Skrevet av Emne: Magiske treningsprogrammer  (Lest 795 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Magiske treningsprogrammer
« : 16. september 2004, 15:57 »
Jeg sitter og mimrer litt og tenker tilbake på treningsoppleggene jeg har prøvd opp gjennom årene. Det er morsomt å tenke tilbake på. Mesteparten av "treningskarrieren" min har gått med på å prøve å finne et "magisk" program som skulle føre til sinnssyke økninger. Noe slikt program finnes ikke, men det er jo en annen sak... Nå har jeg (nesten) sluttet å tenke slik, men jeg kan konkludere med at det meste jeg har prøvd av treningsprinsipper har gitt resultater så lenge jeg har trent hardt, spist mye, og fått bra med hvile. Det er enkelte program som har gitt mer økning enn andre, men isolert sett har forskjellene ikke vært veldig store. Hovedproblemet med hopping mellom opplegg har vært manglende fokus over lengre perioder, så den totale økningen ble dårlig selv etter mange år med trening.

De første 7-8 årene konkurrerte jeg i vektløfting, og da var internett heldigvis ukjent. Jeg kjøpte og leste byggerblader (Hercules etc), men ble lite påvirket av programmene der. Jeg trente det vektløftertrenerne sa jeg skulle, og jeg fikk da bra resultater.

Så ble jeg skadet og måtte kutte ut vektløfting. Da ble det 11 år med generell vekttrening med alle mulig rare treningsprinsipper som skulle gi fantastiske økninger. De jeg husker i hodet nå er:

"Super Slow"
"Super Big in 6 months".
Jeff Everson opplegg basert på Sergio Oliva og Victor Richards trening
Opplegg som Johnny Fuller kjørte (36 set pr muskelgruppe)
"Heavy Duty" av Mike Mentzer
"Positions of Flexion" (POS) av Steve Holman
"Body Contract" av Dan Duchaine
"Power Factor Training" partials i strongest range
"German Volume Training" 10x10
"Telle DSP"
"Hardgainer"
"Brawn"
"Super Squats" (20 rep knebøy og så masse h-melk man klarte)
"Bulgarian Burst" (3 økter om dagen, 6 dager i uka)
Met-Rx treningsopplegg av Scott Connelly (sammen med masse Met-Rx pulver)

I tillegg har jeg selvsagt prøvd alle mulige rare egenproduserte opplegg.

Etter dette begynte jeg med styrkeløft, og ble da også dessverre påvirket mye av alle mulige magiske systemer som man kunne finne på internett, bl.a.:

Westside
3x3
Sheiko

Det var Sheiko som utgjorde den siste spikeren i kista. Etter det har jeg vært skadet på heltid.

Det som er litt rart er at selv om jeg nå sitter her tynn som ei flis med vondt i knær, skulder og håndledd så ville jeg nesten ikke ha endret noen ting. Det var jo morsomt selv om resultatene ikke alltid ble slik jeg ønsket.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Arch

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

SV: Magiske treningsprogrammer
« #1 : 16. september 2004, 16:31 »
He he, interessant å lese. Men over hvor lang tid prøvde du alle disse programmene?

Jeg for min del skjønner ikke at du gadd alt det der Tongue

Utlogget Beachboy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 102

  • Lead, Follow or get out of my way!
SV: Magiske treningsprogrammer
« #2 : 16. september 2004, 16:52 »
He, he, tror nok de fleste som har trent en stund kjenner seg igjen her. Alltid nye programmer som skal testes ut fordi "de er mye bedre enn alle andre". Har nok ikke prøvd like mye forskjellig som deg, men det jeg husker best er kanskje da jeg og en kompis skulle følge arm programmet til Lee Priest som vi fant i et FLEX blad. Klarte ikke løfte armene på flere dager!
Om jeg har lært gjenstår vel og se. Trener for tiden DoggCrapp, og er fornøyd så langt...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Magiske treningsprogrammer
« #3 : 16. september 2004, 17:11 »
Fellesnevneren for program du gjør det bra på er alltid progresjon over tid. Navnet kan være så mangt.....

Vi har vel alle vært på jakt etter det magiske programmet en gang i tiden....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Magiske treningsprogrammer
« #4 : 16. september 2004, 17:26 »
Det som er litt rart er at selv om jeg nå sitter her tynn som ei flis med vondt i knær, skulder og håndledd så ville jeg nesten ikke ha endret noen ting. Det var jo morsomt selv om resultatene ikke alltid ble slik jeg ønsket.


Veldig bra innlegg, Jan B. Jeg har også gjort mye rart, og har opplevd å bli fullstendig satt ut pga skader jeg fikk med programmer jeg kjørte for 10-12 år siden. Bortsett fra det, er det som du sier veldig moro å prøve forskjellige treningsopplegg. Da får en i alle fall funnet ut hva en sjøl vokser best på. I dag er jeg faktisk tilbake til samme måte å trene på som jeg lærte av en helt ufaglært trener jeg hadde i 1985. Punkt for punkt hadde han rett, i den forstand at det var denne treningsfrormen som ga meg best resultater. Men man kan ihvertfall si at en har prøvd, og det er som du sier moro, selv om jeg i ettertid ser at jeg kastet bort altfor mange år...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!