Skrevet av Emne: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!  (Lest 8675 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #45 : 20. juli 2009, 12:39 »
...
Vi får vente å se hva resultatene sier, jeg er åpen for alt. Men "mannen" i videoen vet hva han snakker om, tipper på du ikke har sett filmen engang plumbo... Er helt unødvendig at du skriver her i det hele tatt, du nekter å vri å vende på ting.
Jeg skal ikke skrive her fordi jeg ikke kverrulerer...? go girl!

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #46 : 20. juli 2009, 13:32 »
Til alle som bruker spirulina, det er vist ikke udelt bra for helsen! Spirulina i både pulver og tabelttform kan inneholde nervegifter.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article369809.ece

http://www.naturalnews.com/006989.html

In response to the article, "Diverse taxa of cyanobacteria produce b-N-methylamino-L-Alanine, a neurotoxic amino acid" by Cox et al., which appears in the April 2005 issue of the Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS 102: 5074-5078), Earthrise Nutritionals, LLC and Cyanotech Corporation provide the following response to alleviate concern among consumers of Spirulina.

1. While the study shows that a potential toxin, BMAA, occurs in diverse groups of cyanobacteria, it did not test BMAA in Spirulina (Arthrospira). Spirulina is not mentioned in the list of 30 types of cyanobacteria tested.

2. The analysis of BMAA was done on live laboratory cultures of cyanobacteria. It is, therefore, impossible to make a correlation between this study and Spirulina, the dietary supplement that has a recorded history of safe use.

3. It should also be pointed out that the connection between BMAA and Alzheimer's disease is far from certain. Dr. Paul Alan Cox's group has not made any definite connection in their report, and other experts in the field have expressed their reservations.

4. We have requested that Dr. Cox test our Spirulina products in his laboratory in order to determine the presence or absence of BMAA.

5. When similar studies found that microcystins were present in a wide variety of cyanobacteria, Earthrise and Cyanotech took the proactive step of funding research toward the development of methods for the analysis of microcystins and began certifying their products as microcystin-free. We have been doing so for almost 10 years. Our microcystin method was developed in cooperation with Dr. Wayne Carmichael, a leading expert in cyanobacterial toxins. We will approach leading experts in this area and take similar steps to address the current problem.

Highlighted Links www.earthrise.com www.spirulina.com

6. The following statement from Health Canada (www.hc-sc.gc.ca/english/media/relea...) is further proof that Spirulina does not contain microcystins: "As a blue-green algae, Spirulina products were included in the sampling and testing conducted by Health Canada. Results of the testing, conducted at two separate laboratories, indicate that no microcystins were detected in blue-green algal products containing only Spirulina. Based on these results, products made only from Spirulina are no longer being considered a microcystin-related health risk."

7. We have not received any complaint concerning health problems related to neurological conditions. On the contrary, the antioxidant and anti-inflammatory effects of Spirulina have been demonstrated in several animal studies. These studies have shown that the antioxidants in Spirulina scavenge oxygen radicals and help promote brain health.

8. Moreover, the safety of Spirulina has been confirmed in many ways:

-- Centuries of safe human use as food by the Aztecs in Mexico and the Kanembu in Chad.

-- Rigorous safety testing including one of the most comprehensive Spirulina animal studies sponsored by the United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) using rats and mice. In this study, Spirulina was incorporated into the food at 10-35% of the total diet. There were no problems with second- or third-generation reproduction, fertility, lactation or birth defects found. No cancer-causing properties were found, as well as no significant problems with heavy metals, nucleic acids, pesticides or bacteria. Subsequent tests in many countries have proven the safety of Spirulina.

