Skrevet av Emne: Hjelp!! Honnør premie!!  (Lest 2063 ganger)

Utlogget BebigBeCut

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 244
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 244

Hjelp!! Honnør premie!!
« : 16. november 2006, 18:26 »
Hei, har tentman i morgen og skal skrive en argumenterende tekst om at sjefer har så mye høyere lønn enn resten. kom med noen for og imot argumenter til dette.

Hvorfor er det negativt at sjefer har mye høyere lønning?

Og hvorfor er det slik?

Trenger for snarest!!! Vil være evig takknemlig.
Fighting over the internet is just like the Paralympics. Even if you win, you're still a retard...

Utlogget onakosano

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 607
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 607

  • "e d vilje, e d vei!!!"
Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #1 : 16. november 2006, 18:33 »
det som er negativt med at en sjef har høyere lønn er at som sjef så deligerer du bare alt arbeidet, og ender opp med å spille golf hele dagen selv.

det er sånn fordi at i et firma så må det være en person på toppen, som deligerer arbeids og blir syndebukk hvis noe går galt Tongue
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

 Loggbok
 profil

Utlogget Olalompa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #2 : 16. november 2006, 18:37 »
Jeg er elektrikkerlærling og jeg synd det er urettferdig at jeg tjener 50 kr timen mens jeg blir piska rundt av montørene, men jeg tenker på det som skole, men back to topic! For: De har antageligvis en bedre utdannelse og bedre kunnskaper innenfor det området de jobber. Eller så har de vært så lenge innenfor firmaet og jobbet seg oppover og fortjent bedre lønn og sjefs stilling. Mot: Er kanksje urettferdig på den måten at vi som er ute og jobber, svetter og sliter tjener mindre enn den personen som sitter på et kontor og tar noen avgjørelser, er i et par møter og sitter i en god stol dagen lang, men tjener over dobbelt så mye som de som sliter ræva av seg!
Det er min mening!
-OlalompaTheN00b-

Utlogget BebigBeCut

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 244
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 244

Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #3 : 16. november 2006, 19:06 »
Honnør olalompa!! Flere?
Fighting over the internet is just like the Paralympics. Even if you win, you're still a retard...

Kim Dalen

  • Gjest
Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #4 : 16. november 2006, 19:11 »
Jeg er elektrikkerlærling og jeg synd det er urettferdig at jeg tjener 50 kr timen mens jeg blir piska rundt av montørene, men jeg tenker på det som skole, men back to topic! For: De har antageligvis en bedre utdannelse og bedre kunnskaper innenfor det området de jobber. Eller så har de vært så lenge innenfor firmaet og jobbet seg oppover og fortjent bedre lønn og sjefs stilling. Mot: Er kanksje urettferdig på den måten at vi som er ute og jobber, svetter og sliter tjener mindre enn den personen som sitter på et kontor og tar noen avgjørelser, er i et par møter og sitter i en god stol dagen lang, men tjener over dobbelt så mye som de som sliter ræva av seg!
Det er min mening!
De store bedriftene som håver inn million, om ikke milliard, beløp vært eneste år har som regel topp sjefer som tjener grovt uten å egentlig gjøre så veldig mye "arbeid". Men det er også dem som får på pukkelen hvis noe skulle gå galt. Og når noe går galt, for det gjør det støtt og stadig, så får de sparken, men som et lite plaster på såret så venter en klekkelig fallskjerm som sikrer dem fra tungt arbeid resten av livet om de så måtte ønske det.. Grei ordning Tongue

Utlogget kick_ass

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 557
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 557

Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #5 : 16. november 2006, 19:31 »
De store bedriftene som håver inn million, om ikke milliard, beløp vært eneste år har som regel topp sjefer som tjener grovt uten å egentlig gjøre så veldig mye "arbeid". Men det er også dem som får på pukkelen hvis noe skulle gå galt. Og når noe går galt, for det gjør det støtt og stadig, så får de sparken, men som et lite plaster på såret så venter en klekkelig fallskjerm som sikrer dem fra tungt arbeid resten av livet om de så måtte ønske det.. Grei ordning Tongue
En toppleder i en milliardbedrift gjør nok ikke så mye annet enn å jobbe. Fallskjerm har de fordi at de kan få sparken når som helst i og med at de ikke har et ordinært oppsigelsesvern (hvis jeg husker rett).
Det ordner seg for greie gutter.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #6 : 16. november 2006, 20:02 »
Jeg synes du bør ta med i drøftingen hvorfor de får god lønn. Dette kommer av tilbud og etterspørsel. Eierne eller et styre er ikke interessert i å pøse ut penger, gir de fem millioner i lønn til adm.dir, er det fordi de mener han er verdt det.

I tillegg kan du forklare hva media har misforstått. Lønnen er èn ting, opsjoner er noe annet. For at lederen skal kunne tjene mye på opsjonene, må han gjøre en innsats - han må øke kursen. Derfor brukes denne incentivordningen.

De pengene som han her skaper tas ikke fra sparegrisen med lønn til de øvrige ansatte, som mange tydeligvis tror, men fra aksjekapitalen. Derfor "går det utover" de øvrige aksjonærene. Likevel ser de fleste aksjonærer verdien i denne incentivordningen (det ble også publisert en undersøkelse om det på Hegnar i dag, den viste at selskaper som benyttet opsjonprogram hadde størst vekst). Derfor blir det nyttesløst å for eksempel si at det er unødvendig at de kantineansatte i Statoil får sparken når sjefen håver inn millioner.

