Skrevet av Emne: Hvem er sterkest i knebøy  (Lest 4439 ganger)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Hvem er sterkest i knebøy
« : 05. august 2012, 13:57 »
Synes folk overdriver dybden til vektløftere i knebøy en del. I styrkeløft handler det om å få toppen av låret ved hoftene, under toppen av kneet. Dette er noe som praktiseres strengt i det største forbundet, altså IPF.

Her er en film av antageligvis den beste vektløfteren i +105 for tiden. HVIS dette løftet i det hele tatt hadde blitt godkjent dybdemessig, så hadde det vært såvidt.

http://www.youtube.com/watch?v=_iKCMDimtRk#noexternalembed&feature=channel_page





Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Hvem er sterkest i knebøy
« #1 : 05. august 2012, 14:10 »
styrkeløft i ol.. haha .. skjer ikke..


evis, du viser EN video av EN vektløfter som kjører en mer lignende styrkeløfter bøy, bare med høy stangplassering? Wink lol.. PS var det en av de fineste bøyene jeg har sett ellers ^^ tregt ned og boom opp.

uten noe drakt, bindinger og drit.


En vanlig vektløfter bøy pleier å være mye dypere enn det der, og med bounce.

Finn en film selv da.. av en tyngre løfter.

Hva med denne rakkeren? Ser ikke ut til at han er milevis under toppen av kneet med hofteleddet...

http://www.youtube.com/watch?v=NHMkz0jf6dU#noexternalembed&feature=channel_page


Og artig at du nevner denne "bouncen".. Jeg hadde ikke villet sitte i publikum foran en som skulle prøvd seg på en typisk dabb med jernskiver og en vanlig stiv stang. Kneskåler og ryggskiver hadde flydd vegg i mellom.


Jeg har ikke noe problem med at vektløftere bøyer som de gjør. Det er jo det optimale for deres behov.. men å si at de er mye bedre knebøyere begynner å bli tynt.

Utlogget Daniel-1989

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 387
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 387

Hvem er sterkest i knebøy
« #2 : 07. august 2012, 17:18 »
Finn en film selv da.. av en tyngre løfter.

Hva med denne rakkeren? Ser ikke ut til at han er milevis under toppen av kneet med hofteleddet...

http://www.youtube.com/watch?v=NHMkz0jf6dU#noexternalembed&feature=channel_page


Og artig at du nevner denne "bouncen".. Jeg hadde ikke villet sitte i publikum foran en som skulle prøvd seg på en typisk dabb med jernskiver og en vanlig stiv stang. Kneskåler og ryggskiver hadde flydd vegg i mellom.


Jeg har ikke noe problem med at vektløftere bøyer som de gjør. Det er jo det optimale for deres behov.. men å si at de er mye bedre knebøyere begynner å bli tynt.

http://www.youtube.com/watch?v=WK7m6I5m6gY#noexternalembed

http://www.youtube.com/watch?v=jdRQTzK47dE#noexternalembed


og du har hittils kun vist tungvektere som mest sannsynelig ikke kommer lenger ned Wink hvorfor gidde å juge når du vet at vektløftere generelt går dypere?? + bruker mindre rygg, + har smalere bein stilling + har høyere stangplassering enn styrkeløftere... (GENERELT! finnes unntak)

å det er en mye tyngre måte å bøye på.. vektløftere har høyere nivå i bøy Wink ferdig snakka.. gråt videre styrkeløfter.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Hvem er sterkest i knebøy
« #3 : 07. august 2012, 22:33 »
http://www.youtube.com/watch?v=WK7m6I5m6gY#noexternalembed

http://www.youtube.com/watch?v=jdRQTzK47dE#noexternalembed


og du har hittils kun vist tungvektere som mest sannsynelig ikke kommer lenger ned Wink hvorfor gidde å juge når du vet at vektløftere generelt går dypere?? + bruker mindre rygg, + har smalere bein stilling + har høyere stangplassering enn styrkeløftere... (GENERELT! finnes unntak)

å det er en mye tyngre måte å bøye på.. vektløftere har høyere nivå i bøy Wink ferdig snakka.. gråt videre styrkeløfter.

Poenget mitt er at mer bøy i knærne ikke nødvendigvis betyr dypere knebøy. Det er det mange tilsynelatende ikke forstår her.

Og jeg ba om tyngre løftere. Clarence bøyer dypt og fint han. Mendes er ikke en elite vektløfter, som er hva vi snakker om her.

Det du viser her, Daniel.. er bare at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Hvem er sterkest i knebøy
« #4 : 07. august 2012, 22:45 »
Vektløfting er veldig annerledes enn styrkeløft, det er to forskjellige sporter. Hvem som er sterkest blir stort sett et spørsmål om smak og behag. Ellers så går det jo selvfølgelig an å diskutere det til nettet detter ned fra himmelen og ned i hodet på oss, det er ikke det.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Hvem er sterkest i knebøy
« #5 : 07. august 2012, 22:54 »
Det er hevet over enhver tvil at vektløftere er sterkere i bøy enn styrkeløftere. Hadde vært morsomt å se hva de beste vektløfterne får opp raw med styrkeløftstang.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Big Jaa9

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 253

Hvem er sterkest i knebøy
« #6 : 08. august 2012, 01:13 »
Tipper at om styrkeløft skulle fått innpass i ol måtte vektløfting ha gått bort ( synd at begge sportene ikke kan vere med ?) og siden vektløfting har lange tradisjoner i ol og styrkeløft har ingen ,tror jeg ikke dette skjer med det første.

Som en stakkars styrkeløfter jeg er syns jeg personlig at begge burde vert med i ol. Og da tenker jeg på styrkeløft med utstyr.
Utstyret gjør styrkeløft ekstremt og etter min oppfatning liker folk ekstreme prestasjoner.

