Skrevet av Emne: Tips?  (Lest 8060 ganger)

Utlogget FrkOlivia

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Tips?
« : 31. juli 2010, 21:51 »
Hei,
Har noen noen tips til hvordan man kan trene seg til en god tid på 400 meter?

Takk Kiss

Utlogget Hearns

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Tips?
« #1 : 31. juli 2010, 23:54 »
400 meter, hvis ikke den er det hardeste løpet i friidrett med tanke på form og fysikk-- vel da vet jeg ikke.


I motsetning til 100 meteren så kommer lungene mer i bruk enn musklaturen. Her er det viktig å kombinere kort-intervall trening med langdistanse (ikke mer enn 20 min). Fokus ligger på intervall trening da disse øker lungenes kapasitet og forhindrer raskere melkesyre.

Korte spurt 20 sek x 15-40 med 10 sek pause mellom hver spurt. IKKE JUKS på pausene. Bare fortsett å løp:)Formen er ikke så viktig her.
Baseøvelser med vekter som knebøy, markløft og roing.
Plyometrics og Isometrics. Som regel skal disse gjenomføres etter en teknikk trening.


En annen ting mange glemmer å ta hensyn til er å trene på formen sin! Formen er kritisk slik at du ikke kaster bort energi enn nødvendig. Husk å løp nok 600-meter løp sånn at 400 meter blir lettere.


Poenget er at du må øke v02 opptaket og fokuser på form. Trene systematisk er grunnlaget for å få bedre tid, da fidrett går ut på få bedre tid for hver sesong.

http://www.enhancedfp.com/sport-specific/track-and-field/400-meter-training-clyde-hart

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Tips?
« #2 : 01. august 2010, 02:23 »
Vet at verdensmester på 400m Sanya Richards trener mye intervall (100-800m med kort pause). Samt styrketrening (knebøy, benkpress etc) med mange reps. (15-20 reps pr sett)

Utlogget FrkOlivia

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Tips?
« #3 : 01. august 2010, 09:34 »
Tusen takk for hjelpen! Smiley

Utlogget Andyy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 299
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 299

Sv: Tips?
« #4 : 01. august 2010, 13:20 »
Tenk også på løpe teknikk. Drev med friidrett for en god del år tilbake i USA og vi hadde statsmesteren i 400m på min skole. Drev ikke med 400m selv, men fikk godt med meg hvordan han trente. Mye av det som er sagt over selvfølgelig, men MYE tøying. Det å være fleksibel så du tar lengre steg er alfa omega for å øke 400m. Tenk også på når du skal gi på. Det som var spesielt når jeg så han løpe var at han lå nesten alltid siste frem til siste hjørnet hvor han ga opp en helvetes spurt og suste forbi alle i innersvingen.

Er så mange år siden jeg var der å trente så husker ikke stort mer enn det som er sagt over, tøying og litt om innspurten.
Njoa

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!