Videre kan du jo drøfte litt om hvorvidt dette kan kalles "grådighet". I det avsnittet synes jeg du skal ta med i betraktning at alle ønsker bedre betalt. Det er menneskelig. Ingen klager når lavt utdannede hyler i media, men når lederes lønn avsløres, så blir det bråk.

Videre kan du ta med hvor misforstått lederansvaret er, som for eksempel i denne tråden der noen tror at de "bare sitter på kontoret og går i et par møter" eller spiller golf.

Hvorfor det er negativt?
Det kan oppfattes som urettferdig av de ansatte.
Det skaper forskjeller i samfunnet, for de som ikke synes noe om det.
Det får finansministeren til å lage et mediasirkus.
Mediasirkuset skaper dårlig publisitet rundt selskapene og personene som omtales.

Nå orker jeg ikke skrive mer. Lykke til. Smiley

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #7 : 16. november 2006, 21:38 »
Jeg er elektrikkerlærling og jeg synd det er urettferdig at jeg tjener 50 kr timen mens jeg blir piska rundt av montørene, men jeg tenker på det som skole
Nå 2 året, og 3 året på radiograflinja er 50% av tiden ute i praksis, alt vi får av det er kostnader til reise, så 50kr i timen hadde vært knall der Wink

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Unforgiven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 637
  • Honnør: 228
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 637

  • the alpha and the omega
Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #8 : 16. november 2006, 23:00 »
intærnkontrollen kan være veldig dårlig.. vi har akkurat hatt veldig mye på skolen om dette(siste elektro året) og det som taes opp mye av er om de sjefene som tar jobben som en utnemning og spiller overlegne... montører, fagmenn og diverse ansatte vil også ha frynsegoder, og utrolig kjipt når bare sjefen holder det for seg selv. det er jo en viktig grunn hvorfor reglene om intærnkontroll er innsjerpet og bedrifter blir mer sjekket opp. Wink lønnen er vell egentlig fortjent viss det har krevd mange års arbeid for og åppna stillingen. men er ening at det er kjipt at en tjener mer og gjerne jør mindre :Smiley

Utlogget Generalen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 470
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 470

Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #9 : 17. november 2006, 00:59 »
En toppleder i en milliardbedrift gjør nok ikke så mye annet enn å jobbe. Fallskjerm har de fordi at de kan få sparken når som helst i og med at de ikke har et ordinært oppsigelsesvern (hvis jeg husker rett).

word

De pengene som han her skaper tas ikke fra sparegrisen med lønn til de øvrige ansatte, som mange tydeligvis tror, men fra aksjekapitalen. Derfor "går det utover" de øvrige aksjonærene.

ikke helt regnskapsmessig korrekt, men skjønner hva du skal frem til Smiley

intærnkontrollen kan være veldig dårlig.. vi har akkurat hatt veldig mye på skolen om dette(siste elektro året) og det som taes opp mye av er om de sjefene som tar jobben som en utnemning og spiller overlegne... montører, fagmenn og diverse ansatte vil også ha frynsegoder, og utrolig kjipt når bare sjefen holder det for seg selv. det er jo en viktig grunn hvorfor reglene om intærnkontroll er innsjerpet og bedrifter blir mer sjekket opp. Wink

Dette er et mer ett organisatorisk problem istedetfor et problem med lønn.


Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #10 : 17. november 2006, 01:08 »
Det har du rett i. Det jeg ville ha fram var at det skjer en utvanning av aksjonærenes eierandel, og at det blir feil å si det går utover de ansatte. (Selvsagt, man kan ta gevinst, for så å gi pengene tilbake i gave...) Smiley

Kim Dalen

  • Gjest
Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #11 : 17. november 2006, 12:44 »
En toppleder i en milliardbedrift gjør nok ikke så mye annet enn å jobbe. Fallskjerm har de fordi at de kan få sparken når som helst i og med at de ikke har et ordinært oppsigelsesvern (hvis jeg husker rett).
Er vel sjeldent 1 sjef i et milliard-konsern. Vedtak drøftes i styre og flertallet bestemmer. Men så er det ofte en mann som er bedriftens ansikt i media, og som må gå hvis noe går galt. En fallskjerm kan vel også sikre at mannen som må gå ikke snakker til pressen om saker som anngår konsærnet/bedriften ve og vel ? Men dette er vel forskjellig fra sted til sted ?

Edit: Jeg er langt fra oppdatert på området, så jeg får minne på at jeg egentlig ikke aner hva jeg prater om, og at første post ikke er skrevet på bakgrunn av nøye research og er igrunn ikke ment så veldig alvorlig Tongue Så beklager til de som er på vei med noen knusende argumenter Grin

Hvordan gikk tentamen ?

Utlogget BebigBeCut

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 244
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 244

Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #12 : 17. november 2006, 15:34 »
Baah, skulle sett det innlegget ditt i går :p. Men føler jeg fikk fram poengene rimelig bra. Så får vi se Tongue
Fighting over the internet is just like the Paralympics. Even if you win, you're still a retard...

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Hjelp!! Honnør premie!!
« #13 : 17. november 2006, 17:52 »
Baah, skulle sett det innlegget ditt i går :p. Men føler jeg fikk fram poengene rimelig bra. Så får vi se Tongue

Hehe, jeg postet jo ikke innlegget senere enn en halvannen time etter at du åpnet posten, så den synes jeg du burde fått med deg. Tongue

Fint å høre det gikk bra i hvert fall. Smiley

Edit: Kanskje like så greit. Læreren din ville sikkert vært uenig uansett.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!