Skrevet av Emne: misforstått artikkel?  (Lest 3188 ganger)

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

misforstått artikkel?
« : 05. juli 2005, 11:41 »
"En annen faktor er valget av øvelser som treffer muskelen fra flere forskjellige vinkler. Ved lette vekter kan du aktivisere forskjellige ”hoder” eller deler av en muskel i større grad enn andre. For eksempel skråbenk for å fokusere mer på øvre del av brystet, eller bicepscurl med smalt grep for å fokusere mer på ytre bicepshode. Etterhvert som vektene blir tyngre jevnes faktisk denne forskjellen ut, og du har tilnærmet lik aktivering av hele brystet ved din 5RM enten du løfter skrå- eller flat benkpress. Du kan derfor velge å kutte ut noen overflødige øvelser når du nærmer deg de tunge vektene, og heller fokusere energien på de mest effektive men dette er selvfølgelig opp til deg selv. Velg også øvelser som strekker muskelen under belastning, eller den delen av bevegelsesområdet der muskelen nærmer seg fullt uttøyd – det er her mikrotrauma oppstår lettest. Altså ikke når du ”flekser” eller kontraherer muskelen hardt i sin korteste lengde – dette er kun basert på en subjektiv følelse og vil gi skuffende resultat over lengre sikt. Når du trener høye reps oppnås lettere den ønskede effekten (funksjonell kapasitet husker du kanskje) ved å holde muskelen under konstant spenn og fokusere på den kontraherte delen av bevegelsen."


Sakset ut ifra HST av børge fagerli...

Ang den artikkelen, menes det at du skal strekke armen helt ut før du tar den opp for jeg har hørt av en personlig trener som jeg mener å huske er tidligere konkurrerende styrkeløfter og to andre treningsveildere der jeg trener at det sliter på senen hvis jeg trener scottcurl og strekker armene helt ut, at jeg heller skal stoppe med en liten vinkel for så å dra vekten opp igjen... får jeg noe mindre muskelvekst av dette? jeg mener jeg ikke gjør det og at sikreste måten å trene på er å unngå å følge den artikkelen når det gjelder scott-curl, kons-curl og lignende øvelser for hvis jeg hadde fulgt den ville jeg belastet senen unødvendig mye og risikert å skade den, noe jeg IKKE vil. hva mener dere?

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: misforstått artikkel?
« #1 : 05. juli 2005, 23:26 »
"En annen faktor er valget av øvelser som treffer muskelen fra flere forskjellige vinkler. Ved lette vekter kan du aktivisere forskjellige ”hoder” eller deler av en muskel i større grad enn andre. For eksempel skråbenk for å fokusere mer på øvre del av brystet, eller bicepscurl med smalt grep for å fokusere mer på ytre bicepshode. Etterhvert som vektene blir tyngre jevnes faktisk denne forskjellen ut, og du har tilnærmet lik aktivering av hele brystet ved din 5RM enten du løfter skrå- eller flat benkpress. Du kan derfor velge å kutte ut noen overflødige øvelser når du nærmer deg de tunge vektene, og heller fokusere energien på de mest effektive men dette er selvfølgelig opp til deg selv. Velg også øvelser som strekker muskelen under belastning, eller den delen av bevegelsesområdet der muskelen nærmer seg fullt uttøyd – det er her mikrotrauma oppstår lettest. Altså ikke når du ”flekser” eller kontraherer muskelen hardt i sin korteste lengde – dette er kun basert på en subjektiv følelse og vil gi skuffende resultat over lengre sikt. Når du trener høye reps oppnås lettere den ønskede effekten (funksjonell kapasitet husker du kanskje) ved å holde muskelen under konstant spenn og fokusere på den kontraherte delen av bevegelsen."


Sakset ut ifra HST av børge fagerli...

Ang den artikkelen, menes det at du skal strekke armen helt ut før du tar den opp for jeg har hørt av en personlig trener som jeg mener å huske er tidligere konkurrerende styrkeløfter og to andre treningsveildere der jeg trener at det sliter på senen hvis jeg trener scottcurl og strekker armene helt ut, at jeg heller skal stoppe med en liten vinkel for så å dra vekten opp igjen... får jeg noe mindre muskelvekst av dette? jeg mener jeg ikke gjør det og at sikreste måten å trene på er å unngå å følge den artikkelen når det gjelder scott-curl, kons-curl og lignende øvelser for hvis jeg hadde fulgt den ville jeg belastet senen unødvendig mye og risikert å skade den, noe jeg IKKE vil. hva mener dere?

