Skrevet av Emne: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)  (Lest 4503 ganger)

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #15 : 17. februar 2007, 19:57 »
Helt rett at jeg var inne på idrettspesifikk trening. Artikkelen het jo ''Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)''. Det er rart at man ikke vektlegger dette med spesifikk trening. Jeg synes forfatteren illustrerer dette kjempegodt med det han sier: ''Jeg har også brukt spinningsykler under perioder med skader, men siden jeg ikke har noen bakgrunn som syklist holder jeg sjeldent lenge'' Skal du bli god i noe må treningen være mest mulig lik det du skal bli god i.

jeg er enig i det du sier her. det er litt rart at artikkelen helt klart fokuserer på generelle prinsipper om utholdenhetstrening, siden det er snakk om å få så høyt O2-opptak som mulig, intensitetssoner osv. som jeg sa tidligere, akkurat den delen av treninga kan fint personer som driver med andre idretter ha mye input på.
trening for å kunne lange ut slagkombinasjoner i ett sett over flere runder skal jeg ikke uttale meg om, men dette eller noe annet idrettsspesifikt så jeg ikke et ord om.

EDIT: det om sykling oppfattet jeg slik at han brukte det isteden for løping

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #16 : 17. februar 2007, 20:13 »
nå blir det veldig mye her, men det er en ting til jeg vil nevne.
når det er snakk om 90 % av makshr, så er det slik at for noen godt trente så vil dette være rett rundt anaerob terskel, noe som er en fin sone å trene i nettopp for å øke anaerob terskel, og dermed øke utholdenheten (andre soner har fokus på andre forandringer i kroppen, som OGSÅ er med på å øke utholdenheten).
en slik person kan fint holde ut lange intervaller (15-20 min) i denne sonen hvis det er en idrett han er dreven i. altså blir trening i denne sonen ganske hensiktsmessig. en dårlig trent person kan ha anaerob terskel på 75 - 80 %, og blir dermed pumpet full av melkesyre og må senke tempoet betraktelig i denne sonen etter ganske kort tid for å holde ut.
poenget er at trening på rundt 90 % av makshr gir veldig forskjellig effekt avhengig av hvor godt trent utøveren er.
det er mulig artikkelforfatteren mente at poenget var å være så nær 100 % som mulig, noe som gjør saken litt annerledes, men uansett så krever det forskjellig tidslengde på intervallene, spesielt hvis man er ute etter å heve laktattoleransen.

hovedkritikken min av artikkelen er allikevel mangelen på fordeling av trening i forskjellige soner

Utlogget StrikingViking

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #17 : 21. februar 2007, 06:05 »
Hei!

Det er jeg som har skrevet artikkelen, så jeg kan vel komme med litt kommentarer. En av elevene mine gjorde meg oppmerksom på at artikkelen hadde havnet her - den var egentlig skrevet på engelsk for bladet Fighters Only som jeg skriver en hel del for.

Først av alt ref. "hva som er kondis". Ja, arbeidsøkonomi såvel som nerver før kamp, styrke, mentale aspekter (vi snakker mye om "hjerte" i fullkontakt) osv er relevant. Men det er jo også en selvfølge - derimot er opptaket det jeg ser på som hvor mye bensin du har å gå på, men de andre faktorene bestemmer hvor effektivt du bruker den. Konkurransepartiet vårt trener 9-12 ganger per uke og da utgjør denne typen trening 2-3 økter uken. Resten er jo da teknikk, sparring, styrke osv. Det kan fint gå an at vi når veldig høy puls under disse øktene også (vi sparrer blant annet så mye som 10x5 minutter i strekk på enkelte økter), men det er ikke hovedpoenget, for å si det slik.

Ang. runder i MMA, så er det 5 minutters runder og en kamp kan ha mellom 3 og 5 runder. I Japan kjøres også 10+5+5. Altså maks 25 minutters kamptid, men intensiteten er ekstremt høy. Det er nesten litt vanskelig å beskrive hvor mye pes det er for noen som ikke har prøvd det.

