avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 199890 ganger)

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #750 : 12. desember 2007, 17:18 »
jeg ble ikke påkjørt i dag heller, tydeligvis passer gud på meg. Dessuten fant jeg en hundrings under sofaen, gud hjelper meg å spare til vekter!

har du lest HELE bibelen?

Ikke hele gammel testamentet..
Men Jesus kom for å oppheve mange av de "gamle lovene"..
Som Jesus sier i bergprekenen der han opphever deriblant "Øye for øye, tann for tann, til Snu det andre kinn til" f.eks..
men de 10 bud osv gjelder såklart.. du må lese hva Jesus opphever i nytestamentet da Smiley

btw: handle kristen metal på: www.nordicmission.net Smiley
konge side med masse bra metall! Smiley
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #751 : 12. desember 2007, 17:19 »
Kristendommen har gjort mye dumt, men det er ikke bibelen sin feil..
den lærer kjærlighet Smiley
Man må se på lederen for å dømme en religion:
Jesus: elsket alle uansett, levde i sølibat, lærte neste kjærlighet, godtok alle for hvem de var, gikk med horer og syndere, helbredet syke, hjalp de som trang hjelp..

Jeg ble helbredet som 14 åring, derfor tror jeg Smiley
Og har opplevd mye som ikke er tilfeldig.. derfor ble jeg kristen Smiley

Ingen kan argumentere imot at jeg ble helbredet.. legene ble sjokkerte..
vet ikke hvor mange som har blitt helbredet i dette landet, men det er mange.. og legene kan ikke forklare det..
hvorfor?
Fordi det er noe som er større enn oss dumme, små mennesker!
Men vi er elsket og betyr mye!!


Men det er min mening.. Folk kan tro hva de vil!  2thumbsup
Gud har gitt oss "fri-vilje".. Smiley
Ikke gidd å argumentere imot meg, for det har ikke funka før Smiley hoho Smiley
Svar meg på dette da Jokke;

1. Hvorfor er det så inderlig positivt at Jesus levde i sølibat?

2. Når du ble 'helbredet', hvordan vet du at det var Gud som gjorde det og ikke Allah?

3. Hvorfor kan du eller andre bevise at dere er helbredet? Det skjer jo med så mange så dette burde jo ikke være noe problem for dere å bevise.

4. Hva gjør at vi mennesker er dumme?
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Serveruler

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #752 : 12. desember 2007, 17:21 »
Det er en del stygg propaganda om det, som ikke har rot i legitime beviser, men uansett er dette fullstendig irrelevant av to grunner:

1) Darwins oppdagelser påvirkes ikke av trivia om hans person.
2) Det er ekstremt vanlig å bli religiøs når en vet at en skal dø. Det er i all sannsynlighet derfor religion finnes i utgangspunktet. At mennesket er redd for å dø, gjør ikke guders eksistens mer virkelig.

jeg har alltid hatt vanskelig for å tro at folk plutselig begynner å tro på gud på dødsleie, jeg tror heller at de prøver å lure seg selv for å gjøre det lettere, eller at i tilfelle det faktisk er en gud skal de gjøre et lite desperat forsøk just in case.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #753 : 12. desember 2007, 17:24 »
Opphevet de gamle lovene, ja ...

Men de ti bud gjelder fortsatt? Så jeg kan steine naboen til døde når han henger opp bilder på en søndag morgen? Fett. Gud setter visst pris på søvn han også.

Serveruler

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #754 : 12. desember 2007, 17:25 »
og forresten, er mange som sier at OOoooOo jeg ble helbredet, legene sjønnte ikke bæret. Jeg skal fortelle dere hvorfor; fordi legene gir faen når du først er blitt helbredet, tid er penger og istedet for å finne ut nøyaktig hvorfor du ble helbredet så bruker de heller tiden på å helbrede andre, hvis du hadde gått til en spesialist med en stor bunke penger så skal jeg love deg han hadde forklart det ned til minste detalj.

Dessuten vet ikke leger allt om allt heller Wink

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #755 : 12. desember 2007, 17:28 »
shemazai honnør!

du gir meg mulighet til å fokusere på eksamen!

keep up the good work!




Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #756 : 12. desember 2007, 17:29 »
alt dette med helbredring kan ha en enkel forkalring som placebo effekten, psyken er den sterkeste medisin. det er bevist x antall ganger.

og menneskers trang til å vite alt har skapt våres utallige forskjelige relgioner. og kristendommen er den som har klart seg best. selvom det egentlig er et utspring fra en annen relgion og er den relgionen som har skapt mest vold her i verdens vist vi ser historisk sett.

og vist du har lest bibelen med et ikke troende syn, så ser du hvor ekstremt mye de motsier seg selv. i det ene øyeblikket dreper Gud hele jorden fordi de ikke følger hanes vilje, i det neste er han den snilleste i hele verden uansett om du følger hannes vilje eler ikke.