Over til de som hevder at vektløftere er mye sterkere i bøy enn styrkeløftere kan jeg nemne denne formelen som ofte blir brukt for å finne bøystyrken til vektløftere..

Vekt støtet * 130 / 100 = antatt vekt i bøy.

Så om de beste i -105 kg klassen i vektløfting gjør rundt 230 kg i støt blir maxen i bøy rundt 300 kg .
230 * 130 / 100 = 299 kg .

Og 300 kg i bøy gjør Andreas hjelmtveit også....  Smileyhttp://
Go hard or go home !

Beste løft :

280 - 240 - 250

Powerlifting !

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Hvem er sterkest i knebøy
« #7 : 08. august 2012, 01:20 »
Rezazadeh 263.5 * 1.3 = 342.5 kg i raw knebøy

Han løftet 2x305 greit i videoen, så det kan vel tenkes å stemme.

Det er en del styrkeløftere som slår det men så var nok Rezazadeh bedre i mer vektløfterspesifikke ting, så vi ender uansett opp i smak og behag når det gjelder hvem som er "sterkest".

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Big Jaa9

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 253

Hvem er sterkest i knebøy
« #8 : 08. august 2012, 01:27 »
Men kanskje ikke raw ?


I raw jo Smiley
Go hard or go home !

Beste løft :

280 - 240 - 250

Powerlifting !

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Hvem er sterkest i knebøy
« #9 : 08. august 2012, 08:17 »
Siden vi først er noenlunde off topic.

Her er 387,5 kg i raw knebøy, og han er ikke vektløfter:

http://www.youtube.com/watch?v=umoxSjXK7co#noexternalembed

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Hvem er sterkest i knebøy
« #10 : 08. august 2012, 23:00 »

Over til de som hevder at vektløftere er mye sterkere i bøy enn styrkeløftere kan jeg nemne denne formelen som ofte blir brukt for å finne bøystyrken til vektløftere..

Vekt støtet * 130 / 100 = antatt vekt i bøy.

Så om de beste i -105 kg klassen i vektløfting gjør rundt 230 kg i støt blir maxen i bøy rundt 300 kg .
230 * 130 / 100 = 299 kg .

Og 300 kg i bøy gjør Andreas hjelmtveit også....  Smileyhttp://
har aldri sett formelen, har vert aktiv i 16 år!

formelen stemte veldig bra mot mine rekorder, bomma på 4 kg.

men den bommer med 45 kg på Grimseth sine rekorder og det er nok noen som har større differanser en han også.

Utlogget Daniel-1989

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 387
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 387

Hvem er sterkest i knebøy
« #11 : 09. august 2012, 16:50 »
Poenget mitt er at mer bøy i knærne ikke nødvendigvis betyr dypere knebøy. Det er det mange tilsynelatende ikke forstår her.

Og jeg ba om tyngre løftere. Clarence bøyer dypt og fint han. Mendes er ikke en elite vektløfter, som er hva vi snakker om her.

Det du viser her, Daniel.. er bare at du ikke har peiling på hva du snakker om.
FACEPALM*

Gunnar.

Du ser LETT at det der er dypere enn hva kravene til IPF er.. ikke prøv deg med noe annet engang. DU har ikke peiling. Du er styrkeløfter og er syyykt bias ovenfor styrkeløft.. og det skinner hardt igjennom her.
Alle vet at typisk vektløfter bøy er tyngre å kjøre enn styrkeløfter bøy. Det er en enkelt og logisk forklaring på også.

Vektløftere trener bøy for å bli sterkere i støt og rykk. Styrkeløftere trener bøy på den måten for å løfte felst kilo, dermed finner man den teknikken som er "lettest" å få opp mest mulig kilo på.

Høy stang plassering, smalere bein stilling, DYPERE bøy, er en typisk vektløfting bøy kontra styrkeløft.  Hvorfor prøve å motsi det? Er jo svart på hvitt.

Dessuten er det vanskeligere å gå dypere ned når man er rett i ryggen og har høy stangplassering, for da må man bøye seg enda lengre ned Wink (som er sånn vektløfterne kjører).

Jeg gikk ned 20% i maksløft når jg gikk over fra typisk styrkeløft knebøy til vektløfter knebøy. Vektløfter bøyen min var bare litt over frontbøyen.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Hvem er sterkest i knebøy
« #12 : 09. august 2012, 17:17 »
Men så visste du ikke hvordan du skulle utnytte svikten i vektløfterstanga til din fordel på bånn. Det gjør vektløftere, det er åpenbart når du ser de på tv.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Hvem er sterkest i knebøy
« #13 : 09. august 2012, 17:24 »
Det er svikt i styrkeløftstenger også, men ikke like mye som i vektløfterstengene. Det går fint an å utnytte svikten i styrkeløft også, eneste grunnen til at dette ikke er vanlig er pga draktene.

Det er vel tillatt med dabb i styrkeløft også, bare man går dypt nok? Kan ikke være noe problem for vektløfterne å stille i styrkeløft da?
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Hvem er sterkest i knebøy
« #14 : 09. august 2012, 17:35 »
Det er ekstrem svikt i en vektløfterstang sammenlignet med en styrkeløfterstang. Hvis vektskivene er på vei oppover på grunn av at svikten på bånn får de til å sprette tilbake igjen, så lar det seg utnytte for å få fart fra bånn. Men det blir et spørsmål om teknikk og timing.

Det er nok grunnen til at Klokov kjører flere sekunder stopp på bånn når han skal legge ut skrytevideo av 250 i frontbøy, da er det plutselig ingenting å diskutere :

http://www.youtube.com/watch?v=FLVxmMQLAg0#noexternalembed&feature=player_embedded
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!