9. In conclusion, we also want to stress that Spirulina produced by the two companies is determined GRAS (Generally Recognized as Safe) by scientific procedures and after FDA review. For details, please refer to the following FDA website: www.cfsan.fda.gov/~rdb/opa-g127.html

Earthrise Nutritionals, LLC is the leading producer and a 25-year pioneer in the field of Spirulina production and marketing, and a leader in research on various applications of Spirulina. Corporate offices are located in Irvine, California, with production facilities in Calipatria, California. Earthrise is part of the worldwide DIC Group of companies, based in Tokyo. For more information on Earthrise products, visit www.earthrise.com or contact Lance Sigal, Director of Marketing, or Ron Henson, V.P. Bulk Sales, 2151 Michelson Drive, Suite 258, Irvine, CA 91612, 800-949-7473.



http://www.nutraingredients-usa.com/Industry/Neurotoxin-is-absent-from-Cyanotech-s-spirulina


Neurotoxin is absent from Cyanotech's spirulina
13-Jun-2005

Related topics: Industry

The safety of spirulina has been confirmed by an independent laboratory test, which found no detectable presence of b-N-methylamino-L-Alanine (BMAA) in the microalgae produced by Cyanotech. The result should allay any fears arising from a recent article on the presence of the neurotoxic amino acid in certain cyanobacteria, says the company.

Hawaii-based Cyanotech took the unusual step of commissioning independent testing from Professor Wayne Carmichael of the Department of Biological Sciences at Wright State University following the publication of an article entitled "Diverse taxa of cyanobacteria produce b-N-methylamino-L-Alanine, a neurotoxic amino acid" in the April 2005 issue of the Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS 102:5074-5078).

Ninety-seven percent of the free-living cyanobacteria strains tested and 73 percent of the strains isolated from symbiosis were shown to produce BMAA, but spirulina, blue-green vegetable algae rich in beta carotene, iron, vitamin B12 and gamma linolenic acid, was not included in the study.

Cyanotech chairman, president and CEO Gerald Cysewski told NutraIngredients-USA.com that the omission was "unfortunate" - even though the study was carried out on live laboratory cultures of cyanobacteria, making it impossible to draw a correlation with spirulina dietary supplements.

Despite this, Cyanotech and competitor Earthrise feared that the article could have a negative impact on business.

"The results of the test confirm that our Spirulina contains no trace of BMAA and we are pleased to provide this reassurance to our customers of the integrity of our products," said Dr Cysewski.

The companies initially contacted the article's author Dr Paul Cox of Califiornia State University to request that his study be expanded to include spirulina but, after receiving no response, commissioned Dr Carmichael to carry out the test instead.

Dr Cox and colleagues not only identified a link between BMAA and an Alzheimer's-like disease suffered by the Chamorro people of Guam, who eat the seeds of BMAA-producing cycad plants, but also said that their data demonstrate that BMAA is produced by cyanobacteria from geographical regions and diverse environments throughout the world.

"Because cyanobacteria function as primary producers in many food chains, it is likely that human populations far from Guam may be exposed to this environmental neurotoxin," they wrote.

"This suggestion is partially corroborated by the discovery of BMAA in brain tissues of Canadian Alzheimer's patients."

They advocated the monitoring of BMAA in sources of drinking water and in invertebrates, fish, or grazing animals used for human consumption that either directly consume cyanobacteria or forage on plants or prey that may have accumulated cyanobacteria-produced BMAA.

Utlogget ubersuperduperman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #47 : 20. juli 2009, 19:27 »
Jeg skal ikke skrive her fordi jeg ikke kverrulerer...? go girl!
Hva? Du leser tydligvis ikke innlegg heller. go mr. simplemind!

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #48 : 20. juli 2009, 19:52 »
Hva? Du leser tydligvis ikke innlegg heller. go mr. simplemind!
Les ditt eget innlegg, professor:

...
Er helt unødvendig at du skriver her i det hele tatt, du nekter å vri å vende på ting.
Det er unødvendig at jeg skriver ting, greit, det er din mening.

Derimot begrunnelsen din er virkelig odde: Fordi jeg nekter å vri å[sic] vende på ting.

Det du skriver er at det er unødvendig at jeg skriver her hvis jeg ikke vrir og vender på ting, hvilket vil så å kverrulere.

I tillegg til en innføring i triviell logikk så anbefales et grunnkurs i norsk grammatikk med fokus på forskjellen mellom "og" og "å".