Ang. dette med at det kun funker for en kort kondisboost og er katastrofalt for lengre tid med trening... Tja... Hva skal jeg si? Jeg gjør dette 2-3 ganger i uken året rundt i tillegg til all den andre treningen og jeg har aldri gått tom under en kamp med unntak av en gang jeg fikk influensa 4 dager før kampdagen. Opptaket mitt før siste kamp lå på 65, noe som er tålelig greit med tanke på at jeg går rundt på 96-98 kg. De andre på konkurransepartiet som følger opplegget er naturlig nok også i bra form og har vist dette i praksis - det er ikke bare noe som jeg selv har fått til.

Ang idrettsspesifikk trening, så kjører jeg jo selv mye sekkbasert intervalltrening der jeg bruker den såkalte Viking Workout'en. Det er en CD med opptak av masse kombinasjoner innen bryting, bakkekamp og stående kamp slik at man hele tiden får noe å jobbe med i høyt tempo (fordelt på aktuelle runder). Dette trengs når man er sliten fordi man mister mye av kreativiteten - det er utrolig vanskelig og kjedelig å stå og bare slå "ymse" komboer på sekk til man når riktige intensitetssoner. Alternativer er helt klart også sykling, løping, hoppe tau osv. "Roadwork" er jo en sentral del av treningen i boksing, kickboksing, bryting og enhver annen fullkontaktskampsport jeg kan komme på. Løping er veldig greit siden "alle kan løpe" og det er lett å oppnå høye intensitetssoner. Vi har uansett så mye idrettsspesifikk trening at dette med intervalltrening anses som et tillegg for å orke mer, ikke en erstatning. Burde vel sagt det i artikkelen siden det ble mye krøll av det, men tok det liksom som en selvfølge.

Uansett så har resultatene vist seg helt klart blant våre utøvere. Og min filosofi med all trening er at om det fungerer, så bruk det. Men det er klart, vi optimaliserer hele tiden etter hvert som nye metoder kommer på banen, så jeg utelukker jo ikke at det finnes rom for forbedring. Jeg støtter meg dog en hel del til forskningen her i Trondheim siden det har vist seg å gi såpass gode resultater.

Ang runder, så har "Forn" truffet spikeren på hodet. 1 intervall + 1 hvile = 1 runde.

Og ja, om du skal sykle Trondheim-Oslo eller gjøre noe annet som går over lang tid med lavere intensitet, så må du jo trene mye mot dette i tillegg til evt intervallkjør. Det er jo et godt poeng at når man skal gjøre ting som tar veldig lang tid, så er det viktig å tilvenne kroppen dette også. Som sagt, det spesifikke må inn i tillegg. Sånn sett er det jo "lettere" å trene for kampsport i runder fordi det gjenspeiles veldig fint i intervalløkten. Om man skal gå 5x5 og forbereder seg over lengre tid med nettopp å ha harde intervaller i akkurat samme tidsoppsett, så vil man mest sannsynlig være der man skal være Smiley

Ellers kan jeg anbefale et sekkopplegg for folk som vil prøve noe nytt og er lei andre kondisformer. Jeg har oppnådd så mye som 25 minutter i +90% under økter, noe jeg ikke har fått til på løpingen. Og det er ikke fordi jeg ikke kan løpe (fattern var orienteringsløper i norgestoppen - jeg har blitt dratt ut på løping siden jeg kunne gå), men jeg vil tro effekten kommer av en mye jevnere fordeling av slit på hele kroppen istedenfor at man møter veggen når bena blir slitne.

mvh
-Jakob

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Utholdenhetstrening for MMA (Mixed Martial Arts)
« #18 : 21. februar 2007, 11:20 »
Tilsvarende (altså, ikke de samme metodene, men de samme mål.. Wink )

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1462189
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!