Skrevet av Emne: Hjelp til treningsprogram  (Lest 3248 ganger)

Utlogget Frink

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Hjelp til treningsprogram
« : 30. desember 2003, 04:18 »
Hei.

Vet at det er mye snakk om militæret og kanskje spesielt fallskjermjegere eller lignende, og jeg beklager nesten at det må komme en diskusjon til, men jeg trenger sårt kunnskapen deres. Har forresten lest mye nyttig på dette forumet, så for det takker jeg alle dere som poster her.

Fra og med mandag (i går) begynte jeg på treningsprogrammet til opptaket til fallskjermjeger, og det var et par ting jeg lurte på angående programmet. I dag klarer jeg dette i forhold til minstekravene for å i det hele tatt klare opptaket:

•   2-3 (?) hang ups (opptrekk)
•   ca. 30 situps (festede bein)
•   20 (?) ryggups (ryggrulle)
•   30 (?) armhevinger (pushups)
•   5000 m landeveisløp på under 30 minutter.

Minstekravene er:

•   5 hang ups (opptrekk)
•   35 situps (festede bein)
•   20 ryggups (ryggrulle)
•   28 armhevinger (pushups)
•   5000 m landeveisløp på under 26 minutter.

Her er forresten treningsprogrammet jeg skal følge:
http://home.no.net/xpress2k/lekser/trening-kladd.doc


I forbindelse med dette lurte jeg på et par ting. Setter opp en liste for ryddighetens skyld:

1. Ang. sirkeltreningen, så lurte jeg på om noen her kunne gjøre meg en bjørnetjeneste og sette opp et lite program jeg kunne legge til dette programmet slik at jeg innen uke 31 kunne ha et resultat noe lignende dette:

•   8-10 hang ups (opptrekk)
•   over 50 situps (festede bein)
•   ?? ryggups (ryggrulle)
•   40-50 (?) armhevinger (pushups)
•   5000 m landeveisløp på 22 minutter (?).

Regner med at treningsprogrammet jeg allerede har kommer til å gi mange av resultatene på slutten uansett, så dere trenger ikke spesifisere treningen på hver post. All den joggingen og turgåingen i programmet skal vel ta hånd om den 5000 meteren uten noe stort problem. Ingen av treningsstudioene her jeg bor har en skikkelig stang jeg kan ta pullups i heller, men jeg klarer sikkert å få til en bjelke eller noe her hjemme. Må finne meg en fin metode og ta rygg-ruller på. Sengen min kan kanskje funke (?) Trenger uansett mest hjelp til sirkeltrenings-programmet for styrketreningen.


2. Jeg har ikke så god tilgang til en innendørs svømmehall, så mesteparten av svømme-treningen må jeg nok hoppe over. Kravene er uansett bare at jeg skal vise at jeg kan å svømme og å kunne svømme en kort distanse under vann, noe jeg vet jeg klarer. Hadde tenkt å dele opp treningsdagene i mandag, onsdag og fredag. Skal jeg da ta fredagene noe lignende langkjørløping som de første mandagene?


3. Ang. intervalltreningen så er jeg litt vag på detaljer. Denne treningen skal vel være ganske intensiv? 20 slag under max puls eller noe? Litt retningslinjer på denne treningsformen hadde vært veldig fint.


Føler jeg spør om veldig mye nå, men jeg kan likeså godt ta alt jeg lurer på med en gang. Hvis noen har et stort nok hjerte til å hjelpe meg med dette skal jeg i det minste maile dere en stor klem.

(Legger ved en kopi av posten min i wordfilen som inneholder treningsprogrammet …)


På forhånd 1000^3 takk!


Utlogget Frink

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Re:Hjelp til treningsprogram
« #1 : 04. januar 2004, 03:28 »
Lest litt mer på forumet, og grubler litt på det treningsprogrammet til marinejeger i stedet for.
Ser at det har fått anbefalinger i stedet for fallskjermjegerversjonen, siden den er "slappere".

Kunne tenke meg litt feedback på dette. Er ferdig med første uken i treningsprogrammet for
fallskjermjeger nå, og kunne tenke meg raskt svar hvis jeg i tilfelle skal skifte program ...


Dette er i hvert fall treningsprogrammene for marinejeger:

Uke 1-9: http://www.marinejeger.no/treningsprogram/grunnleggende.html
Uke 10-16: http://www.marinejeger.no/treningsprogram/videregaende.html


Lurte på om det går bra at jeg bare skipper svømminga, siden jeg tross alt
har dårlig tilgang til svømmehall, og det er ikke fristende å svømme ute nå...

Kan jeg evt. bytte ut denne svømmingen med en annen aktivitet uten komplikasjoner?


Utlogget Sebastian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 104

Re:Hjelp til treningsprogram
« #2 : 04. januar 2004, 19:40 »
Programmet for marinejegerne er veldig bra. Det skal gi gode resultater og styrke deg før du skal på opptak. Du kan jo også lage ditt eget program basert på både fallskjermjegernes og marinejegernes sine programmer. Jogging og løping er to viktige stikkord, det er mye av det hos HJK og som MJ. Selvdisiplin er også uhyre viktig, har du først satt opp et treningsprogram så FØLG det! Et riktig kosthold er også lurt, det krever noe tilvenning. Men merk deg at ''minstekrav'' er de absolutte minstekravene og du burde ha en god margin på de for å fullføre. Kan ikke svare deg på de tekniske greiene ved trening, men jeg ønsker deg lykke til og husk:
Aldri gi opp!
 Smiley
Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life

Utlogget Frink

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Re:Hjelp til treningsprogram
« #3 : 04. januar 2004, 22:07 »
Takker for svar! Satt akkurat å lekte med tanken om å kombinere de to programmene, for jeg synes det var
litt lite turgåing med sekk i MJK sitt program. Kan f.eks. bytte ut en av løpedagene med turgåing eller noe.

Vet at det er absolutte minstekrav, og angrer litt på at jeg ikke begynte å trene litt før, men jeg får heller
ta det igjen i intensitet, men prøve å unngå belastningsskader. Leter etter fine turveier å jogge på nå Smiley

Kan legge opp en link til skjemaet mitt litt senere.

Utlogget Sebastian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 104

Re:Hjelp til treningsprogram
« #4 : 04. januar 2004, 22:55 »
Du bør kjøpe deg feltstøvler, modeller som anbefales av HJK er:
Lundhags Professional
Alfa Bever Pro
Varg Isogaisa
Norsk militær feltstøvel

Disse bør du bruke og de bør være inngått før opptaket.

Et tips er å få med en kamerat eller to, det kan bli kjedelig å jogge og løpe alene i lengden, eller hør på musikk!
Lykke til
Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life

Utlogget Sebastian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 104

Re:Hjelp til treningsprogram
« #5 : 04. januar 2004, 22:59 »
Litt til:

Hos HJK finnes det også et treningsprogram for de som skal på opptak som spesialjeger. Jeg vet ikke om du har sett dette, men du kan jo ta en titt.
http://www.mil.no/multimedia/archive/00010/Treningsprogram_for__10563a.doc

Tips: Lær deg litt om bruk av kart og kompass.
Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life

Utlogget Frink

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Re:Hjelp til treningsprogram
« #6 : 04. januar 2004, 23:07 »
Har planer om å gå til innkjøp av m77 eller bever pro snart nå, og takk for at du minte meg på spesialjegerprogrammet Smiley

Utlogget spec

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Re:Hjelp til treningsprogram
« #7 : 08. januar 2004, 20:04 »
Med en gang du får dem så fyller du dem med vann, knyter dem på, og jogger 30min - 1time.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!