Skrevet av Emne: Ryggproblemer - alternativer til markløft og knebøy  (Lest 8793 ganger)

Utlogget FrankM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Hei,
som innehaver av dårlig rygg tørr jeg ikke prøve meg på markløft og knebøy mer og søker alternative treningsmetoder... for knebøy er vel beinpress det beste alternativet... men for markløft? Er det noen som har gode alternativer der?? (roing???)

Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Frontbøy og sumo mark! Smiley
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget KL

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 107

Erstatning for knebøy
Frontbøy er en tilnærmet fullgod erstatning for knebøy. Det er lettere å få til en god teknikk i frontbøy, og øvelsen er ikke like hard for korsryggen som knebøy.

En annen god erstatning for knebøy er bulgarsk utfall. Dette er en meget god øvelse som ikke belaster ryggen i særlig stor grad. I og med at du har vondt i ryggen vil jeg anbefale denne øvelsen på det varmeste!
Noe du vil erfare med bulgarsk utfall er at du ikke trenger å ha tunge vekter før det blir tungt da du trener et og et ben om gangen.
Her er et videoklipp hvor du ser hvordan du skal utføre bulgarsk utfall: http://www.youtube.com/watch?v=pGAG69IjR1c#noexternalembed

Jeg ville ikke kjørt beinpress hadde jeg vært deg. Beinpress er en grei nok øvelse for pressstyrken, men apparatetet balanserer vekten for deg. Dog er kanskje ikke akkurat det så viktig for deg. MEN det som er viktig er at man ofte kan kjører med meget tunge vekter på beinpressen, og dette kan fort bli rimelig tøft for ryggen (særlig hvis teknikken din ikke er 100%).

Erstatning for markløft
INGEN øvelser kan ene og alene erstatte markløft. Derfor må vi se på hvilke muskler markløft belaster, og velge øvelser ut fra det.
http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/erector/deadlift/
Her ser du i grove trekk hvilke muskler som blir trent.

2 greie erstatningsøvelser vil være roing, som du nevner, og rygghev. Du vil tape litt beinstyrke på dette, men kjører du bulgarsk utfall vil dette det kompensere litt...

Lykke til med treningen!

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sumo mark så får du avlasta ryggen og retta den ut mye mer, så å kjøre lett på denne tror jeg kan fungerer Smiley er jo bare å prøve seg litt fram til du får styrket opp ryggen til å evt kjøre vanlig mark, eller bare fortsette med sumo

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Slyngetrening - mage/rygg:
http://www.redcord.no/Video.aspx?m=308

Slyngetrening - underkropp:
http://www.redcord.no/Video.aspx?m=310

Belt squats - denne kan gjøres uten stang. Bare last opp vekter i belte og stå på to benker med litt mellomrom i mellom. Fin fin trening for lårene, uten at ryggraden belastes.

http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?qid=48811&tid=102

Fin quads øvelse:
http://www.youtube.com/watch?v=UwIO1tHIhNU

Ryggproblemer kan komme av for svak/inaktiv gluteus muskulatur.
Noen fine øvelser for å få trent opp gluteus:

http://www.youtube.com/watch?v=L7ZhzBoCHi4

http://www.youtube.com/watch?v=Q-4-GwGnDMs


Og Bulgarske knebøy som nevnt ovenfor.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Ryggplager er jeg sikker på at du har fått fra dårlig teknik i mark og bøy. Kjør veldig lett på sumo mark i begynnelsen, fokuser på teknik! Samme med frontbøy.. noe rygghev og bulgarske utfall kan ikke erstatte markløft.
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget KL

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 107

Ryggplager er jeg sikker på at du har fått fra dårlig teknik i mark og bøy. Kjør veldig lett på sumo mark i begynnelsen, fokuser på teknik! Samme med frontbøy.. noe rygghev og bulgarske utfall kan ikke erstatte markløft.

Rimelig bombatisk å være "sikker" på at han har fått ryggplager av dårlig teknikk i mark og bøy.
Såfremt du ikke kjenner denne personen personlig, vil jeg tro du vet like lite som meg om hans skadehistorikk.

