Skrevet av Emne: Høyt blodtrykk  (Lest 3931 ganger)

Utlogget licorice

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

Høyt blodtrykk
« : 12. januar 2007, 18:16 »
Var på sykehuset idag for å teste meg slik at jeg kan bli blodgiver, noe jeg oppfordrer alle andre til å gjøre også. https://www.giblod.no/

Da var det for andre gang jeg har hørt at blodtrykket mitt er unormalt høyt. Sist gang var for sirka 1 år siden.

Saken er den at jeg trener fram mot et mål, er relativt godt trent i både styrke og kondisjon, hvilepulsen ligger rundt 45.

Målet er å komme inn på Forsvarets Flygerskole. Når jeg en gang sitter hos legen der vil jeg ikke bli sendt hjem pga høyt blodtrykk da dette er diskvalifiserende.

Så. Hva skal jeg gjøre? Bør jeg slutte å snuse? Er det andre ting jeg kan gjøre for å få orden på blodtrykket mitt igjen?

Ellers kan jeg legge til at jeg er 20 år, 189 høy og veier 75 kilo.
It's nice to be important but it's more important to be nice

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Høyt blodtrykk
« #1 : 12. januar 2007, 18:21 »
Har du noen som helst anelse om HVORFOR du har høyt blodtrykk ? Medisiner av noe slag du bruker ? Andre i din familie som sliter med dette ?

Og ikke minst; hva legger du i "unormalt høyt" blodtrykk ? Hva er tallene ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Høyt blodtrykk
« #2 : 12. januar 2007, 18:22 »
hva veier du? Hvor høy er du? ta en boldprøve som skjekker kolesterolverdier (godt og dårlig) lever, og nyrefunkjson, de prøvene vil kunne avdekke mange potensielle blodtrykkshevende saker eksempelvis kyssesyken som vises på leververdiene.

Bruker du kostilskudd som gjør at du trekker vann? Spiser du mye salt? Er du overtrent? ALLE disse + MAAAAAANGE fler kan gi høyt blodtrykk. Men om det ikke vises noe på en blodprøve med lever, nyre, kolesterol, triglyserid målinger ville jeg bedt om å få treffe en Cardiolog. (kan se på hjertet etter abnormaliteter) dersom blodtrkket er moderat høyt og ikke går ned igjen.

Mvh L

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget licorice

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

Sv: Høyt blodtrykk
« #3 : 12. januar 2007, 18:27 »
Det var ei dame med tittelen bioingenør som testet meg, hun sa det var unormalt høyt. Hva tallene er vet jeg ikke.

Hvorfor vet jeg heller ikke, ingen i familien som har dette. Medisiner har jeg så godt som aldri brukt. Men jeg blir fort nervøs, ikke på den måten at jeg blir redd, men hvis det skal skje noe spesielt så merker jeg at hjertet dunker hardt med en gang.

Jeg har jobbet omtrent 50 timer i uka en periode nå sammt trent hardt når jeg har fri, er som regel helt utslitt ellers.

Edit: Vekt osv står i første posten. Jeg er forresten midt i en kreatin kur.
It's nice to be important but it's more important to be nice

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Høyt blodtrykk
« #4 : 12. januar 2007, 18:29 »
det er adrenalinfrigjøring, som skaper et midlertidig økende blodtrykk, og høyere puls. dette er IKKE det samme som høyt blodtrykk.

Men enkelte får pga nerver forhøyet blodtrykk hos lege, et fenomen som ofte oppleves pga at folk føler ubehag med å være på legekontorer/instutisjoner, og dermed blir ubesvist "stresset"..

Kan være det også..

L

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget kriweb

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 211

Sv: Høyt blodtrykk
« #5 : 12. januar 2007, 18:51 »
For å finne ut av om det høye blodtrykket kun forekommer når du måler det hos legen (eller bioingeniør o.l), så kan du gå med et lite blodtrykksapparat i et døgn. Dette måler trykket hver time, da ser du hvordan målingene blir når du slapper av hjemme, trener osv. Virker som det kun kommer av adrenalinfrigjøring som Lars Helger skriver, men greit å finne det ut sikkert.

Du burde også finne ut av tallene, hvis det ikke er over 140/90 (og det er spesielt sistnevnte tall (undertrykket) som er farlig) så er det ikke "unormalt høyt".

