Skrevet av Emne: Sannheten om egget! Av Stian Lund  (Lest 8537 ganger)

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
Sannheten om egget! Av Stian Lund
« : 04. mai 2006, 18:20 »
Sannheten om egget!
Stian Lund

Alle har antakelighvis hørt om egget og det "enorme" kolestrol påvirkningen det har på kroppene vår. Jeg vil først starte med å si dette heldighvis bare er en stor myte blant Norges befolkning og resten av verden.

Jeg vil først begynne med å forklare enkelt hva kolestrol er.
Kolesterol er et fettstoff som både finnes i maten og som kroppen lager selv. Hvorfor kroppen lager dette selv er fordi det er helt nødvendig for at andre fettstoffer skal kunne fraktes i blodet og for at kroppen skal kunne produsere vitamin D og kjønnshormoner. Uten kolesterol ville landets mannekor skiftet navn til pikekor. Så kolestrol må kroppen ha. Men ikke så veldig mye. Nermere tvert imot. For høyt kolestrol i blodet kan gi økt risiko for hjerte og karsykdommer etc..
Det som teller mest for kolestrol mengden i blodet er hvilket og hvor mye fett en spiser. Spiser du for mye umettet fett som inneholder størst mengde av det negative kolestrolet HDL - Det vil si fett  fra fete kjøttstykker og melkeprodukter etc - vil det gi en økt risiko for sykdom og ikke minst redusert fettforbrenning.

Det er forsåvidt riktig at eggeplommen inneholder kolesterol (1300mg/100g), men dette betyr lite for blodets kolesterolinnhold. Mesteparten av eggets plomme inneholder nemelig den sunne fett typen umettet fett i tillegg til flere viktige vitaminer og mineraler.

Eggeplomme inneholder/100g:

Protein 16,5g
Mettet fett 8,4g
Enumettet fett 13,5g
Flerumettet fett 3,5g
Kalsium 140mg, jern 5,5mg, en rekke sporstoffer++

Eggehvite = ca10g protein/100g

Visste du at egget blir kalt "Naturens vitaminpille"?
Dette gjelder inkludert plommen i egget. Det er nemelig ikke bare eggehviten som inneholder viktige og sunne næringsstoffer.
Egget inneholder i tillegg til mye bra og mettede proteiner, A, B, D, E , K-Vitaminer,  og 8 forskjellige B- vitaminer. Egg inneholder også jern, kalsium, natrium, kalium, magnesium, sink, selen og et til som jeg ikke kommer på Razz

Når det gjelder eggets kolestrol nivåer, så vil det stort sett ha liten eller ingen effekt på kroppens nivåer. Men jeg vil ikke være så naiv og si at egget er total helsekost, for det inneholder nemmelig også en mengde mettet fett. Som vi alle vevt så er den mettede fett-typen med størst helse fare. Mettet fett har lett for å legge seg i blod årene. Hvis dette foregår over en lengre tid, vil det først oppstå åreforkalkninger for så å føre til blodpropp.
En blodpropp i hjernen fører til hjerneslag. En blodpropp i blodårene inne i hjertet fører til hjerteinfarkt.
En blodpropp i en arterie i beinet (arteriene er årene som bringer blodet fra hjertet, ut i kroppen) kan i verste fall føre til koldbrann. Men det er også forskjell på 10 egg til dagen og 3.

Det blir også påstått at, mengden sunne og usunne fettsyrer avhenger av hvordan man tilbreder egget. Koker mann plummen hardkokt vil det bli forhøyet mettede verdier, og beholder mann plummen bløt vil den inneholde større mengder av den umette fett typen. Her vil sikker mange tenke, at det vil lønne seg å drikke egget rått alikevell, som mange vil ha det til.

