Skrevet av Emne: Melk bedre enn sportsdrikk for å gjenopprette væskebalansen etter trening.  (Lest 6927 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Ny studie. Mjölk är bättre än både sportdryck och vatten för att återställa vätskebalansen i kroppen efter träning.


Milk as an effective post-exercise rehydration drink.

Br J Nutr. 2007 Jul;98(1):173-80. Epub 2007 Apr 26.

"The effectiveness of low-fat milk, alone and with an additional 20 mmol/l NaCl, at restoring fluid balance after exercise-induced hypohydration was compared to a sports drink and water. After losing 1.8 (sd 0.1) % of their body mass during intermittent exercise in a warm environment, eleven subjects consumed a drink volume equivalent to 150 % of their sweat loss. Urine samples were collected before and for 5 h after exercise to assess fluid balance. Urine excretion over the recovery period did not change during the milk trials whereas there was a marked increase in output between 1 and 2 h after drinking water and the sports drink. Cumulative urine output was less after the milk drinks were consumed (611 (sd 207) and 550 (sd 141) ml for milk and milk with added sodium, respectively, compared to 1184 (sd 321) and 1205 (sd 142) ml for the water and sports drink; P < 0.001). Subjects remained in net positive fluid balance or euhydrated throughout the recovery period after drinking the milk drinks but returned to net negative fluid balance 1 h after drinking the other drinks. The results of the present study suggest that milk can be an effective post-exercise rehydration drink and can be considered for use after exercise by everyone except those individuals who have lactose intolerance."


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
När vi ändå är inne på ämnet: Mjölk är också ett fullgott alternativ för stimulera proteinsyntesen efter styrketräning. Helmjölk ger bäst effekt.



Milk ingestion stimulates net muscle protein synthesis following resistance exercise.

Med Sci Sports Exerc. 2006 Apr;38(4):667-74.

"PURPOSE: Previous studies have examined the response of muscle protein to resistance exercise and nutrient ingestion. Net muscle protein synthesis results from the combination of resistance exercise and amino acid intake. No study has examined the response of muscle protein to ingestion of protein in the context of a food. This study was designed to determine the response of net muscle protein balance following resistance exercise to ingestion of nutrients as components of milk."

"METHOD: Three groups of volunteers ingested one of three milk drinks each: 237 g of fat-free milk (FM), 237 g of whole milk (WM), and 393 g of fat-free milk isocaloric with the WM (IM). Milk was ingested 1 h following a leg resistance exercise routine. Net muscle protein balance was determined by measuring amino acid balance across the leg."

"RESULTS: Arterial concentrations of representative amino acids increased in response to milk ingestion. Threonine balance and phenylalanine balance were both > 0 following milk ingestion. Net amino acid uptake for threonine was 2.8-fold greater (P < 0.05) for WM than for FM. Mean uptake of phenylalanine was 80 and 85% greater for WM and IM, respectively, than for FM, but not statistically different. Threonine uptake relative to ingested was significantly (P < 0.05) higher for WM (21 +/- 6%) than FM (11 +/- 5%), but not IM (12 +/- 3%). Mean phenylalanine uptake/ingested also was greatest for WM, but not significantly."

"CONCLUSIONS: Ingestion of milk following resistance exercise results in phenylalanine and threonine uptake, representative of net muscle protein synthesis. These results suggest that whole milk may have increased utilization of available amino acids for protein synthesis."


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Spørsmålet er jo om melk i seg selv er bra ? Sett  i forhold til andre studier du har publisert er ikke kjøtt heller noe dårlig alternativ.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Selv blir jeg utrolig dårlig i magen av melk. Mulig jeg har en intoleranse. Men for å være helt ærlig så vet jeg ikke om voksne mennesker generelt sett har så stor nytte av kumelk?

