Skrevet av Emne: Hva en personlig trener sa om Markløft  (Lest 23619 ganger)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #60 : 16. februar 2008, 16:40 »
Samboeren min, en ganske dyktig knebøyer  Grin, var på besøk i Norge. Under en knebøyøkt, ble han stoppet av en instruktør som høflig ba han å stoppe siden han tydeligvis ikke visste hvordan en korrekt knebøy skulle bli utført. Mannen sa, med en selvsikker mine, at hvis samboeren min ville, kunne han godt vise han hvordan en knebøy burde gjøres, sånn helt fra scratch. Morsomt.

Ord blir fattige ... denne instruktøren skulle hatt sparken på flekken!

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #61 : 16. februar 2008, 16:40 »
Samboeren min, en ganske dyktig knebøyer  Grin, var på besøk i Norge. Under en knebøyøkt, ble han stoppet av en instruktør som høflig ba han å stoppe siden han tydeligvis ikke visste hvordan en korrekt knebøy skulle bli utført. Mannen sa, med en selvsikker mine, at hvis samboeren min ville, kunne han godt vise han hvordan en knebøy burde gjøres, sånn helt fra scratch. Morsomt.

Hehe, mannen må ihvertfall virkelig ha vært overbevist om at han visste hva han snakka om, ikke alle hadde gått bort til Coan for å lære han bøy Grin

Kan man spørre om hvordan den samtalen utartet seg videre?


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget PTFrank

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • Personlig Trener
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #62 : 16. februar 2008, 16:41 »
Jeg har lyst til å se en markløftvideo hvor PTFrank viser korrekt utførelse av markløft! Cheesy

Det er helt greit! Nå skal jeg på fest, men løpet av morgendagen har jeg lagd en video, ok? Hvor kan man legge ut videoer forresten? =)
Det finnes kun et univers, derfor kun en virkelighet og en realitet av hvert aspekt av virkeligheten. Vår primære oppgave er å overleve, det gjelder alt liv.

Utlogget Hege N

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #63 : 16. februar 2008, 16:43 »
Helt enig i alt du sier, men man kommer jo ikke utenom at jenter har som regel mindre erfaring på området enn det gutter har. Men det finnes mange bra kvinnelige PT`er uten tvil. Jeg syns at kvinner er flinkere sosialt enn det menn er, så folk trives kanskje bedre med ei kvinnelig PT fremfor en mannlig.
[/quot
Svaret er gitt på forhånd: Menn har ulike preferanser til hva de foretrekker av størrelser, men alle menn liker i all sin enkelhet pupper (med unntak av dem som er med i den "skjeve klubben"). Hr Tricepsmann har både kjerring og unger, så det skulle jaggu ikke forundre meg om min meget enkle fremstilling passer for ham også. Tror du ikke? Dere skal være mer bekymret for deres mannlige bekjentskaper om de surner av å se en brystvorte i ny og ne.

Grin

Jeg kjenner tricepsman og mente faktisk innlegget mitt som en fleip. Når noen sier pupper, pupper ca. 100 ganger er det ment som en fleip når en sier "hva synes du egentlig om pupper ?" siden hva han synes om pupper foreligger klart i innlegget.  Grin

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #64 : 16. februar 2008, 16:44 »
late og uinteresserte i emnet i utgangspunktet at de ikke gidder å lære noe på egen hånd? Folk kommer til meg og andre PT`er nettopp fordi de ikke gidder å lære noe selv.

La meg dra en parallel her:

- Gå du til en bilreperatør med bilen din fordi du er for lat og uinteressert i bilmekanikk til at du ikke gidder å lære deg å reparere bilen din selv?

- Bestiller du en elektriker hjem når det er noe galt med det elektriske annlegget ditt fordi du er for lat og uinteressert til å lære om elektronikk og strøm?

Jeg vil tro at de fleste som kjøper PT gjør det fordi de ønsker å betale for en tjeneste og kunnskap som de ikke besitter selv. Det behøver overhodet ikke ha noe med lathet å gjøre. Å si at alle mennesker som kjøpet PT er late og uinteresserte i trening er veldig feil. Du har kanskje ikke fått med deg at Einar Gilberg skal kjøpe PT nå ? Vil du kalle han lat og uinteressert ? Poenget er at selv eliteutøvere vil ha fordel av en PT / trener fordi en trener ofte kan ting som utøveren ikke kan, og kan presse utøveren tøffere enn utøveren ellers ville ha kunne gjort.

Om du er aldri så flink både med trening og kosthold, så bringer det et ekstra element inn i treningen om man har en treningspartner, uansett om dette er en kompis som også driver med kroppsbygging, en styrkeløfter som trener mot samme mål, eller en betalt personlig trener.

Du er hårreisende unyansert, PTFrank! :p Jeg er foruroliget.

