Skrevet av Emne: Middelmådig i alt!  (Lest 3192 ganger)

Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Middelmådig i alt!
« : 09. juli 2010, 02:06 »
Jeg gjør litt av alt = vekter, sykkel, løping, fjellturer og ski.

Dette er med andre ord ikke en logg for å dokumentere veien mot å bli bestest i klassen, det er mer en slags ventil for å skrive masse begeistret om (for øyeblikket spesielt) sykkel. Jeg har hatt sykkelen min i cirka to uker. Jeg kan ingenting, men koser meg ihjel. Det er så moro, spesielt litt sti-aktig. Hvis jeg blir litt tøffere skal jeg sykle massemasse sti.

Først kan jeg kanskje satse på å redusere antallet klikkpedalamatørvelt.

Styrketreningen går for tiden ut på helkroppsprogram 2-3 ganger i uka. Helst tre ganger, som regel to ganger, av og til én. Programmet består for det meste av baseøvelser; mark, bøy, chins, dips, benk. Spesielt bøyen får svi for at jeg har blitt kondisnisse, siden jeg liker best å ha lette bein når jeg løper. Og nå også når jeg sykler. Du skal ikke se bort ifra at jeg ikke tør logge knebøyvektene, i frykt for å bli utestengt fra TF grunnet sjokkerende forfall.

Jeg har korte bein og egner meg ikke til løping. Det er moro læll, og jeg er ikke bedre enn at jeg er godt fornøyd om det blir ei mil. De fleste gangene løper jeg 7,6 km, og det er liksom det.


Jada, neida.


Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Middelmådig i alt!
« #1 : 09. juli 2010, 02:15 »
Jeg må fortelle om min første markatur på sykkel.

Dag 1 pakket vi med oss ryggsekker, telt og sykler og dro ut for en todagers. Vi pakket ut av bilen, pakket opp på rygger og sykler, kom cirka 4 km til vi innså at vi hadde glemt myggmiddel og måtte dra hjem med skjegget i postkassa. Svært urut, og svært pysat. Jeg vet.

Dag 2 prøvde vi igjen, denne gangen uten telt, og med lettere ryggsekker. Og takk for at vi gjorde det slik. Vi ble ute i marka i 6 timer, med grusvei, sti og kratt. Jeg er nå inneforstått med at de blå veiene på dnt-kartet ikke er "stier vi kan sykle", men "steder med merking". For makan til merking av "løyper"! Det toppet seg da vi måtte bære syklene ned en inni helvetes bratt bakke full av kratt og fandenskap, for så å bære/dra de med oss i fire km til rett gjennom skogen. Trivsel!

Men slik utenom det; så moro det var! Cheesy
Jeg fikk prøvd endel stisykling, litt gjørmemyrvelting og endel gode grusveier. Mer mer mer!  Grin

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Middelmådig i alt!
« #2 : 09. juli 2010, 08:33 »
Jeg synes dette høres meget fornuftig ut Smiley Jeg bedriver mye av det samme selv, litt løping, litt sykling, og litt styrketrening.
Prøver å kombinere så godt jeg kan, og selv om jeg bare blir grei i alt, så er det moro å være allsidig, og generelt bra form Smiley
Smiley

Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Middelmådig i alt!
« #3 : 09. juli 2010, 20:08 »
Jeg synes dette høres meget fornuftig ut Smiley Jeg bedriver mye av det samme selv, litt løping, litt sykling, og litt styrketrening.
Prøver å kombinere så godt jeg kan, og selv om jeg bare blir grei i alt, så er det moro å være allsidig, og generelt bra form Smiley

Helt sant! Jeg trives veldig godt med dette hittil, ihvertfall. Er litt bekymra mtp vinteren, men får se etter gode løsninger for kardio innen den tid (er ikke spesielt glad i innendørskardio).