I utgangspunktet er vel melk for kalver ? Wink

Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Har det egentlig noe å si hvilken kilde næringen kommer fra så lenge du får i deg nok raske carbs og proteiner etter treninga? Synes det blir publisert alt for mange studier på dritt som egentlig ikke betyr noe i den store sammenhengen, marginer som ingen bryr seg om.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Bra innlegg Oddvar. For de fleste har det sikkert ingenting å si - men for de som er mer avanserte som Beefcake, så er det nettopp de små marginer som utgjør forskjellen.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Spørsmålet er jo om melk i seg selv er bra ? Sett  i forhold til andre studier du har publisert er ikke kjøtt heller noe dårlig alternativ.

Det finns en ganska överväldigande mängd studier som visar att mjölk är sunt, om det var det du menade? Att mjölk skulle vara "slembildande" och liknande som t.ex. den mytomaniske programledaren i det svenska programmet "du är vad du äter" furious som går på TV nu har fått för sig är helt felaktigt. Smiley

Jepp, kött är också ett bra alternativ, precis som alla andra proteinkällor med en någorlunda fullvärdig aminosyreprofil. Whey-protein ger snabbare en hög koncentration av aminosyror i de tränade musklerna än t.ex. protein från kött, men sett över 24-timmar ger det ingen skillnad i proteinbalansen. Men möjligt att det kan ge en något högre lokal stimulans av proteinsyntesen?


Selv blir jeg utrolig dårlig i magen av melk. Mulig jeg har en intoleranse. Men for å være helt ærlig så vet jeg ikke om voksne mennesker generelt sett har så stor nytte av kumelk?

I utgangspunktet er vel melk for kalver ? Wink

Laktosintolerans är ju något som ca 70 % av jordens befolkning sliter med, (i Sverige och Norge är dock talen lägst i världen tror jag, bara några få procent här). Laktosintolerans kommer av att man har små mängder av enzymet laktas som spjälkar laktos till galaktos och glukos. Jag är själv något laktosintolerant men Tines laktosreducerade mjölk (tillsatt laktas) går helt fint för mig.

Mjölk är sunt! Om mjölk bara är för kalvar, vad är då all annan mat vi äter? Bananer bara för apor, sallad bara för kaniner, etc? Wink


Har det egentlig noe å si hvilken kilde næringen kommer fra så lenge du får i deg nok raske carbs og proteiner etter treninga? Synes det blir publisert alt for mange studier på dritt som egentlig ikke betyr noe i den store sammenhengen, marginer som ingen bryr seg om.

Så läs dem inte då.

Varför "måste" man ha i sig snabb karbo efter träning förresten?


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Det finns en ganska överväldigande mängd studier som visar att mjölk är sunt, om det var det du menade? Att mjölk skulle vara "slembildande" och liknande som t.ex. den mytomaniske programledaren i det svenska programmet "du är vad du äter" furious som går på TV nu har fått för sig är helt felaktigt. Smiley

Jepp, kött är också ett bra alternativ, precis som alla andra proteinkällor med en någorlunda fullvärdig aminosyreprofil. Whey-protein ger snabbare en hög koncentration av aminosyror i de tränade musklerna än t.ex. protein från kött, men sett över 24-timmar ger det ingen skillnad i proteinbalansen. Men möjligt att det kan ge en något högre lokal stimulans av proteinsyntesen?

Potensiellt ja, men som du sier inplisitt også - dette kan jo løses med å spise også før trening og da kjøttbasert og aminosyrekonsentrasjonen blir ikke lenger noe reelt tema.

Det jeg ser som negativt med melk er først og fremst laktosen og fytoøstrogen, samt at jeg anser det ikke som naturlig for mennekser å "spise". Ikke tåler jeg det selv heller, men det er jo en annen historie. Upastaurisert derimot ville jo strengt tatt vært en bedre løsning, men dog litt vanskelig å gjennomføre.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Så läs dem inte då.

Varför "måste" man ha i sig snabb karbo efter träning förresten?

