Skrevet av Emne: Hantler-type  (Lest 3386 ganger)

Utlogget Bungalow Bill

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Hantler-type
« : 28. januar 2015, 09:04 »
Ny på forumet.
Har trent kondisjon i en rekke år, begynte med styrke for to år siden.
Har en del utstyr (olympisk) og skal nå gå til innkjøp av nye hantler.
Valget står mellom "vanlige håndmanual" gummi Hex (de sekskanta) eller
de runde skivehantla feks. GYM2000 Gummiert Skivehantel.

Mitt spm. blir: er den ene bedre enn den andre (i så fall hvorfor), er bruksområde likt?





B.Bill

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Hantler-type
« #1 : 28. januar 2015, 09:30 »
Ser ikke ut som noen av dem er justerbar på antall kg, så forskjellen er ubetydelig. Eneste er at skivehantlene har større diameter som kan ha en liten forskjell på svært få øvelser. Men jeg vil anbefale justerbare hantler (skiver du kan ta av og på som ønsket) slik at du kan øke å minske vekt som du ønsker uten å måtte kjøpe inn mangfoldige vekter i ulike tyngder.
Men hvis du vil ha en av dem som er avbildet, så er forskjellen ubetydelig etter min mening. Smiley

Utlogget Bungalow Bill

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Hantler-type
« #2 : 28. januar 2015, 10:44 »
Takker for svar.

Tanken var å kjøpe flere stk. 10+12,5+15+17,5+20 kg.
Har det noe for seg eller er det som nevnt like greit med disse som man tar skivene av og på( litt mer heft) jeg har noen slike.

B.Bill

Utlogget smøreolje

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

Sv: Hantler-type
« #3 : 28. januar 2015, 11:44 »
Hvis du allerede har olympisk utstyr, så kan disse være plassbesparende og fungerer veldig bra. Syns jeg da Tongue
Bare å bruke de vektskivene du allerede evt har..

http://www.ebay.com/itm/Olympische-Kurzhantelstange-50mm-Hantelstange-Kurzhantel-50-mm-Olympia-NEU-/331360001597?pt=DE_Sport_Fitness_Hanteln_Gewichte&hash=item4d26985e3d
22år -> 24år -> 25 år -> 26år
78kg      89kg     95kg      ?
196cm 196cm  196cm       ?

Har som mål å nå 100kg Smiley

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Hantler-type
« #4 : 28. januar 2015, 12:16 »
Hvis du allerede har olympisk utstyr, så kan disse være plassbesparende og fungerer veldig bra. Syns jeg da Tongue
Bare å bruke de vektskivene du allerede evt har..

http://www.ebay.com/itm/Olympische-Kurzhantelstange-50mm-Hantelstange-Kurzhantel-50-mm-Olympia-NEU-/331360001597?pt=DE_Sport_Fitness_Hanteln_Gewichte&hash=item4d26985e3d

Bra ide. Men hvis han har store vektskiver så kan det bli ganske upraktisk til enkelte øvelser med disse hantlene.

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Hantler-type
« #5 : 28. januar 2015, 12:22 »
Takker for svar.

Tanken var å kjøpe flere stk. 10+12,5+15+17,5+20 kg.
Har det noe for seg eller er det som nevnt like greit med disse som man tar skivene av og på( litt mer heft) jeg har noen slike.

B.Bill
Vel, det er opp til deg om du ikke har noe i mot å bruke penger. Hvis du kjøper hantler med fast vekt på slipper du bryet med å skru av og på vektskivene, men det vil da også koste deg mye penger å kjøpe flere sett med dem i stedet for et sett med hantler der du kan ta av og på skivene til ønsket vekt.
Bare min anbefaling. Smiley

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Hantler-type
« #6 : 28. januar 2015, 12:27 »
Bare i tilfelle, slik som disse jeg mener:

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Hantler-type
« #7 : 28. januar 2015, 15:41 »
Det er nok "greiest" for et hjemmegym som ikke skal koste skjorta å kjøpe hantler som du kan justere vekta på. Det har jeg brukt i lang tid, men det er SYKT KJEDELIG OG PES å holde på med i lengden, bare så det er sagt.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hantler-type
« #8 : 28. januar 2015, 15:57 »
Det er nok "greiest" for et hjemmegym som ikke skal koste skjorta å kjøpe hantler som du kan justere vekta på. Det har jeg brukt i lang tid, men det er SYKT KJEDELIG OG PES å holde på med i lengden, bare så det er sagt.

Manualer med skrulåser fungerer da bra. Går fint å ommøblere de i pausene mellom settene. Bruker man begge hendene så går det faktisk fort ! Vekta kan justeres med nøyaktighet på 0.25 kilo, også.

Dessuten så er det utrolig mye greiere enn å gå og slepe med seg en ny manual på 30-40 kilo fra andre siden av rommet hele tiden.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Hantler-type
« #9 : 28. januar 2015, 16:15 »
Manualer med skrulåser fungerer da bra. Går fint å ommøblere de i pausene mellom settene. Bruker man begge hendene så går det faktisk fort ! Vekta kan justeres med nøyaktighet på 0.25 kilo, også.

Dessuten så er det utrolig mye greiere enn å gå og slepe med seg en ny manual på 30-40 kilo fra andre siden av rommet hele tiden.

Hver til sitt Cheesy Det fungerer helt greit, men personlig har jeg blitt temmelig lei av det etter endel år med bytting av skiver osv. Men for hjemmegym er jeg altså enig i at det er mest praktisk.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Bungalow Bill

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Hantler-type
« #10 : 28. januar 2015, 19:14 »
Det er nok "greiest" for et hjemmegym som ikke skal koste skjorta å kjøpe hantler som du kan justere vekta på. Det har jeg brukt i lang tid, men det er SYKT KJEDELIG OG PES å holde på med i lengden, bare så det er sagt.

Det er slik jeg også opplever det, jeg har en del små skiver til de olympiske hantla + mange skiver til et sett vanlige med skrulås.
Det funker greit, men som anorakk sier det blir litt pes noen ganger.
Konklusjon blir, jeg bruker det jeg har ei stund til og "sparer" penga en stund til.

B.Bill
 

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!