklare litt nærmere hva du mener med at du ikke finner et styrkeprogram som passer for deg? Smiley
Når du går for et styrkeprogram så prøv det ut minst 1-2 måned før du skifter, hvis man skifter hver uke så vet får man aldri vite om det fungerte.

Ja ALLE opplever sånne perioder, men de kan være forskjellige for alle. Og de fleste har en forklare bak seg. De som gir opp er de som velger å tro at det ikke går ant å fikse, så de gir bare opp. Men vi leter etter feilen så fikser vi den, så fortsetter vi.




Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #66 : 06. mai 2015, 15:57 »
Okei Smiley Jeg tror det kan være en kombinasjon av kosthold og at jeg ikke gir alt jeg har kanskje.. Jeg pleier å veie meg lørdag, mandag, onsdag. Går ned 0,5kg fra lørdag til mandag og 0,5kg fra mandag til onsdag, så har det pleid og stå stille frem til lørdag. Hadde gått ned til 82kg på mandag, men igår lå jeg fortsatt på 82kg. Det kan jo være mange grunner til det, men da har det jo "stoppa" litt i forhold til sånn det har vært de forrige ukene..

Jeg ligger fortsatt på rundt 1300 kcal om dagen, men i helgene så teller jeg ikke kalorier like nøye som i hverdagen, så da spiser jeg nok litt ekstra. Aner ikke om det er riktig/bra jeg, men føler jo det funker siden jeg har gått ned så jevnt og trutt. Hvordan kan jeg finne ut hvor mange kalorier som er "optimalt" for meg for at jeg skal kunne få den energien jeg trenger og i tillegg fortsette og gå ned mest mulig?

Det har vært litt random hvor mye og når jeg har spist karbo, men går for det meste i speltlomper, havregryn, søtpotet og av og til ris de dagene jeg har karbo i måltidene. Igår spiste jeg lapper laget med havremel og da ble jeg så syykt oppblåst og uggen.. Er det fordi det var for mye karbo i det kanskje?

Får prøve og være litt mer nøye fremover med næringsinnholdet i maten og ikke kun kaloriene, men det er så mye å tenke på da føler jeg:P er redd jeg bare blir enda mer lei kylling og grønnsaker og at det kommer til å bli vanskeligere og holde seg til planen siden jeg må "utelukke" enda mer matvarer enn jeg gjør nå.

Jeg finner ferdige fullkroppsprogram på nettet, så tester jeg de. Men det er ingen av de jeg har fullført ordentlig med alle muskelgrupper, fordi det alltid er noen øvelser jeg enten ikke klarer, vet hvordan jeg gjør eller ja, som passer meg dårlig da. Så prøver jeg å bytte, så skjer det samme Tongue
Men jeg drev litt med splitt-program når jeg trente styrke før, så lurer på om jeg kanskje skal prøve meg på det igjen Smiley Da "må" jeg også på trening alle dagene jeg har planlagt for å få trent alle muskelgruppene. Så har sitti idag og satt opp ett program som jeg tenkte og begynne med neste uke. Idag skal jeg prøve meg på intervaller igjen, men tror jeg skal begynne med kortere arbeidsperioder i starten for å komme litt inn i det.

Kanskje jeg skal prøve og legge ut hva jeg spiser og trener en uke, så ser du kanskje hvor feilen ligger? Eller om du skriver ned hva du spiser til de forskjellige måltidene og hva du trener på en uke, så har jeg ett eksempel og gå utifra, jeg bare tilpasser kaloriene etter mitt behov Smiley

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #67 : 06. mai 2015, 17:34 »
Du veide 82,5 sist lørdag, du veier nå 82,0 da er du på god på vei til å veie 81,5 neste lørdag, ikke heng deg opp i så veldig hva du veier fra dag til dag Smiley

Det at du ikke teller i helgene, vil ikke gi meg noe, men så lenge du føler du har kontroll så går det jo fint Smiley Så lenge du ikke går på en smell i helgene, ala, kjøper en 1kg nøtter å spiser alt.

Opplåst i magen, hmm det har jo noe med fordøyelse, og der er fiber riktig. Bønner og linser, har masse fiber, itillegg til at de har karbohydrater og proteiner i seg. Jeg ville undersøkt bønner, linser, kikerter.

Jeg vet ikke om du gjør så veldig mye feil. du har gått ned 1kg hver uke fra da du virkelig startet, og du er på vei til å klare det den her uken også.