Serveruler

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #757 : 12. desember 2007, 17:31 »
2. Når du ble 'helbredet', hvordan vet du at det var Gud som gjorde det og ikke Allah?

Halllo liksom, tror du kanskje på julenissen og du?

Wink

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #758 : 12. desember 2007, 17:33 »
Ellers takk du, men måtte jo spørre på en måte som gjenspeiler hans tro Grin
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #759 : 12. desember 2007, 21:03 »
Mr T76, du kommer jo fortsatt bare med "nei, dette virker usannsynlig, ergo falsifiserer jeg det og velger religion som eneste utvei."

Eller mener du at du faktisk har greid å forkaste evolusjonsteorien på vitenskapelige måter?

Summen av usannsynligheter gjør at det blir veldig usannsynlig.
1. Arter oppstår plutselig i de fossile lagene, fullt utviklet, fullt funksjonelle. Manglende linker i den fossile lista vil jeg kalle et vitenskapelig holdepunkt for at teorien ikke er god nok. Mange fossiler (f.eks. maneter) indikerer hurtig begravelse. Andre fossiler blir funnet i ”feil” geologisk lag.
2. Videre er ikke makroevolusjon vitenskapelig bevist (testet, observert). Man må tro at dette hendte i fortiden.
3. Vitenskapelig kan vi vise til mange komplekse gjensidige avhengighetsforhold i naturen. At man kommer med ulike teorier på hvordan dette kan ha oppstått er ikke vitenskap, men teorier. Man kan ikke skru tiden tilbake og observere det. Kompleksitet generelt ER et godt motargument. Det går imot naturlovene at systemer generelt blir mer komplekse med tiden.
4. De geologiske lagene rundt om på jorden skal forestille ulike tidsperioder i historien. Likevel er det lite likheter i lagene rundt om på jorden. Jura, kritt osv. slik vi kjenner fra læreboka forekommer på svært få steder i verden. Videre har vi fossilerte trestammer som går igjennom geologiske lag som skal skille millioner av år. Man kan spekulere i om dette er lokale katastrofer med rask oppfylling av sedimenter rundt treet, men samtidig er dette en tilnærming mot den kreasjonistiske modellen.
5. Språk: Barn som er vokst opp i villmarken indikerer at man må lære språk av andre mennesker. De lærte det ikke på egen hånd. For å snakke et språk trenger man både vokabular og grammatikk. Man har lært noen sjimpanser og gorillaer til å gjenkjenne noen få hundre ord og gjøre begrenset med håndtegn. Derimot lærer ikke aper sånt i villmarken. Hvordan evolverte språket seg? Faktisk viser gamle språk seg å være vel så komplekse som våres. Å snakke er unikt for mennesker. (Men f.eks. papegøyer kan etterligne noe av det vi sier). Vokalorganet vårt er unikt i forhold til f.eks. aper. De har flate, horisontale tunger som ikke klarer å lage konsonantlyder. Det er derfor ingen vitenskapelige holdepunkter i å hevde at språket har utviklet seg fra dyrelyder.
6. Flere tidligere tiders evolusjonistiske påstander er motbevist. Vi har ikke overflødige organer. Blindtarmen har en antibakteriell funksjon. Det er sant at du kan leve uten den, men du kan også leve uten armer, øyne og øre. Det betyr ikke at ikke du trenger dem. Embryoene som ble påstått å ha et gjelleforstadie er motbevist for lenge siden. De har ingenting med pusteorganer å gjøre.
7. Når det gjelder abiogenesis er det ingen vitenskapelige holdepunkter i å hevde at liv utviklet seg fra ikke-liv. Vitenskapelige forsøk har ikke vært i nærheten av å skape liv. Selv om det umulige skulle skje at proteiner ble laget, er det enda en lang vei til å få en celle til å fungere, med sitt ytre membran, formeringsevne osv. En celle i kroppen vår har informasjon til flere tusen sider, sier en kilde. Og hvordan lærte det første livet å reprodusere seg? At liv oppstår av ikke-liv strider mot alt vi har observert i naturen til nå.
8. Mange encellede livsformer eksisterer, men vi kjenner ikke til 2-cellede, 3, 4, 5. Hvor er de?
9. Seksuell reproduksjon: Dette er en umåtelig kompleks affære, med mange faktorer. Man kan ikke vitenskapelig bevise at dette har skjedd. Hunnens og hannes forskjellige reproduktive organ måtte individuelt utvikle seg på samme tid, samme sted. En liten feil i organet, så ville begge organismene utryddes når de døde av alder. Avkommet må også bli levedyktig og kunne formere seg.
10. Det er også mer å si, men summen av alt gjør at det er legitimt å stille spørsmålstegn ved om evolusjonsteorien er holdbar. Teorien har oddsene i mot seg ut ifra de gjeldende naturlover. Kreasjonister blir kritisert for "God of the gaps", å klistre Gud på alt som ansees å være fysisk umulig. Likevel er det gap i evolusjonsteorien man må fylle med tro på at det har skjedd likevel, selv om man ikke kan forklare det med vitenskapelige fakta, og naturlovene taler imot det. Både evolusjonsteorien og kreasjonismen er en tro, med noen vitenskapelige fakta innblandet.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #760 : 12. desember 2007, 21:15 »
Selv om jeg ikke er en religiøs mann så synes jeg det står respekt av MrT76 som forsøker å argumentere for sin TRO. Her tar han den lite populære siden og står i motvind. Fra et rent filosofisk ståsted synes jeg heller ikke det er noe mer fantastisk at en Gud skal finnes, enn at noe alltid har eksistert. Begge deler er jo like "sannsynlig" eller usannsynlig. Alt må jo komme fra noe, men hva dette noe er har ingen svar på...
Søken etter mening med alt er kanskje det som best kjennetegner mennesker...Kanskje er det ikke noen mening med noenting...Bummer.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #761 : 12. desember 2007, 21:37 »
Jeg skjønner ikke hva du mener. Hovedparten av evolusjonister tror at fugler stammer fra dinosaurer, gjør de ikke? Og nå karakteriserte jeg noen forskjeller mellom dinosaurer og fugler. Hvilke dinosaurer hadde lett skjelett?

