Skrevet av Emne: Når spise proteiner?  (Lest 1731 ganger)

Utlogget NewOne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Når spise proteiner?
« : 07. juni 2005, 20:38 »
Håper noen kan hjelpe meg med dette.  Help
Hvor viktig er det å spise mye protein før man trener?

Og er det noen som har et forslag på hva man bør spise både før og etter trening?

Utlogget Bakke

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

SV: Når spise proteiner?
« #1 : 07. juni 2005, 20:42 »
Hvis du søker ligger det utallige poster her om hva man bør spise før og etter trening Wink.

Men enkelt og greit: Trege karbohydrater og protein før. Raske karbohydrater og (whey) protein etter.

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Når spise proteiner?
« #2 : 07. juni 2005, 23:59 »
Husker benpressmannen hadde et veldig fint vinkling.

Men tror du tar litt feil angående trege karbs før trening. Hvis jeg ikke husker helt feil så burde man også inta raske karbs før trening.

Hadde vært veldig fint om benpressmannen som jeg tror skrev noe om akkurat dette kunne svart. ?

Kan godt hende jeg tar feil. Har også altid trodd at man burde få i seg trege karbs før trening, men ble litt usikker nå.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Når spise proteiner?
« #3 : 08. juni 2005, 00:05 »
Håper noen kan hjelpe meg med dette. Help
Hvor viktig er det å spise mye protein før man trener?

Og er det noen som har et forslag på hva man bør spise både før og etter trening?

Innta både proteiner og raske karbs, før og etter trening, f. eks. 30-50g myse og 30-50g maltodekstrin 30 min før trening, og 40-60g myse og 50-80g maltodekstrin rett etter trening (juster tallene etter kroppsvekt, noe mindre karbs på deff).

*Hvorfor innta shake før trening? To (tre) grunner:

1) Du ønsker å oppnå en insulinspike i blodet som har sitt toppunkt i timen etter trening, ca. 1,5-2 timer etter inntatt shake, og da bør denne shaken inntas ca. 30 min før trening, dersom økten varer 45-60 min, som den vanligvis gjør. Myse og karbs fører til en høyere insulinspike enn karbs alene (gram for gram), derfor også myse før trening!
2) Motvirke muskelnedbrytende kortisolutskillelse under treingsøkten.
(3) Holde et stabilt høyt blodsukker under økta, som gir stabilt høy energi og konsentrasjon)

*Hvorfor innta shake etter trening? Fire grunner:

1) Med insulinspiken du får fra den første shaken, vil aminosyrene fra shaken du inntar etter trening mer effektivt taes opp av muskelcellene og proteinsyntesen således øke betraktelig. (Aminosyrereseptorer på muskelcellene er insulinavhengige.)
2) Fylle opp glykogenlagrene, som er devis tømt under økten.
3) Fortsatt holde kortisolnivåene lave.
4) Skape en ny insulinspike etter et par timer, som man nyttiggjør i neste måltid. 


Trege karbs kan man med fordel innta i et (komplett) måltid et par timer før økta, men rett før trening er det raske karbs som gjelder.  Smiley



H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Når spise proteiner?
« #4 : 08. juni 2005, 10:36 »


Innta både proteiner og raske karbs, før og etter trening, f. eks. 30-50g myse og 30-50g maltodekstrin 30 min før trening, og 40-60g myse og 50-80g maltodekstrin rett etter trening (juster tallene etter kroppsvekt, noe mindre karbs på deff).

Da var det rett slik jeg tenkte Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!