avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 199893 ganger)

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #645 : 08. desember 2007, 03:12 »
jeg kjenner folk

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #646 : 08. desember 2007, 03:13 »
som skriver lite

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #647 : 08. desember 2007, 03:15 »
på msn, hver gang

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #648 : 08. desember 2007, 03:20 »
Skriv ordentlig langt og fyldig og grei helt ut om dine tanker. Jeg har tid til å vente og tid til å lese. Ta gjerne tid til å skrive stor forbokstav, komma og punktum. Du vet aldri når du får bruk for evnen til å skrive ordentlig. Kanskje du blir forfatter en gang i fremtiden? Når jeg tenker meg om, og det gjør jeg siden jeg slipper å vente 30 sekunder mellom hver gang jeg legger til et innlegg på 5 ord, så har man godt av å la tankene strømme ut av fingrene i mer enn 3 sekunder uten å bli avbrutt av "Legg til innlegg" osv.

Hvorfor er jeg oppe så sent/tidlig? Fordi jeg våknet, fikk ikke sove igjen, kom på en god idé, skrev ned idéen og ville lage Fjordlands risgrøt.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #649 : 08. desember 2007, 12:28 »
Skriv ordentlig langt og fyldig og grei helt ut om dine tanker. Jeg har tid til å vente og tid til å lese. Ta gjerne tid til å skrive stor forbokstav, komma og punktum. Du vet aldri når du får bruk for evnen til å skrive ordentlig. Kanskje du blir forfatter en gang i fremtiden? Når jeg tenker meg om, og det gjør jeg siden jeg slipper å vente 30 sekunder mellom hver gang jeg legger til et innlegg på 5 ord, så har man godt av å la tankene strømme ut av fingrene i mer enn 3 sekunder uten å bli avbrutt av "Legg til innlegg" osv.

Hvorfor er jeg oppe så sent/tidlig? Fordi jeg våknet, fikk ikke sove igjen, kom på en god idé, skrev ned idéen og ville lage Fjordlands risgrøt.

KONGEN AV IMPULSMASKINEN!!!!!
Gloria in Excelsis Deo


JohnBlond

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #650 : 08. desember 2007, 16:06 »
KONGEN AV IMPULSMASKINEN!!!!!

Denne setningen skriver jeg ikke på impuls, men bare fordi jeg impulsivt føler at jeg må.

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #651 : 08. desember 2007, 16:07 »
Hva heter sivet som plutselig finner på å spire i kanten av det lille tjernet? Impulsiv!

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #652 : 08. desember 2007, 17:58 »
Jeg finner evolusjonsteorien mest sannsynlig, men har ikke en blind tro slik de religiøse har. Hadde vært fint om pollalternativene ble omformulert.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #653 : 08. desember 2007, 19:48 »
Ofte blir bare bruddstykker av de ulike teoriene presentert, slik at folk som ikke har så mye greie på det neppe får noe klart bilde av hva den enkelte teori går ut på. Så her kommer et kort sammendrag av "kreasjonisme":

Young Earth Creationism:
- Som regel er det folk som tolker Bibelen mer bokstavelig som tror på dette.
- Gud skapte verden på 6 dager for ca 6000 år siden. Dette forklarer naturens kompleksitet, genialitet, gjensidige avhengighetsforhold osv.
- Gud skapte dyreslag. Etter dette har det skjedd en artsdifferensiering (noen kaller det mikroevolusjon), men dette er innenfor de genetiske rammene til de ulike dyreslagene. Et dyreslag kan ikke bli til et nytt dyreslag, da dette krever innføring av ny informasjon i genene.
- Forholdene på jorda på den tiden var optimale. Det vi ser rundt oss i dag er altså mindre komplett enn tidligere. (Termodynamikkens andre lov).
- Pg.a. ulydighet til Gud, medførte dette at synd og død kom inn i verden.
- For ca 4400 år siden var det en verdensomfattende flod som ødela den gamle verden, både dyr og vegetasjon.
- Flodvannet kom fra underjordiske kilder som fantes på den tiden, samt regn. Organisk materiale ble hurtig begravet og dannet olje, kull osv, samt fossiler. Dette er årsaken til den store mengden av fossiler, da fossilering vanligvis forekommer svært sjeldent.
- Floden og underjordisk aktivitet medførte også nye landskapsformer.
- Dinosaurer levde sammen med mennesker før floden. Etter floden klarte de ikke av en eller annen grunn å formere seg til et stort antall, og ble sjeldnere og sjeldnere. Mange ble nok jaktet på og drept. Gamle avbildninger, figurer og dragefortellinger er noen av bevisene som blir brukt på at mennesket har sett dinosaurer.

