avstemning
Spørsmål: Blir det vaskebrett på stiansoftcore til neste sommer?
Ja
Nei
Dust, du er russ i mai 2010

Skrevet av Emne: klein logg! BARE overanalysering  (Lest 292716 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
klein logg! BARE overanalysering
« : 20. april 2009, 18:44 »
Tjena. Jeg begynte i dag på et 5x5 program, og tenkte jeg kunne før logg. Utrolig nyttig for min egen del, og kanskje andre nybegynnere kan titte litt og kanskje finne svar.

Litt bakgrunnsinfo:
17 år, vekt ca 105kg. Relativt mye fett, men jeg har trent med vekter i snart et år nå, så jeg regner med at det ligger en del muskler under rustningen også. Jeg har som sagt trent med vekter i snart et helt år mer eller mindre seriøst. I hvert fall mer seriøst enn de andre jeg kjenner som trener med vekter, og regner seg selv som seriøse, uten å i det hele tatt ha en plan for treningen sin.

Jeg trener nå med vekter tre ganger i uken, og regner med å trene kondisjon to ganger i uken, i håp om å gå ned i fettprosent frem til sommeren.

I dag var den første gangen jeg kjørte dette programmet:

Knebøy, fem sett, fem repetisjoner:
  • 25kg
    32,5kg
    37,5kg
    47,5kg
    60kg

Jeg rota litt med vektene her, det femte settet skulle egentlig vært på 50kg. Kanskje det var derfor jeg slett litt med teknikken også, jeg fikk det ikke helt til. Hadde jeg ikke brukt sikring, hadde jeg mest sansynlig falt. Teknikken er så der, men bedre enn forrige gang jeg prøvde.

-----
Benkpress:
  • 27,5kg
    35kg
    42,5kg
    50kg
    55kg

Dette gikk kjempebra, det var nesten litt for lett. Men det har kanskje noe å gjøre med at man skal ha lave vekter i starten for å kunne ha såpass høy progresjon som 2,5kg i uka. Benkpress er jeg vant til, jeg har hørt jeg har usedvanlig god teknikk til å være nybegynner av flere der jeg trener, så jeg har vel egentlig ingen fler kommentarer på denne øvelsen.

-----
Stående roing:
  • 27,5kg
    35kg
    42,5kg
    50kg
    50kg

Kanonbra øvelse! Jeg har så vidt vært borte i lignende øvelser i apparatform, så jeg kjenner tror jeg kjenner grunnprinsippet i denne øvelsen - det er viktig at man kjenner at man bruker ryggmusklaturen istedet for å bare "dra" med biceps. Jeg har offisielt en ny yndlingsøvelse, og det er denne. Fatter ikke at jeg ikke har prøvd den før.

-----
Tillegsøvelser:
  • To sett sittups.
    Fire sett rygghev med 14kg ekstra.

Har vel egentlig ingen kommentarer til disse, ettersom jeg er godt kjent med øvelsene fra før.

-----
Helt ok økt i dag. Teknikken på knebøy var helt grei, men jeg føler at jeg må jobbe litt med den. De to andre baseøvelsene gikk kjempebra. Litt lette vekter i benk, men jeg regner med at det jevner seg ut etterhvert.

Jeg tror også jeg har pådratt meg en heftig forstrekkelse i venstre nakkemuskel på fredag. Jeg lurte fælt på hva dette var for noe, men jeg tror ikke det er senebetennelse. Det gjør ikke vondt hvis jeg holder hodet oppe med armene uten å bruke nakken eller halsen, men når jeg strammer musklene i det området gjør det vondt. Jeg tror det kommer av at jeg ser til venstre for meg når jeg ror, for å sjekke teknikk etc. i speilet. Jeg får slutte med det, og heller se én gang til siden før jeg begynner på første rep, og så se rett frem i speilet som er der.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Dagens økt:
Knebøy:
25kg
32,5kg
37,5kg
37,5kg
-----

Militærpress:
32,5kg
37,5kg
45kg
50kg
-----

Markløft:
42,5kg
52,5kg
60kg
70kg
-----

Det gikk kjempebra i dag, jeg føler teknikken på øvelsene begynner å sitte. Markløft går mye bedre nå enn da jeg  testet det ut første gangen. Militærpress har jeg gjort før. Knebøy går helt greit, men kan bli bedre. Ble relativt kjørt på alle øvelsene bortsett fra knebøy. Men jeg tror det er lurt å ha litt lett helt til teknikken sitter 100%.

