Skrevet av Emne: Den store hjemmegymtråden  (Lest 4931 ganger)

Utlogget Nystad

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 171
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 171

Den store hjemmegymtråden
« : 06. juni 2007, 17:57 »
Jeg har søkt mye på forumet nå, men har ikke klart å finne en god tråd som omhandler hvordan man bør/kan lage sitt hjemmegym, og om hva slags utstyr det lønner seg å investere i.

Så jeg tenkte at vi kunne ha en egen tråd der folk som skal lage sitt eget gym kan finne infomasjon.

Begynner med noen artikkellinker for folk som vil ha litt lesestoff om hjemmegym:

http://www.muscletalk.co.uk/article-home-gym.asp
http://www.thepumpingstation.com/hardcorgym.html
http://www.iform.no/pub/art.php?id=126
___________________________________________________________________________

Jeg og faren min planlegger å lage et hjemmegym. Vi har vel en ca 10 kvadratmeter til disposisjon. Plassen vil kanskje gi noen begrensninger? Men det burde være mulig å få til et skikkelig hardcore vektparadis for en grei penge. Ca.  10 000 kroner burde vel rekke til noe bra utstyr?

Uansett, i første omgang har jeg følgende utstyr i tankene:
- Knebøyrack
- Benk (enten vanlig benkpress eller en fribenk jeg kan bruke sammen med 'racket)
- Olympiastang
- Vektskiver (ihvertfall 140kg)
- Hantler
- Treningsmatte

Gulvunderlag er også noe jeg tenker på. Litt kjipt å miste fulllasta stenger i betongen.

Noen som har noe tips til hvilke produkter og leverandører som er verdt å anbefale. Jeg er spesiellt usikker når det gjelder hantler. Det er jo svindyrt å kjøpe hantler som er ferdigsveiset. Så jeg har lett  etter manualer der man kan lasse av å på som man vil, men finner kun manualer med opp til 15kg vekt, noe som er for lite. Trenger ihvertfall opptil 30-40kg på manualer.

Bor i Grenlandsområdet, så leverandører innen rimelig kjøreavstand er å foretrekke.

Håper på noen nyttige svar Smiley




Utlogget Bonde

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 192
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 192

  • Lifting steel has got a sex-appeal
Sv: Den store hjemmegymtråden
« #1 : 06. juni 2007, 18:31 »
Blir eit spennande prosjekt. Vil faktisk anbefale å kjøpe ein del utstyr brukt, som feks vektskiver. Ein benkpressbenk varer jo ganske lenge, og ein kan skaffa seg ein nesten ny benk for ein billig penge på finn.no og liknande. Mange har jo benker liggande heime som dei ikkje brukar! Her er det masse pengar å spare! Ellers leverer jo Mobech ganske bra utstyr til ein billig penge!
Bare litt tips!
MVH Bonde

Utlogget Nystad

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 171
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 171

Sv: Den store hjemmegymtråden
« #2 : 06. juni 2007, 20:51 »
Takk for svar. Er enig i at å kjøpe brukt er lurt. Er på utkikk etter bra utstyr, så folk får bare skrike ut om de har noe nyttig de vil bli kvitt. Mobech er nok den forhandleren som er mest sannsynlig å handle fra vil jeg tro, siden det ikke er så langt å kjøre til Oslo.

Sandblaster

  • Gjest
Sv: Den store hjemmegymtråden
« #3 : 07. juni 2007, 12:23 »
Vil anbefale ett power rack slik at du har sikkerhet om du trener bøy og benk alene.
Hantler kan du kjøpe ett slikt sett på 15kg eller noe også kjøpe løse skiver til de senere.Mange som har skiver i den dimmensjonen liggende og ruste bare.

Har en løs benk liggende ute for salg forresten. Litt under en time fra grenland.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Den store hjemmegymtråden
« #4 : 07. juni 2007, 15:42 »
Jeg syns du bør ta en titt på utstyret som Frydenlund kan tilby. I klubben der hvor jeg trener brukes følgende utstyr:

http://www.trimutstyr-frydenlund.no/kombinert/kombinert.html

Der har du jo mulighet for både knebøy og benk i ett og samme stativ. Virker som det er solide greier også. 13.750 er kanskje noe over det dere tenkte på av pris, men hvis du kommer over en billig stang + vekter blir det kanskje ikke så ille likevel. Dessuten, bedre å kjøpe kvalitet som varer enn noe rimelig man kommer over kun fordi det er billig.

Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Sandblaster

  • Gjest
Sv: Den store hjemmegymtråden
« #5 : 07. juni 2007, 20:57 »
Jeg syns du bør ta en titt på utstyret som Frydenlund kan tilby. I klubben der hvor jeg trener brukes følgende utstyr:

http://www.trimutstyr-frydenlund.no/kombinert/kombinert.html

Der har du jo mulighet for både knebøy og benk i ett og samme stativ. Virker som det er solide greier også. 13.750 er kanskje noe over det dere tenkte på av pris, men hvis du kommer over en billig stang + vekter blir det kanskje ikke så ille likevel. Dessuten, bedre å kjøpe kvalitet som varer enn noe rimelig man kommer over kun fordi det er billig.

Smiley

Ville heller satset på power racket de solgte som så veldig bra ut.
Eneste å trekke ned på var at det ikke var stang for chins der.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Den store hjemmegymtråden
« #6 : 07. juni 2007, 21:01 »
Et slikt powerrack for du noen til å sveise for deg betydelig billigere enn 7500,- bare så det er sagt. Ikke like pent, men en garasje er nå en garasje.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Sandblaster

  • Gjest
Sv: Den store hjemmegymtråden
« #7 : 07. juni 2007, 21:19 »
Et slikt powerrack for du noen til å sveise for deg betydelig billigere enn 7500,- bare så det er sagt. Ikke like pent, men en garasje er nå en garasje.


Drittjobben er å lage alle hullene

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Den store hjemmegymtråden
« #8 : 07. juni 2007, 21:46 »
Du lager de du trenger. En god drill gjør den jobben fint. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Nystad

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 171
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 171

Sv: Den store hjemmegymtråden
« #9 : 07. juni 2007, 21:51 »
Har løftet endel i powerrack på skolen, men foretrekker heller å løfte i fritt rack. Har alltid spotter uansett.

Frydenlundutstyret var definitivt knallbra, men det blir nok for dyrt.

Kom over følgende rack som ser veldig like ut:
http://www.sportsmaster.no/prod/DisplayProducts.php?id=24 ( BLA NEDOVER TIL DU SER "Sportsmaster multi vektstativ")

og

http://www.mobech.no/?prod=681

Den til sportsmaster er jo mye billigere enn mobech sin. Er det noen som vet om Sportsmaster sin er noe tess?

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: Den store hjemmegymtråden
« #10 : 29. mars 2011, 01:34 »
Noen som har tips til lokaler for de som bor i leilighet i Oslo og ikke har noen garasje eller kjelle å bygge et hjemmegym i? Tongue

Jeg har sett litt på lagerlokaler på finn.no men det er stort sett enorme lagerlokaler eller et par flotte lagerlokaler som man heller kunne ha starta et eget gym med.
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!