avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 199898 ganger)

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #900 : 23. desember 2007, 13:42 »
Mange mange tusen i bare Norge har blitt helbredet av Gud. Til og med lille meg Smiley
Sett flere på svære stevner og festivaler jeg har vært på som har eks: VÆRT LAM, OG NÅ GÅR!
www.sginfo.no\www.tenoase.no (dette var de 2 festivalene jeg har sett slikt på)
Men det skjer overalt...!
Tro hva dere vil...

Plenty folk som forteller om sin helbredelse:

http://www.helbredet.no

http://www.gudergod.no/artikler.asp?action=view&id=160


-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #901 : 23. desember 2007, 14:08 »
Jeg lovte vel roolfe å svare på dette også:

Til begge sider av debatten: evolusjonsteorien er ikke fakta.
Evolusjonsteorien er en teori, som enda ikke har blitt falsifisert. Ingen har enda greid å falsifisere den, og alle bevisene peker i den retningen at den er sann, så det er dermed vår mest sannsynlige, vitenskapelige forklaring på livet.
Problemet med religiøse forklaringer er at de er uvitenskapelige uansett, da de ikke kan falsifiseres. Uansett hvor mye man forsker kan man ikke avkrefte at en allmektig gud finnes. Man kan avkrefte mye av det som står i bibelen, og sikkert enda mer etterhvert, men man kan ikke avkrefte konseptet "gud".
Summen av alt vi vet i dag gjør at det er den mest sannsynlige teorien. Det er usannsynlig at jeg vinner i lotto også, men jeg kan fremdeles gjøre det.
Vitenskap ER teorier. Man kommer med en teori, og prøver på alle slags måter å falsifisere teorien. Om alt tyder på at teorien stemmer, vil den vedtas som sannsynlig, helt til den eventuelt falsifiseres. Vitenskapen er i kontinuerlig forandring, og vi kommer bare nærmere og nærmere sannheten (og mer og mer vekk fra religion).
Hvilken naturlov er det du snakker om?
..Og det er bra, det betyr at vi bare kommer nærmere og nærmere sannheten.

Selvsagt skal man stille spørsmålstegn, uten spørsmål ingen fremgang! Evolusjonsteorien er ikke en religion, og det er ikke meningen at man skal sette inn blind tro, man skal grave mer og mer helt til man er så nært svaret som man kan komme. Evolusjonsteorien er ren vitenskap, men i likhet med alle andre teorier kan den selvsagt falsifiseres, og alle bør være åpne for det. Men så lenge den ikke blir det er det vår mest sannsynlige teori, som kun bygger på vitenskap. Kreasjonisme er ikke annet enn religion.
Hele greia er jo at kreasjonisme er religion, og ikke vitenskap. Man kan ikke bevise eller motbevise gud.
Det er flott at man har ildsjeler som Mr T76, problemet hans er at han prøver å bevise at kreasjonismen er sann, i stedet for å prøve og avkrefte kreasjonismen, noe som hadde vært det vitenskapelige å gjøre. Om man vil prøve å avkrefte/falsifisere evolusjonsteorien bør hensikten være å fremme ny viten; ikke fremme budskapet "dette finner vi ikke ut av, det hele virker helt uforståelig - la oss snu mot gud igjen!"

Det blir vel bare oppgulp fra tidligere hvis jeg skal svare på hvorfor jeg er uenig i dette.

Slik jeg forstår budskapet ditt, så sier du som så mange andre før deg at "evolusjon er vitenskap, kreasjonisme er religion", og at "evolusjonsteorien er den mest sannsynlige forklaringen". Det har jeg som du har sett tidligere en del innvendinger imot. For meg er dette en grov overforenkling, da kreasjonismen bruker vitenskapen til å bekrefte sin tro, på lik linje med evolusjonsteorien, men de tolker fakta på ulike måter. Kreasjonismens tro er basert i religion, ja, men de bruker vitenskap til å bekrefte troen, f.eks. RATE-gruppen sitt arbeid. Men hva er problemet med religion egentlig, da? Så lenge det er sant så er det samme for meg om det er religion eller vitenskap. Så hvis vitenskapen er sannheten, så følger vi den, og hvis religion er sannheten så følger vi den. Det får enhver bedømme selv.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #902 : 23. desember 2007, 14:39 »
Altså, hva faen? Omstendighetene rundt? Guden din drepte alle mann på jord - alle mann! Kollektiv straff fordi folk ikke tilba han.. Høres ikke det latterlig ut? Hvorfor skape fri vilje når han blir dritforbanna og dreper alle når folk faktisk bruker den frie viljen?

