Skrevet av Emne: Kost- og treningsmyter  (Lest 20014 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kost- og treningsmyter
« #105 : 10. desember 2008, 00:57 »
La oss alle ta en cola og roe ned nå..
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #106 : 10. desember 2008, 08:23 »
Et du mindre enn 40 gram karbo for dagen da skal eg love deg du kan ete tilnærma ubegrensa med fett uten å bli feit, kaloriinnhold har absolutt ikkje alt å seie.
Problemet er altså ikke kaloriene i seg selv, men hvilken kilde man henter dem fra!

Pussig da at man i alle kontrollerte studier som gjorts på dette tydelig ser at kaloribalansen er avgjørende.

Jeg sier som jeg har sagt før: glem kaloriene Smiley
Det eneste som kan være noenlunne fornuftig å telle er antall gram karbohydrater. Passer du på at dette er lavt nok, kan du spise deg god og mett på det du måtte ønske av fett og proteiner. Kroppen sier selv ifra når det er nok. Husk de gode kildene til fett og proteiner, animalsk mat er et stikkord. Men ikke overdirv kjøttspisingen dersom du har blodtype A (sjekk blodtypedietten)

Jeg sier som jeg har sagt før: D'Adamos blodtypediett er grunnet i rene fantasier om blodtypenes evolusjonelle ursprung.

Er nok desverre for enkel til å diskutere med for deg, men kan prøve på ein liten forklaring:Et du så lite karbo og så mykje fett, vil ikkje kroppen skille ut så mykje insulin at ikkje noko av fettet vert lagra. Vil du ha meir utfyllande svar ta ein telefon til dei to eg nevnte i stad. Dei svarar med glede på alle dine spørsmål.

For tredje gangen i denne tråden: fett lagres inn like godt gjennom ASP.

Skulle akkurat til å nevne det, sånn apropos Smiley  At Bibelen er verdens mest solgte/leste bok, sier meg at det som står der øker sin troverdighet. Jeg tror selv på det som står der.

Så pass, ja da skjønner jeg din tilbøyelighet til å tro på ting som savner vitenskapelig hold litt bedre.

For øvrig: IKEA-katalogen er blitt trykket i enda flere eksemplar. Glem heller ikke Maos lille røde, eller Hitlers Mein Kampf. Det er også bøker som er blitt trykket i mange eksemplar og bør ifølge ditt resonnement også kunne anses som svært troverdige.



Jeg har merket meg at så godt som alle disse halleluja-trådene for atkins, lavkarbo og keto-dietter som regel drives på av noen få som en gang har vært overvektige og som gjennom denne typen av diett klart å oppnå vektminskning. Deretter drar de ofte raskt slutningen at det er myndighetenes og/eller den "onde sukkerindustriens" feil at de ble feite og forklarer jihad mot karbohydrater. Tanken på at de har vært inaktive og spist altfor mye streifer sjelden.


Utlogget ArvidH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Kost- og treningsmyter
« #107 : 10. desember 2008, 08:26 »
Det siste passer nok dårlig for meg, har trent i 15 år styrke, klatring og sykkel. Skylder ikke på sukker for min del, men det liten tvil om at sukker har skylden for overvekt for mange. Har heller ikkje vore overvektig viss nokon lurte på det.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Kost- og treningsmyter
« #108 : 10. desember 2008, 10:03 »
Nei, det lurte jeg ikke på, men takk for infoen. Smiley

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Kost- og treningsmyter
« #109 : 10. desember 2008, 11:07 »
Hall of fame tråd denne her!

Og uansett hvor mye mb7 skriver, så får han nøyaktig like mye kjeft:P
(ArvidH, er du forelsket i mb7? flink å dele ut honnør, det skal du ha!) Smiley

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: Kost- og treningsmyter
« #110 : 10. desember 2008, 12:39 »
Jeg syntes det har en viss forvirrende effekt at denne artikkelen avliver seiglivede myter, mens Heidi Vonkas tips for å komme i form (http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=855) benytter seg av flere av disse nu avlivede mytene som tips for å komme i grom form...

Når det er sagt har jeg god erfaring med å følge mange av de gamle mytene, og dårlig effekt av å gi blaffen av dem - både form-, effekt- og "følelses" - messig



Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #111 : 10. desember 2008, 13:18 »
Jeg syntes det har en viss forvirrende effekt at denne artikkelen avliver seiglivede myter, mens Heidi Vonkas tips for å komme i form (http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=855) benytter seg av flere av disse nu avlivede mytene som tips for å komme i grom form...