Har ikke noe problem med å lese dem. Mener bare de fokuserer på feil problem. Man kan komme langt nok med normalt kroppsbyggerkosthold, trening og hvile uten å tenke på slike marginaler som om melk er bedre enn sportsdrikk for å opprettholde veskebalanse etter trening. For folk på våres størrelse og nivå (meg og deg) er slike undersøkelser ikke av merkbar betydning når det kommer til fremgang i volum og styrke.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Potensiellt ja, men som du sier inplisitt også - dette kan jo løses med å spise også før trening og da kjøttbasert og aminosyrekonsentrasjonen blir ikke lenger noe reelt tema.

Jepp. Fördelarna med vätskebaserade proteinkällor ligger nog egentligen bara på det praktiska planet då de är lättare att få i sig fort efter och under träningen. Att mjölkprotein, och då i synnerhet whey ger en större effekt på proteinsyntesen där och då vid intag före eller efter träningen i jämförelse med de flesta andra proteinkällor (förutom rena fria essentiella aminosyror) är ganska väldokumenterat, men om det har någon effekt över ett längre perspektiv är väl mer tveksamt. Fast det finns väl någon studie som visat att whey runt träningen skulle ge ett bättre resultat över längre tid om jag inte minns fel (finner inte igen den nu) men hur väl genomförd och trovärdig den studien är vet jag inte.


Det jeg ser som negativt med melk er først og fremst laktosen og fytoøstrogen, samt at jeg anser det ikke som naturlig for mennekser å "spise". Ikke tåler jeg det selv heller, men det er jo en annen historie. Upastaurisert derimot ville jo strengt tatt vært en bedre løsning, men dog litt vanskelig å gjennomføre.

Laktos är ju bara ett akut problem för vissa, och har ju ingen längre negativ hälsoeffekt. Och mängden fytoöstrogen man får i sig via mjölk är väl ändå strängt taget så liten att den inte har någon inverkan?


Har ikke noe problem med å lese dem. Mener bare de fokuserer på feil problem. Man kan komme langt nok med normalt kroppsbyggerkosthold, trening og hvile uten å tenke på slike marginaler som om melk er bedre enn sportsdrikk for å opprettholde veskebalanse etter trening. For folk på våres størrelse og nivå (meg og deg) er slike undersøkelser ikke av merkbar betydning når det kommer til fremgang i volum og styrke.

Vilka "problem" fokuserar de på menar du?

Återigen: om studierna inte intresserar dig, läs dem inte.


Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Vilka "problem" fokuserar de på menar du?

Marginalforskjeller, isteden for basics og kontinuitet.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Marginalforskjeller, isteden for basics og kontinuitet.

Studierna omhandlar inga "problem". De omhandlar effekter.

För tredje gången: om studierna inte intresserar dig, läs dem inte. Låt bli att kommentera om du inte kan komma med något som är relevant för trådens ämne. Den här tråden ligger trots allt under kategorin "Studier og Forskninger" om du nu har missat det.


Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Synes disse studiende dine er knall jeg Smiley

Melk etter trening er jo knall godt også.

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Om man har en liten mistanke om at man har laktoseintoleranse, kan man da ta myse uten problemer? Myse kommer jo fra melkeprodukter?
Angående det med å bli dårlig i magen av melk, har jeg merka det selv hvis jeg inntar melkeprodukter kort tid innen trening (spesielt på løpeturer). Er ikke så gøy å måtte drite når man befinner seg midt uti skauen. Tongue

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Jeg synes det er interessant og lese disse studiene biffen kommer med. Nå kan jeg drikke min melk med god samvittighet etter trening. I den første studien så er det sportsdrikk som kommer dårligst ut fordi en da utskiller mest urin. Det er tilogmed dårligere enn vann, det hadde jeg ikke ventet.

Alikevell er det en ting jeg lurer på. Etter trening så har kroppen endel slaggstoffer som den vil kvitte seg med. Hvordan kan man si at melk er bedre fordi en ikke utskiller så mye urin som med vann? Er det ikke avhengig av konsentrasjonen av slaggstoffer i urinen. Hvis kroppen klarer og kvitte seg med alt den har av slagg samt utskiller mer urin er ikke det også en ting og ta hensyn til?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!