Utlogget Hege N

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #65 : 16. februar 2008, 16:46 »
Hehe, mannen må ihvertfall virkelig ha vært overbevist om at han visste hva han snakka om, ikke alle hadde gått bort til Coan for å lære han bøy Grin

Kan man spørre om hvordan den samtalen utartet seg videre?

Coan sa "thanks, but no thanks", men takket samtiding for interessen.  Grin

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #66 : 16. februar 2008, 16:47 »
Hehe, mannen må ihvertfall virkelig ha vært overbevist om at han visste hva han snakka om, ikke alle hadde gått bort til Coan for å lære han bøy Grin

Kan man spørre om hvordan den samtalen utartet seg videre?

Ubetalelig! Ed Coan ble fortalt hvordan han skulle gjøre bøy! Hahahah.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #67 : 16. februar 2008, 16:47 »
Det er helt greit! Nå skal jeg på fest, men løpet av morgendagen har jeg lagd en video, ok? Hvor kan man legge ut videoer forresten? =)

Youtube

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #68 : 16. februar 2008, 16:53 »
Helt enig i alt du sier, men man kommer jo ikke utenom at jenter har som regel mindre erfaring på området enn det gutter har. Men det finnes mange bra kvinnelige PT`er uten tvil. Jeg syns at kvinner er flinkere sosialt enn det menn er, så folk trives kanskje bedre med ei kvinnelig PT fremfor en mannlig.
Så kvinner kan være brae PT'er men det er bare basert på deres sosiale skills. Ja ok.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #69 : 16. februar 2008, 16:58 »
PT Frank, jeg er ikke i tvil om at du har kompetanse innen trening og treningslære, men du mangler jo totalt sosiale antenner. Det nytter ikke å være en arrogant drittsekk i dette yrket. Da vil ingen bruke dine tips.
Jeg er ihvertfall ikke interessert i å høre på en bedreviter uansett hvor god han er.. Wink

Samboeren min, en ganske dyktig knebøyer  Grin, var på besøk i Norge. Under en knebøyøkt, ble han stoppet av en instruktør som høflig ba han å stoppe siden han tydeligvis ikke visste hvordan en korrekt knebøy skulle bli utført. Mannen sa, med en selvsikker mine, at hvis samboeren min ville, kunne han godt vise han hvordan en knebøy burde gjøres, sånn helt fra scratch. Morsomt.
Grin
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #70 : 16. februar 2008, 17:00 »
Enig, men det gjelder jo alle yrker da. Syns folk flest er for urimelige når det gjelder PT`er. Det forventes liksom at vi skal kunne absolutt alt som er å vite om absolutt alt. Genuin interesse for faget sitt og faglig ekspertise er det som teller mest, men det er en stor variasjon i graden av kunnskap til PT`er, akkurat som ved alle andre yrker. Noen kan mer og har mer erfaring enn andre.

Syns folk flest kunne være litt mer realistiske. Vi kan ikke alt og har mye å lære. Slik er det med oss alle. Dessuten, hvor mange mennesker bruker penger på PT`er hvis de ikke hadde vært så late og uinteresserte i emnet i utgangspunktet at de ikke gidder å lære noe på egen hånd? Folk kommer til meg og andre PT`er nettopp fordi de ikke gidder å lære noe selv. De vil kjøpe kunnskap og erfaring. Folk som har genuin interesse av å holde seg i form lærer på egenhånd.

Sorry men nå må jeg nesten reagere litt, hva faen er det for en logikk? Er det greit at en advokat bare kan en tredjedel av det han burde kunne hvis han er genuint interessert i å krangle i en rettsak? De fleste PT historier folk reagerer på kan på samme måte sammenlignes med en advokat som ikke vet hva en dommer er for noe.

Hovedproblemet er ikke at PTer kan for lite, problemet er at de kan for mye feilinfo og har for stor tro på seg selv og sine missvisende råd. Hvis en sammenligner med en gjennomsnittlig treningsenter kunde med lik mengde kunnskap som de fleste PTer vil han ikke gjøre like mye skade da han ikke vil fortelle folk hvordan de skal gjøre ting feil hele tiden, i motsetning til mange PTer.

Man må jo forvente at noen som jobber som PT kan mer en den gjennomsnittlige gymrotten... herregud.

Utlogget PTFrank

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • Personlig Trener
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #71 : 16. februar 2008, 17:00 »
PT Frank, jeg er ikke i tvil om at du har kompetanse innen trening og treningslære, men du mangler jo totalt sosiale antenner. Det nytter ikke å være en arrogant drittsekk i dette yrket. Da vil ingen bruke dine tips.
Jeg er ihvertfall ikke interessert i å høre på en bedreviter uansett hvor god han er.. Wink
Grin


Hehehe vet Smiley Jeg er heldigvis mye hyggeligere utenfor nett. Ikke at jeg er tøff bak en skjerm og ikke ellers, men det er lettere å være mer åpen her kanskje. Ser det på andre også. Så det!

