Skrevet av Emne: Lumbar flexion i knebøy  (Lest 1410 ganger)

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Lumbar flexion i knebøy
« : 07. mars 2009, 14:13 »
Har nylig funnet ut at jeg har såkalt "lumbar flexion" i ryggen som oppstår et godt stykke før jeg når parallell i bøy. Er det trygt/bra for ryggen å gå forbi det punktet hvor dette oppstår, eller bør jeg helst avstå fra å trene skikkelig dype bøy fremover?

Regner med det bare er sånn anatomien min er, slik at det ikke er noe jeg kan fjerne ved å endre på teknikk osv?

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Lumbar flexion i knebøy
« #1 : 14. mars 2009, 10:11 »
Nei, det er ikke bra for ryggen din at du flekterer den i knebøy, du burde trene knebøy til en boks som er høy nok til at du akkurat unngår å bøye ryggen.

Så burde du legge om teknikken din slik at du ikke har "sette seg ned på stol" knebøy. Søk på "squat rx" på youtube. Den ligger også som sticky her på forumet.
Så bruker du en lavere boks etterhvert som du blir mykere.

I tilegg burde du starte med dynamisk tøying av hoftene før du trener knebøy, mobiliserings teknikker for anklene hjelper også.

Jeg brukte nesten et halvår på å tøye meg inn i dyp bøy posisjon, så ikke gi opp om du ikke får det til med en gang Wink
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Lex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 222
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 222

Sv: Lumbar flexion i knebøy
« #2 : 28. mars 2009, 19:04 »
Hvordan arter lumbar flexion seg? Nedre del av ryggen krummer seg ved bøy/dyp bøy? Jeg sliter med knebøy selv, ryggen er helt ødelagt av lett bøy, 70kg og stopp ved parallell var nok sist gang. Skal oppsøke hjelp nå men vet ikke om kiropraktor eller naprapat er å foretrekke.

Apelars, hva slags øvelser brukte du når du skulle tøye?

Ellers beklager jeg for å "kuppe" tråden din Lars Ivar, men så ikke noe poeng i å lage en egen tråd når du allerede hadde lagd en.
...but inside doesnt matter...

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Sv: Lumbar flexion i knebøy
« #3 : 29. mars 2009, 01:44 »
Hvordan arter lumbar flexion seg? Nedre del av ryggen krummer seg ved bøy/dyp bøy? Jeg sliter med knebøy selv, ryggen er helt ødelagt av lett bøy, 70kg og stopp ved parallell var nok sist gang. Skal oppsøke hjelp nå men vet ikke om kiropraktor eller naprapat er å foretrekke.

Tja, er egentlig lettest å beskrive hvordan du ser det, siden jeg ikke helt kjenner alle faguttrykkene her. Stå med et speil på siden av deg, og sett deg ned slik som du ville ha gjort dersom du trente knebøy. Dvs. bena i samme bredde, holde ryggen slik som man ville gjort osv. Hvis du da kan se i speilet at nederste 10-15 cm av ryggsøylen plutselig krummer motsatt vei (dvs. ryggen på en måte får en slags S profil) før du er i den dybden du trener med så kan det hende at du har et problem. Eller, det er hvorvidt dette er et problem jeg forsøker å finne ut av. Smiley

Jeg kan ikke helt se for meg hvordan man ved teknikk skal kunne få endret på dette heller. Det virker mer for meg som at dette er noe som kommer helt naturlig dersom man har en kroppstype med lange ben og kort overkropp og skal ta dype knebøy.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Lumbar flexion i knebøy
« #4 : 31. mars 2009, 12:47 »
Det er nok vanskeligere å unngå fleksjon i ryggen når man har lange ben og kort overkropp, men det betyr ikke at du skal la det skje. Når du bøyer ryggen vil du klemme kjernen i mellomvirvelskivene bakover og er du uheldig resulterer det i en kjerneprolaps (kjernen går igjennom "veggen" i skiven og blir liggende utenfor)

Jeg ville nok tatt en titt på teknikken. Mange gjør det vanskelig for seg selv å komme dypt ned i knebøy fordi de står for smalt.

Her er en god film som viser en metode for å komme ned i dyp bøy:
http://video.google.com/videoplay?docid=-6529481301858251744&sourceid=docidfeed&hl=undefined
Er litt smådårlig filmet, men metoden funker. Filmen viser også en del andre triks bla. med tanke på romanske markløft.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!