I f. eks. scottcurl er poenget at du skal strekke nesten helt ut i bunnposisjonen, men ikke helt ut. Strekker du helt ut, vil du faktisk miste noe av tensjonen i muskelen, fordi noe av tensjonen da vil overføres til albueleddet og knoklene, alternativt vil hele vekten bare "deise ned" i paden. Strekker du nesten helt ut, tvinges du til å være konsentrert hele veien, og i tillegg til bedre muskelvekst vil du også redusere risikoen for seneskade.

Samme gjelder de fleste andre øvelser - jobb i den delen av bevegelsesbanen hvor tensjonen er størst, men ikke mist tensjonen ved å overstrekke. Dette gjelder f. eks. også i beinpress eller knebøy, hvor du mister tensjonen helt hvis du strekker helt ut i knærne i topposisjonen.  Wink

Hvis du leser Fagerlis artikkel litt nøyere (uthevet skrift), vil du se at heller ikke han anbefaler fullt strekk, men at man skal nærme seg fullt strekk.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: misforstått artikkel?
« #2 : 06. juli 2005, 00:27 »
I f. eks. scottcurl er poenget at du skal strekke nesten helt ut i bunnposisjonen, men ikke helt ut. Strekker du helt ut, vil du faktisk miste noe av tensjonen i muskelen, fordi noe av tensjonen da vil overføres til albueleddet og knoklene, alternativt vil hele vekten bare "deise ned" i paden. Strekker du nesten helt ut, tvinges du til å være konsentrert hele veien, og i tillegg til bedre muskelvekst vil du også redusere risikoen for seneskade.

Samme gjelder de fleste andre øvelser - jobb i den delen av bevegelsesbanen hvor tensjonen er størst, men ikke mist tensjonen ved å overstrekke. Dette gjelder f. eks. også i beinpress eller knebøy, hvor du mister tensjonen helt hvis du strekker helt ut i knærne i topposisjonen. Wink

Hvis du leser Fagerlis artikkel litt nøyere (uthevet skrift), vil du se at heller ikke han anbefaler fullt strekk, men at man skal nærme seg fullt strekk.

H

takk, var det jeg mente og Smiley trengte bare andre vurdering av annonser for at visse personer skulle høre på meg Smiley

yngve

  • Gjest
SV: misforstått artikkel?
« #3 : 06. juli 2005, 09:20 »
Men Sjulven, da; jeg mente ikke at du skulle bryte og presse helt ned i strekk, jeg mente at det var feil å stoppe med en liten vinkel, for da får du ikke strekk i det hele tatt (om du ikke er veeeeeldig lite tøyelig).

Kjenner du noen som har ødelagt seg på å ikke stoppe i en liten vinkel (nå mener jeg med fornuftige vekter som progressivt økes for hver gang)?

Og argumentene dine om at du har flere treningsveiledere bak deg, er like mye verdt som en klatt med kokt smør. Finn artikler og argumenter selv.

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: misforstått artikkel?
« #4 : 06. juli 2005, 14:03 »
Men Sjulven, da; jeg mente ikke at du skulle bryte og presse helt ned i strekk, jeg mente at det var feil å stoppe med en liten vinkel, for da får du ikke strekk i det hele tatt (om du ikke er veeeeeldig lite tøyelig).

Kjenner du noen som har ødelagt seg på å ikke stoppe i en liten vinkel (nå mener jeg med fornuftige vekter som progressivt økes for hver gang)?

Og argumentene dine om at du har flere treningsveiledere bak deg, er like mye verdt som en klatt med kokt smør. Finn artikler og argumenter selv.

kan du ikke bare gi deg snart og la det ligge?

NEI! Muskelen skal strekkes så langt som mulig i bunnposisjon av bevegelsen.

har ikke sagt at du har sagt du skal presse vekten ned heller jeg, men se på hva du skrev, at den skulle så langt ned som mulig, når armene skal NÆRME seg fullt strekk betyr det at det blir igjen en liten vinkel en liten vinkel = ca 178grader på armene, hvis du trener og har får skikkelig pump så strekker faktisk dette ganske bra Wink hadde jeg vært deg ville jeg bare glemt dette nå, det er tydelig at du gjorde en feil, men det er bare menneskelig, no biggie lism, alle gjør jo feil iblandt Smiley

yngve

  • Gjest
SV: misforstått artikkel?
« #5 : 06. juli 2005, 14:21 »
Tørk av deg den arrogante holdningen - Det blir bare barnslig.

