Skrevet av Emne: "Ikke bare store gutter"  (Lest 3291 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

"Ikke bare store gutter"
« : 01. november 2005, 12:23 »
Ny sak fra BA i dag.

Ikke bare store gutter
- Bruk av anabole steroider er blitt et samfunnsproblem, sier Andreas Høistad, spesialrådgiver i antidoping Norge.

Han ser en jevn tilvekst av økende bruk av anabole steroider.

- Det er ikke lenger slik at doping bare brukes av de svære guttene som løfter kjempestore frivekter. Nå brukes stoffet av langt flere vanlige ungdommer også. De vil ha en snarvei til en større, bedre og mer perfekt kropp, sier Høistad.

Han forteller at dop på treningsstudioene ikke er et større problem i Bergen enn andre steder i landet.

- Men at bruk av anabole steroider er blitt et samfunnsproblem er det lite tvil om. En del undersøkelser viser at det er mer vanlig med anabole steroider enn kokain og ecstasy blant ungdom, sier Høistad.

Han forteller at det forholdsvis nye samarbeidet med treningsstudioene, «treningssenter-programmet», først og fremst består av kompetansehevende og forebyggende informasjonstiltak.

- Vi ønsker å øke bevissthet og kompetansen til dem som jobber på treningsstudio. De skal vite hvilke faresignaler man skal se etter og lære seg hvordan man skal forhindre at et dopingmiljø danner seg, sier Høistad til BA.

Dopingtesting er bare et lite element av programmet.

- Dopingkontroll krever frivillig samtykke fra det enkelte medlem, sier Høistad.


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: "Ikke bare store gutter"
« #1 : 01. november 2005, 13:15 »
- Dopingkontroll krever frivillig samtykke fra det enkelte medlem, sier Høistad.

Hva hvis en medlem nekter å teste seg da, og de bare har mistanke om at han boler? Kan treningssenter da kaste ut denne medlemmen? Man er jo som kjent uskyldig til det motsatte er bevist og da kan jo ikke gymmet si at om du ikke vil bli kasta ut må du teste deg..? Har jo faktisk hørt om personer som har blitt kasta ut bare pga mistanke.

Jeg hadde nok ikke gått med på sånn testing. Jeg boler ikke, men det er prinsippsak. Jeg har heller ingen ting å bevise.

- Men at bruk av anabole steroider er blitt et samfunnsproblem er det lite tvil om. En del undersøkelser viser at det er mer vanlig med anabole steroider enn kokain og ecstasy blant ungdom, sier Høistad.

Skulle vært interesant å se de undersøkelsene..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: "Ikke bare store gutter"
« #2 : 01. november 2005, 13:28 »
Har jo faktisk hørt om personer som har blitt kasta ut bare pga mistanke.



Ja, det skjer nok allerede at folk blir kastet ut pga størrelse/utseende. I fremtiden tror jeg egentlig de kommersielle sentrene kommer til å sørge for at treningssentrene blir utstyrt slik at det ikke er så attraktivt å trene der for de som ønsker å løfte "tungt". Jeg konstaterer at det allerede har skjedd på flere sentre jeg kjenner til.

Ja, det med undersøkelsene hadde vært interessant. Nå vil jeg ikke på noen som helst måte bagatellisere bruk av dopingmidler blant ungdom. Det er svært uheldig når tenåringer bruker AAS.

Samtidig ville jeg vært mer bekymret om bruk av kokain og ecstacy var MER utbredt enn dopingmidler i de fleste ungdomsmiljøer.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: "Ikke bare store gutter"
« #3 : 01. november 2005, 13:44 »
Ja, det med undersøkelsene hadde vært interessant. Nå vil jeg ikke på noen som helst måte bagatellisere bruk av dopingmidler blant ungdom. Det er svært uheldig når tenåringer bruker AAS.
Ja det er selvfølgelig aldeles ikke bra. Men uvitenhet og snarveier lenge leve.. Mer info om dop på gymmet hadde nok ikke vært dumt tror jeg. I stedet for å tabu-belegge emnet eller prøve å "skremme" folk med at du blir kasta ut om du blir tatt. Feks foredrag om dop tror jeg hadde vært forebyggende og kanskje litt skremmende. Men skremmende på riktig måte, hvis du skjønner hva jeg mener. Men da er vel spørsmålet om folk gidder å gå for å høre på.

Samtidig ville jeg vært mer bekymret om bruk av kokain og ecstacy var MER utbredt enn dopingmidler i de fleste ungdomsmiljøer.
Synes ikke det holder helt vann det der han sier han Høistad i den artikkelen, om bruk av kokain og ecstacy. Nå veit ikke vi noe om bruken av disse stoffene, kanskje er "forbruket" veldig lavt på akkurat disse stoffene og høyt på andre som feks hasj o.l. Det veit vi jo ikke noe om, det blir jo ikke nevnt. Men at de tydeligvis bruker mindre kokain og ecstacy er jo positivt da. Men, som sagt, andre stoffer er kanskje mer brukt. Feks kokain, veit ikke helt hvor populært det er, egentlig.. De jeg kjenner som bruker dop røyker seg heller en joint eller tar GHB leeenge før de kommer til kokain..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: "Ikke bare store gutter"
« #4 : 01. november 2005, 17:49 »
- Men at bruk av anabole steroider er blitt et samfunnsproblem er det lite tvil om. En del undersøkelser viser at det er mer vanlig med anabole steroider enn kokain og ecstasy blant ungdom, sier Høistad.