Når det er sagt har jeg god erfaring med å følge mange av de gamle mytene, og dårlig effekt av å gi blaffen av dem - både form-, effekt- og "følelses" - messig

Som jeg skrev i tråden om artikkelen:
Gode treningsresultat er i første hånd et resultat av viljestyrke, hard trening og et vettugt kosthold. Metodene man bruker for å få i seg selve maten eller trene på er mye mer en bisak i sammenhenget enn mange skal ha det til.

Man må gjerne foreslå måter å gjøre ting på, men å påstå f.eks. at mange små måltider gir høyere forbrenning er å påstå noe som ikke stemmer.


Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: Kost- og treningsmyter
« #112 : 10. desember 2008, 13:57 »
Enig!

og det er vanskelig å finne fram i en verden der uriktigheter, påstander og teorier fremstilles som udiskutable facts…
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #113 : 10. desember 2008, 14:18 »
.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Kost- og treningsmyter
« #114 : 10. desember 2008, 16:42 »
Det er ingen som har sagt at fettet bare forsvinner. Men kroppen responderer helt annerledes på mye fett, sammenliknet med mye karbohydrater. Det er kroppens hormonelle respons på maten som er det vesentlige her, ikke først og fremst termofysikkens lover.

Kroppens hormonelle respons overskrider altså termodynamikkens lover?

Forklar da, hvor blir kaloriene fra fettet av? I følge Arvid kan jeg jo spise mer kcal fra fett enn jeg faktisk forbrenner totalt i løpet av en dag, og likevel gå ned i vekt. Du berømmet innlegget hans.. Fortell!!

Utlogget ^HsA^

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Kost- og treningsmyter
« #115 : 10. desember 2008, 19:00 »
Det er ingen som har sagt at fettet bare forsvinner. Men kroppen responderer helt annerledes på mye fett, sammenliknet med mye karbohydrater. Det er kroppens hormonelle respons på maten som er det vesentlige her, ikke først og fremst termofysikkens lover.

Her kommer du med påstand på påstand, men du kommer ikke med en eneste fysiologisk/biokjemisk forklaring på noe som helst, og ikke kan du komme med en eneste kilde heller.... ikke rart folk ler av deg!!!!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kost- og treningsmyter
« #116 : 10. desember 2008, 20:45 »
Det er ingen som har sagt at fettet bare forsvinner. Men kroppen responderer helt annerledes på mye fett, sammenliknet med mye karbohydrater. Det er kroppens hormonelle respons på maten som er det vesentlige her, ikke først og fremst termofysikkens lover.

Som de andre sa så er kalorier kalorier. Finn meg en link som sier at du blir mindre tjukk av 1000 kalorier fett enn 1000 kalorier karbohydrater. På hvilken måte kroppen lagrer energien på har ikke noe å si, du legger på deg av overskudd uansett og blir lettere av underskudd.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Kost- og treningsmyter
« #117 : 10. desember 2008, 20:53 »
Som de andre sa så er kalorier kalorier. Finn meg en link som sier at du blir mindre tjukk av 1000 kalorier fett enn 1000 kalorier karbohydrater. På hvilken måte kroppen lagrer energien på har ikke noe å si, du legger på deg av overskudd uansett og blir lettere av underskudd.

Du kjenner til den termiske effekten av føde ved forbrenning? Variasjone i omsetningshastighet avhengig av næringstoff og vann tilført? Insulinets effekt på frisettelse av fettstoffer?
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kost- og treningsmyter
« #118 : 10. desember 2008, 20:57 »
Den termiske effekten? Termogense? Hørt litt om det, men trodde det bare gjaldt proteiner og i liten grad karbohydrater og fett.

De andre faktoren du nevner vet jeg litt om og du må hoste opp link for at jeg skal tro de har noe å si.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget wannabebig

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 158

Sv: Kost- og treningsmyter
« #119 : 10. desember 2008, 21:02 »
vil bare rette litt opp i forfatternes bruk av eksempel med tanke på punktet om mettet fett. At steinaldermenneskene  ``kun`` spiste kjøtt og da også mettet fett( noe som er feil, ettersom de spiste mye/mer? planter og frø) holder ikke dette for å gjøre meg overbevisst.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!