I går ble det 7,6 km løping, i dag 10 km. Dagens ble gjennomført i stekende sol (pain), og med noen kjappe pustepauser + litt mer pause etter 7 km (!), da kroppen plutselig bestemte seg for å få hold. Veldig irriterende, men det meste av turen gikk jo brillefint, så jeg er mest fornøyd. Jeg brukte 68 minutter på mila i dag (til sammen, med pauser og tull) - det kan vel på ingen måte kalles spesielt bra, men det gjør ingenting. Har litt lyst til å komme rett under timen på 10 km, men det er ikke så viktig at jeg gidder trene veldig målbevisst for å komme dit.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Middelmådig i alt!
« #4 : 09. juli 2010, 20:12 »
Trener du kondisjon(både sykling, og løping), samt legger inn en intervalløkt i blant, så klarer du 10km på under timen Smiley
Smiley

Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Middelmådig i alt!
« #5 : 11. juli 2010, 09:03 »
Trener du kondisjon(både sykling, og løping), samt legger inn en intervalløkt i blant, så klarer du 10km på under timen Smiley
Jepp, jeg regner med at det kommer av seg selv etterhvert (men er nok ikke der enda; jeg er fortsatt meget fersk når det gjelder kondistrening, for å si det mildt).

Jeg er nattarbeidende for tiden, så i går ble det kun en kjapp, liten yogaøkt ute på plenen. Det var igrunnen fint nok det, og noe jeg burde gjort mye oftere - ikke minst i litt lengre økter. Yoga er kjempebra, men jeg blir fort utålmodig, og spesielt når jeg har glemt store deler av "programmet" blir det litt på måfå.

Link til meg selv for oppfrisking av øvelser: ABC of yoga.

Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Middelmådig i alt!
« #6 : 11. juli 2010, 18:55 »
Styrketrening i dag - mellom nattevakter og uten noe som helst næringsinntak før på dagen (bare masse vann), så energien på trening var ufortjent og god.

Mark
60 kg: 6
80 kg: 8 + 8 + 8

Benk
20 kg: 10
40 kg: 8 + 8 + 8

Enarms hantelroing
28 kg: 8 + 8
Her begynte jeg å kjenne antydning til kink i skulder/nakke, så lot det være med dette. Skulle egentlig hatt et sett til. På grunn av kinken ble det:

Skulderpress i maskin
2 lette sett. Jeg hater apparater og skjønner meg ikke på dem, så det blir alltid bare tull.

Sidehev med hantler
6 kg: 10 + 10

Bicepscurl med hantler
10 kg: 8
Hammercurl
8 kg: 10 med enormt mange sekunders negativer


Etter trening: intensiv massasje, så nå håper jeg skulder/nakke faller på plass!  Smiley

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Middelmådig i alt!
« #7 : 11. juli 2010, 18:58 »
Jepp, jeg regner med at det kommer av seg selv etterhvert (men er nok ikke der enda; jeg er fortsatt meget fersk når det gjelder kondistrening, for å si det mildt).

Jeg er nattarbeidende for tiden, så i går ble det kun en kjapp, liten yogaøkt ute på plenen. Det var igrunnen fint nok det, og noe jeg burde gjort mye oftere - ikke minst i litt lengre økter. Yoga er kjempebra, men jeg blir fort utålmodig, og spesielt når jeg har glemt store deler av "programmet" blir det litt på måfå.

Link til meg selv for oppfrisking av øvelser: ABC of yoga.

Det viktigste er tross alt å holde seg i aktivitet, og unngå en altfor stillesittende hverdag Smiley
Og trener en jevnt og trutt, og tenker litt over hvordan man trener så blir formen som regel bedre Smiley

Bra markløft forresten.
Smiley

Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Oppsummering uke 27
« #8 : 11. juli 2010, 19:00 »
Formen kommer, og det er ekstra morsomt for en (tidligere) styrketreningsnerd å se forandringer fra kondisjonstreninga.  Smiley Ellers ganske fornøyd med denne uka mtp trening:

Mandag: styrke fullkropp
Tirsdag: en time terrengsykling
Onsdag: fire-fem timers sykling på grusvei/mye terreng og sti
Torsdag: 7,5 km løping
Fredag: 10 km løping
Lørdag: nada (mini yogasession)
Søndag: styrke fullkropp

Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Middelmådig i alt!
« #9 : 12. juli 2010, 22:05 »
Intervaller i motbakke i dag.
2 minutters løping x 10 drag (ett minutts pauser), hvorav åtte i brattbratt motbakke og de to siste litt mer flatt med forsøk på litt fartsøkning. Hadde ikke akkurat lassevis med energi til høy fart på slutten, skal prøve med noen utendørsintervaller på flatt underlag etterhvert også for å få opp farten.