Noen forskjeller mellom evolusjon og (ung jord) kreasjonisme:
Evolusjon                                                                 Kreasjonisme
Naturalistisk forklaring                                             Både naturalistiske og teistiske forklaringer
Gammel jord                                                          Ung jord
Felles stamfar/celle                                                 Felles designer
Utvikling mot større kompleksitet                              "Utvikling" heller mot mer uorden
Geologiske lag normalt resultat av lang tid                Geologiske lag er dannet hurtig pg.a. flommen
Ulike fossile lag over lang tid                                    Ulike fossile lag over kort tid pg.a. flommen
Kull-, oljereservoarer dannet over lang tid                 Kull-, oljereservoarer dannet over kort tid
Nye dyre/planteslag (makroevolusjon) forekommer   Nye dyre/planteslag (makroevolusjon) forekommer ikke


Det meste mellom evolusjon og skapelse er motsatt. En eller annen tar alvorlig feil.

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #654 : 08. desember 2007, 23:02 »
Ofte blir bare bruddstykker av de ulike teoriene presentert, slik at folk som ikke har så mye greie på det neppe får noe klart bilde av hva den enkelte teori går ut på. Så her kommer et kort sammendrag av "kreasjonisme":

Young Earth Creationism:
- Som regel er det folk som tolker Bibelen mer bokstavelig som tror på dette.
- Gud skapte verden på 6 dager for ca 6000 år siden. Dette forklarer naturens kompleksitet, genialitet, gjensidige avhengighetsforhold osv.
- Gud skapte dyreslag. Etter dette har det skjedd en artsdifferensiering (noen kaller det mikroevolusjon), men dette er innenfor de genetiske rammene til de ulike dyreslagene. Et dyreslag kan ikke bli til et nytt dyreslag, da dette krever innføring av ny informasjon i genene.
- Forholdene på jorda på den tiden var optimale. Det vi ser rundt oss i dag er altså mindre komplett enn tidligere. (Termodynamikkens andre lov).
- Pg.a. ulydighet til Gud, medførte dette at synd og død kom inn i verden.
- For ca 4400 år siden var det en verdensomfattende flod som ødela den gamle verden, både dyr og vegetasjon.
- Flodvannet kom fra underjordiske kilder som fantes på den tiden, samt regn. Organisk materiale ble hurtig begravet og dannet olje, kull osv, samt fossiler. Dette er årsaken til den store mengden av fossiler, da fossilering vanligvis forekommer svært sjeldent.
- Floden og underjordisk aktivitet medførte også nye landskapsformer.
- Dinosaurer levde sammen med mennesker før floden. Etter floden klarte de ikke av en eller annen grunn å formere seg til et stort antall, og ble sjeldnere og sjeldnere. Mange ble nok jaktet på og drept. Gamle avbildninger, figurer og dragefortellinger er noen av bevisene som blir brukt på at mennesket har sett dinosaurer.

Noen forskjeller mellom evolusjon og (ung jord) kreasjonisme:
Evolusjon                                                                 Kreasjonisme
Naturalistisk forklaring                                             Både naturalistiske og teistiske forklaringer
Gammel jord                                                          Ung jord
Felles stamfar/celle                                                 Felles designer
Utvikling mot større kompleksitet                              "Utvikling" heller mot mer uorden
Geologiske lag normalt resultat av lang tid                Geologiske lag er dannet hurtig pg.a. flommen
Ulike fossile lag over lang tid                                    Ulike fossile lag over kort tid pg.a. flommen
Kull-, oljereservoarer dannet over lang tid                 Kull-, oljereservoarer dannet over kort tid
Nye dyre/planteslag (makroevolusjon) forekommer   Nye dyre/planteslag (makroevolusjon) forekommer ikke


Det meste mellom evolusjon og skapelse er motsatt. En eller annen tar alvorlig feil.
Litt off-topic; Hvilket syn har du? Tror du på kreasjonisme?