Selvsagt kan vi gjøre oss til dommere. Guden din drepte hundretusener av uskyldige dyr (av alle ting..) og mennesker, og du kommer ikke med et godt svar på hvorfor.

Det var nok ikke "bare fordi de ikke tilba ham". Jeg tror Gud sin standard når det gjelder "uskyldig" er litt annerledes enn våres. Hvem kan si med hånden på hjertet at de aldri har gjort noe galt? Jeg har aldri drept noen, men jeg tror jeg har brutt de fleste andre av de ti bud en eller annen gang. Forresten så har jeg kanskje drept noen også, når det koster noe sånt som 250 kroner å brødfø et afrikansk barn i et år, men så bruker jeg heller pengene ei ny skjorte til tante Olgas fødselsdag. Det er jo derfor alle trenger en viss frelser, da ingen av oss når opp til Guds standard.

At Gud drepte uskyldige dyr er et godt poeng. La oss alle bli vegetarianere.

Og herved ønsker jeg alle evolusjonister (og andre) en riktig god jul.

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #903 : 23. desember 2007, 16:13 »
Så å kjøpe ei ny skjorte til tante Olgas fødselsdag er/var god nok grunn til å bli drept?

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #904 : 23. desember 2007, 19:30 »
Så å kjøpe ei ny skjorte til tante Olgas fødselsdag er/var god nok grunn til å bli drept?

Hmm, ble kanskje et vel ekstremt eksempel? For all del, det er ikke noe galt i å kjøpe klær. Poenget var at noe av det dilldallet vi bruker pengene på kunne vi heller ha spart til å redde et liv eller ti.

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #905 : 23. desember 2007, 19:50 »
Hvorfor ble det et ekstremt eksempel? Hva mente Gud menneskene og dyrene gjorde som var så ekstremt syndig at han bestemte seg for å la alle drukne?

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #906 : 23. desember 2007, 20:04 »
1. Hvorfor ble det et ekstremt eksempel?
2. Hva mente Gud menneskene og dyrene gjorde som var så ekstremt syndig at han bestemte seg for å la alle drukne?

1. Det blir ekstremt hvis man tolker det som deg. Poenget var overforbruk. Det er jo ikke galt å kjøpe klær i seg selv. Flere som ikke skjønner hva jeg mener? Har en følelse vi snakker forbi hverandre.  Tongue
2. 1. Mos 6:5 "Og Herren så at menneskets ondskap var stor på jorden, og at alle dets hjertes tanker og påfund bare var onde den hele dag."

----------------------

Her har vi forresten en debattvideo med "Dr. Dino" Kent Hovind vs Michael Shermer (Skeptic Magazine). Dette er jo en kjent kreasjonist, elsket og hatet. Når jeg nevner Dr. Dino, må jeg jo nesten komme med en "ad hominem-disclaimer"; Fyren er jo ikke perfekt, men jeg synes mye av det han sier er kult, selv om jeg stusser på noe av det han påstår. Debattere kan han - med ca 100 debatter med evolusjonister. Jeg har til og med stjelt noen poenger og vitser av ham.  Azn Så god "fornøyelse":

http://video.google.com/videoplay?docid=-1410330225420430733

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #907 : 23. desember 2007, 20:47 »
Kent Hovind er en svindler.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #908 : 23. desember 2007, 20:55 »
Kent Hovind er en svindler.

He-he, jeg TENKTE det ville komme ad hominem. Han har en egen tolkning av skattereglene, ja... At visse penger tilhører Gud og ikke staten eller noe sånt.

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #909 : 23. desember 2007, 20:59 »
ja det er sikkert Gud som drar nytte av penga han snyter på skatten. Akkurat som alle tv-predikanter i USA samler inn penger til gud, men bor i dritfete hus, kjører de beste biler osv.

Rart Gud ikke slenger et lyn eller tre på enkelte av sine såkalte disipler som lyver, snyter og utnytter andre mennesker i hans navn? Han har det sikkert for travelt med å passe på at man ikke dyrker andre guder, har urene tanker og gjerninger på gang eller trakter etter vår nestes esel

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #910 : 23. desember 2007, 21:00 »
He-he, jeg TENKTE det ville komme ad hominem. Han har en egen tolkning av skattereglene, ja... At visse penger tilhører Gud og ikke staten eller noe sånt.

Jeg driter i skattesnusket til privatpersonen Hovind, jeg snakker om 'vitenskapsmannen'.

Det er dog litt ironisk hvordan han stadig snakker om at staten misbruker skattebetalernes penger ved å lære bort ting som 'ikke er bevist'. Skattemoral er et tema han strengt tatt bør la ligge.

