Skrevet av Emne: Tilbakemelding på "hjemmelaget" treningsprogram!  (Lest 1219 ganger)

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Hei.

Jeg har den siste tiden benyttet meg av et "hjemmelaget" treningsprogram basert på allerede kjente øvelser og prinsipper. Tanken bak dette var å laget et "primitivt" program som kan trenes med minimalt av utstyr, samtidig som det passer inn i en travel hverdag.
Programmet er en 2-splitt, noe som gjør det veldig anvendelig i travle perioder. Med "primitivt" mener jeg at det trenes med minimalt med utstyr. Alt jeg har er faktisk to hantler, mer en nok vekter, og en ryggsekk.

Økt 1
Bryst: Pushups, 4 sett (vekter legges i ryggsekk for å få riktig belastning)
Rygg: Enarms hantelroing, 4 sett
Armer: Bicepscurl og stående franskpress (3 sett på hver øvelse)

Økt 2
Framside lår: Utfall med hantler, 4 sett
Bakside lår: Strake markløft med hantler, 4 sett
Legger: Tåhev, 3 sett
Skuldre: Hantelpress, 4 sett

I tillegg til disse øvelsene har jeg også noen tillegg, men dette er det som i hovedsak kjøres. Mage trenes på en av øktene.

Rep antallet varieres med først 1-2 uker med 12-15 rep. Videre 2-3 uker med 8-10 rep. Til slutt har jeg 2-3 uker med 5 rep. Alt vil variere noe avhengig av hvordan vektbelastningen økes etter hvert. Økningene i rep antall og belastning foregår i hovedsak på baseøvelser ( i den grad øvelsene kan kalles det..).

Med dette programmet er jeg nesten sikret å få kjørt gjennom kroppen minst en gang per uke. På uker hvor jeg har bedre tid blir det to gjennomkjøringer.

Tanken er at jeg skal kunne bygge muskler med dette programmet. Av treningsbakgrunn kan jeg si at jeg har trent styrke i flere år. Startet som de aller fleste med usystematisk trening med alt for mye fokus på bryst og armer, for deretter å se sammenhengen mellom overkropp og underkropp. Deretter ble det flere runder med RYP, grunnprogrammet. Har også trent i lengre perioder med diverse splitter, for deretter å bli frelst av Dietmars styrkeløftprogrammer.
De siste 3 årene har det blitt noe lite trening, men har i år satset på at dette "hjemmesnekra" greia skal være nok til å komme i form igjen.
I forhold til kosthold så vet jeg hva jeg bør gjøre, men sliter litt med å gjennomføre det. På nåværende tidspunkt er jeg ca. 90kg på 182 cm. Vil gjerne gå litt opp i vekt, men satser på at det da skal være hovedsaklig i form av muskler.

Takker på forhånd for alle konstruktive innspill! Smiley

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Hei vidart.  Jeg liker dette programmet, blandt annet fordi du akter å variere antall repetisjoner over tid.  Om jeg skal være kritisk til noe, må det være at rumpe, korsrygg og midje får for lite stimulans.  Det finnes varianter av planken (forlengs, sidelengs og baklengs på stoler) som du kanskje kan legge inn.  Har du muligheter til å få kjørt kroppshev?  Kroppshev kalles ikke 'knebøy for overkroppen' uten grunn.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Hei vidart.  Jeg liker dette programmet, blandt annet fordi du akter å variere antall repetisjoner over tid.  Om jeg skal være kritisk til noe, må det være at rumpe, korsrygg og midje får for lite stimulans.  Det finnes varianter av planken (forlengs, sidelengs og baklengs på stoler) som du kanskje kan legge inn.  Har du muligheter til å få kjørt kroppshev?  Kroppshev kalles ikke 'knebøy for overkroppen' uten grunn.

Takk for godt svar! Smiley
Jeg kan se hva du mener med at rumpe, korsrygg og midje får for lite stimulans. Imdilertidig så er det slik at spesielt korsrygg jobber veldig mye, spesielt ved pushups med vekter i ryggsekk. Da ligger ryggsekken såpass langt oppe på ryggen at korsryggen må jobbe mye for å holde kroppen oppe.

Uansett, dine forslag med tanke på planke skal integreres! 2thumbsup

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!