Men,  Offtopic

Jeg finner det en smule ironisk at hvis hard steking av mat kan danne akrylamid i maten, så tar Herr og Fru Raw Food det drastiske skritt å ikke varmebehandle mat i det hele tatt. Hvis det derimot noen finner ut at vidunderbakterien kan produsere nervegift, så er det rett i skyttergraven med at alt er greit inntil noen dævver av spirulina.

Utlogget ubersuperduperman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #49 : 20. juli 2009, 23:09 »
Det at du begynner å klage på hvordan jeg skriver sier sitt... Det er ikke bare min mening, det er et faktum. Du tar ikke engang en titt på materialet her i tråden, du har ingen grunnlag for å skrive tilbake på det jeg har lagt ut. Hvorfor skrive i det hele tatt? Simpeltent skriver du om noe helt annet og begynner å kverrulere på helt latterlige ting.

Om du har lest de tidligere innleggene mine har jeg sagt at jeg brukte raw food uttrykket litt i overkant av hva jeg mente. Jeg er ingen raw fooder, jeg varmebehandler det meste av maten min og at jeg spiser superfoods blir rett å si.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #50 : 20. juli 2009, 23:36 »
Det jeg primært klager på er at du ber meg holde kjeft på et grunnlag som, hvis jeg skal ta deg på ordet, er helt sinnsykt. Og som du motsier igjen.

Så bestem deg, kverrulerer jeg for mye eller for lite? Du har sagt begge deler.

Og ja, jeg klager på grammatikkfeil når jeg må sitere samme setningen gang på gang før du greier (eller kanskje du ikke har greid det ennå) å se logikken i hva du har skrevet. Det gjør vondt å se og/å-feil, det gir smerter i min nasjonalfølelse at det vakre norske sprog blir besudlet på et slikt vis. Ibsen hadde gitt deg buksevann. I pisserenna. Opptil flere ganger.

Men tilbake til saken: Jeg har ikke påstått at du er en raw-food'er. Men det finnes flere enn deg på forumet her, og innlegget var myntet på andre enn deg. Mer spesifikt, vi har hatt tråder hvor det har blitt ramset opp og ned om hvor farlig og degenererende det er å varmebehandle mat (fortsatt ikke deg), og det er nettopp at de samme personene synes spirulina er det flotteste på jord om så det hadde vært gjennomtrukket med bly og dandert med asbest.

Ja, jeg har lest innleggene dine. Jeg har til og med gitt deg en link hvor du finner mye rart, nøyaktig det du spør om i emnet til tråden.

Så ta deg en neve spiret algefis, ro deg ned og vær glad.

Utlogget ubersuperduperman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #51 : 21. juli 2009, 02:42 »
Jeg ber deg se materialet, jeg ber deg ikke holde kjeft. Om du faktisk ikke forsto om du kverrulerer for mye eller for lite så er det for mye kverrulering på ting som er Offtopic. Du kverrulere på helt andre ting enn det jeg snakker om i tråden, begynner å gå av teamet gang på gang hele tiden. Hva er vitsen med å skrive her da? Hvis du får vondt av å se på feil generelt, hvorfor er du på et internet forum? Saker taes opp her og diskuteres. Skrivefeil VIL forekomme om du liker det eller ikke, skrive feil som "og eller å" er ikke vanskelig å forstå om misbrukt? Eller blir du helt satt ut av ditt element og klarer rett og slett ikke å lese setningen? I så fall bør du ikke oppholde deg her.

Roe meg ned? La meg spørre: Hvor fikk du ideen at jeg er opproet? Tror heller du skal ta det litt med ro og heller holde deg på topic. Ikke meg som sporer av i sinne og begynner å skrive om skrivefeil o.ll

Du sier det ikke angår meg med spirulina, hvorfor skriver du at jeg skal ta meg en neve spiret algefis da? Tenk deg om før du trykker på knappene.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #52 : 21. juli 2009, 08:26 »
Hihi, jeg får prøve å gjøre det helt enkelt:

1) De to utsagnene
a) "Er helt unødvendig at du skriver her i det hele tatt, du nekter å vri å vende på ting. "
og
b)  "Simpeltent skriver du om noe helt annet og begynner å kverrulere på helt latterlige ting. "
motsier hverandre. Er det a) eller b) det du mener?