Til sammen ute i halvannen time:
10 min løping i motbakke
30 min intervaller i bratt motbakke
10 min løping flatt/nedover
20 min gange i nedoverbakke (så raskt det gikk an med hold i begge sider, argh!)
20 min løping

Masse overskudd i dag, tror det hadde blitt fin tid på mila hvis jeg hadde valgt det!  Smiley

Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Middelmådig i alt!
« #10 : 17. juli 2010, 11:47 »
Det er ferie, og treninga blir tilpassa deretter.
Har fått en lang økt med godt, gammeldags utendørs kroppsarbeid, en god sykkeltur og ellers litt mindre enn håpet på. Både pollenallergi og nå også hoftevondt (det høres ut - og føles som - jeg er 70 Grin) gjør at et par løpeturer og fjelltur utgår denne uka. Aller mest skuffa over fjellturen, men får forhåpentligvis tatt det igjen senere. Nå hopper jeg rundt på ett ben, ikke stort å få gjort med det.

Satser på at litt triggermassasje fra helvete fikser problemet.

Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Middelmådig i alt!
« #11 : 18. juli 2010, 23:59 »
Ble plass til en liten trening mellom all ferieringa:

Hang up's egen kroppsvekt og overhåndsgrep
4
5 (tre første rep med 5 kg ekstra i beltet)
4 (siste med annet grep)
4 (underhåndsgrep med 5 kg ekstra, siste uten ekstravekt)

Denne var sinnsykt tung i dag.

Benkpress med stang
40 kg: 6
45 kg: 2
50 kg: 3F
45 kg: 5 + 5
47.5 kg: 3

50 kg var særdeles tungt i dag. Kjentes som om jeg fikk et helt hus i armene.  Grin Men det er lenge siden jeg har trent benk, spesielt med stang, så det er vel ikke så merkelig.

Dips
6 + 5

Dette var også tungt, avslutta da ryggen dro helt skeivt.

Skulderpress hantler: 14 kgx4 --> 12 kgx3 --> 10 kgx2
Bicepscurl hantler: 14 kg x 5
+ et sett til med både skulderpress og bicepscurl rett etter hverandre, pluss noe sidehevgreier. Bla bla.

Avsluttet med inneløping:

4x4-intervaller med 5 % stigning.
1. drag: 8,7 km/t
2.-4. drag: 9,5 km/t

Kjente ingenting i hofta!!!  Cheesy
Det skal bemerkes at oppvarmingen var usedvanlig grundig i dag, med triggerpunktmassasje med tennisball på ræva - godt å være aleine på gymmet.  Wink


Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Oppsummering uke 28
« #12 : 19. juli 2010, 00:04 »
En oppsummering også denne uka:

Mandag: halvannen time løping med motbakkeintervaller
Tirsdag: fri
Onsdag: seks timers ganske intens kroppsarbeid i åkeren med løfting og kasting av stein (btw: moro når man merker at treninga er funksjonell, jfr. markløft og steinflytting!)
Torsdag: 5 km rask gange
Fredag: 3,4 mil på sykkel, grus- og landevei
Lørdag: fri
Søndag: styrke fullkropp + motbakkeintervall på mølle

Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Middelmådig i alt!
« #13 : 21. juli 2010, 14:50 »
I går løp jeg jaggu meg 1 mil på under 55 minutter! Yey!  Grin

Utlogget Frk M

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Middelmådig i alt!
« #14 : 21. juli 2010, 15:40 »
Ja, og som en fortsettelse av Ting jeg ikke ville trodd skulle skje-serien, prøvde jeg bukser i butikken i går, uten å bli frustrert og pissed åff over dumme bukseprodusenter. Selv om det kanskje ikke betyr all verden, føles det bra, og jeg lurer litt på hva vekta ligger på nå. Jeg har ikke vekt, noe som sikkert er like greit, men jeg tror jeg må låne noens badevekt i nærmeste fremtid for å sjekke hva som faktisk har skjedd. En god del, tydeligvis. Fornøyd!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!