Føler du gjør veldig mye riktig og du får resultater, vær fornøyd og hold oppe motivasjonen Smiley

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #68 : 06. mai 2015, 20:29 »
Hehe, typisk jenter og alltid ha noe å klage på og henge seg opp i sånne detaljer vel Tongue vet jo egentlig at det ikke har så mye å si, bare ble litt skuffa i og med at alt har gått så dritt den uka her..
MEN på treninga idag så tok det heelt av! Har aldri hatt så mye energi og pågangsmot før, hehe. Var bare zumba 30min, men jeg danset ræva av meg, så fikk jeg faktisk til en bitteliten intervalløkt først. Gikk i 10min, så jogg 1 min, gå 2 osv, 4 ganger så det ble en liten halvtime på mølla. Ikke mye å skryte av, men for meg som HATER å jogge og aldri har trent intervaller så fikk jeg litt mestringsfølelse av å klare og fullføre ei økt. Så nå er jeg klar for å gi alt resten av uka Smiley

Så takk for motivasjon igjen, hehe! Det må jo ha vært derfor. Jeg er jo faktisk ganske lat egentlig, jeg er veldig dårlig på å presse meg selv til ting jeg ikke har spesielt lyst til og jeg har fortsatt en del unnskyldninger for å unngå ting som morgencardio ja. Så du fikk meg til å tenke litt der og da er det bare og ta seg i nakken og prøve hardere!

Har funnet ut at jeg må holde meg til små og flere måltider, for jeg sliter med å få i meg så mye mat som jeg skal hvis jeg spiser store og få. Har prøvd det denne uka, så det kan jo ha sammenheng med at jeg har følt meg så oppblåst og ekkel. Blir sprengmett etter jeg har stappa i meg alt, så blir jeg sulten igjen fort etterpå Tongue

Men jeg har ett spørsmål ang. styrkeprogram. Holder på å sette opp ett med følgende inndeling:
Dag1: bein, mage, rumpe
Dag2 Bryst, triceps , skuldre
Dag3: Rygg, biceps, core

Hvor mange øvelser burde jeg ha per muskelgruppe? For det jeg har satt opp så langt er 3 øvelser per, og det blir jo 9 forskjellige øvelser på en trening, men kan se for meg at det kommer til å bli litt mye? Eller at jeg kommer til å bli værende på treningssenteret i 2 timer liksom? Tongue Ihvertfall hvis jeg skal kjøre litt cardio etter styrken. Skal jeg gå ned til 2 istedet, så det blir 6 til sammen?

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #69 : 07. mai 2015, 08:26 »
2 øvelser med 3-4 sett på hver øvelse bør holde. Programmet ditt er vel helt ok. 3split er langt ifra optimalt styrkeprogram.

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #70 : 07. mai 2015, 08:47 »
2 øvelser med 3-4 sett på hver øvelse bør holde. Programmet ditt er vel helt ok. 3split er langt ifra optimalt styrkeprogram.
Ok, takk Smiley Fordi musklene bare blir trent en gang per uke da, eller? og hva er optimalt? Har kjørt fullkroppprogram så langt, men føler det er mer motiverende med splitt, vet ikke hvorfor Tongue
Men hvis du har forslag til ett bra program så tar jeg gjerne imot!

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #71 : 07. mai 2015, 12:53 »
Det er helt sikkert morsommere å trene splittprogram enn fullkropp for noen, og det kan jeg forstå. Men som du sier: Man får mer muskelvekst av å trene hver muskelgruppe 2-3 ganger i uken isteden for 1 gang per uke.

Du trener et program som heter PUSH-PULL-LEG split. Ganske vanlig. Jeg tar et nesten likt et som heter PUSH-PULL. Da tar jeg knebøy og varianter av dette på PUSH dagen (sammens med bryst, skuldre og triceps) og markløft med varianter av dette på PULL dagen(Der du allerede trener rygg og biceps). Da får man trent hver muskelgruppe litt hyppigere og det er mange som har fått bra resultater med denne splitten.

Da trener jeg feks ABxABxx, der du helt sikkert trener AxBxCxx

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #72 : 07. mai 2015, 13:13 »
Hm, det skjønte jeg ikke helt.. Kan du skrive eksempler på øvelsene du kjører de forskjellige dagene?
Men da vil jeg egentlig få mer utbytte av å fortsette med ett fullkropps program?

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #73 : 09. mai 2015, 09:00 »
Ukas oppdatering. Vekta viste 81,5kg i dag Smiley
Første lørdag: 84,3 kg
Andre lørdag: 83,5 kg
Tredje lørdag: 82,5 kg
Fjerde lørdag: 81,5 kg

3 kg på 3 uker, så det går stabilt nedover hvertfall. Denne uka har vært litt opp og ned.. Som jeg skrev så gikk det skikkelig dritt i starten, men så snudde det helt på onsdag. Fokuserer mest på det sosiale denne helgen, så da blir det ikke så mye trening, men skal være flink med kaloriene Smiley Til uka så får jeg se om jeg gidder og oppdatere eller ikke, for har "helvettesuka" mi da så da kommer det mest sannynlig til å stagnere eller at jeg går opp litt.. Kommer til å følge med og være så flink jeg klarer uansett Smiley
Har fått kommentarer fra noen i familen at de ser jeg har gått ned og blitt slankere i kroppen. Om de bare sier det for å være snille vet jeg ikke, men det er jo uansett hyggelig og høre!

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #74 : 10. mai 2015, 18:00 »
3kg på 3 uker er bra det, du får prøve å gjøre ditt aller beste selvom det er helvettesuka di Smiley Artig å få kommentarer, det er jo positivt ment så du må bare ta det med deg! Bare still spørsmål om det skulle være noe!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!