Her er jeg feilsitert av BA. Her var det snakk om resultatene i en rapport som het "Føre var" for Bergen kommune. Jeg kjenner ikke rapporten eller grunnlaget for denne og har således ikke utalt meg om den.

Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: "Ikke bare store gutter"
« #5 : 01. november 2005, 19:47 »
Her er jeg feilsitert av BA. Her var det snakk om resultatene i en rapport som het "Føre var" for Bergen kommune. Jeg kjenner ikke rapporten eller grunnlaget for denne og har således ikke utalt meg om den.



Bra at dere opplyser om det (jeg har en viss kjennskap til hvordan journalister kan formulere seg på en måte som ikke gjengir det intervjuobjektet faktisk har sagt)!

Jeg kjenner litt til kartleggingen av bruk av rusmidler i Bergen, men jeg har ennå til gode å se noen som helst estimat av dopbruk basert på kvantitative data for dette området. Det hele blir ofte inntrykk basert på samtaler med mer eller mindre pålitelige kilder.
Dessverre har vi data nok til å si at bruken av narkotika er altfor stor, der som så mange andre steder.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: "Ikke bare store gutter"
« #6 : 04. november 2005, 09:40 »
jeg tror jeg hadde gått for en 7.62 i kneet altså.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
SV: "Ikke bare store gutter"
« #7 : 05. november 2005, 09:41 »
Asså, det jeg mener blir helt feil er å vinkle artikkelen slik at det fremmstår som et problem på lik linje med Narko!

Narko er et større, farligere og mere utbredt fenomen.

At AAS er så utbredt blant unge er ikke bra, men det er etter min mening på INGEN måte like farlig som å bruke narko.

L

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: "Ikke bare store gutter"
« #8 : 05. november 2005, 12:08 »
Asså, det jeg mener blir helt feil er å vinkle artikkelen slik at det fremmstår som et problem på lik linje med Narko!

Narko er et større, farligere og mere utbredt fenomen.

At AAS er så utbredt blant unge er ikke bra, men det er etter min mening på INGEN måte like farlig som å bruke narko.

L

Jeg skjønner bare ikke hvordan AAS kan komme i nærheten av å være like utbredt. Antallet ungdommer idag som bruker en eller annen form for narkotika kan umulig være langt unna antallet som bare trener, med eller uten AAS...  what

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: "Ikke bare store gutter"
« #9 : 05. november 2005, 12:19 »
Enkelte steder... Små byer, eller tettsteder... der tror jeg nok hypotesen kan underbygges.
Nå er det ikke akkurat noen vitenskapelig undersøkelse og begrunnelse, men jeg tipper ungdom idag ikke har det så skrekkelig fælt.. En 10-klassing har ikke behov for å svi av hjernen sin med crack... Har hverken råd eller tilgangen på Kokain... Ser ikke poenget med amfetamin, han vil heller sove..

Men å kunne bli stor og rå i løpet av 2 måneder, DET kan de finne nødvendig motivasjon til.  Deal
Nå kan sikkert disse tendensene være helt annerledes et helt annet sted... men heromkring tror jeg det er mer steroider i kanylene enn Heroin.

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

SV: "Ikke bare store gutter"
« #10 : 05. november 2005, 13:51 »
Det er mange som boler av de yngre her jeg bor. Problemet til mange er at de har kontakter med folk som selger bol og så tester de det, så kommer kompisene hans etter osv. Finnes dem som starter med bol med en gang dem starter å trene.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: "Ikke bare store gutter"
« #11 : 05. november 2005, 14:53 »
Jeg skjønner bare ikke hvordan AAS kan komme i nærheten av å være like utbredt. Antallet ungdommer idag som bruker en eller annen form for narkotika kan umulig være langt unna antallet som bare trener, med eller uten AAS... what

Tallene for AAS bruk er veldig usikre. Men jeg tror du har rett, i den byen jeg bor er det MYE bruk av narkotika blant ungdom, selv i ellers stille og fredelige forsteder flyter det av brukerutstyr, og går man natteravn-patrulje ett par ganger i helgene får man se en virkelighet som kan være ganske rystende.
For mange blir det med et eksperiment, men skadevirkningen av narkotika er svært høy for samfunnet for de det går skeis med.
Har selv sett altfor mange eksempler på at ressurssterk ungdom kommer svært ille ut å kjøre. Og dette er ikke unikt for dette området. Har selv 3 tidligere barndomskamerater på en ganske liten plass på østlandet som døde av overdose før de var 25, og som gjorde forferdelige ting i ruset tilstand.
Norsk narkotikapolitikk har ikke fungert, og Politi og Tollvesen tar bare toppen av isfjellet. Når 10% av Oslos befolkning mellom 21 og 30 jevnlig bruker kokain (nye tall fra SIRIUS), sier det noe om et reelt og økende samfunnsproblem!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!