Utlogget Rocky-Balboa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 548
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 548

Trente du 5x5  50 kg i militærpress? Bra det da Smiley
Bildelogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=103777.msg1572196;topicseen#new

The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Takk for det, endelig noen som kommenterer Smiley

Fem sett, fem repetisoner. Hadde bare 50 kg på siste sett, jeg merka den. Skuldre og rygg er vel det jeg er sterkest i Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Lenge siden jeg har oppdatert her, kommer til å skrive litt etter trening i dag. Har bare vært litt lat i det siste.

Legger ut noen bilder. Jeg har vel gått på bulk helt siden jeg fant ut at det gikk an å putte mat inn i munnen Grin Så ikke ert meg å si at jeg er tjukk! har en del å kvitte meg med, men jeg prøver å komme i en helt OK form frem til sommeren, for det har jeg aldri vært i før. Har alltid vært småfeit, så det blir gøy.

Veldig slapp kveldsform:

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Ganske tung økt i dag:

Bøy:
27,5kg x 5
35kg x 5
42,5kg x 5
50kg x 5
57,5kg x 3
42,5kg x 8

Benk:
30kg  x 5
37,5kg x 5
45kg x 5
55kg x 5
62,5kg x 5
45kg x 5

Stående roing:
30kg x 5
37,5kg x 5
45kg x 5
55kg x 5
62,5kg x 7
45kg x 8

Smalbenk:
30kgx8
40kgx8
40kgx8
30kgx10

Armkrøll:
20kg x 8
25kg x 8
25kg x 7,5 ( Grin)
20kg x 9

Sittende franskpress:
15kg x 8
15kg x 8
15kg x 7

Tung roing, middels tung knebøy. Ble ganske voldtatt i bryst i dag, fikk hjelp av en kompis i benken, så jeg prøvde å kjøre 8 reps på det tyngste settet, men fikk ikke mer enn 7, og det siste var ganske skjevt. Kommer til å kjøre 5+ reps på de tyngste settene på fredagene så lenge jeg klarer. Gikk også i raskt tempo i ca 25minutter etter styrken.

Jeg tenkte i går kveld at jeg kunne gå hjem fra hver trening fremover, det tar vel 25 minutter, 20 om jeg går fort. Snakket med PT i dag om et kondisprogram, men tror jeg driter i det foreløpig. Jeg har allerede 3 styrkedager og to kondisdager, og hvis jeg skal gå hjem fra hver styrketrening (3 dager i uken), tror jeg at det blir litt mye med hardcore kondisjon etter annenhver økt. Da går jeg bare lei. Får se hvordan det går, og kanskje legge det til rett før ferien!


Utlogget ralphern

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 521
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 521

Når du løper, hvor langt og hvor lenge løper du?

Du skal ha for innsatsen, og som du sier ligger det nok en del muskler under og venter på oppmerksomhet! 50 kg i militærpress er ikke dårlig.

Men du skriver ingenting om kostholdet? Jeg vet selv at å tenke på det når man bor hjemme (antageligvis?), er litt vanskeligere enn for oss som bor for oss selv. Jeg er langt fra noen ekspert, men tror på dem som sier at kostholdet er så mye som 60-70 % av treningen. Ønsker du å synke i fettprosent _må_ du i underskudd på kaloriene. Men dette vet du sikkert Smiley

Fortsett loggingen, og masse lykke til videre. Alltid kult å se progresjon på slike bildesider som dette over lang tid (typ flere år). Stå på!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Når du løper, hvor langt og hvor lenge løper du?

Du skal ha for innsatsen, og som du sier ligger det nok en del muskler under og venter på oppmerksomhet! 50 kg i militærpress er ikke dårlig.