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #911 : 23. desember 2007, 21:05 »

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #912 : 23. desember 2007, 21:25 »
Mange mange tusen i bare Norge har blitt helbredet av Gud. Til og med lille meg Smiley
Sett flere på svære stevner og festivaler jeg har vært på som har eks: VÆRT LAM, OG NÅ GÅR!
www.sginfo.no\www.tenoase.no (dette var de 2 festivalene jeg har sett slikt på)
Men det skjer overalt...!
Tro hva dere vil...

Plenty folk som forteller om sin helbredelse:

http://www.helbredet.no

http://www.gudergod.no/artikler.asp?action=view&id=160

Det finnes ingen empiriske beviser for overnaturlige helbredelser. At folk forteller om at det har skjedd dem er et utrolig dårlig bevis. Mange sier at de har blitt bortført av Aliens også.

Si at det er 95% sjanse for at en person dør av kreft, bare fordi man er blant de heldige 5% så betyr ikke det at det er noe overnaturlig med det. Det er som å vinne i lotto, sannsynligheten er lav for at det skal skje deg, men hvis det først skjer vil det nok føles  ganske mirakuløst selv om det er snakk om enkel matematikk.

En annen ting som burde vekke litt tvil når det gjelder guds evne til å helbrede er det faktum at alle som påstår de er blitt helbredet kunne blitt friske likevel. Kanskje sannsynligheten var lav, men det har aldri vært umulig. Hvorfor kan ikke folk med amputerte lemmer bli helbredet? Har en mann uten ben og armer mirakuløst vokst disse ut igjen foran et begeistret publikum? Nei, og hvorfor har så ikke dette skjedd? Hater gud amputerte mennesker siden han aldri hjelper disse?
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #913 : 23. desember 2007, 21:32 »
Jeg mista forøvrig en fot her for noen år siden. Kjip opplevelse. Mens jeg satt der og syns alt var så trist og grått kom Abraham Licon forbi.

- er det du som har mista denne foten, spurte han mens han tilta lett på flossen.

- Ja det ligner i alle fall. Tynne legger, skrubbsår framme og så godt som ingen brunfarge overhode. Jepp, den foten er min.

- Vi får se om jeg får den tilbake på da.

Abraham slente opp en telefon, en gammal kloss av en Nokia og tasta et nummer. En kort samtale senere dalte et romskip ned. Du vet av den typen som er forma som en sigar.

En liten tass kom ut og sveisa på foten min igjen med en lasergreie. Like etter tok de med seg Abraham og forsvant i retning Florø.

banna bein

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #914 : 23. desember 2007, 21:36 »
Jeg lovte vel roolfe å svare på dette også:

Det blir vel bare oppgulp fra tidligere hvis jeg skal svare på hvorfor jeg er uenig i dette.

Slik jeg forstår budskapet ditt, så sier du som så mange andre før deg at "evolusjon er vitenskap, kreasjonisme er religion", og at "evolusjonsteorien er den mest sannsynlige forklaringen". Det har jeg som du har sett tidligere en del innvendinger imot. For meg er dette en grov overforenkling, da kreasjonismen bruker vitenskapen til å bekrefte sin tro, på lik linje med evolusjonsteorien, men de tolker fakta på ulike måter. Kreasjonismens tro er basert i religion, ja, men de bruker vitenskap til å bekrefte troen, f.eks. RATE-gruppen sitt arbeid. Men hva er problemet med religion egentlig, da? Så lenge det er sant så er det samme for meg om det er religion eller vitenskap. Så hvis vitenskapen er sannheten, så følger vi den, og hvis religion er sannheten så følger vi den. Det får enhver bedømme selv.
Kreasjonister bruker vitenskap til å bekrefte sin tro ja. Det er mye som er galt med den setningen. Men rent bortsett fra at veldig få kreasjonister faktisk er forskere, og enda færre har en anelse om hva de driver med, så er setningen også feil på et annet viktig punkt; Ekte forskere prøver nemlig ikke å bekrefte sine syn på verden, de prøver å motbevise sine syn. De gjør alt de kan for å motbevise sine egne og andres teorier. Jeg tør ikke tenke på hvor bedriten forskningen hadde blitt om de istedenfor nøyet seg med å prøve å bevise teoriene og ikke motbevise dem slik kreasjonistene gjør. Når bevisene til kreasjonistene i tillegg er såpass utilfredsstillende som de er blir det veldig lett for de fleste fornuftige personer å vurdere hvilken side som har den sterkeste saken. Det bør vel også sies at det neppe finnes noen kreasjonister som ikke er kristne i tillegg.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!