2) "Superfoods" benyttes av i allefall to grupperinger her:
a) personer som følger og forsvarer raw-food-dietten
og
b) ubersuperduperman.
Mitt innlegg var myntet på a). Du er åpenbart så hårsår at du tar alt som et angrep på deg, og følgelig tok du det som et angrep på deg. Og derfor bør du roe deg ned med en neve spiret algefis og gi litt slipp på hårsårheten.

Jeg har sett halve filmen som du linker til. Påsan snakker opp og ned om "medicinal mushrooms"

som er sopper som lever på døde trær. Og de er utrolig knall fordi de har sugd i seg all livskraften til treet de lever på, og følgelig er det som skal til for å fyre opp immunsystemet slik at man aldri blir syk.

Forøvrig så påstås det også at "medicinal mushrooms" er en mye bedre proteinkilde enn kyllingfilet. Spesifikt blir shiitake nevnt som en av disse supersoppene, og kokt shiitake har 1.6g protein pr 100g med en litt manglende aminosyreprofil mens kyllingbryst har 23g protein pr 100g med en knallgod aminosyreprofil.

I løpet av det første kvarteret så nevnes ikke en eneste vitenskapelig referanse, strengt tatt ingen referanser utover at "medicinal mushrooms" er en sentral del av både europeisk og kinesisk folkemedisin.

Forøvrig så postuleres det også at vakre mennesker er mer suksessrike og tjener mer enn de mindre vakre.




Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #53 : 21. juli 2009, 08:51 »
tragisk, jeg er forøvrig for pen til å bli rik.
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget ubersuperduperman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #54 : 21. juli 2009, 09:24 »
Klassisk, du svarte ikke engang på noe av deg jeg skrev. Men over til det du postet:

1
a) Du nekter å vri å vende på ideene som faktisk er representert. Du så bare halve filmen, gratulrer, det blir det samme som å lese halve innlegget.
b) Du går off topic å begynner å kverrulere på ting som ikke har noe med det jeg skriver å gjøre. bla. skrivefeil.

Hvor er motsielsen?

2
a) Superfoods blir ikke bare brukt av raw-foodere. Har du noen gang tenkt følgende: Å spise stekt biff med superfoods? Hva blir det; jo det blir en "ikke raw-fooder" som spiser superfoods. Det er rett og slett bare DIN MENING.
b) Latterlig.

Du sier at kokt shiitake har en litt manglende aminosyre profil mens kyllingbryst har en knallgod en. Det kan godt stemme, men hvor har du det ifra, kan jeg få se materiale?

Skal si meg enig i at "jo vakrere du er, jo rikere er du" virker litt latterlig. Men jeg ser poenget hans, hvis du har suksess i en del av livet ditt har du som regel suksess i flere deler. Når det er sagt syns jeg eksemplene dine på rike folk er noe dårlig.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #55 : 21. juli 2009, 10:12 »
Klassisk, du svarte ikke engang på noe av deg jeg skrev.
Av den simple grunn av at det er greit å gjøre ferdig mitt første poeng, som du glatt ignorerer.

a) Du nekter å vri å vende på ideene som faktisk er representert
Aha, du mener at "å vri og vende på noe" IKKE betyr å kverrulere? Da skjønner jeg at du ikke ser selvmotsigelsen.

Du så bare halve filmen, gratulrer, det blir det samme som å lese halve innlegget.
Jupp, bortsett fra at filmen er på 25 min og jeg hadde ikke noe problem med å lese innlegget på to minutter. Jeg gav det 15 min og jeg var virkelig i tvil om det var riktig film, det var jo bare snakk om sopp. Er dette riktig film?

b) Du går off topic å begynner å kverrulere på ting som ikke har noe med det jeg skriver å gjøre. bla. skrivefeil.
Selfølgelig påpeker jeg skrivefeil. Og det er forøvrig ikke kverrulerering, det er en korreksjon. I håp om at du lærer deg forskjellen på "og" og "å", og at dette vil gi deg glede videre i livet.

a) Superfoods blir ikke bare brukt av raw-foodere. Har du noen gang tenkt følgende: Å spise stekt biff med superfoods? Hva blir det; jo det blir en "ikke raw-fooder" som spiser superfoods.
Les innlegget mitt. Jeg påstår ikke at å være raw-food'er er en forutsetning for å spise "superfoods".

b) Latterlig.
Hæ? Du har da gitt tydelig uttrykk for at du konsumerer "superfoods" (og nei, jeg påstår ikke at du er en raw-food'er).