Jeg har i hvert fall strekt GODT ut i bunnen av posisjonen i alle øvelser det er mulig, og jeg har økt veldig bra i muskelmasse. Har ikke hatt antydninger til disse skadene du snakker om (Noen som har det, btw?). Det som er viktig når man begynner å løfte for første gang, er å begynne lett med mange reps.

Kaller du 2 grader "en liten vinkel", må du forvente at folk missforstår. Tror neppe du ser noe særlig mellom på 178 og 180 grader. Jeg fikk inntrykk av at du mente en liten vinkel som ikke ga noe strekk i det hele tatt.

Du svarte forresten ikke på spørsmålene mine i det forrige innlegget.

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: misforstått artikkel?
« #6 : 06. juli 2005, 14:45 »
Tørk av deg den arrogante holdningen - Det blir bare barnslig.

Jeg har i hvert fall strekt GODT ut i bunnen av posisjonen i alle øvelser det er mulig, og jeg har økt veldig bra i muskelmasse. Har ikke hatt antydninger til disse skadene du snakker om (Noen som har det, btw?). Det som er viktig når man begynner å løfte for første gang, er å begynne lett med mange reps.

Kaller du 2 grader "en liten vinkel", må du forvente at folk missforstår. Tror neppe du ser noe særlig mellom på 178 og 180 grader. Jeg fikk inntrykk av at du mente en liten vinkel som ikke ga noe strekk i det hele tatt.

Du svarte forresten ikke på spørsmålene mine i det forrige innlegget.

hvis du hadde skjønt det norske språk hadde du skjønt at en liten vinkel er en liten vinkel og vil altså si at du skal stoppe med en liten vinkel, det er egentlig samme med gradene, bare du IKKE slipper armene helt ut i 180grader fordi dette sliter på senene og kan skade deg, prøv å dra i et tau som henger fast i en luke når du har 180grader vinkel på tauet, konklusjon: tauet strammer seg noe jævlig men du får ikke rikket luken før du får en liten vinkel på tauet altså du MÅ under 180grader vinkel for å få rikket luken (179-) tror du virkelig det er bra for senen å få den store belastningen på seg hver gang du skal dra armen opp fra 180grader Huh isåfall så må du opplyse meg for jeg skjønner ikke på hvilken måte dette kan være positivt...
og om du mener jeg er arrogant eller ikke er totalt irrelevant i denne saken, for å motsi den kommentaren så: at du ikke gir deg og fortsetter å mase med tåpelige argumenter om dokumentasjon på logiske ting, DET er barnslig, det blir som å be meg bevise at at universet ikke ender

yngve

  • Gjest
SV: misforstått artikkel?
« #7 : 06. juli 2005, 15:19 »
Tror jeg skjønner det norske språk ganske godt.

Du kan bare svare meg, enkelt og greit: VET DU OM NOEN SOM HAR SKADET SEG PÅ Å GÅ SÅ LANGT NED AT MAN FÅR EN GOD STREKK (Igjen: Med fornuftige vekter og korrekt teknikk)?

Og dokumenter gjerne dine påstander.

EDIT: Tror du forresten at senen ligger som et slakt tau når armen ikke er utstrekt?

EDIT2: Det blir feil å sammenlikne med å trekke en skuffe. Husk at armen BØYES (og ikke trekkes rett frem) når du går opp.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: misforstått artikkel?
« #8 : 07. juli 2005, 12:23 »
 biggrin biggrin

Dere er jo begge enige om at det skal være en liten vinkel, så ser ikke poenget med den diskusjonen deres.
Spesielt de som er hypermobile i albueleddet bør være forsiktig med å rette ut leddet helt i slike øvelser. Les innlegget til Hitman over: Gå så langt at du akkurat ikke mister tensjonen i biceps, ikke lenger.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

SV: misforstått artikkel?
« #9 : 18. oktober 2005, 02:09 »
Nå er det jo vanskelig å strekke bicepsen på en preacher-benk da, så mitt poeng er at du med fordel kan benytte f.eks. bicepscurl liggende på skråbenk - da kjenner du strekken bedre. Enig i at du ikke skal strekke helt ut i bunnposisjon på biceps, da jobber muskelen meget dårlig sett fra et biomekanisk synspunkt - stopp ca 20 grader før fullt utslag.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: misforstått artikkel?
« #10 : 19. oktober 2005, 10:32 »
Noe som virket rart var det med at f.eks skråbenk skulle være overflødig?!? Har da sett nok av benkere som ikke har stripe? Eller tok jeg feil av påstanden?
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!