Og en god egenskap med meg da, føler jeg selv ihvertfall, er at jeg i motsetning til 99% av alle andre trenere ikke påstår at jeg kan alt. Og jeg sier heller aldri til en klient "jeg garanterer resultater". Har dog aldri vært borti en klient som ikke har hatt resultater, men det er en dum ting å si uansett. Man kan aldri garantere noe som helst. Jeg har genuin interesse for dette faget og jeg lærer for hver dag som går. Kanskje når jeg er 40-50 år så er jeg på nivå med de beste trenerne i Norge. Hvem vet.. Smiley

Men alle har rett til en mening og selv om min mening skulle være feil, så betyr ikke det at jeg er en uvitende drittsekk av den grunn. Det betyr bare at jeg har mer å lære. Mitt inntrykk så langt er at de fleste jenter hører ikke hjemme i styrkeverdenen, men det finnes jenter som gjør det. Og flere blir det.
Det finnes kun et univers, derfor kun en virkelighet og en realitet av hvert aspekt av virkeligheten. Vår primære oppgave er å overleve, det gjelder alt liv.

Utlogget PTFrank

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • Personlig Trener
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #72 : 16. februar 2008, 17:01 »
Sorry men nå må jeg nesten reagere litt, hva faen er det for en logikk? Er det greit at en advokat bare kan en tredjedel av det han burde kunne hvis han er genuint interessert i å krangle i en rettsak? De fleste PT historier folk reagerer på kan på samme måte sammenlignes med en advokat som ikke vet hva en dommer er for noe.

Hovedproblemet er ikke at PTer kan for lite, problemet er at de kan for mye feilinfo og har for stor tro på seg selv og sine missvisende råd. Hvis en sammenligner med en gjennomsnittlig treningsenter kunde med lik mengde kunnskap som de fleste PTer vil han ikke gjøre like mye skade da han ikke vil fortelle folk hvordan de skal gjøre ting feil hele tiden, i motsetning til mange PTer.

Uansett hva man sier, så vil det alltid være 100 uenige. Så hvorfor gidder du å kverrulere engang? Har sagt hva jeg mener!
Det finnes kun et univers, derfor kun en virkelighet og en realitet av hvert aspekt av virkeligheten. Vår primære oppgave er å overleve, det gjelder alt liv.

Utlogget Hege N

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #73 : 16. februar 2008, 17:06 »
Uansett hva man sier, så vil det alltid være 100 uenige. Så hvorfor gidder du å kverrulere engang? Har sagt hva jeg mener!

Så hvis du virkelig MENER at "jenter burde holde seg unna PT yrket og heller begynne som spinning og aerobicistruktør" da er vel denne diskusjonen over for min del.......

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #74 : 16. februar 2008, 17:08 »

Den ene ulempen med alle apparater er at man tvinges i en fast bevegelsesbane. Utenom det, så er det egentlig ingen ulemper med apparater. Faktisk vil du kunne trene med tyngre vekter enn med frivekter siden du slipper å balansere og koordienere vektene under løft, noe som igjen øker intensiteten. Og en annen fordel er at man som regel ikke er avhengig av en spotter.

Den store ulempen med vektstenger er at du får bare trent musklene i en rett linje, noe som gjør at belastningen under selve løftet kan variere i stor grad. Ta bicepscurl som et eksempel: det er mye lettere å løfte i begynnelsen og i slutten av øvelsen, mens det er tyngst på midten. Dette er fordi at det eneste stedet hvor man løfter stangen rett opp (motvirker tyngekraften rett opp) er i midtposisjonen i bicepscurl. Dette er en stor svakhet vekttstenger har.

Hvis målet ditt er kun å bli stor og sterk, så kan du like gjerne trene kun med apparater. For eksempel knebøy i smith-apparat istedenfor med fristang og brystpress i apparat istedenfor på benk og så videre..

Men det er noe annet hvis du for eksempel er en konkurrende styrkeløfter. Da må du trene med frivekter for å lære deg å balansere og koordinere vektene under løft.


Når det gjelder skader, så vil frivektstrening alltid være mer risikofylt enn ved trening i apparater, siden man er i større grad avhengig av god teknikk og konsentrasjon. Det er ikke forbundet noen skader ved å trene i et fast bevegelsesmønster, slik som ved apparattrening. Det er også vanskeligere å jukse når man trener i apparater, noe som kan igjen øker striktheten under løft.


Så konklusjonen er:

1. Tren med frivekter hvis du har behov for å kunne balansere og koordinere tunge vekter, som for eksempel hvis du er en konkurrende styrkeløfter.

2. Man vil være mer utsatt for skader ved frivektstrening enn ved apparattrening hvis teknikken er dårlig og konsentrasjonen er for lav.

3. Apparater vil tillate deg å trene med tyngre vekter og dermed oppnå høyere intensitet.

4. Man er som regel ikke avhengig av en spotter ved apparattrening.


Beklager hvis jeg har glemt noe å nevne noe i farten =)

Lærte du dette på PT kurs?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!