 Ved å drikke egget rått, blir opptaket av biotin i kroppen minimalt. Biotntilgjengeligheten av eggeproteinet er ca 50% i rå egg sammenliknet med egg som har vært utsatt for varmebehandling. Dermed må du ta to rå egg for å få i deg like mye protein som i ett kokt.
Biotin er et vannløselig vitamin i B-kompleksfamilien, og er viktig for omdanning av fett og protein i kroppen og helt nødvendig for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg av de andre B-vitaminene..
Ved inntak av rå eggehvite i over en lengre periode, kan føre til mangelsykdommer!


Min anbefaling vil være, å koke egget middels hardkokt (ca 6min) og evt fjærne ett par plommer hvis en spiser nermere et dusin til dagen.
Ellers bør en ikke ha dårlig sammvittighet om en spiser noen egg i ny og ne!:)
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322


Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #2 : 04. mai 2006, 18:27 »

Ah! Så ikke det!:)
Men kan være greit alikevell, er ikke alle som forstår engelsk så godt vettu!:P
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Utlogget Nickname

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 511
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 511

  • Relativt anonym
SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #3 : 04. mai 2006, 18:31 »
You dont want the kids laughing at you when you answer a question that is already answered in the forum stickies, do you?    rofl  (No you dont)
Back From the Dead...

... or something like that.

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #4 : 04. mai 2006, 18:31 »
Har ikke lest igjennom Shitmans innlegg enda, men sån jeg ser det, kan det være vanskelig for en del å forstå..For det andre vil jeg tro de ikke inneholder akkuratt det samme Erter
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #5 : 04. mai 2006, 18:32 »
You dont want the kids laughing at you when you answer a question that is already answered in the forum stickies do you?    rofl  (No you dont)

Ja, har funnet ut det nu!:) Men som sagt..Kan alikevell være til nytte for dem som er mer lettleste og må ha ting inn med t skjed;)
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Utlogget Litenstor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 73

SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #6 : 04. mai 2006, 18:33 »
Takk takk.. Da ser det ut som det ikke er farlig for meg å spise en omelett med tre egg om dagen Smiley Honnør

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #7 : 04. mai 2006, 18:34 »
Takk Smiley
Der ser dere! Cool
Fint den kan være til nytte for noen!
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #8 : 04. mai 2006, 18:39 »
Takk takk.. Da ser det ut som det ikke er farlig for meg å spise en omelett med tre egg om dagen Smiley Honnør

Jeg ligger på minst 10 egg om dagen, jeg, og er ikke død ennå. Smiley

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #9 : 04. mai 2006, 18:44 »
Jeg ligger på minst 10 egg om dagen, jeg, og er ikke død ennå. Smiley

hehe..Hvor gammel var du sa du?
Det der va litt naiv tankegang vil jeg si. Hvis du var 70år, så ville det vært overbevisende. Ikke vet jeg hvordan kostholdet ditt ellers er, men har du den holdningen ellers så ville jeg gjærne sitt innsiden av din hovedpuls åre!

Da tror jeg helle ikke at min "salt" artikkel som kommer senere vil være til noe interresse for deg heller Smiley

Værken steroider, røyk, alkohol og andre narkotiske stoffer trenger heller ikke å ha en direkte invirkning på helsen. Det er noe som vil komme som tiden går Wink
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #10 : 04. mai 2006, 18:55 »
Jeg tok blodprøver nesten månedlig mens jeg gikk på roaccutan i vinter, og etter flere måneder med opptil 12 egg om dagen (eggerøre), var kolesterolnivåene mine, samt øvrige blodverdier, helt fine. Ellers, om du leser HITmans (eller SHITman, som han heter denne uken Tongue) artikkel, vil du se at det ikke finnes noen vitenskapelig påvist sammenheng mellom inntak av egg og hjerte-/karsykdommer.

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #11 : 04. mai 2006, 19:13 »
Jeg tok blodprøver nesten månedlig mens jeg gikk på roaccutan i vinter, og etter flere måneder med opptil 12 egg om dagen (eggerøre), var kolesterolnivåene mine, samt øvrige blodverdier, helt fine. Ellers, om du leser HITmans (eller SHITman, som han heter denne uken Tongue) artikkel, vil du se at det ikke finnes noen vitenskapelig påvist sammenheng mellom inntak av egg og hjerte-/karsykdommer.

