Skrevet av Emne: Myten om myten om punktförbränning.  (Lest 8007 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Myten om myten om punktförbränning.
« : 02. juli 2007, 11:52 »
Punktförbränning fungerar. Det är en myt att det är en myt.

En studie från 2006 visar att blodgenomströmningen och lipolysen (nedbrytning av fett från cellerna) är större i fettceller runt muskler som jobbar (1).

Det är nog också delvis grunden till att det är lättare att bli kvitt fettet runt midjepartiet för personer som tränar i kombination med att gå på en kalorirestriktiv diet, i jämförelse med de som bara begränsar maten men inte tränar. Detta pga att underhudsfettet runt midjan är uppdelade i flera "fack" och att dessa vid vila har lägre blodgenomströmning och lipolys än andra fettceller på kroppen (2), men kan påverkas med träning (3) (midjepartiet är ju väldigt aktivt i så gott som all form av träning).

Men när det är sagt så bara för att det nu har visat sig finnas en marginal punktförbrännande effekt så är 1000 situps om dagen á la Britney fortfarande inte vägen att gå för att bli av med fettet runt magen. Ett moderat kaloriunderskott, styrketräning, gärna med fokus på basövningar och någon form av kardio är fortfarande det som fungerar.

Ha inte för stor tro på att de små detaljerna skall ge de stora resultaten... Smiley



1. "Aerobic exercise increases whole body adipose tissue lipolysis, but is lipolysis higher in subcutaneous adipose tissue (SCAT) adjacent to contracting muscles than in SCAT adjacent to resting muscles? Ten healthy, overnight-fasted males performed one-legged knee extension exercise at 25% of maximal workload (Wmax) for 30 min followed by exercise at 55% Wmax for 120 min with the other leg and finally exercised at 85% Wmax for 30 min with the first leg. Subjects rested for 30 min between exercise periods. Femoral SCAT blood flow was estimated from washout of 133Xe, and lipolysis was calculated from femoral SCAT interstitial and arterial glycerol concentrations and blood flow. In general, blood flow and lipolysis were higher in femoral SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle (time 15–30 min; blood flow: 25% Wmax 6.6 ± 1.0 vs. 3.9 ± 0.8 ml·100 g–1·min–1, P < 0.05; 55% Wmax 7.3 ± 0.6 vs. 5.0 ± 0.6 ml·100 g–1·min–1, P < 0.05; 85% Wmax 6.6 ± 1.3 vs. 5.9 ± 0.7 ml·100 g–1·min–1, P > 0.05; lipolysis: 25% Wmax 102 ± 19 vs. 55 ± 14 nmol·100 g–1·min–1, P = 0.06; 55% Wmax 86 ± 11 vs. 50 ± 20 nmol·100 g–1·min–1, P > 0.05; 85% Wmax 88 ± 31 vs. –9 ± 25 nmol·100 g–1·min–1, P < 0.05). In conclusion, blood flow and lipolysis are generally higher in SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle irrespective of exercise intensity. Thus specific exercises can induce "spot lipolysis" in adipose tissue."

Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans?
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2007 Feb;292(2):E394-9. Epub 2006 Sep 19


2. "Thus, it is concluded that the lipolytic rate of the superficial subcutaneous adipose tissue on the anterior abdominal wall is higher than that of the deep subcutaneous adipose tissue on the posterior abdominal wall and that of the preperitoneal adipose tissue in the round ligament."

In vivo human lipolytic activity in preperitoneal and subdivisions of subcutaneous abdominal adipose tissue
Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E1110–E1114, 2001.


3. "Thus, we suggest that the enhanced IL-6 production post-exercise in abdominal, subcutaneous adipose tissue may act locally via autocrine/paracrine mechanisms influencing lipolysis and fatty acid mobilization rate from this lipid depot."

Interleukin-6 production in human subcutaneous abdominal adipose tissue: the effect of exercise
Journal of Physiology (2002), 543.1, pp. 373-378




Myten om måltidsfrekvens.

Myten om GI.

Myten om karbo på kvällen.

Myten om kvällsmat och fettinlagring.

Myten om lågintensiv träning och fettförbränning.

Myten om kardio på tom mage.


Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #1 : 02. juli 2007, 12:08 »
Dette er jo forsåvidt sjølvsagt. Går under same prinsippet som at sentral fedme er negativt i eit helseperspektiv, sidan dette fettet ligg nermare indre organ og derfor vert meir metabolsk aktivt.
Treningsterapeut

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #2 : 02. juli 2007, 12:18 »
Dette er jo forsåvidt sjølvsagt. Går under same prinsippet som at sentral fedme er negativt i eit helseperspektiv, sidan dette fettet ligg nermare indre organ og derfor vert meir metabolsk aktivt.

Vad har det faktum att mycket bukfett är negativt ur ett hälsoperspektiv att göra med att blodgenomströmningen och lipolysen är högre i adipös vävnad runt aktiva muskler?

Det är väl förresten snarare levnadssättet som resulterat i bukfettet som är hälsofarligt, inte bukfettet i sig.


Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #3 : 04. juli 2007, 11:24 »
Høres logisk ut, men denne effekten er neppe særlig stor.. eller?