Jeg syns du sammenligner skapelsen av liv alt for mye. Når det er snakk om dette er det kun tro vi snakker om, da vitenskapen ikke har noe bevis for sin teori. Dette viser jo bare at vitenskapen er under utvikling og vi kommer lære masse mer i fremtiden.


En liten observasjon;
Johannes åpenbaring, 22,18
18 Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken.

Blar man noen sider videre står det; tillegg.

For en selvmotsigelse Cheesy
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #655 : 08. desember 2007, 23:22 »
Litt off-topic; Hvilket syn har du? Tror du på kreasjonisme?

Nei, jeg er en hardbarka evolusjonist. Vil bare skape litt liv her på forumet.

Joda, jeg skriver under på "young earth creationism" fra forrige post. Det skal ikke være tvil om mitt syn. Jeg håper tråden kan bevisstgjøre folk hva de tror på og ikke, og at det faktisk eksisterer andre syn på saken.

Forresten så savner jeg en god presentasjon av bevisene for evolusjon. Noen som tar utfordringen? Gimme your best shot!

En liten observasjon;
Johannes åpenbaring, 22,18
18 Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken.

Blar man noen sider videre står det; tillegg.

For en selvmotsigelse Cheesy

Den har jeg hørt før.  Smiley Men det er ikke et tillegg til Johannes Åpenbaring. Det er ordforklaringer, kart og sånne ting til Bibelen generelt.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #656 : 08. desember 2007, 23:34 »
Fikk forresten tips om en blogg som tok for seg temaet. Her var det en som hadde kommet i tvil om teorien. Kunne jo ikke dy meg annet enn å skrive et svar. (Er vel langt bak i tråden et sted).

http://www.blogging.no/blog.php/jamesarn/post/20117 (*Edit: Av en eller annen grunn funker ikke den linken nå. Kommer heller ikke inn manuelt.)

Dette skrev jeg. (En del oppgulp fra tidligere, men et ok sammendrag.) Plukk i vei:
Sitat
Teorien sprekker

Skrevet av: Mr T76 , 08.12.2007 kl. 21:54
Du må huske på at evolusjonsteorien har i likhet med kreasjonismen også troselementer i seg. Hvis vi inkluderer abiogenesis i evolusjonsteorien, må du tro følgende:

- Du må tro at liv ble til av ikke-liv: Dette er ikke vitenskap. Ingen har noensinne skapt liv av ikke-liv. De har ikke en gang vært i nærheten. DNA er mer kompleks enn et romskip, så du kan jo spørre hva som er mest realistisk: Gud skapte liv (DNA) eller at suppa skapte DNA. At liv ble til av ikke-liv baserer seg på antagelsen om at Gud ikke finnes, "så da må det ha skjedd allikevel". Det kalles tro.
- Du må tro at denne suppa skapte alt det du ser rundt oss i dag, med andre ord makroevolusjon. Du må tro at fisker ble til landdyr som videre ble til fugler. Det er ikke bare snakk om en "missing link" her og der. Hele kjeder mangler! En enkel forklaring på dette er: Det skjedde ikke. Vi har aldri sett annet enn at hunder føder hunder. Vi har riktignok mange type hunderaser, men dette er en variasjon innenfor de eksisterende genetiske grensene. Ingen benekter disse variasjonene, eller "mikroevolusjon" som noen kaller det. Men disse variasjonene har begrensninger. En bonde kan over tid avle fram større griser, men man vil aldri få en 10 meter høy gris. Dette fordi det finnes genetiske grenser. Griser føder griser, hunder føder hunder. Aldri er noe annet observert. Det er jo ikke så rart; det skjer ikke. For at en gris skal bli til en fugl, trengs det tilførsel av ny informasjon til genene. Hvor kommer denne informasjonen fra? Ei fjær er en meget kompleks ingeniørkunst og ingen "trykkfeil". Og hvis en gris mot alle odds ble født med noen fjær, trengs det en oljekjertel som fuglene har som kan smøre denne fjæra. Ellers blir den helt fillete etter en kort stund. Man kan beundre troen til dem som hevder at dinosaurer ble til fugler. Ikke bare må man bli dekket med fjær og få oljekjertel til smøring. Man må også få riktige fjær på riktige steder. Lange fjær til vinger og hale. Fjærene på vingen må ligge i flere lag. Skjelettsystemet må fullstendig forandres til fuglenes "hule" skjelett, pusteorganet må forandres fullstendig osv, osv.