Hvis man ikke skal delta i konkuranse MÅ man ikke trene markløft til opplysning. Er målet å ha en god helse, holde seg i grei form og ha en viss styrke så kan man like godt trene frontbøy, rygghev, roing og bulgarsk utfall istedet for markløft (hvis man har problemer som gjør at man ikke kan trene mark).

Anngående Ivrig Pingle sine forslag, virker disse meget fornuftige. Desverre er det ikke alle som har tilgang på slike slynger. Hvordan det er på trådstartes treningssenter / plass vet jeg dog ikke.

---The Viking---


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Ryggplager er jeg sikker på at du har fått fra dårlig teknik i mark og bøy. Kjør veldig lett på sumo mark i begynnelsen, fokuser på teknik! Samme med frontbøy.. noe rygghev og bulgarske utfall kan ikke erstatte markløft.

Du er sikker på dette fordi? Han sier han er innehaver av en dårlig rygg, dette kan han ha fått høre fra kvalifisert helsepersonell. Det er slettes ikke sikkert markløft og knebøy er de beste alternativene for å trene opp ryggen igjen i dette tilfelle, så ro ned litt med påståeligheten din!

Har man vondt i rygg, skal man selvsagt ikke unngå å trene den. Men at Knebøy/markløft er eneste og beste måte å trene seg opp igjen er langt i fra alltid tilfelle.
Sumo markløft er heller ikke noe fullverdig alternativ til markløft, det er en supplerende teknikk- og støtteøvelse til markløft.

Til trådstarter: Har du fått tatt bilder av ryggen din? Hva slags smertesymptomer har du?
Du kan også lete opp attester fra alt i fra Ingrid Kristiansen til Svend Karlsen på at terapimaster (redcord) og andre stabiliserende core-øvelser hjelper på ryggplager.

  
 
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Rimelig bombatisk å være "sikker" på at han har fått ryggplager av dårlig teknikk i mark og bøy.
Såfremt du ikke kjenner denne personen personlig, vil jeg tro du vet like lite som meg om hans skadehistorikk.

Hvis man ikke skal delta i konkuranse MÅ man ikke trene markløft til opplysning. Er målet å ha en god helse, holde seg i grei form og ha en viss styrke så kan man like godt trene frontbøy, rygghev, roing og bulgarsk utfall istedet for markløft (hvis man har problemer som gjør at man ikke kan trene mark).

Anngående Ivrig Pingle sine forslag, virker disse meget fornuftige. Desverre er det ikke alle som har tilgang på slike slynger. Hvordan det på trådstartes treningssenter / plass vet jeg dog ikke.

---The Viking---



Damn, slo meg på målstreken Smiley
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvis man ikke har slynger kan man enkelt kjøpe mini-utgaver av disse nå, til en rimlig penge.

Denne varianten har jeg:
http://flexcart.com/members/elitefts/default.asp?cid=295&m=PD&pid=916
Funker overalt hvor det finnes et powerrack.

Denne varianten kan man henge opp i døropphenget:
http://shop.doorway.no/G170001/main.aspx?page=article&artno=12120-NO
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget FrankM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Ryggplager er jeg sikker på at du har fått fra dårlig teknik i mark og bøy. Kjør veldig lett på sumo mark i begynnelsen, fokuser på teknik! Samme med frontbøy.. noe rygghev og bulgarske utfall kan ikke erstatte markløft.

Uansett hvor sikker du er så har du nok feil! Smiley
Fikk et skikkelig hekseskudd etter et slag squash for endel år tilbake (det verste var at det ble uavgjort) helt etter det klassiske "sjampo-eksemplet" (står utslitt i dusjen rett etterpå og bøyer seg ned for å ta opp sjampoflaska og retter ryggen raskt opp igjen og får muskel i klem siden den ikke klarer å følge med...)
Siden har jeg hatt det med noen års mellomrom som regel etter å ha pushet grensene litt for langt... men har endelig lært så tar ingen unødige risikoer lengre biggrin

Takk for innspill. Skal lese meg litt mer opp på de og prøve meg litt fram (og høre litt med PT på gymmet)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!