6 upopulære ting du aldri bør gjøre på et treningsstudio

Diverse29.10.2016Joachim Pedersen438

Ikke vær en av dem som gjør disse tingene på treningsstudioet!

Når man trener på et treningsstudio man del av et fellesskap. Og i et fellesskap må man behandle andre slik du ønsker å bli behandlet. Ikke bli en hensynsløs drittsekk som aller hater å være rundt på treningsstudioet. Riktig gym etikette er viktig selv om vi alle har våre vaner og forskjellige personligheter. Det er allikevel noen gylne regler som enhver gymrotte trenger å vite for å fortjene respekt fra sine jernbrødre og søstre.

1. Ikke tørke av utstyr etter bruk

Dette er både ekkelt og uhygienisk. Hvis du ikke tørker benken eller apparatet av med våtservietter eller en spray rensemiddel vil du spre bakteriene dine til alle andre som bruker den etter deg. Har du lyst til å legge deg ned i en dam av andres svette? Selvfølgelig ikke, og gjett hva, det gjør ingen andre heller. Det er egentlig ikke så vanskelig - etter endt brukt, gi maskinen en rask spray med en sprayflaske eller tørk den grundig med et håndkle.

2. Å ta opp for mye utstyr på en gang

Ikke vær den personen som tar opp mer enn to apparater/utstyr på en gang i løpet av de mest overfylte timene på treningsstudioet. Det er veldig frustrerende for alle andre som sliter hardt for å finne ledig utstyr. Har du virkelig behov for å utføre både knebøy, benpress og lår curl på den travleste tiden av dagen? Prøv å okkupere en del av utstyret på et tidspunkt når det er mulig, slik at alle kan ha en bedre sjanse for å få en anstendig trening istedenfor å måtte vente på deg. Hvis du må utføre supersett så la i det minste andre kjøre i mellom.

3. Ikke sette vektene tilbake

Dette er kanskje den verste vanen vi har sett rundt i gymmet og det er absolutt ingen unnskyldning for dette. Etter endt bruk, sørg for å sette alt utstyret du har benyttet tilbake der det hører hjemme. Legg den akkurat der du fant den, slik at neste mann kan begynne med sin trening uten å måtte rydde opp etter deg. Ingen liker å kaste bort dyrebar tid på å lete etter de vektene de trenger, og ingen skal lide på grunn av din latskap.

4. Å være limt til telefonen

Det eneste gode forsvaret mot å bruke telefon på treningen er kun hvis du er så high-tec at du faktisk noterer sett og reps og kilo i en app eller notepad istedenfor penn og papir. Men en av de mest gruoppvekkende scenene i moderne treningssentre er å se hvordan en tredjedel av folk ofte ta litt for ofte og lange pauser for å sjekke telefonen eller ta selfies. På mange steder virker det som at færre og færre folk kommer til treningssenteret for og faktisk trene, mens sosiale medier har funnet veien selv til vårt tempel av fitness. Med mindre du liker å ha ineffektive treningsøkter bør du oppbevare telefonen i garderoben eller bare bruke den til å holde oversikt over treningen slik fokuset ditt er å få mest mulig ut av tiden du bruker på treningsstudio.

5. Bruk av for mye kalk/magnesium

Kalk er en fantastisk måte å maksimere gripeevnen når du utfører for eksempel tunge markløft og det fungerer mye bedre enn hansker. Du får også mye bedre følelse når du tar et grep rundt stangen uten hansker. Imidlertid har mange treningssentre gjort et forbud mot bruk av kalk. Hvorfor? Fordi noen mennesker har for vane å ta et overforbruk av kalk på hendene for nesten hver øvelse, noe som betyr at det er hvitt overalt på gulvet og utstyret. Ikke vær en av dem. Du trenger kun kalk i øvelser hvor grepet har en tendens til å slippe. Og når du utfører øvelser som krever bruk av kalk - husk at mindre er mer.

6. Utføre bicepscurls i knebøy racket

Dette har dessverre blitt en forferdelig praksis som har fått mye popularitet i de siste årene. Man skal altså ikke ta bicepscurl i knebøystativet. Det er mange andre plasser du kan ta bicepscurl, men kun ett sted man kan ta knebøy og det er i knebøystativet. Det blir et problem når du skal curle bicepsen din når de fleste sentre har bare 1 eller 2 knebøystativ. Derfor bør du ta bicepscurl foran hantelracken og speilet, istedenfor å okkupere kenbøystativet når noen aller helst vil kjøre knebøy.


Kjenner du noen igjen i beskrivelsen over? Tagg de gjerne nedenfor! ;-)


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Her løfter han så tungt at innvollene "eksploderer", men det er selvsagt juks.

Trolling på gymmet - prank

Diverse15.10.201770

Se hva som skjer når de blir trollet på gymmet.
Denne strongman får tatt i bruk sin enorme styrke utenfor trening.
Ja, du leste riktig.

Trolling på gymmet - prank

Diverse15.10.201770

Grønnsaker er noe alle burde spise mer av.

7 tips for bedre hip thrust

Trening14.12.201749

Få bedre utbytte av hip thrust ved å følge disse rådene.

Terminator is back

Diverse13.12.2017383

Nå kommer det ny Terminator film med Arnold Schwarzenegger.
Nå går det raskt mot jul, og det er på tide å fylle kakeboksene med søte fristelser.
Denne 190 cm høye og 436 kg tunge pakistaneren mener han er verdens sterkeste.