Såkalte beviser for evolusjon kan like gjerne tolkes som beviser for skapelse. Likheter i DNA-et kan like gjerne bevise en felles designer enn felles stamfar. Å sortere skjeletter i rekkefølge etter likhet beviser ikke evolusjon mer enn en felles designer. Fossiler i jorda kan minst like gjerne bevise en flod, da fossilering forekommer ved hurtig begravelse. Man har funnet fossiler av maneter (har ikke skjelett) og fisk med en annen fisk i munnen. En flomkatastrofe forklarer dette helt fint. Videre har man fossilerte trær over hele kloden som går igjennom ulike geologiske lag som visstnok skal skille millioner av år. Et tre står ikke i millioner av år. En hurtig begravelse pg.a. flommen forklarer dette helt fint.

Du må be evolusjonister om å finne eksempel på en mutasjon der ny informasjon ble lagt til. Sannsynligvis vil de komme med eksempler som bakterier som blir resistente mot antibiotika. Men dette er ikke evolusjon. Saken er at et fåtall av bakteriene mangler en egenskap som gjør at de likevel tåler antibiotika. Dette er altså et tap av informasjon og ikke ny informasjon. De overlever pg.a. en genetisk variasjon som allerede var der.

Vi hører om at det er bred enighet om evolusjonsteorien, og at bevisene er overveldende. Men hvor er de? Mange av bevisene kan like gjerne blir brukt for kreasjon. Hvis du kjører forbi en veranda, der det står et halvfullt glass utenfor, vet du ikke hvordan vannet kom oppi glasset. Det er to muligheter: Enten har en person helt oppi vann, eller så har regnet fylt glasset. Videre kan du finne ut at det regnet i natt, så hvis glasset sto der siden i går, ville regnmengden ha medført at en sådan mengde har kommet i glasset. Men dette utelukker likevel ikke den andre forklaringen! Evolusjonistene har bygd opp en forklaringsmodell backet opp med ulike beviser, men det er likevel store sprekker, og utelukker ikke andre forklaringer.

I dag vet vi bl.a. mye mer om molekylærbiologi enn på Darwins tid, og dette styrker ikke akkurat evolusjonsteorien. Michael Behe tar dette opp på en glimrende måte i boka "Darwin's Black Box". Her tar han opp temaet "ikke-reduserbar kompleksitet", som betyr at man ikke kan ta bort en komponent, uten at organet slutter å fungere. Man kan ikke fjerne noen av delene i ei musefelle uten at den slutter å fungere. Dermed er ikke evolusjon en tilfredsstillende forklaring på hvordan dette organet eller livet ble til.

Når evolusjonister finner elastisk vev og røde blodlegemer i et T-Rex-bein kommer selvsagt spørsmålet: Hvordan kan dette vevet holde seg ferskt i 70 millioner år? Stopper de i det hele tatt og tenker om kanskje benet likevel ikke er 70 millioner år? ”Nei, det er jo feil, for det stemmer ikke med teorien.” Pølser blir ofte solgt på idrettsarrangementer. Likevel har pølser ingenting med idrett å gjøre, og pølser blir ikke sunne ved å assosieres med idrett. Evolusjon er ”solgt” til vitenskapen, selv om det ikke har noe med vitenskap å gjøre, og evolusjon blir ikke vitenskapelig ved assosiasjon.

