Skrevet av Emne: Ned i fettprosent og opp i muskelmasse - Trenger hjelp til kostholdsplan!  (Lest 6243 ganger)

Utlogget Moldegutten

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Heisann!

Har trent styrke en stund, og føler at jeg snart bør sette litt fokus på å gå ned litt i fettprosent også Smiley
Trenger derfor litt tips til hva jeg kan spise (5-6 måltider om dagen er nok). Vil selvfølgelig gå opp i muskelmasse samtidig, så proteinrik mat er viktig. Kan legge til at jeg trener fullkroppsprogram for tiden, delt på tre ganger i uken (mandag, onsdag og fredag), og skal prøve å få i gang litt cardio i tillegg til dette.

Har nå for tiden en fettprosent på ca. 17-18%. Kroppsvekten min vipper fra 72 til 74 kg, og er 1,79 cm høy.

Takk på forhånd!




Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Hei!

Jeg har selv gått ned endel i fettprosent, over 10% på et par mnd. Min mening er at planlegging er nøkkelen til suksess. Det tar tid, og man er nødt til å være tålmodig. Jeg jobber enda med å bli kvitt fettet og skal fortsette på samme måte, da selvfølgelig med justeringer, både den ene og den andre veien. Det har vært mye trening og strikt kosthold som har bidratt til lavere fettprosent. Mye protein, som bidrar til metthet. Moderat med karbohydrater, nok til å kunne yte godt på trening. Moderat med fett også, 50-100gr daglig. Og så klart kaloriunderskudd. Det kan da være mulig å bevare/øke muskelmasse og samtidig gå ned i fettprosent.

Styrketrening er svært effektivt, og kardio kan kjøres på egne dager. Det er slik jeg har gjort det.

Som sagt er planlegging svært viktig ut i fra egen erfaring. Du skal spise DEN frokosten og DET mellommåltidet og DEN kveldsmaten, og ikke noe annet. Det gjør det enklere og lettere da du til enhver tid vet hva du skal spise, og når. Fra egen erfaring er det enklere å spise "drittmat" uten planlegging.  For å faktisk svare på det du er ute etter, er en dag for meg vanligvis;

Frokost: 60gr havregryn, 30gr gourmet-pro, 2,5 dl skummet melk (dette i en shake)
Mellommåltid: 1 boks Cottage cheese m/ fun light
Lunsj: Proteinpannekaker
Mellommåltid: 1 boks mager kesam
Middag: 250gr kyllingfilet, 50gr ris, 200gr brokkoliblanding
Kveldsmat: Egg, rugsprø, shake

Dette virker lite men har gitt resultater. Spiser det samme så å si hver dag. Kostholdsplanene mine er basert på dager hvor jeg trener 2 ganger, + treningsfri. På treningsfridager kutter jeg ut litt. Men som du ser blir det 6 måltider. Ville anbefalt å spise mer kanskje.

Og som sagt, dette er ut i fra egne erfaringer. Du må finne mat du kan spise selv. Men vil alltid anbefale å holde et høyt proteininntak da det bidrar til mye høyere metthetsfølelse utover dagen. Og til slutt vil jeg anbefale å prøve http://iifym.com/iifym-calculator/. Dette var mitt bidrag Smiley

Utlogget Moldegutten

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Hei!

Jeg har selv gått ned endel i fettprosent, over 10% på et par mnd. Min mening er at planlegging er nøkkelen til suksess. Det tar tid, og man er nødt til å være tålmodig. Jeg jobber enda med å bli kvitt fettet og skal fortsette på samme måte, da selvfølgelig med justeringer, både den ene og den andre veien. Det har vært mye trening og strikt kosthold som har bidratt til lavere fettprosent. Mye protein, som bidrar til metthet. Moderat med karbohydrater, nok til å kunne yte godt på trening. Moderat med fett også, 50-100gr daglig. Og så klart kaloriunderskudd. Det kan da være mulig å bevare/øke muskelmasse og samtidig gå ned i fettprosent.

Styrketrening er svært effektivt, og kardio kan kjøres på egne dager. Det er slik jeg har gjort det.

Som sagt er planlegging svært viktig ut i fra egen erfaring. Du skal spise DEN frokosten og DET mellommåltidet og DEN kveldsmaten, og ikke noe annet. Det gjør det enklere og lettere da du til enhver tid vet hva du skal spise, og når. Fra egen erfaring er det enklere å spise "drittmat" uten planlegging.  For å faktisk svare på det du er ute etter, er en dag for meg vanligvis;

Frokost: 60gr havregryn, 30gr gourmet-pro, 2,5 dl skummet melk (dette i en shake)
Mellommåltid: 1 boks Cottage cheese m/ fun light
Lunsj: Proteinpannekaker
Mellommåltid: 1 boks mager kesam
Middag: 250gr kyllingfilet, 50gr ris, 200gr brokkoliblanding
Kveldsmat: Egg, rugsprø, shake

Dette virker lite men har gitt resultater. Spiser det samme så å si hver dag. Kostholdsplanene mine er basert på dager hvor jeg trener 2 ganger, + treningsfri. På treningsfridager kutter jeg ut litt. Men som du ser blir det 6 måltider. Ville anbefalt å spise mer kanskje.

Og som sagt, dette er ut i fra egne erfaringer. Du må finne mat du kan spise selv. Men vil alltid anbefale å holde et høyt proteininntak da det bidrar til mye høyere metthetsfølelse utover dagen. Og til slutt vil jeg anbefale å prøve http://iifym.com/iifym-calculator/. Dette var mitt bidrag Smiley


Heisann!

Tusen takk for bidraget! Dette så meget bra ut! Smiley
Kommer nok til å prøve en lignende kostholdsplan fremover for å se om den fungerer.

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Heisann!

Tusen takk for bidraget! Dette så meget bra ut! Smiley
Kommer nok til å prøve en lignende kostholdsplan fremover for å se om den fungerer.


Ikke noe problem. Det kan du gjøre, men som sagt vil jeg anbefale å ligge høyere på kcalinntak, og evt gradvis gå nedover. Bruk diett.no/mylog.no/myfitnesspal o.l for å logge maten din Smiley

Får håpe også andre kan bidra med noe mer her!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!