Singel i husholdningen

Kosthold20.10.2016Rita Immerstein98

Økonomisk sett er det alltid en fordel å være to eller flere i en husholdning

En som bor alene har ut ifra total inntekt mindre å rutte med når alle utgifter og regninger er betalt og er derfor mer avhengig av å planlegge økonomien slik at alle behov blir dekket. Dette gjør seg gjeldende når kostholdet skal planlegges.

Matvaner i endring

Den tradisjonelle matpakka er for lengst glemt av mange, vi unner oss mer av det vi har mest lyst på fordi vi har råd til det. Allikevel bruker vi totalt sett mindre penger på mat enn før. Våre matvaner er i stadig endring og vi spiser mer frukt og grønnsaker, mindre sukker, margarin og helmelk. Det er vel og bra, men kostholdet vårt er på mange områder delt mellom usunne og sunne matvarer. Vi spiser både kyllingfileter og pølser om hverandre(Sættem, 2013).

Et måltid for én

Måltidet er en viktig felles sosial setting enten vi deler lunsjen med våre kollegaer eller med familien rundt middagsbordet. Den bidrar også til læring om hvordan måltidene kan tilberedes og bli mest mulig nyttige og smakfulle for oss. Hvordan ser så virkeligheten ut for de som er single og lever alene? Det er ikke alltid like lett å få gode og sunne rutiner på kostholdet i et «enmannskosthold». Det kan være kjedelig å spise alene, mengden mat som skal kjøpes inn og tilberedes er vanskelig å beregne. Det er til dels også en dyr affære om man ikke får spist alt det man har handlet inn til seg selv. Da kan tips til hvordan du enkelt, raskt og økonomisk kan forberede og tilberede måltidene dine være til god hjelp(Zalman, 2015).

 

Tips 1
Ta gjerne handlerunden sammen med en venn. Dere kan gi hverandre tips om gunstige matvarer som kan være enkle å oppbevare, rimelige i prisen og samtidig smaker bra.

Tips 2
Kjøp inn større mengder av kjøtt og del dette opp i enkeltporsjoner og frys dem ned. Biffstykker, karbonadedeig og hele fiskestykker er ypperlig mat og gode proteinkilder som du med fordel kan dele opp i enkeltporsjoner.

Tips 3
Kjøp både ferske og frosne grønnsaker. De frosne grønnsakene er rimelige, næringsrike og enkle å porsjonere ut etter behov. Ferske grønnsaker som salat, paprika, gulrøtter kan kjøpes i begrenset mengde og skulle du gå tom så har du de frosne grønnsakene å benytte i stedet. Det er ikke alltid like fristende å bruke åpnede bokser av hermetikk grønnsaker over 2-3 dager, men de kan godt benyttes når du lager større porsjoner.

Tips 4
Tørrvarer er alltid en smart investering. De har lang holdbarhetstid så lenge de ligger mørkt og tørt og romtemperatur eller noe lavere. Både pasta, ris, mel, havre og knekkebrød er gode basisvarer som holder seg godt. Dessuten kan du bake dine egne rundstykker, fryse dem ned og ta frem et par stykker de dagene du vil ha det til et eller to av måltidene dine.

Tips 5
Lag større porsjoner når du først er i gang med middagen. I stedet for å streve med å lage lite nok er det enklere å lage porsjoner beregnet for 4 personer og fryse ned ferdige porsjoner i bokser. Dessuten holder maten seg i kjøleskapet i 2-3 dager om den settes raskt til kjøling i kjøleskap etter tilberedning. Dersom du kan leve med samme middag eller lunsj et par dager på rad er det både økonomisk og tidsbesparende. En gryte med kjøtt, grønnsaker, ris, hakkede tomater, olje og litt godt krydder er enkel og velsmakende mat som sparer deg for tid og oppvask.

Tips 6
Bruk en handleliste slik at du handler inn til et balansert kosthold. Bruk grove kornprodukter, magert kjøtt, fisk, egg, erter og bønner. Pass på at grønnsaker, frukt, nøtter og frøkjerner også får sin plass i handlekurven.

Tips 7
Ta i bruk den lekne og kreative siden hos deg selv og gå til innkjøp av skikkelig krydder og urter. Det gjør maten til en smakfull opplevelse. Stell i stand måltidet på en slik måte at både farger. Lukt og dekking av bord gir deg lyst til å spise det du selv har vært så flink å tilberede. Bruk gjerne kokebøker til inspirasjon - selv den enkleste mat kan gi en helt ny smaksopplevelse med nye smakstilsettinger.

Tips 8
Det er ikke nødvendigvis bare havregrøten som duger til frokost. Lag deg en omelett med frukt og bær, eller grønnsaker og magert kjøtt. Det er en god start på dagen. Du kan dessuten spise det mest komplekse måltidet til lunsj. Ta med en velfylt boks med middag hjemmefra og spis heller en enkel middag bestående av suppe og knekkebrød(som selvsagt er laget på forhånd) eller en enkel salat med blant annet egg, skinke og avokado blandet inn.

Tips 9
Inviter venner eller familie på middag eller kvelds en gang i uken. Måltidet er en sosial setting og det er alltid hyggelig å dele et måltid samen med noen. Er du en av dem som er flink til å tilberede og spise hjemmelaget mat bør du også unne deg et og annet restaurantbesøk som belønning. Godt måltid!

Kilder:
Zelman K. M.(2015) Cooking for one, Nettside:
http://www.webmd.com/healthy-aging/nutrition-world-1/slideshow-cooking-for-one?ecd=wnl_din_101716&ctr=wnl-din-101716_nsl-promo-v_3&mb=vaSXE2T1078o7QesfxaJsyhonS%2fH3cwy8dFxuTY1WuE%3d

Sættem J. b.(2013) Matpakke-kulturen vil dø ut, Nettside:
https://www.nrk.no/norge/slik-har-vi-endret-vare-spisevaner-1.10868709


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Her får du hjelp til å sette sammen et optimalt kosthold med enkle tips og triks.
Timer på stranda med soling, bading og aktiviteter krever påfyll av energi.

Slik fungerer periodisk faste 16:8

Kosthold04.04.2017141

Hva er periodisk faste og hvilke fordeler har det?

Ord og begreper innen kosthold

Kosthold09.03.201757

Det er mange ulike ord og begrep innen kosthold du bør kunne. Her er forklaringene!

Slik fungerer periodisk faste 16:8

Kosthold04.04.2017141

Patrick Johansen er en 20 år gammel gutt fra Momoen i Aurskog-Høland som gikk ned 40 kg
Se hvordan det gikk med resten av landslaget.
Hun startet å trene da hun var 56 år gammel!

Det norske landslaget er i form

Styrkeløft18.11.2017171

Styrkeløft-VM i Pilsen.
Prøv en av disse 4 proteinkakene som musklene dine vil elske.