Skrevet av Emne: Trene etter skade  (Lest 1073 ganger)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Trene etter skade
« : 10. mars 2007, 22:26 »
Heisann

Har knekt hånden, og får av gipsen på mandag etter tre uker. Skal begynne å trene så fort som mulig, motivasjonen er nå på topp, siden dette ble en real strek i regningen på sommerformen.

Har trent en del RYP før, nesten i et år. Men har alltid hatt problem med å fullføre programmet, av ulike årsaker. Enten blitt syk, operasjon, eksamener, julefeiring osv. Er liksom litt dumt det, for føler at det er på slutten du får ut "den siste skvetten".

Så nå har jeg tenkt, etter å ha lest en artikkel i TN bladet,å trene et fullkroppsprogram der man tar 10-12 reps (der jeg trener ganske hardt, nær failure/failure), kombinert med noen uker der eg tar 4-6 reps (hardt her og). Selvfølgelig blir det og noen lettere treninger innimellom.

Problemet blir progresjon, jeg har en tendens til å tro at jeg er svakere enn hva jeg er, derfor velge moderate vekter:P , men det skal gå fint.

I bladet konkluderte de med at 10-12 reps er best egnet for volum, og 4-6 reps er best for styrke. Så hvordan ville dere lagt det opp? Annenhver uke? Må innrømme at volum er viktigst for meg, men styrke er selvfølgelig og med i beregningene.

Og hvor hardt bør man trene etter 3 ukers pause? Bør jeg bare kline til (utålmodig som jeg er) og trene til ganske utmattelse med en gang, eller kjøre en kjedelig uke med lett trening?

Takker
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Trene etter skade
« #1 : 10. mars 2007, 22:31 »
Det beste er vel å få rehabilitert og styrka opp håndleddet ditt så ikkje du skader det på nytt i forbindelse med trening. Kva bein i hånda har du knekt?
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Sv: Trene etter skade
« #2 : 11. mars 2007, 01:41 »
Ytterste beinet i hånden, rett under lillefingern. Wink

Tar fysio øvelser hver trening for en gammel skade i albuen, på begge hender, så jeg tror nok den bygger seg raskt opp. Wink
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Sv: Trene etter skade
« #3 : 12. mars 2007, 17:21 »
Har fått beskjed om å unngå tunge løft i tre-fem uker. Kjipt. Kommer nok til å trene knebøy, sit ups, leggpress selvom. Noen flere øvelser man kan gjøre uten alt for tung belastning?

Tror jeg venter en uke, så trener jeg veldig lett 20 reps eller noe. Er nok mer for psyken og samvittigheten enn hva det er effektivt. Blir helt gal nå av å være i ro.

Morgenturer og kardio tar jeg nok ofte. Har fått aktiv sykemelding, og er flyttet fra byggeplassen til kontoret noen uker nå. Der ryker mange kcalorier i "unngått" arbeid. Sad

Har gått til innkjøpt av kalsium (spørs om det i det hele tatt er vits i) og chrom nå. Chrom fordi jeg vertfall skal holde kostholdet på plass.

Høres dette ut som en grei plan? Smiley
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Sv: Trene etter skade
« #4 : 18. mars 2007, 15:05 »
Noen som har noen mening om hvordan jeg skal dele inn treningsukene? Satser mest på 10-12 repetisjoner, siden det visstnok er det som gir mest volum i følge TN magasinet. (Husker ikke i hodet hvilket nr det var).

Og noen som har tips til andre øvelser jeg kan gjøre, uten å bruke armene (grep i stor grad).
 
Fks knebøy og stående leggpress blir kjørt fullt, mens andre ting der eg bruker grep må gjøres lett og forsiktig. Har bare frivekter, ingen maskiner (unntatt nedtrekk).,
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!