Men du skriver ingenting om kostholdet? Jeg vet selv at å tenke på det når man bor hjemme (antageligvis?), er litt vanskeligere enn for oss som bor for oss selv. Jeg er langt fra noen ekspert, men tror på dem som sier at kostholdet er så mye som 60-70 % av treningen. Ønsker du å synke i fettprosent _må_ du i underskudd på kaloriene. Men dette vet du sikkert Smiley

Fortsett loggingen, og masse lykke til videre. Alltid kult å se progresjon på slike bildesider som dette over lang tid (typ flere år). Stå på!
Bedre å spise bra og trene dårlig, enn å trene bra og spise dårlig :)Joda, jeg bor hjemme (hvor ellers Tongue) sammen med bror, søster og mamma. Men jeg føler allikevel at jeg har ganske god kontroll over kostholdet. Prøvde før jul å spise lite karbohydrater, men jeg ga det opp. Ble også litt erta av gutta på skolen, hehe. Men nå kjører jeg noe som heter ketose, som er at jeg bare spiser proteiner og fett. Har gått ned ca 3kg på fem uker. Ikke veldig mye, men jeg skal kjøre skikkelig igang nå. Spiser som regel en boks tunfisk om morgenen ved siden av et glass melk, en salat med mye dressing på (fett, vet du) til lunsj på skolen. 50g prottis rett etter etter trening, og middag kan stort sett være alt, kylling, omelett, kjøttkaker av karbonadedeig. Jeg bestemmer ikke middagen, så jeg tar det jeg får, og renser vekk det som inneholder karb. Sper alltid på med masse grønnskaker om jeg ikke blir mett. Til kvelds lager jeg enten en omelett, eller kjører i meg enda en boks med tunfisk. Drikker mye  vann både på trening og hjemme og på skolen.

Én spisedag i uken, enten fredag eller lørdag. Prøver å ikke spise noe på fredag, men hvis jeg spiser noe jeg egentlig ikke skal, dropper jeg heller å spise "drittmat" på lørdag.

Jeg løper ikke, føler ikke at jeg får noe ut av det. Jeg blir bare sliten og går lei etter femten minutter, så jeg går heller 20-30 minutter etter hver styrekøkt. Det er vel så lang tid det tar å gå hjem fra der jeg trener. Aner ikke hvor langt det er, er dårlig på å gjette sånt, men jeg tipper litt over 2km. Jeg er i tilleg på spinning to ganger i uken, tirsdag og torsdag. Blir som regel 60 minutter med hard sykling.

Snakket også med PT om et skikkelig kondisprogram, men jeg tror jeg dropper det inntil videre. Kjenner meg selv såpass godt nå, så jeg vet at jeg bare kommer til å sluntre unna hvis jeg kjører altfor hardt på med en gang. Får heller se om et par uker.

Takk for kommentar! Regner med å bli kvitt mye av spekket iløpet av sommeren, jeg skal i hvert fall gjøre så godt jeg kan. Er skikkelig motivert for det.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Dagens kosthold:

2x200g tunfisk
5 egg i omelett + to båtær hvitløk
Husker ikke hvor mange glass melk, men har allerede regnet det ut.
10g kreatin

Melk:
409,5 kcal
14,85g prott
21,15g karb
13,5g fett

Fisk:
440kcal
96g prott
1g karb
1,5g fett

Egg:
930kcal
66.5g prott
1.5g karb
73g fett

Sum:
88g fett
23,65g karb
177,35g prott
1 779,5kcal

Greit det, holdt meg under 2000kcal. Pleier å kjøre sånn på søndager. Gidder ikke proteinshake i dag, sparer det lille jeg har igjen til etter trening i morgen. Bestilte nytt i forrige uke, men har ikke kommet ennå.
-----
Prøvde meg på noen flexebilder (faen så vanskelig!). To fryktelig( Huh) dårlige av bryst, og et helt ok av biceps. Gadd rett og slett ikke mer (ikke at det er så mye mer å se heller)! Beklager alt rotet på badet Smiley

EDIT: Kveldsvekt: 103kg (sikkert fordi jeg har spist så lite i dag)

Utlogget Drillers Method

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Der er du i gang med programmet ja!