Et åpent sinn er sunt. Evolusjonsteorien er opplest og vedtatt som en god forklaring på virkeligheten. Vi blir inndoktrinert i denne fra barneskolen, og dette er den rådende teorien på universitetene. Men flertallsoppfatninger er ikke det samme som sannhet. Det viser historien.


Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #657 : 09. desember 2007, 18:04 »

- Dinosaurer levde sammen med mennesker før floden. Etter floden klarte de ikke av en eller annen grunn å formere seg til et stort antall, og ble sjeldnere og sjeldnere. Mange ble nok jaktet på og drept. Gamle avbildninger, figurer og dragefortellinger er noen av bevisene som blir brukt på at mennesket har sett dinosaurer.

Sikkert derfor C-14 dateringer viser at dinosaurer levde flere millioner år før menneskene...
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #658 : 09. desember 2007, 19:27 »
Skal man kunne stole på daterings metoder, må man gå ut ifra at klimaet har vært det samme på jorden konstant, akkurat slik som det er i dag, da klimaet påvirker halveringstiden.

Litt rart at folk stoler på slike daterings utregninger, da man finner giraffer og kameler sprett rundt om på hele kloden, døde og begravet vel og merke. Noe som tyder på at klimaet ikke alltid har vært det samme..
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #659 : 09. desember 2007, 22:23 »
Sikkert derfor C-14 dateringer viser at dinosaurer levde flere millioner år før menneskene...

For det første så bruker de ikke Karbon-14-metoden for å datere fossiler, da disse inneholder for lite karbon 14. De bruker radiometrisk datering for å datere f.eks. steiner som ligger nær fossilet, da de antar at disse har samme alder som fossilet (ligger i samme geologiske lag). De avgjør altså vanligvis fossilets alder ut ifra stedet det ble funnet. Et problem er at de må velge steiner som er av vulkansk opprinnelse (eller metamorfe bergarter) for best mulig datering, da sedimentære bergarter (som f.eks. dinosaurfossiler ofte er funnet i) er et "blandingsprodukt" som gjør det vanskelig å måle, (og de ulike partiklene er gjerne eldre enn selve fossilet). Hvis de ikke finner de nevnte steinene i nærheten av fossilet, må de gjette alderen basert på hvor dypt nedi bakken fossilet ligger, i hva slags type geologisk lag det ligger i, ut ifra andre fossiler og annet. Sedimentære steiner eller geologiske lag blir ofte datert ut ifra såkalte ”indeksfossiler” som finnes i nærheten, fossiler de ”vet” alderen på. Det er vel dette som har ført til vitsen blant kreasjonister at ”fossilet daterer steinen, og steinen daterer fossilet”, og så ler de og kaller det ”circular reasoning” – sirkelargumentasjon.

Radiometrisk datering er basert på uniformitarianisme og ulike antagelser. Det er ulike former for radiometrisk datering. Dette inkluderer også Karbon-14-metoden, samt andre metoder for å måle yngre materiale. For å datere eldre gjenstander som er mange millioner år, er det best å måle vulkanske steinarter. Metoden baserer seg på at man måler at ulike stoffer i steinen er ustabile og omgjøres til et annet (stabilt) stoff i en gitt hastighet. (Moderstoff blir til datterstoff). En antagelse som gjelder på flere måleformer er hvordan stoffsammensetningen var når steinen var ”ny”, at det ikke var noen datterstoffer i steinen. Deretter regner man ut tiden som har gått. De må også anta at stoffene har omdannet seg i en bestemt rate hele tiden, at ikke spesielle hendelser i historien har påvirket dette nevneverdig. Vi kreasjonister som hevder at jorda er ung, må dermed tro at det skjuler seg en eller annen feil antagelse i dette. Bl.a. har man funnet datterelementer i ny lavastein som dermed ble målt mye eldre enn det de i virkeligheten var, selv om dette neppe er hele forklaringen: http://www.icr.org/index.php?module=articles&action=view&ID=436 F.eks. kan skapelsesuken og tildels storflommen være begivenheter som har påvirket steinene på en måte som evolusjonister ikke tar høyde for.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!