Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke de lab testene og undersøkelsene av kosttilskudd som er gjort rundt omkring i verden, ikke kan offentliggjøres. Da får vi jo vite hvilke som er verstinger i bransjen. Og hva vi i hvert fall må holde oss unna.
Jeg har lest at det i en stor studie i Nederland ble testet over 50 forskjellige tilskudd av forsjellige produsenter. Her kom det visst frem at over halvparten av tilskuddene inneholdt stoffer de ikke skulle. Noen hadde så små mengder prohormoner så det mest trolig dreide seg om ufrivillig forurensing, mens andre igjen hadde så store verdier at det virket som om det bevisst var tilsatt. (mulig dette er enkelte produsenters måte å ha ett ”bedre” produkt en konkurrenten?). I denne testen, mener jeg å huske å lese at de ikke fant noe tull i det de kalte ernæringspulver (protein og karbohydrat tilskudd). Men derimot i det tilskuddet som gikk under kategorien ”prestasjonsfremmende tilskudd”. Men hvorfor ligger ikke denne studien med merker og produsenter tilgjenglig, slik at vi kan se hvilke som er verst.
Den finske antidopingkomiteen gjennomførte i 2003 stikkprøver av kreatinprodukter i helsekostforretninger sør i Finland. Under testen ble det tatt 21 prøver og tre av dem inneholdt forstadier av de prestasjonsfremmende stoffene testosteron og nandrolon. Preparatene ble gitt til seks frivillige personer. De fleste av deres urinprøver viste spor av ulovlige midler. Hvorfor ligger det ikke noe sted hvilke merker av de 21 som ikke innholdt noe ulovlig og hvilke som gjorde det.
Har ikke også Antidoping Norge/Dopinglaboratoriet på Aker også testet tilskudd? Og det er vel trolig at også en del andre land også har gjort tester i lys av alle de kosttilskudd sakene de siste årene.
Jeg mener det må være en fordel å offentliggjøre slike resultater. Selv om det selvfølgelig til syvende og sist er utøverne selv har ansvaret, og eneste måte å være 100% sikker er å ikke ta noe tilskudd. Men det vil for de utøverne som velger å ta tilskudd være beroligende å vite hvilke produsenter man MÅ holde seg unna.
Og kanskje de ”versting” produsentene, endrer seg når de vet de havner i ”gapestokken” fordi det oppdages at produktet deres ikke er rent.