Skrevet av Emne: Trenger info - lager et lite kostholdsprogram i Excel format til hjelp for andre  (Lest 984 ganger)

Utlogget Frost

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Holder på å lage et lite kostholdsprogram i Excel format som skal hjelpe den enkelte å få litt mer informasjon om hvor mye kalorier han vil trenge per dag basert på kroppsvekten hans.

Programmet er basert på den kostholdsplanleggeren som ligger på iform.no: http://www.iform.no/interaktiv/kostplan.shtml, men den inneholder et par forandringer og alt vil gå på kg og cm i stedet for pounds og inches.

Selve programmet vil bestå av 3 deler, og jeg vil komme inn på det litt senere.

Men først til problemet:

Kostplanleggeren på iform.no bruker en oppdeling av kosten som er 34% proteiner, 50% karbohydrater og 16% fett. Probelemet her er at dette veldig sjeldent blir foreslått utifra det jeg leser her og andre steder.

Det som ofte blir anbefalt er en slik oppdeling:

Proteiner: 3 x kroppsvekten din = antall gram
Fett: 20% (?) av det totale inntaket
Karbohydrater: Vil utgjøre det resterende inntaket


Er dette riktig? Dere som er veteraner her og vet mye om slikt, hvilken fordeling vil dere foreslå?
Den nevnte fordelingen er den som jeg akkurat nå bruker i formelen min, men er det en bedre fordeling enn den? Dere kan gjerne komme med flere forslag, for da kan jeg kanskje inkludere et par forkjellige kalkulatorer dersom det kommer an på om man vil gå ned i vekt, bygge muskler eller leve sunt generelt.

Problemet med 3 x kroppsvekten din = antall gram proteiner av ditt totale inntak, er at den eneste faktoren som er fast hele tiden vil være fettfaktoren pga den er regnet ut i prosent av det totale kaloriinntaket. I denne formelen vil da proteinet og karbohydratene balanseres opp mot hverandre, noe som gjør at en person som veier lite vil få et høyere proteininntak enn en persom som veier mer.

Noen kloke hoder som vil komme med en bedre oppdeling eller foreslå noe annet for meg?  Huh




(Dette programmet er ikke helt ferdig ennå, selv om det meste er unnagjort.)


Så litt om selve programmet:
Del 1 er da kostholdplanleggeren som jeg har skrevet litt om nå. Ta en titt på iform.no sin kalkulator og du vil få en forståelse av hvordan min er.

Del 2 er en oversikt hvor du kan planlegge hva du skal spise hver dag. Foreløpig må du legge inn maten selv, med navn og næringsinnhold, men kanskje kommer det en senere oppdatering som vil gjøre denne delen eklere ved bruk av en database.
Del 2 vil på slutten av dagen regne sammen det totale kaloriinntaket, og hvor mye som er proteiner, karbohydrater og fett. Den vil da sammenligne det opp mot det foreslåtte inntaket fra Del 1 av programmet.

I stedet for å skrive alt inn selv, så kan du kopiere all infoen fra Del 3 av programmet som er en liste over forskjellige matvarer og dets næringsinnhold. Dette vil gjøre det litt enklere for deg og det blir mindre å skrive, men du må passe på at du får riktig antall gram etter hva du faktisk spiser.


Del 3 er basert mest på 100g, litt på 50g og en del på per skive pålegg for enkelte produkter. F.eks kylling vil være basert på 100g, havregryn vil være basert på 50g og skinke vil være basert per skive pålegg (vil være oppgitt som gram også).
Kanskje vil jeg senere oppdatere denne delen med litt flere alternativer per matvare siden det er forkjellig fra person til person hvor mye man spiser, og også utifra kjønn.
Altså at kylling vil bli oppgitt som 200g og 100g eller noe lignende..

Det høres kanskje litt fancy ut, men er egentlig ikke det Tongue
Egentlig ganske greit, og du kunne gjort mye av det selv ganske kjapt også uten programmet, men det blir veldig oversiktelig med programmet mitt og det er også enkelt å printe det ut greit og oversiktelig.


Dette programmet er kanskje ikke så veldig nyttig for de av dere som er veteraner på dette området, men jeg er ganske sikker på at det vil være til hjelp for en person som er forholdsvis ny på området.
Vi får se Cheesy


Håper på tilbakemeldinger  2thumbsup


mvh

Øyvind


Utlogget Robzilla

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 531
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 531

Ta å post en link til en side eller et sted vi kan få lastet ned eller prøvd programmet når du er ferdig da (For jeg regner med at det blir litt i sørste laget å legge som vedlegg)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!