Dessuten er magemusklene så små. Skal vedde på at 1 stk squat har 50x effekten av 1 stk crunch, på bukfettet. Tenk på alle de store og små musklene som jobber når du squatter. Tenk på hormon-effekten av 'store' øvelser sammenlignet med små.

Jeg mener spot-slanking fortsatt er en KJEMPE-BLØFF, holdt i live av TV-shop som ønsker å selge en stålbøyle for 1000kr, under påskudd om at den skal gi deg 6-pack.

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #4 : 04. juli 2007, 11:42 »
Vad har det faktum att mycket bukfett är negativt ur ett hälsoperspektiv att göra med att blodgenomströmningen och lipolysen är högre i adipös vävnad runt aktiva muskler?

Det är väl förresten snarare levnadssättet som resulterat i bukfettet som är hälsofarligt, inte bukfettet i sig.

Bukfettet i seg selv påvirker helsen vår drastisk, og er en av de dominerende faktorene ved utvikling av D2 Smiley

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #5 : 04. juli 2007, 12:08 »
Det er nok riktig at punktslanking fungerer der og da, men det er en effekt man glemmer. Lagring av fett er genetisk bestemt og kroppen bruker fett og lagrer fett når den selv finner det nyttig. Kroppen bytter ut fettet vi har med jevne mellomrom. Det fettet du har idag på kroppen din er nesten garantert ikke eldre enn en 8-9 måneder.

Hva vil skje når kroppen etter en punkslankingstime får tilført fett via kosten? Jo da vet kroppen hvor den skal lagre det for den har et sted hvor det er forlite i forhold til resten (genetisk bestemt). Vips så er spinningen gått opp i vinningen.

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #6 : 04. juli 2007, 12:11 »
Vinningen gått opp i spinningen?
Ingen vecka utan deca!

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #7 : 04. juli 2007, 12:12 »
Trenger vi dra spinning in i diskusjonen nå?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #8 : 04. juli 2007, 12:12 »
Bukfettet i seg selv påvirker helsen vår drastisk, og er en av de dominerende faktorene ved utvikling av D2 Smiley

Er det ikke nær sagt andre veien ? Bukfettet kommer hovedsaklig pga. dårlig kosthold og helse ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #9 : 04. juli 2007, 12:17 »
Fettlagringen er som nevnt tidligere genetisk bestemt. Problemet med bukfedmen er den hormonelle belastningen den gir, som igjen vil kunne føre til D2. Menn med epleform og en livvidde på over 94cm er regnet for å være i faresonen. Tilsvarende tall for kvenner er 84cm..

Fett lagret andre steder på kroppen har ikke samme virkning. Selv om begge delene kommer av en ubalanse mellom energi inn og energi ut..

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #10 : 04. juli 2007, 12:27 »
Sentral fedme er ein av hovudelementa ved utvikling av metabolsk syndrom(som kan innebere bl.a sentral fedme, høgt blodtrykk). Ein karakterisear gjerne dette som forstadiet som til Dia2, men er under denne tilstanden like utsett for hjerte og karsjukdommar som ved diagnostisert Dia2.

Faren ved den sentral fedme er at dei indre organa og blodomløpet rundt får ein dårlegare lipidprofil, som bl.anna kan føre til aterosklerose, hypertensjon osv osv.

Treningsterapeut

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #11 : 04. juli 2007, 12:47 »
Att jämför hälsoriskerna med i förbindelse med mycket bukfett kontra hälsoriskerna i något så abstrakt och diffust som levnadssättet som lett fram till en stor ansamling av bukfett är ju i praktiken omöjligt, så den diskussionen kan vi väl hoppa över och bara konstatera att bukfett är negativt? Smiley

Dette er jo forsåvidt sjølvsagt. Går under same prinsippet som at sentral fedme er negativt i eit helseperspektiv, sidan dette fettet ligg nermare indre organ og derfor vert meir metabolsk aktivt.

Jag undrar fortfarande över vad det faktum att mycket bukfett är negativt ur ett hälsoperspektiv har att göra med att blodgenomströmningen och lipolysen är högre i adipös vävnad runt aktiva muskler?



Nu är det ju heller inte bukfett som jag syftar till i första inlägget här, utan underhudsfettet runt magen.


Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #12 : 04. juli 2007, 13:03 »
Einaste poenget eg ville fram til var at sentralt feittvev, lettare vert metabolsk aktivt pga. den korte avstanden til leveren, og at dette var eit eksempel på at forbrenning/frigjering av feittsyrer ikkje føregår under like forhald alle stader i kroppen.

Poenget var langt i frå å "disse ned" poenga bak hovudinnlegget
Treningsterapeut

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #13 : 04. juli 2007, 13:05 »
Einaste poenget eg ville fram til var at sentralt feittvev, lettare vert metabolsk aktivt pga. den korte avstanden til leveren, og at dette var eit eksempel på at forbrenning av feitt, ikkje føregår under like forhald alle stader i kroppen.

Poenget var langt i frå å "disse ned" poenga bak hovudinnlegget

Ok. Då är jag med Smiley


Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Myten om myten om punktförbränning.
« #14 : 04. juli 2007, 13:07 »
Very good!
Treningsterapeut

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!