Ser du tar noe voldsomt med repetisjoner i 5. settet på fredager. Hvilken uke er du på i programmet? Er du forbi uke 5, tror jeg ikke du skal ha så veldig mye mer enn 3 repetisjoner inne på det settet. Det skal være tungt. Som du vet, er det først i denne uka at du passerer dine gamle 5 rep maks på mandag. Hvis så er tilfellet har du nok satt for lave 5-rep maks i starten.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Jeg satt litt lave i mark og knebøy med vilje, jeg er jo helt fersk med øvelsene. Tror det er lurt å ikke kjøre for hardt på med sånne øvelser. Prøver å tenke så mye teknikk som mulig.

Jeg prøver meg på 8 repetisjoner på femte settet på fredag så lenge jeg klarer, ser ingen god grunn til ikke å gjøre det. Stående roing var kjempetungt med bare 3 repetisjoner i starten, men nå klarer jeg helt fint 8. Styrken har økt veldig i den øvelsen!

I benkpress safer jeg som regel med fem reps på femte settet på fredag, jeg prøver meg på 8 om jeg har en som passer på. Finnes det noen grunn til å ikke gjøre ting på denne måten? Jeg føler det er greit å kjøre så hardt jeg kan på femte settet, for så å tømme meg skikkelig på sett nummer seks.

Takk for tips om 5x5 forresten, er skikkelig motiverende å ha et skikkelig program istedenfor å bare skru sammen noen øvelser  biggrin

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Relativt tung økt i dag. Ble helt tømt i bryst, begynner VIRKELIG å merke ketosen nå:

Bøy:
30kg x 5
35kg x 5
42,5kg x 5
50kg x 5
57,5kg x 5

Benk:
32,5kg x 5
40kg x 5
47,5kg x 5
55kg x 5
62,5kg x 10 (som sagt, jeg kjører fullt ut på femte sett hvis jeg får det til, ser ingen grunn til ikke å gjøre det)

Roing:
32,5kg x 5
40kg x 5
47,5kg x 5
55kg x 5
62,5kg x 5
-----
Ble veldig stressende å ro i dag, det var en tulling som absolutt skulle kjøre supersett med benk/knebøy mellom mine sett, så jeg fikk altfor lange pauser. Ble litt sliten, så jeg skal ikke klage. Resten gikk greit. Teknikken i bøy begynner å sitte nå, jeg hadde litt vondt i knærna i starten, men etter tips fra en her på forumet (glemmer nicket hans, jeg glemte også å gi ham honnør Embarrassed) om å ha beina lengre fra hverandre, er alt bra.

Frokost kl 9:40 - 200g tunfisk
Middag ca kl 16:15 - Halvannen kyllingfile og en del salat.
Kveldsmat i skrivende stund: 200g tunfisk

Er dette for lite mat? Jeg pleier å spise mer, men jeg var ikke så sulten i dag. Spiser få måltider, for da synes jeg det er lettere å holde kontroll over kcal forbruket. Vet ikke hvor mange kcal det er i kyllingfilet jeg, har vel kjørt i meg litt over 2000kcal i dag. Litt lite.

EDIT: Slukte akkurat en omelett med fire egg med plommer, og en hvitløksbåt i. Ille når jeg føler at jeg spiser for lite på deff.

Utlogget ralphern

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 521
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 521

Kjempebra, og hørtes ut som at du har rimelig kontroll etter å ha lest svaret på mitt tidligere spørsmål! 3 kg er jo faktisk en litt, så du må ikke dytte det under en stol. Fortsett å stå på så skal du se at kiloene renner av Smiley spiser du 2000 kalorier i tillegg til å trene hardt kommer du nok ikke til å bygge mye muskler, men til gjengjeld kommer vekten til å rase! 105 kg og 17 år så har du litt å gå på Wink

Men veldig godt jobbet, og forsett å holde innsatsen oppe! Smiley

Utlogget Drillers Method

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Jeg satt litt lave i mark og knebøy med vilje, jeg er jo helt fersk med øvelsene. Tror det er lurt å ikke kjøre for hardt på med sånne øvelser. Prøver å tenke så mye teknikk som mulig.

Jeg prøver meg på 8 repetisjoner på femte settet på fredag så lenge jeg klarer, ser ingen god grunn til ikke å gjøre det. Stående roing var kjempetungt med bare 3 repetisjoner i starten, men nå klarer jeg helt fint 8. Styrken har økt veldig i den øvelsen!