Du sier at kokt shiitake har en litt manglende aminosyre profil mens kyllingbryst har en knallgod en. Det kan godt stemme, men hvor har du det ifra, kan jeg få se materiale?
Selfølgelig kan du det.

Shiitake, kokt uten salt: http://www.nutritiondata.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2488/2
Kyllingbryst, rå: http://www.nutritiondata.com/facts/poultry-products/701/2

(du finner aminosyreprofilen hvis du trykker på "more details" under "protein & amino acids")

Et sted hvor anbefalt inntak av essensielle aminosyrer blir nevnt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_amino_acid#Recommended_daily_amounts

Skal si meg enig i at "jo vakrere du er, jo rikere er du" virker litt latterlig. Men jeg ser poenget hans, hvis du har suksess i en del av livet ditt har du som regel suksess i flere deler. Når det er sagt syns jeg eksemplene dine på rike folk er noe dårlig.
Dårlig eksempel på rike folk? Det er to av verdens rikeste personer! Er de for rike?

Utlogget ubersuperduperman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #56 : 21. juli 2009, 18:34 »
Dette er bare å glemme, du mistolker alt og vi kan drive å diskutere dette i evigheter. Jeg gidder ikke sløse mer tid på deg, du klarer ikke engang å fullføre en liten film på 30 min. Derfor velger jeg å ignorere siste innlegget ditt. Have a good life, håper du tar til sansene dine snart.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #57 : 21. juli 2009, 19:54 »
Oki, greit at du ikke greier å svare for deg.

Men vær så snill og svar meg på én ting: var den soppfilmen riktig film?

Utlogget ubersuperduperman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #58 : 22. juli 2009, 01:04 »
Oki, greit at du ikke greier å svare for deg.

Men vær så snill og svar meg på én ting: var den soppfilmen riktig film?
Har svart for meg godt, men du går av topic hele tiden og gidder ikke svare på noe av det jeg skriver uansett.

Vel, det er flere filmer, det er vel de i helthet jeg sikter til. Vi får se om et par år hvordan kosthold i verden ser ut og hvordan det har utviklet seg. Forhåpentligvis til det bedre.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjelp med raw-superfoods (bergen/på nett)!
« #59 : 22. juli 2009, 11:08 »
Vel, det er flere filmer, det er vel de i helthet jeg sikter til.

Du nevnte tidligere i tråden at han henviste til forskning. Jeg ønsker å se filmen(e) som henviser til forskningsresultater, kunne du være så snill og peke meg i riktig retning?

Vi får se om et par år hvordan kosthold i verden ser ut og hvordan det har utviklet seg. Forhåpentligvis til det bedre.
Personlig tror jeg den riktige retningen er en drastisk reduksjon i kjøttforbruket og det kjøttet man spiser er fra dyr som har gresset, samt mer fokus på kortreist mat.

Et lite hjertesukk om at ting ikke er enkelt er følgende ressonement:

Det har vært en del fokus på hvor forurensende det må være at fisk blir fisket i Norge, sendt til kina for å fileteres og så sendt tilbake til Norge for å konsumeres.

Dog, hvis fisken fileteres for hånd i Kina og med maskin i Norge har man et mye større svinn hvis den fileteres i Norge, f.eks 10%. Så hvis man skulle filetere den i Norge, måtte man ha 10% mer fisk inn for å få samme mengde med fisk ut, hvilket igjen betyr at fiskebåtene måtte fiske litt mer. Og visstnok så er denne forurensningen fra at fiskebåtene kjører dette ekstra betydelig større enn forurensingen det er å sende fisken tur-retur Kina i et stort lasteskip. Så i dette perspektivet gir det minst forurensning å filetere fisken i Kina.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!