Ellers burde du kutte ut snusen for den kan føre til høyt blodtrykk ja. (I tillegg til mye annet dritt). En vanlig pris inneholder dobbelt så mye niktoin som en røyk.
Det kan også komme av stress, og det høres ut som om du har stresset en smule i og med at du har jobbet 50 t i uka.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Høyt blodtrykk
« #6 : 12. januar 2007, 18:53 »
Faktisk vil det at det var ei dame som tok prøven også kunne påvirke resultatet noe... Bare en digresjon, men det er faktisk tilfelle.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Notreal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

Sv: Høyt blodtrykk
« #7 : 17. januar 2007, 17:11 »
noen får høyt blodtrykk av kreatin og mye trening, kan ha noe med det og gjøre ! (vist du bruker kreatin da)
No pain, No gain

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: Høyt blodtrykk
« #8 : 17. januar 2007, 20:11 »
Styrketrening gir høyere blodtrykk!
sterk,blid og ronkefri

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Høyt blodtrykk
« #9 : 17. januar 2007, 20:16 »
Styrketrening gir høyere blodtrykk!

Hmm, det tror jeg ikke stemmer..

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: Høyt blodtrykk
« #10 : 17. januar 2007, 20:18 »
Sitat
Høyt blodtrykk

Et høyt blodtrykk over lengre tid kalles hypertensjon. En økning i blodtrykket er en normal reaksjon som følge av f.eks. stress og fysisk aktivitet. At noen har «høyt blodtrykk» betyr altså at de også har høyt blodtrykk når de normalt sett ikke burde hatt det, f.eks. når de hviler.

Verdens helseorganisasjon definerer høyt blodtrykk som et systolisk trykk som konstant overstiger 160 mmHg, og 95 mmHg diastolisk. Eldre mennesker kan imidlertid ha et normalt blodtrykk over disse verdiene, da blodtrykket øker med alderen. På samme måte har barn som regel langt lavere blodtrykk.


Symptomer

Normalt sett vil ikke høyt blodtrykk medføre noen symptomer, og blir ikke oppdaget før ved en rutineundersøkelse hos en lege. Alvorlige tilfeller av hypertensjon kan imidlertid medføre hodepine, svimmelhet, pustevansker og synsforstyrrelser.

Forhøyet blodtrykk belaster hjertet og blodårene og fører til økt risiko for hjerneslag og hjerteinfarkt. Høyt blodtrykk over lengre tid kan også føre til skade på nyrene, forandringer i øyets netthinne (retinopati) og forvirrings- og krampetilstander.

Risikoen for alle disse komplikasjonene øker i takt med alder og grad av hypertensjon; en 40-åring vil f.eks. øke risikoen for en hjertesykdom med 20 % for hver 10 mmHg-stigning i det systoliske blodtrykket.


Årsak

Forhøyet blodtrykk er på ingen måte uvanlig; man regner med at så mye som 20 % av befolkningen har økt blodtrykk i moderat eller alvorligere grad. Høyt blodtrykk forekommer imidlertid oftere hos menn enn hos kvinner. I tillegg til alder og kjønn er årsakene til forhøyet blodtrykk mange; røyking, fedme, alkohol, arvelighet, stillesittende liv og stress. Disse årsakene kalles essensiell hypertensjon og er årsaken til det høye blodtrykket hos 90 % av de med høyt blodtrykk.

Sekundær hypertensjon er årsaken til de resterende 10 % med høyt blodtrykk. Dette er langt alvorligere, og årsakene kan bl.a. være nyresykdommer, binyresykdommer, medfødt innsnøring av hovedpulsåren (coarctatio aortae), svangerskapsforgiftning (preeklampsi), bruk av forskjellige medikamenter (eksempelsvis p-piller med østrogeninnhold) og – faktisk – et stort inntak av lakris.


Behandling

I de fleste tilfellene av hypertensjon er det tilstrekkelig å endre livsstil; vektreduksjon, røykeslutt, reduksjon av alkoholinntaket, reduksjon av kaloriinntaket (spesielt gjelder det mettede fettsyrer som finnes i helmelk, egg, smør, fete oster og kjøtt) og økt fysisk aktivitet er alle anbefalte metoder. I tillegg er det å redusere saltinntaket også gunstig. Følger man disse «levereglene» minsker man risikoen for i det hele tatt å få hypertensjon betraktelig.

I mange tilfeller vil imidlertid livsstilsforandringer ikke være tilstrekkelig. Da kan det være aktuelt å benytte seg av blodtrykkssenkende medikamenter som f.eks. diuretika, betablokkere, vasodilaterende midler og kalsiumantagonister. Noen ganger vil det også være aktuelt å kombinere flere av disse medikamentene for å oppnå best mulig effekt.

Ved noe forhøyet blodtrykk kan daglig inntak av kanel og kiwi ha en positiv effekt.
Tatt fra wikipedia.

Virker som du er litt stressa. Pass deg for alkohol, røyk og salt!

Spørr legen din.

Lykke til videre

MVH
Gaffel
sterk,blid og ronkefri

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Høyt blodtrykk
« #11 : 17. januar 2007, 20:26 »
Se der ja! Du kan hvis du vil Gaffel! Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!