Archaeopteryx
http://www.talkorigins.org/faqs/archaeopteryx/info.html
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #762 : 12. desember 2007, 21:40 »

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #763 : 12. desember 2007, 21:48 »
Evolution is a Fact and a Theory
by Laurence Moran
Copyright © 1993-2002
[Last Update: January 22, 1993]

W hen non-biologists talk about biological evolution they often confuse two different aspects of the definition. On the one hand there is the question of whether or not modern organisms have evolved from older ancestral organisms or whether modern species are continuing to change over time. On the other hand there are questions about the mechanism of the observed changes... how did evolution occur? Biologists consider the existence of biological evolution to be a fact. It can be demonstrated today and the historical evidence for its occurrence in the past is overwhelming. However, biologists readily admit that they are less certain of the exact mechanism of evolution; there are several theories of the mechanism of evolution. Stephen J. Gould has put this as well as anyone else:

    :

    Let me try to make crystal clear what is established beyond reasonable doubt, and what needs further study, about evolution. Evolution as a process that has always gone on in the history of the earth can be doubted only by those who are ignorant of the evidence or are resistant to evidence, owing to emotional blocks or to plain bigotry. By contrast, the mechanisms that bring evolution about certainly need study and clarification. There are no alternatives to evolution as history that can withstand critical examination. Yet we are constantly learning new and important facts about evolutionary mechanisms.

    - Theodosius Dobzhansky "Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution", American Biology Teacher vol. 35 (March 1973) reprinted in Evolution versus Creationism, J. Peter Zetterberg ed., ORYX Press, Phoenix AZ 1983

Also:

    It is time for students of the evolutionary process, especially those who have been misquoted and used by the creationists, to state clearly that evolution is a fact, not theory, and that what is at issue within biology are questions of details of the process and the relative importance of different mechanisms of evolution. It is a fact that the earth with liquid water, is more than 3.6 billion years old. It is a fact that cellular life has been around for at least half of that period and that organized multicellular life is at least 800 million years old. It is a fact that major life forms now on earth were not at all represented in the past. There were no birds or mammals 250 million years ago. It is a fact that major life forms of the past are no longer living. There used to be dinosaurs and Pithecanthropus, and there are none now. It is a fact that all living forms come from previous living forms. Therefore, all present forms of life arose from ancestral forms that were different. Birds arose from nonbirds and humans from nonhumans. No person who pretends to any understanding of the natural world can deny these facts any more than she or he can deny that the earth is round, rotates on its axis, and revolves around the sun.
    The controversies about evolution lie in the realm of the relative importance of various forces in molding evolution.

