Norske forbrukere får nå magrere fløte, grønn økologisk iste, renere kjøtt- og fiskeprodukter og mengder av snop og snacks i ny drakt. Spørsmålet er om vi vil ha det, eller om vi bare vil smake.
Fredag 1. februar er årets første slippdag i dagligvarehandelen. Da lanseres flere tusen produkter. Utvalget er preget av trender som nordmenns økte interesse for og kunnskap om mat. Forbrukerne er fremdeles opptatt av miljø og helse, og blant de nye produktene loves det miljøvennlig innpakning, økologiske alternativer og ikke minst produkter med sunnere og renere råvarer og mindre tilsetninger.
Økologisk og rent
TINE er blant dem som i år profilerer seg på miljø, med for eksempel melkekartonger i en mer miljøvennlig pakke. De mener forbrukerne er mer bevisst på opprinnelse:
- Opprinnelse har sammenheng med råvarer, ekthet, gjenkjennelige symboler og ansvarlighet. I TINE er vi opptatt av å koble tradisjoner med det moderne og ikke bare det norske. For eksempel med kulturmelk, der vi i år kommer med økologisk, lett kulturmelk med bringebærsmak, sier markedsdirektør Hege Holter Brekke til NTB.
I NorgesGruppen ser de mye av det samme:
- En av de klareste trendene er gode hverdagsprodukter til barnefamiliene. Folk er opptatt av lokale råvarer, bedre, sunnere og mer naturlige produkter, særlig middagsmat, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen.
Helsekost
I forbindelse med lanseringsvinduet har Matmerk i januar kjørt en kampanje for økologisk mat der budskapet til folk er «Velg bort kunstige tilsetninger, se etter Ø-merket når du handler». Store aktører har bidratt, og det ventes større utvalg økologiske produkter i butikkhyllene.
Noen spesialiteter har sågar tatt turen fra helsekostforretninger til dagligvarebutikker, som for eksempel «All I need», en kullsyreholdig, grønn, iste som inneholder ingredienser fra såkalt supermat.
- Det skjer mye nytt i bransjen, det er spennende. Nordmenn plukker gjerne med seg noe nytt fra butikken, men mange ganger blir det med den ene gangen. Og det er graden av gjenkjøp som definerer suksess, sier Søyland i NorgesGruppen.
Noen må ut
Gjenkjøp sikres ved å følge trender, men like viktig er det å finne fram til en god smak. Ferdigmatprodusent Toro har politisk korrekt redusert salt og fjernet palmeolje og konserveringsmidler i sine produkter.
- Vi er opptatt av rene, naturlige råvarer, men vi er like opptatt av å lage noe som smaker skikkelig godt. Gjenkjøp er nemlig veldig, veldig viktig. Hvis noe ikke består smakstesten i laboratoriet, ryker det rett ut, sier kommunikasjonsrådgiver Geir Holen.
Men også produkter som består smakstestene, flopper i stort monn. Hvert år ryker omkring 50 prosent av forrige års nye produkter ut.
- Når mange tusen nyheter introduseres, er det naturlig at en del produkter går ut. Det er kundenes forbrukermakt som avgjør hvilke produkter som får bli i hyllene, sier kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg i ICA Norge.
Mange av produktene som ikke har solgt bra, vil kanskje ikke savnes en gang, nettopp fordi det ikke er mange som har kjøpt dem.
(NTB)
Høstens spennende matnyheter
Trening14.10.20197
Dette er året snacks og godterinyheter
Kosthold29.03.20193
Dette betyr matmerkingen
Kosthold10.03.20179
Mager kalkunbacon og mange andre nye matvarer
Kosthold08.09.20165