Skrevet av Emne: Mindre trening og færre måltider, Større resultater  (Lest 832 ganger)

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Hei!


Jeg vil fortelle min historie om hvordan jeg starte å trene mye mindre og spise i mye mindre frekvens. Og fikk mye bedre resultater.

Denne tråden er ment som tankevekker til noen nybegynnere som kanskje ikke trener optimalt.


Det første året jeg trente brukte jeg veldig mye av tiden min på terning og kost. Jeg utforsket 4splitter, 5splitter, trening hver dag osv osv.

Jeg trente veldig hardt og opptil 1 og en halv time per økt.

Jeg spiste 8 måltider om dagen, og brukte veldig mye tid på å planlegge måltider, lage matpakke og ikke minst lage maten.

Etterhvert fikk jeg mye mere peiling på trening, så jeg gjorde en helomvending.


Myten om at man skal  ha mange måltider ble drept. Jeg lærte litt mere om periodisering av trening, pause mellom sett osv.



Nå spiser jeg 2-4 måltider om dagen. Havregryn og melk til frokost, brød og skinke til jobb/skole. Også lager jeg meg heller en veldig stor middag med ca 1/2kg kjøtt.

Jeg trener også på hobbynivå, så jeg er ikke alltid like seriøs med maten. Men etter at jeg begynte med dette matprogrammet + at jeg trente i 20-40min 3ganger i uken, kun baseøvelser med M-reps, så sprengte resultatene mine til himmels.



Kort sagt: Jeg brukte 10ganger så mye energi på å få framgang som jeg gjør nå. Og nå får jeg 10 ganger så mye framgang uten å gjøre så veldig mye.




Det er så UTROLIG viktigt å sette seg inn i periodisering av trening osv.


Selvsagt må man gi mye mere innsats en det her hvis man skal satse. Men for hobbymosjonister så kan man faktisk få mye mere ut av treningen osv hvis man bare leser litt Wink



Så nybegynner, ta lærdom av dette og ikke kast bort mange måneder år på å tulletrene/overtrene/tullespise.
sterk,blid og ronkefri

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: Mindre trening og færre måltider, Større resultater
« #1 : 14. september 2009, 19:12 »
Hørtes interessant ut, jeg er litt i samme klemma...kjører en 5-splitt og må snart begynne å jobbe ved siden av skolen og da er jeg redd ikke det nåværende programmet blir fulgt! Når jeg jobber ved siden av skolen blir det i tillegg mindre tid til å spise ofte, slik som din situasjon.

Har du før -og etterbilder, stats etc på hvordan det gikk etter at du starta på 2-4 måltider (health & fitness concept?) og trente hellkropp 3 ganger i uka med myo-reps?
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Utlogget stigmartins1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Mindre trening og færre måltider, Større resultater
« #2 : 15. september 2009, 11:49 »
Hørtes interessant ut, jeg er litt i samme klemma...kjører en 5-splitt og må snart begynne å jobbe ved siden av skolen og da er jeg redd ikke det nåværende programmet blir fulgt! Når jeg jobber ved siden av skolen blir det i tillegg mindre tid til å spise ofte, slik som din situasjon.

Har du før -og etterbilder, stats etc på hvordan det gikk etter at du starta på 2-4 måltider (health & fitness concept?) og trente hellkropp 3 ganger i uka med myo-reps?

Han følger nok ikke Health & Fitness Concept siden han spiser havregryn og brød, men han har skjønt at det lønner seg å lytte på kroppens behov slik Børge Fagerli anbefaler i konseptet.


Ellers, veldig bra innlegg av Kongla. Jeg har gjort mange av de samme feilene. Har kuttet ned på treningsmengden og kjører kortere økter med nesten bare baseøvelser nå. Har langt bedre fremgang.

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: Mindre trening og færre måltider, Større resultater
« #3 : 17. september 2009, 00:31 »
Ok...tenkte å teste ut helkroppsprogram med myo-reps, og se hvordan det går. Det passer i hvert fall bedre med timeplanen Smiley

Når det gjelder maten, skal jeg forsøke å implementere H&F konseptet litt mer og kjenne litt hvordan det fungerer...
Jeg pleier fra før av å samle karbohydratene til frokost og rundt trening, men det har lett for å bli brødmat på skolen sånn midt på dagen. Når det gjelder proteiner er det alt i fra 180-240 g bare fra shakene + proteiner fra mat. Til kveldsmåltidet pleier jeg å ta noe med lite karbohydrater og trege proteiner...
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!