Ok! Høres fint ut!:) Det må jeg lese..Men alikevell, så kan vitenskapen også ta feil..Først va vitamin A farlig å få for mye av, så var det plutselig ikke det, så var betakaroten i tilskuddsform gunstig for en rekke kreft typer, så var det plutselig farlig, så skulle tran og de vellkjente omega 3 fettsyrene være gunstig for hjertet, men nå nettopp fant de ut at det faktisk ikke hadde noen innvirkning! Forvirrende?  Hva skal man tro? Så, hva som er rett eller galt vil jeg egentlig ikke legge meg for mye oppi ennda:)
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #12 : 05. mai 2006, 18:45 »
Fint initiativ og bra innlegg, dr. Lund.  Smiley Jeg klipper ut innlegget ditt og limer det inn i stickyen som et supplement til det som allerede står der...

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #13 : 05. mai 2006, 18:53 »
En liten kommentar bare til det du her skriver:

Men jeg vil ikke være så naiv og si at egget er total helsekost, for det inneholder nemmelig også en mengde mettet fett. Som vi alle vevt så er den mettede fett-typen med størst helse fare. Mettet fett har lett for å legge seg i blod årene. Hvis dette foregår over en lengre tid, vil det først oppstå åreforkalkninger for så å føre til blodpropp.

Det er faktisk ikke dokumentert at et høyt inntak av mettet fett øker risikoen for aterosklerotisk hjerte-kar-sykdom. Transfett og et ubalansert inntak av fettsyrer (med fortrinnsvis for lite omega-3 i forhold til omega-6 og -9) er derimot assosiert med forøket risiko.
Men fortrinnsvis er det røyking, fedme og fysisk inaktivitet som står for brorparten av risikoøkningen, som i sin tur - særlig ved uttalt arvelig disposisjon for hjerte-kar-sykdom - leder til dyslipidemi, høyt blodtrykk og insulinresistens/diabetes, som igjen øker farten på åreforkalkningsprosessene.
Det er heller ikke riktig at det mettede fettet legger seg i blodårene. Det er det oksidert LDL-kolesterol (det "dårlige" kolesterolet, og fortrinnsvis LDL-partiklene med liten størrelse og høy tetthet) og chylomikron-rester som gjør.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
SV: Sannheten om egget! Av Stian Lund
« #14 : 05. mai 2006, 19:00 »
En liten kommentar bare til det du her skriver:

Men jeg vil ikke være så naiv og si at egget er total helsekost, for det inneholder nemmelig også en mengde mettet fett. Som vi alle vevt så er den mettede fett-typen med størst helse fare. Mettet fett har lett for å legge seg i blod årene. Hvis dette foregår over en lengre tid, vil det først oppstå åreforkalkninger for så å føre til blodpropp.

Det er faktisk ikke dokumentert at et høyt inntak av mettet fett øker risikoen for aterosklerotisk hjerte-kar-sykdom. Transfett og et ubalansert inntak av fettsyrer (med fortrinnsvis for lite omega-3 i forhold til omega-6 og -9) er derimot assosiert med forøket risiko.
Men fortrinnsvis er det røyking, fedme og fysisk inaktivitet som står for brorparten av risikoøkningen, som i sin tur - særlig ved uttalt arvelig disposisjon for hjerte-kar-sykdom - leder til dyslipidemi, høyt blodtrykk og insulinresistens/diabetes, som igjen øker farten på åreforkalkningsprosessene.
Det er heller ikke riktig at det mettede fettet legger seg i blodårene. Det er det oksidert LDL-kolesterol (det "dårlige" kolesterolet, og fortrinnsvis LDL-partiklene med liten størrelse og høy tetthet) og chylomikron-rester som gjør.

H


Tusen takk for oplysningen shitman!:) Man lærer noe nytt hver dag!:)
Ikke vet jeg va som er vitsen med honør, men får vell gi en jeg da for nok et lærerikt innlegg:)
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!