I benkpress safer jeg som regel med fem reps på femte settet på fredag, jeg prøver meg på 8 om jeg har en som passer på. Finnes det noen grunn til å ikke gjøre ting på denne måten? Jeg føler det er greit å kjøre så hardt jeg kan på femte settet, for så å tømme meg skikkelig på sett nummer seks.

Takk for tips om 5x5 forresten, er skikkelig motiverende å ha et skikkelig program istedenfor å bare skru sammen noen øvelser  biggrin

Kan vel for så vidt ikke argumentere med annet enn at programmet er lagt opp med 3 reps på fredagen og 5 reps til vanlig i de respektive settene. Det skal som sagt være tungt. Og om du ikke klarer 5 repetisjoner på sistesettet, skal du sette programmet en uke tilbake for den øvelsen det gjelder. Om denne høyrep-varianten din vil utgjøre noen forskjell den ene eller andre veien vet jeg ikke. Kanskje det 8-repsettet på fredager blir litt bortkastet på en måte.

Er forøvrig helt enig at det er bedre å sette for lave vekter og trene opp teknikken i nye øvelser. Husk at det er deg selv du konkurrer mot, og ikke singlettfyren som tar 120kg i neiebøy Smiley


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Kjempebra, og hørtes ut som at du har rimelig kontroll etter å ha lest svaret på mitt tidligere spørsmål! 3 kg er jo faktisk en litt, så du må ikke dytte det under en stol. Fortsett å stå på så skal du se at kiloene renner av Smiley spiser du 2000 kalorier i tillegg til å trene hardt kommer du nok ikke til å bygge mye muskler, men til gjengjeld kommer vekten til å rase! 105 kg og 17 år så har du litt å gå på Wink

Men veldig godt jobbet, og forsett å holde innsatsen oppe! Smiley
Takk! Jeg ryker inn til sesjon nå, vet ikke om jeg får i meg noe særlig bra mat inne i Oslo. I verste fall får jeg finne en billig kafé og bestille en omelett.. Men det blir nok tunfisk til lunsj i dag også.

Skal gjøre så godt jeg kan Smiley
Kan vel for så vidt ikke argumentere med annet enn at programmet er lagt opp med 3 reps på fredagen og 5 reps til vanlig i de respektive settene. Det skal som sagt være tungt. Og om du ikke klarer 5 repetisjoner på sistesettet, skal du sette programmet en uke tilbake for den øvelsen det gjelder. Om denne høyrep-varianten din vil utgjøre noen forskjell den ene eller andre veien vet jeg ikke. Kanskje det 8-repsettet på fredager blir litt bortkastet på en måte.

Er forøvrig helt enig at det er bedre å sette for lave vekter og trene opp teknikken i nye øvelser. Husk at det er deg selv du konkurrer mot, og ikke singlettfyren som tar 120kg i neiebøy Smiley


Hvor mye det er på stanga har jeg egentlig driti i helt fra starten. Det er det de jeg har snakket med inne på gymmet sier også, "drit i vektene, teknikk er myyye viktigere". Når jeg i tillegg begynte litt lavt i alle øvelser, føler jeg at jeg har fått teknikken skikkelig inn.

Jeg føler alltid at jeg får noe ut av siste 8 reps. Skjønner hva du mener med at femte sett kanskje kan ødelegge litt for 8 på mandag og fredag, men jeg kommer mest sansynlig til å kjøre sånn jeg gjør nå så lenge jeg orker Smiley

En ting jeg lurte på: Hvis jeg må gå tilbake en uke, gjelder det alle øvelsene? Hvis jeg f.eks stopper i markløft, skal jeg gå tilbake én uke på bare markløft, eller i de andre øvelsene også? Er vel greit å gå tilbake på alle, eller...?

Var forresten på spinn60 i går, merket goooodt at jeg ikke hadde karbs i kroppen. Var vel kjørt etter en halvtime, vanligvis holder jeg hele timen ut. Men jeg satt tiden helt ut, selv om jeg sikkert ikke fikk noe særlig ut av de siste tjue minuttene.

Får nok ikke trent i dag pga. sesjon. Får se når jeg er hjemme Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!