    - R. C. Lewontin "Evolution/Creation Debate: A Time for Truth" Bioscience 31, 559 (1981) reprinted in Evolution versus Creationism, op cit.

This concept is also explained in introductory biology books that are used in colleges and universities (and in some of the better high schools). For example, in some of the best such textbooks we find:

    Today, nearly all biologists acknowledge that evolution is a fact. The term theory is no longer appropriate except when referring to the various models that attempt to explain how life evolves... it is important to understand that the current questions about how life evolves in no way implies any disagreement over the fact of evolution.

    - Neil A. Campbell, Biology 2nd ed., 1990, Benjamin/Cummings, p. 434

Also:

    Since Darwin's time, massive additional evidence has accumulated supporting the fact of evolution--that all living organisms present on earth today have arisen from earlier forms in the course of earth's long history. Indeed, all of modern biology is an affirmation of this relatedness of the many species of living things and of their gradual divergence from one another over the course of time. Since the publication of The Origin of Species, the important question, scientifically speaking, about evolution has not been whether it has taken place. That is no longer an issue among the vast majority of modern biologists. Today, the central and still fascinating questions for biologists concern the mechanisms by which evolution occurs.

    - Helena Curtis and N. Sue Barnes, Biology 5th ed. 1989, Worth Publishers, p. 972

One of the best introductory books on evolution (as opposed to introductory biology) is that by Douglas J. Futuyma, and he makes the following comment:

    A few words need to be said about the "theory of evolution," which most people take to mean the proposition that organisms have evolved from common ancestors. In everyday speech, "theory" often means a hypothesis or even a mere speculation. But in science, "theory" means "a statement of what are held to be the general laws, principles, or causes of something known or observed." as the Oxford English Dictionary defines it. The theory of evolution is a body of interconnected statements about natural selection and the other processes that are thought to cause evolution, just as the atomic theory of chemistry and the Newtonian theory of mechanics are bodies of statements that describe causes of chemical and physical phenomena. In contrast, the statement that organisms have descended with modifications from common ancestors--the historical reality of evolution--is not a theory. It is a fact, as fully as the fact of the earth's revolution about the sun. Like the heliocentric solar system, evolution began as a hypothesis, and achieved "facthood" as the evidence in its favor became so strong that no knowledgeable and unbiased person could deny its reality. No biologist today would think of submitting a paper entitled "New evidence for evolution;" it simply has not been an issue for a century.

    - Douglas J. Futuyma, Evolutionary Biology, 2nd ed., 1986, Sinauer Associates, p. 15

There are readers of these newsgroups who reject evolution for religious reasons. In general these readers oppose both the fact of evolution and theories of mechanisms, although some anti-evolutionists have come to realize that there is a difference between the two concepts. That is why we see some leading anti-evolutionists admitting to the fact of "microevolution"--they know that evolution can be demonstrated. These readers will not be convinced of the "facthood" of (macro)evolution by any logical argument and it is a waste of time to make the attempt. The best that we can hope for is that they understand the argument that they oppose. Even this simple hope is rarely fulfilled.



We also need to distinguish between facts that are easy to demonstrate and those that are more circumstantial. Examples of evolution that are readily apparent include the fact that modern populations are evolving and the fact that two closely related species share a common ancestor. The evidence that Homo sapiens and chimpanzees share a recent common ancestor falls into this category. There is so much evidence in support of this aspect of primate evolution that it qualifies as a fact by any common definition of the word "fact."





    So enormous, ramifying, and consistent has the evidence for evolution become that if anyone could now disprove it, I should have my conception of the orderliness of the universe so shaken as to lead me to doubt even my own existence. If you like, then, I will grant you that in an absolute sense evolution is not a fact, or rather, that it is no more a fact than that you are hearing or reading these words.

    - H. J. Muller, "One Hundred Years Without Darwin Are Enough" School Science and Mathematics 59, 304-305. (1959) reprinted in Evolution versus Creationism op cit.


Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #764 : 12. desember 2007, 22:06 »
Evolution as a process that has always gone on in the history of the earth can only be doubted by those who are ignorant of the evidence or are resistant to evidence, owing to emotional blocks or plain bigotry.
Theodosius Dobzhansky (1973)


It is absolutely safe to say that if you meet someone who claims not to believe in evolution, that person is ignorant, stupid or insane (or wicked, but I'd rather not consider that).
Richard Dawkins (1989)


If a sect does officially insist that its structure of belief demands that evolution be false, then no compromise is possible. An honest and competent biolgy teacher can only conclude that the sect's beliefs are wrong and that its religion is a false one.
George Gaylord Simpson (1964)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!